Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
25 مهر 1401

هنر تکه دوزی چیست؟ + نحوه دوخت تکه دوزی چگونه است؟

همه چی درباره هنر تکه دوزی! 

تکه دوزی یا چهل تکه دوزی نوعی سوزن دوزی است که شامل دوختن تیکه های پارچه به یکدیگر برای یک طرح بزرگتر است. طرح بزرگتر معمولاً بر اساس الگوهای تکراری ساخته شده است که با اشکال مختلف پارچه ساخته می شود (که می تواند رنگ های مختلفی هم داشته باشد). این اشکال با دقت اندازه گیری شده و بعد برش داده می شوند، اشکال پایه ای هندسی باعث می شود که آنها به راحتی قابل وصل کردن بهم باشند.

وصله یا تکه دوزی اغلب در ساخت لحاف استفاده می شود اما می توان از آن برای تهیه کیف، دیوارپوش، کاپشن گرم، روکش کوسن، دامن، کت و سایر لباس ها نیز استفاده کرد. برخی از هنرمندان نساجی با تبکه دوزی کار می کنند  که اغلب آن را با گلدوزی و اشکال دیگر دوخت ترکیب می کنند. هنگامی که تکه دوزی برای ساخت لحاف استفاده می شود، تکه بزرگتر یا از بین سه لایه روی لایه سطحی قرار می گیرد، لایه میانی آن لایه چسب است و لایه پایین آن پشت لحاف است. برای جلوگیری از جابجایی لایه چسب، باید آن را کوک بزنید. ممکن است نخ های دوخته شده لحاف داای الگوهای کلی و تصادفی یا بسیار مرتب باشند که کنتراستی را با ترکیب وصله دوزی ها ایجاد می کنند.

تاریخچه هنر تکه دوزی را بدانید 

شواهد نشان میدهد تکه دوزی – قطعات کوچک پارچه که برای ایجاد یک قطعه بزرگتر و لایه های دوخته شده پارچه ای – در طول تاریخ یافت شده و تاریخچه ای طولانی دارد.

در مصر باستان 

  • مصریان باستان از تکه دوزی برای لباس، تزئینات دیوار، پارچه و مبلمان استفاده می کردند.
  • قدیمی ترین تصاویر مربوط به ۵،۵۰۰ سال پیش (۳۴۰۰ سال قبل از میلاد) است.

کاربردهای هنر تکه دوزی چیست

هنر تکه دوزی قابل استفاده در انواع مختلف پروژه‌های دوخت است. شما می‌توانید از این روش برای تزیین لباس‌های خود مانند مانتو و یا دامن استفاده کنید. روتختی بدوزید و یا اینکه کوسن‌هایی زیبا درست کنید. همچنین می‌توانید وسایل پارچه‌ای آشپزخانه را با طرح‌های جذاب و شاد تزیین کنید و حال و هوای تازه‌ای به آشپزخانه خود ببخشید.علاوه بر آن، چهل تکه دوزی نیز به‌نوعی ریشه در تکه دوزی دارد. روشی جالب که با کمک آن، تکه پارچه‌های رنگی با اشکال هندسی متفاوت در کنار هم چیده می‌شوند و طرحی جدید و هندسی ایجاد می‌شود. این روش نیز پر از خلاقیت و ابداع است و می‌توان با کمک آن، محصولات پارچه‌ای جدید و زیبا آفرید.

مزایای تکه دوزی چه چیزی است

تکه دوزی در اولین گام به شما آزادی عمل می‌دهد! این شما هستید که تصمیم می‌گیرید با برش دادن پارچه‌های رنگی در شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، طرح جدیدی ایجاد کنید. شما می‌توانید منحنی، دایره و هزاران طرح دیگر خلق کنید و آن را روی پارچه‌ای بزرگ‌تر پیاده کنید.

اما در کنار به دست آوردن خلاقیت و پروبال دادن به قوه خیال خود، تکه دوزی راهی برای ایجاد محصولات پارچه‌ای مختلف است. می‌توانید انواع مختلف کوسن، لحاف و یا رومیزی‌های فانتزی بدوزد و از زیبایی آن در منزل استفاده کنید.

همچنین تکه دوزی دست شما را کاملا باز می‌گذارد تا به هر شکلی که متمایل هستید، طراحی کنید. به عبارت دیگر دلیل وجود ندارد که قاعده خاصی پیروی کنید. می‌توانید تکه دوزی را با دست و یا چرخ خیاطی انجام دهید. همچنین برای دستیابی به طرح‌های جدید، نیازی ندارید که حتما به پارچه‌های با رنگ متفاوت متوسل شوید.

برای این کار می‌توانید کوک‌های درشتی روی تکه پارچه‌های مدنظر خود بدوزید تا طرح آن برجسته شود و بیشتر از بقیه تکه پارچه‌ها به چشم بیاید. به‌هرحال این شما هستید که تصمیم می‌گیرید کدام تکه پارچه در کجای زمینه قرار بگیرد و چه طرحی خلق شود؛ پس تا می‌توانید خلاق باشید!

پارچه‌های مناسب تکه دوزی چیست 

پارچه تکه دوزی، نیاز چند فاکتور مهم دارد. البته فراموش نکنید که مهم‌تر از همه پارچه تکه دوری استفاده شده برای زمینه کار است پارچه نمدی بهترین اننخاب برای این کار است. به طور کلی بهتر است این پارچه از متریال نمد، پشم و یا پنبه باشد. اما برای دوخت تکه پارچه روی این زمینه بزرگ، تقریبا دست شما باز است و می‌توانید پارچه‌های رنگی مختلف استفاده کنید.

البته به شما توصیه مکنیم که سعی کنید تمامی پارچه‌هایی که برای رویه کار استفاده می‌کنید، تا حد امکان از یک متریال باشند تا باهم همخوانی داشته باشند. به‌طور مثال تمامی تکه‌ها را از پارچه نخی کار کنید.

همچنین درصورتی‌که قصد دارد از پارچه‌های لغزان مانند ساتن ابریشمی برای دادن جلوه بیشتر به طرح روی کار استفاده کنید، زیر آن لایی‌چسب بزنید تا استقامت و استحکام بیشتری پیدا کند و موقع دوخت، سر نخورد. علاوه بر آن، برای تثبیت بهتر پارچه‌ها روی زمینه کار، بهتر است ابتدا آن‌ها را با استفاده از زانفیکس به زمینه بچسبانید و بعدازآن با چرخ خیاطی و یا دست، آن‌ها را بدوزید.

لوازم تکه دوزی را بدانید 

هنر تکه دوزی، هنری ساده و بی‌آلایش است و با استفاده از ابزارهای بسیار ساده می‌توانید آن را پیش ببرید و برای این کار نیاز به چسب زانفیکس، کاغذ الگو، قیچی، کارگاه تثبیت‌کننده پارچه، سوزن تکه دوزی در سایرهای مختلف و مقداری تکه پارچه دارید.

تفاوت چهل تکه و تکه دوزی :

تفاوت آن با چهل تکه در این که در چهل تکه دوزی تکرار وجود دارد به این صورت که یک طرح مدام در طول کار تکرار می شود و شکل ها بیشتر هندسی هستند و از پشت به هم کوک زده می شوند.درحالیکه در تکه دوزی روش کار کاملا متفاوت است و تکه پارچه ها به جای این که به هم دوخته شوند بر روی هم و بر روی پارچه ای بزرگ تر دوخته می شوند و همچنین طرح ها لزوما هندسی نیستند و تکرار در این تکنیک زیاد به چشم نمی خورد.

پشم شیشه

پشم شیشه را نیز مانند آستر قبل از استفاده باید بشویید دقت کنید که ضخامت آن باید 0.5 سانتی متر باشد. این نوع پشم شیشه ها به پشم شیشه نمدی معروف است.

  • نخ قرقره
  • سوزن ته گرد
  • قیچی و خطکش
  • کاتر
  • کاغذ شطرنجی
  • مداد
  • شابلون
  • لایی حریر یا لایی مویی
  • چرخ سردوزی
  • چرخ خیاطی حرفه

شیوه دوخت چگونه است 

چهل تکه دوزی به روش های مختلفی انجام می شود که هر کدام دارای تکنیکی مخصوص به خود می باشند. این روش ها عبارتند از :

  • روش ساده
  • روش معرق
  • روش مرصعی
  • روش نمدی
  • روش ضخیم دوزی و برش

اصول اولیه دوخت چیست

درواقع چهل تکه دوزی نوعی دوخت است که این دوخت معمولا به دوخت قطعات ریز و درشت و رنگارنگ پارچه های مختلف به یکدیگر اطلاق می شود. این قطعات معمولا از انواع پارچه های: ساده، گلدار، چهارخانه، محرماتی، و خالدار تهیه می شود و نام چهل تکه نیز به معنای استفاده از تکه های مختلف در تعداد زیاد بر روی این هنر دستی نهاده شده است، تکه های پارچه عموما به شکل: مربع، مثلث ریز و درشت و لوزی بریده واز پشت با کوک به یکدیگر وصل می شوند و سپس به وسیله دوخت های ریز به هم دوخته و محکم می گردند.

موفقیت در کارهای چهل تکه دوزی و کلا خیاطی رابطه مستقیمی با علاقه شما به این کار دارند. در خیاطی ظریف کاری و تمیز کار کردن خیلی مهم است؛ بنابراین به تمرکز، حوصله و دقت زیادی نیازمند است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست