Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
26 مهر 1401

خصوصیات قیچی مناسب خیاطی چیست؟ + انواع قیچی کدامند؟

همه چیز در رابطه با انتخاب قیچی مناسب خیاطی

قیچی ها انواع و کاربرد های  مختلفی دارند. شما باید مطابق با کاری که می خواهید با قیچی انجام دهید قیچی مناسب با کارتان را انتخاب کنید. بعضی از قیچی ها در آشپزخانه و بعضی برای خیاط و بعضی دیگر برای برش کاغذ و همچنین در آرایشگاه و باغبانی مورد استفاده قرار می گیرند. قیچی ها اندازه و مدل های مختلفی دارد. بسته به کاری که انجام می دهید می توانید از قیچی بلند یا کوتاه و یا ظریف یا سنگین استفاده کنید. شکل و جنس دسته قیچی ها با هم متفاوت است که علاوه بر زیبایی ظاهری بر روی عملکرد قیچی نیز موثر است. جنس تیغه های قیچی چیزی است که باید موقع خرید حتما به آن توجه کرد. استفاده از قیچی که تیغه تیزی ندارد شما را دچار مشکل خواهد کرد و برش های نامنظمی ایجاد می کند.

یکی از وسایلی که یک خیاط به آن خیلی نیاز دارد یک قیچی تیز است. یکی از راز های دوخت لباس خوب و تمیز داشتن یک قیچی خوب است که می تواند برش های خوبی ایجاد کند. برندهای مختلفی در تولید قیچی فعالیت دارند که می توان با شناخت انواع قیچی های تولیدی این شرکت ها، قیچی مناسب با کیفیت عالی را انتخاب کرد و از دوخت لباس لذت برد.

قیچی چیست و از آن چه میدانید؟ 

قیچی ابزاری بُرنده است که به وسیله آن پارچه، کاغذ، مو و اشیاء دیگر را می برند. این ابزار از دو تیغه برنده تشکیل شده است که به واسطه میخ یا پیچی آن دوتیغه از وسط به یکدیگر وصل شده اند. کلمه قیچی ترکی می باشد و نام های اصیل فارسی آن دوکارد، گاز و ناخن پیرای بوده است. قیچی ها اندازه و مدل های مختلفی دارند و بر اساس کاری که انجام می دهید، می توانید از قیچی بلند یا کوتاه و یا ظریف یا سنگین استفاده کنید. شکل و جنس دسته قیچی ها با هم متفاوت است که علاوه بر زیبایی ظاهری بر روی عملکرد قیچی نیز موثر است

ساختار قیچی چگونه است 

قیچی دارای دو تیغه است  که به صورت متقاطع روی یکدیگر قرار گرفته اند. دو دسته دارد ، جنس این دو دسته می تواند پلاستیکی یا فلزی باشد. قدرت برش یک قیچی به جنس تیغه و محل قرار گرفتن تکیه گاه بستگی دارد. هرچه تکیه گاه از دسته دور تر باشد قدرت تیغه بیشتر است. قیچی هایی که برای برش پارچه  های ضخیم یا چرم استفاده می شوند تکیه گاه دور تری از دسته دارند بنابر این طول تیغه کوتاهتر خواهد بود. در مقابل قیچی مناسب که برای برش پارچه های ظریف تر استفاده می شود طول تیغه بلندتری دارد چون برای برش نیاز به فشار زیادی نیست.

طول تیغه قیچی چقدر است 

همانطور که گفته شد طول تیغه با تغییر تکیه گاه قیچی تغییر می کند و این به کاربرد قیچی بستگی دارد. برای برش کاغذ و یا آرایشگری از قیچی هایی با طول بلند استفاده می شود. برای خیاطی بهتر است دو قیچی با سایز کوچک و بزرگ داشته باشید. برای برش های طولی زیاد به قیچی های بلندتر احتیاج پیدا می کنید و برای برش انحنا ها به قیچی کوچکتر نیاز دارید.

قیچی مناسب برش پارچه چیست

قیچی مناسب برش پارچه دارای انحناست و دسته و تیغه در یک راستا قرار ندارند . همچنین حلقه های دسته به یک اندازه نیستند و طوری طراحی شده اند که هنگام برش پارچه خسته نشوید. تیغه این قیچی بلند است. قیچی خیاطی  برای افراد راست دست و چپ دست به صورت جداگانه طراحی شده است تا بتوانند به راحتی ان را به دست بگیرند. اگر چپ دست یا راست دست هستید قیچی مناسب خودتان را تهیه کنید. قیچی هایی که هر دو حلقه دسته آن به یک اندازه است هم افراد راست دست و هم افراد چپ دست می توانند از آن استفاده کنند.

جنس تیغه قیچی

جنس تیغه قیچی باید از جنس فولاد باشد و قابلیت تیز کردن را داشته باشد. تیغه های جنس استیل و نیکل و کربن نیز وجود دارد که یبک تر نیز هستند. هنگام خرید چند تکه پارچه با جنس های مختلف با خود داشته باشید و قیچی را امتحان کنید. اگر بعد از برش ریشه های پارچه مشخص بود یعنی جنس تیغه خوب نیست و این قیچی مناسب خیاطی نیست. برش ایجاد شده باید یک دست و صاف باشد.

برای تیز کردن قیچی در خانه هیچ وقت از وسایلی که برای تیز کردن چاقو استفاده می کنید استفاده نکنید چون لبه قیچی خراب می شود. برای تیز کردن قیچی در خانه از سمباده استفاده کنید. با استفاده از سمباده براحتی می توان قیچی را تیز کرد. یک ورق سمباده را بر دارید و با قیچی آن را ریز ریز کنید اینگونه تیغه قیچی تیز خواهد شد.

انواع قیچی در خیاطی چیست

برای خیاطی انواع مختلفی قیچی به کار برده می شود. قیچی باریک، قیچی پهن، قیچی بلندو کوتاه ویا قیچی سوزنی و ظریف چند نوع از این قیچی ها می باشد که هر کدام کاربرد مختلفی دارد. برای هر پارچه ای نیاز به قیچی مخصوص به آن را داریم. با داشتن این قیچی ها خیاطی برای شما راحت و لذت بخش خواهد شد. با کاربرد و عملکرد این قیچی ها آشنا شوید.

به جنس دسته قیچی توجه نمایید

با توجه به کاری که می خواهید با قیچی انجام دهید، به جنس دسته قیچی توجه نمایید. جنس دسته قیچی می تواند پلاستیک یا فلزی و گاهی جنس دسته فلزی با رو کش پلاستیکی باشد. قیچی های خیاطی دسته های پلاستیکی دارند. در هنگام خرید حتما چک کنید که دسته پلاستیکی سالم باشند و دچار شکستگی نباشند.

تیز بودن قیچی را امتحان کنید

استفاده از قیچی که تیغه تیزی ندارد شما را دچار مشکل خواهد کرد و برش های نامنظمی ایجاد می کند. دقت کنید یک قیچی خوب باید اجسام را راحت ببرد و تیزی خود را برای مدت طولانی حفظ کند. 

به ظاهر قیچی توجه نمایید

یک قیچی خوب و باکیفیت باید سطحی هموار، براق یا جلا داده شده و اتصالی ظریف داشته باشد.

نکاتی درباره نگهداری از قیچی حتما باید بدانید 

  1. برای تیز کردن قیچی در خانه یک ورق سمباده را بر دارید و با قیچی آن را ریز ریز کنید تا تیغه قیچی تیز شود، برای تیز نمودن قیچی هیچ وقت از وسایلی که برای تیز کردن قیچی از چاقو تیز کن استفاده نکنید زیرا شیار های روی قیچی از بین می رود و دو لبه تیغه به طور کامل روی هم قرار نمی گیرد.
  2. از قیچی کاغذ یا پارچه برای برش اجسام دیگر استفاده نکنید زیرا قیچی شما کند میشود و آسیب می بیند.
  3. بعد از هر بار استفاده از قیچی پرز های پارچه باقی مانده بر روی ان را پاک کنید زیرا باقی ماندن پرزهای کوچکی بر روی تیغه قیچی باعث کند شدن قیچی می شود.
  4. قیچی را در محل خشک و به دور از رطوبت نگه دارید زیرا تیغه های نیکل و استیل و کربن در اثر رطوبت زنگ می زنند.
  5. برای استمرار، ماندگاری و راحتی باز و بسته کردن، بهتر است هر چند وقت یک بار پیچ میانی قیچی را روغن کاری کنید. 
  6. استفاده بیش از حد از قیچی سبب کند شدن آن می شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست