Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
26 مهر 1401

انواع قرقره نخ کدامند؟ + قرقره های نخ چند دسته هستند؟

همه چیز در رابطه با قرقره های نخ خیاطی

خیاطی یکی از کاربردی ترین هنرهایی است که به اندازه اهمیت واقعی اش به چشم نمی آید. اگر طراحی لباس وجود نداشته باشد باز هم می توان لباس دوخت و بر تن کرد اما اگر هنر خیاطی نباشد، لباسی هم نیست. هنر خیاطی حرفه ای نیازمند آشنایی خوب با ابزار، اندام شناسی، شناخت پارچه ها و موارد این چنینی است. یکی از ابزار مهم در خیاطی نخ ها هستند. نخ ها انواع مختلف با کاربرد های متفاوتی دارند که در این مقاله قرار است با انواع نخ های کاربردی و پر مصرف در خیاطی آشنا شویم.

نخ خیاطی به چند دسته تقسیم می شود و انواع آن کدامند ؟

نخ های خیاطی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها برای قسمت های مختلف لباس و پارچه های متفاوتی استفاده می شود. یکی از نکات مهم در آموزش خیاطی انتخاب نخ درست از نظر جنس و رنگ متناسب با پارچه است. یادتان باشد همیشه رنگ نخ خیاطی را متناسب با پارچه یا کمی پر رنگ تر از رنگ پارچه انتخاب کنید.

انواع نخ خیاطی از نظر جنس

نخ ها به سه گروه الیاف طبیعی، مصنوعی و مخلوط تقسیم می شوند. در اینجا برخی از رایج ترین نخ هایی که جزو یکی از سه گروه اصلی هستند را معرفی می کنیم و کاربردهایشان بیشتر آشنا می شویم.

نخ های پنبه ای کدامند و چه کاربردی در خیاطی دارند؟

نخ پنبه یکی از انواع نخ ها است که بیشترین استفاده را در خیاطی دارد. این نوع نخ از الیاف طبیعی پنبه تهیه می شود و دو مدل شانه شده و شانه نشده آن در بازار به وفور یافت می شود. از این نخ ها به منظور کوک زدن و رویه دوزی استفاده می شود. نخ های قرقره ای معروف در بازار همین نخ های پنبه ای هستند.

نخ پشمی یا فاستونی چیست و چه کاربردی در خیاطی دارد؟

این نخ‌ ها دارای ضخامتی بیش از حد معمول هستند و  برای تهیه آن ها از موادی مانند پشم، کرک و مخلوط پشم و پلی استر استفاده می شود. نخ فاستونی و پشمی برای برجسته ‌دوزی بر روی پارچه‌ های پشمی و هر نوع پارچه ضخیم دیگر به کار می‌رود. هنگام کار با نخ های ضخیم فاستونی باید مراقب باشید تا باعث کشیدگی و جمع شدگی پارچه نشود.

نخ فلزی چیست؟

گروه دیگری از نخ های تزیینی وجود دارد که معمولا برای تزیینات لباس و گلدوزی از آن ها استفاده می شود. این نخ ها به دلیل ظاهر بسیار براق و مواد اولیه آن که از فلز های نقره ای و طلایی است به نخ نقره، گلابتون، بلورسنت یا فلز معروف هستند. عمده استفاده از نخ فلز برای کارهای دست است.

نمره نخ چیست؟

نخ ها از لحاظ ظرافت نیز با یکدیگر متفاوتند. منظور از نمره نخ ظرافت آن می باشد که معمولا روی بسته نخ ذکر می گردد . نمره نخ بر حسب وزن در واحد طول آن و یا طول در واحد وزن آن اندازه گیری می شود و با اعداد 60 ـ 40 ـ 30 ـ 20 و غیره بیان می گردد هنگام خرید نخ بسته به نوع کار باید به نمره آن توجه داشته و نخ ظریف یا ضخیم مناسب با کار تهیه نمایید

نخ های مصنوعی:

در رابطه با استفاده روزافزون نخ های مصنوعی در صنعت پوشاک و خیاطی عوامل مختلفی موثر بوده و هست. اما به طور عمده می توان گفت ظرفیت کمتر تولید نخ های طبیعی باعث شده که نخ های مصنوعی کاربردش بیشتر شود. این نوع نخ ها در مراحل شیمیایی مخصوصی تولید می گردد. نخ های مصنوعی گاهی بصورت خالص و گاهی بصورت مخلوط با الیاف پنبه تهیه می گردد. نخ های مصنوعی با ظرافت های مختلف در بازار موجود است که در این میان نخ های پلی استر و یا مخلوط آن به صورت قرقره و یا دوک در بازار ارائه می شود. نوع خیلی ظریف این نخ ها که به نخ جوراب نیز معروف است، برای کش کردن کارها و یا کار دگمه دوزی استفاده می شود.

نخ های پنبه ای:

در تولید این نوع نخ از الیاف طبیعی پنبه بهره گرفته می شود که در دو نوع: شانه شده و شانه نشده قابل تهیه می باشد. تفاوت این دو حالت در مرحله ای به نام شانه کردن است. نخ های پنبه ای شانه شده به موجب گذر از این مرحله، مواد اضافی و الیاف کوتاه را از دست می دهد و الیاف به دست آمده حالت موازی بیشتری پیدا کرده و نخ های ظریف تری تولید می شود که برای دوختن پارچه های ظریف کاربرد خواهد داشت. اما نخ های پنبه ای شانه نشده دارای یکنواختی کمتری بوده و طبیعتا نخ های ضعیف تری می باشند.

رنگ نخ چند نوع است

هنگام خرید انواع نخ خیاطی و انتخاب رنگ باید رنگی را انتخاب کنید که متناسب با پارچه باشد. معمولا به این صورت بهتر است که رنگ نخ از پارچه پر رنگ تر باشد. یعنی اگر پارچه شما سبز است، نخی که میخرید سبز متوسط باشد.

نوع دیگری نخ با ترکیبات ریون و به رنگ مات وجود دارد به اسم نخ ترویرا که مقاومت پایینی هم دارد. بیشترین استفاده این نخ در چرخ خیاطی های سردوز می باشد. نخی که برای استفاده در چرخ خیاطی مناسب است نخ پلی استر است. این نخ تهیه شده از ترکیبات پلی استر ، ضخیم و مقاوم است. همچنین پرز کمی دارد و مشکل پاره شده نخ چرخ خیاطی را ندارد. انواع مختلف پارچه را می توانید با این نخ دوخت بزنید

انواع نخ ابریشمی را بدانید 

  1. نخ ابریشمی نازک
  2. نخ ابریشمی ۵۰
  3. ابریشم خام
  4. سیگارت ابریشمی زنجیری
  5. ابریشم هندی

نخ ابریشم مصنوعی همان طور که از نامش مشخص است طی مراحل شیمیایی به صورت مصنوعی تهیه می شود. نخ ابریشم مصنوعی از ماده شیمیایی به نام سلولز تهیه می شود.

نام دیگر نخ ابریشم مصنوعی ویسکوزریون است که به شکل عمامه یا بویین در بازار دیده می شود. از این نخ ها برای حاشیه دوزی بیشتر استفاده می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست