خاستگاه پارچه لینن

استفاده از الیافِ کتان برای تولید پارچه، به یک دهه و دو دهه و یک قرن و دو قرن محدود نمی ‌شود، بلکه به اندازۀ مومیایی‌ های مصر باستان قدمت دارد. این پارچه، ابتدا در مصر و فقط به رنگ سفید تولید می ‌شد؛ اما رفته رفته، به دیگر کشورها نیز راه پیدا کرد و به رنگ‌ های مختلف درآمد.

در اوایل قرن نوزدهم، پارچۀ لنین تقریباً به همۀ کشورها راه پیدا کرده و به یکی از پرکاربردترین پارچه‌ ها در سراسر جهان تبدیل شده بود.

بعضی از خصوصیات پارچه لینن

  • سبک بودن بافت پارچه: بافت این پارچه به خاطر اینکه تراکم کمی دارد، سبک بوده و وزن زیادی به خود نمی­گیرد. این خاصیت به این معنی است که این پارچه منفذها و نقاط خالی زیادی در بافت خود دارد.
  • قابلیت جذب و دفع رطوبت بالا: وجود بافت کم تراکم در پارچه لینن سبب می­شود که پارچه قادر باشد رطوبت زیادی را جذب کند. البته این رطوبت به همان سرعتی که در بافت پارچه وارد می­شود، با همان سرعت نیز خارج می گردد. اگر پارچه در معرض جریان باد باشد سرعت خشک شدن آن بیشتر می شود.
  • خاصیت چروک پذیری و رفع چروک بالا: بافت پارچه لینن به خاطر اینکه از چگالی کمی برخوردار است به راحتی چروک برمی­دارد. البته می­توان این قضیه را هم یکی از نقاط ضعف پارچه لینن دانست و هم قوت آن؛ به خاطر اینکه هم به راحتی می­توان در آن حرکت کرد و هم باید به طور پیوسته چروک آن را صاف نمود. البته رفع چروک این پارچه نیز به همان سادگی چروک پذیری آن است. پارچه لینن هنگام اتوکشی به سرعت و سهولت چروک خود را از دست داده و صاف می شود.
  • خنک بودن لباس های لینن: به خاطر وجود منفذهای زیادی که در درون بافت پارچه لینن وجود دارد، می توان از آن لباسهای خنکی تهیه کرد؛ به همین خاطر این لباس بیشتر مناسب فصول و روزهای گرم سال است. به خاطر وجود منفذهای زیادی که در درون بافت پارچه لینن وجود دارد، می توان از آن لباسهای خنکی تهیه کرد

پارچه لینن چگونه تولید می‌شود؟

این پارچه جذاب و بسیار راحت با استفاده از الیاف سلولزی و طبیعی درون ساقه کتان تولید می‌شود. روش کار به این صورت است که الیاف سلولزی درون ساقه کتان با کمک مواد شیمیایی از بخش چوبی آن جدا شده و برای بقیه تولید فرستاده می‌شود. همچنین بعد از جداسازی و قبل از مرحله ریسیدن نخ‌ها، ابتدا باید مواد شیمیایی شسته ‌شوند؛ زیرا ممکن است مواد سمی و شیمیایی روی الیاف باقی مانده باشد.

کتان به‌عنوان مواد اولیه تولید این پارچه، مقاومت کمی در برابر گرما دارد و به همین دلیل باید در دوره سرد سال کاشت و رشد آن انجام شود. امروزه کشورهای اروپایی مانند فرانسه و هلند به دلیل آب و هوایی خنک و مناسب در اسفندماه، کار کشت کتان را بیشتر انجام می‌دهند و برداشت گیاه در گرمای مرداد صورت می‌گیرد.

نکته قابل‌توجه دیگر این است که الیاف سلولوزی مورد نیاز برای تولید پارچه لینن فقط در ساقه کتان نیست؛ بلکه تمام قسمت‌های گیاه کتان شامل ریشه، ساقه و برگ‌ها حاوی مقادیر زیادی الیاف سلولوزی هستند. به همین دلیل گیاه به‌صورت کامل و با ریشه برداشت می‌شود تا از تمام ظرفیت آن برای استخراج الیاف سلولوزی و تولید پارچه استفاده شود.

درنهایت اینکه بعد از جداسازی، الیاف قابل استفاده در رشته‌های نازک شانه شده و برای ریسندگی آماده می‌شوند. همچنین بعد از ریسیدن، نخ‌ها پیچیده شده و برای تولید انواع پوشاک، منسوجات خانگی و محصولات نساجی به کار می‌روند.

قبل از خرید پارچه لینن کاربردهای آن را بدانید!

پارچه لینن به خاطر سبک و خنک بودن و همین طور قابلیت جذب و دفع رطوبت، در بسیار از پوشیدنی­ها مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر به برخی از این موارد اشاره می­شود:

تهیه مانتوهای لینن

از پارچه لینن به سادگی می­توان برای دوخت انواع مانتو استفاده کرد. مانتوهای تهیه شده از پارچه لینن سبک بوده و منفذهای بافت آن، با رد و بدل کردن جریان هوا، از عرق کردن بدن جلوگیری می کنند. از طرفی نازک بودن جنس لینن سبب شده تا به اندازه کافی حالت اتوی خود را حفظ نکنند.

تهیه کت­ های لینن

انواع کت های مجلسی یا معمولی از پارچه لینن بدست می­ آیند. این کت­ها مناسب فصول گرم سال هستند و به خاطر سبک بودن، وزن آنها بدن را اذیت نمی کند. البته لازم به ذکر است که بافت کت­های تهیه شده از پارچه لینن، در برابر چروک شدن، مقاوم نیست و از طرفی به سادگی نیز می­توان چروک های آن را برطرف نمود.

تهیه انواع لباس

پارچه لینن به خاطر اینکه از کتان بدست می­آید برای تولید انواع لباس از جمله شلوارهای کتان، پیرهن­های کتان و … مناسب است. این پارچه استحکام کافی داشته و با مراقبت کافی می تواند مدتها عمر کند.­ ­

تهیه حوله ­های لینن

الیاف این پارچه به خاطر اینکه قابلیت جذب رطوبت زیادی دارند یکی از مناسب ترین پارچه ها برای تهیه حوله و پوشش حمام هستند. از طرفی می­توان این حوله را به راحتی شست و تمیز نمود. خاصیت از دست دادن سریع رطوبت در این پارچه، باعث می شود که، نم موجود در بافت حوله تهیه شده از پارچه لینن، در کوتاه ترین زمان خشک شود.

استفاده از پارچه لینن در بافت کفش

یکی از دلایل استفاده از پارچه لینن در تهیه کفش­ها، این است که پارچه لینن هم به سرعت خشک شده و هم جریان هوا از آن به خوبی عبور می کند؛ این خصوصیات یکی از ویژگی های منحصر به فرد پارچه لینن هستند؛ به همین خاطر کفشهایی که در بدنه آنها از پارچه لینن استفاده شده، کمتر بو می گیرند و جریان هوا در درون کفش، از دم کردن پا می­کاهد.

تهیه ملحفه لینن

ملحفه ها نیز یکی دیگر از محصولاتی هستند که از پارچه لینن تهیه می شوند. ملحفه­ ها به خاطر اینکه با گرما و حرارت بدن در تماسند، نیاز دارند که در برابر این گونه پدیده ها مقاومت باشند و کیفیت خود را از دست ندهند. ملحفه هایی که از پارچه لینن به دست می آیند، به راحتی در برابر گرما و رطوبت بدن مقاومت نشان داده و رنگ خود را حفظ می کنند. از طرفی این محصولات، نم خود را به راحتی از دست داده و خشک می شوند.

انواع پارچه لینن

اگرچه پایه اصلی تولید این پارچه از متریال کتان است؛ اما از مواد دیگری مانند پنبه و پشم نیز در روند تولید این پارچه استفاده می‌شود. به همین دلیل پارچه‌های لینن هم در دسته‌های مختلف و بر اساس متریال اصلی تولید قابل تقسیم هستند. همچنین کاربرد هرکدام از این موارد باعث می‌شود که خصوصیت و  ویژگی متفاوتی در پارچه لینن ایجاد شود.

پارچه لینن پنبه‌ای، بهترین انتخاب برای تابستان از لحاظ خنکی

این نوع لینن بهترین گزینه برای روزهای گرم تابستان است؛ زیرا گرما را انتقال نمی‌دهد. علاوه بر آن مقاومت بسیار خوبی در برابر سائیدگی دارد؛ بنابراین می‌توانید به عمر مفید و مقاومت بیشتر آن اعتماد کنید. در کمار این مزایا، نمی‌توان آبرفت لینن پنبه‌ای را نادیده گرفت و این موضوع در مورد پارچه لینن پنبه‌ای با خاصیت کشسانی بیشتر است. بنابراین بهتر است بعد از خرید پارچه لینن، ابتدا آن را بشویید تا آبرفت پارچه کاملا انجام شود و بعد اقدام به برش و دوخت لباس کنید

پارچه لینن کتان، آهار مناسب

سطح این پارچه کاملا صاف و براق است و نمای خوبی به لباس می‌دهد. به همین دلیل لباس دوخته شده با این پارچه نیز دارای آهار مناسبی است و ایستایی خوبی دارد. علاوه بر آن شستشوی این پارچه راحت و سریع است و چروک پذیری آن هم در حد بقیه پارچه‌های لینن است و تقریبا تفاوتی با آن‌ها ندارد.

پارچه لینن نخی، نیاز به اتوی زیاد دارد

این پارچه زیرمجموعه لینن است و بسیاری از مزایای آن را دارد؛ اما درعین‌حال با قرار گرفتن در معرض گرما، چروک می‌شود. به همین دلیل اگر لباسی با این پارچه دوخته باشید، باید دائما در حال اتوکاری باشید. البته این موضوع به‌نوعی عیب پارچه لینن نخی محسوب می‌شود؛ اما دلیلی ندارد که همه لباس‌های ما اتوکشیده و صاف باشند. گاهی اوقات یک لباس با چروکی طبیعی بسیار زیباتر دیده می‌شود. برای دانستن قیمت پارچه لینن نخی به فروشگاه روچی مراجعه کنید.

پارچه لینن پشمی، زمستانی گرم‌تری را برای شما میسازد

متریال پشم در بافت و تهیه انواع قالیچه کاربرد دارد. همچنین استفاده از آن در منسوجات پارچه‌ای باعث حفظ تعادل دمایی می‌شود. به عبارت دیگر در سرمای زمستان مانع انتقال گرمای بدن می‌شود و در تابستان هم گرما را به درون بافت خود انتقال نمی‌دهد. با توجه به این مزیت که در متریال پشم وجود دارد، پارچه لینن پشمی هم گزینه ایده آلی برای تابستان و زمستان محسوب می‌شود. البته از آن بیشتر در فصل زمستان استفاده می‌شود تا با پوشیدن لباس سرمای زیادی احساس نشود. علاوه بر آن پارچه لینن پشمی رطوبت را به‌خوبی جذب کرده و آن را تبخیر می‌کند. بنابراین با لکه‌های عرق روی لباس و نمای ناخوشایند آن روبرو نخواهید شد.

قبل از خرید پارچه لنین بدانید که از چه الیافی بدست آمده است

پارچه لینن که گاهی به خاطر اشتباه، آن را تحت عنوان پارچه لنین می­شناسند، از الیاف گیاه کتان یا فلاکس بدست می­ آید. این گیاه بیشتر در حوالی دریای مدیترانه و همین طور در مناطق آسیای مرکزی رشد می کند؛ گیاه کتان دارای گل­هایی است که بیش از نصف روز عمر نمی­کنند.

قبل از خرید، از نحوه اتو کردن پارچه لینن مطلع شوید!

برای اتوکردن پارچه لینن، اتو را در حالت بخار قرار داده و دمای آن را در حد متوسط قرار دهید. حتما قبل از تماس اتو، پارچه را مرطوب کنید. استفاده از اسپری یا افشانه آب برای مرطوب کردن بافت پارچه مناسب­تر از پاشیدن آب با دست است. بهتر است ابتدا پشت قسمتی که می خواهید اتو کنید را مرطوب کرده و سپس رویه مقابل آن را آب پاشی نمایید.

برای اتو کردن لباس­های تهیه شده از این پارچه، لازم است آن­ها را به صورت پشت و رو اتو کنید تا دمای ناشی از اتو، رنگ آن­ها را تغییر ندهد. مخصوصا زمانی که پارچه شما رنگ تیره ­تری دارد. برای اینکه بعد از اتو کردن، پارچه لینن چروک نداشته باشد، حتما از بخار استفاده نمایید. البته برای اطمینان از اینکه پارچه در هنگام اتو کردن آسیب نمی­بیند، به برچست پارچه دقت کنید.

آگاهی از درصد ترکیبات پارچه لینن قبل از خرید، امری مهم و ضروری!

پارچه لینن که به اشتباه آن­را پارچه لنین­ می­نامند، تحت عنوان پارچه کنف هم شناخته می­شود که مناسب فصل تابستان است. تهیه پارچه لینن مرغوب، از ۷۰ درصد پنبه یا کتان، ۲۰ درصد ویسکوز و ۱۰ درصد پلی استر صورت می­گیرد و لینن نامرغوب از ۵۰ درصد پنبه و ۵۰ درصد پلی استر، بدون استفاده از ویسکوز تهیه می شود.

یک جایگزین ساده برای اتو کردن پارچه لینن که راحت تر هم هست!

پارچه­ های لینن چند ساعت بعد از اتو شدن، به راحتی چروک می­شوند. اما نگران نباشید؛ برای برطرف کردن چروک ها نیازی به اتو کردن پیاپی نیست. شما می­توانید با دست خیس روی بافت پارچه بکشید و تا حد زیادی چروک های آن را از بین ببرید. این روش می­تواند در تمام ساعات شبانه روز، مخصوصا زمانی که شما وقت اتو کردن ندارید مناسب باشد

قبل از از خرید پارچه لینن، از نحوه شستن آن اطلاعاتی کسب کنید!

  • لباس های لینن آب زیادی به خود جذب می­کنند؛ به همین خاطر هنگام سشتشو، سنگین می­گردند. پس هنگامی که قرار است آنها را با لباسشویی بشویید، فضای خالی بیشتری برای آنها در نظر بگیرید.
  • بهتر است لباسهای لینن را از بقیه لباس­های جدا کرده و آنها را با هم بشویید؛ جدا سازی لباس­های تیره ­تر و بزرگ­تر سبب شده تا آنها بهتر شسته شوند.
  • برای شستن پارچه های لینن از آب داغ استفاده نکنید؛ آب ولرم و حتی سرد می تواند شستشوی این پارچه ها را به خوبی انجام دهد.
  • پس از اتمام کار لباسشویی یا شستن دستی، بلافاصله لباسها را آویزان کنید. استفاده از خشک­کن لباسشویی ایرادی ندارد؛ اما اگر لباس های لینن را در حالت خیس، آویزان کنید دیگر نیازی به اتو کردن ندارند.
  • پس از شستشوی لباس­های لینن، زمانی که لباسها هنوز مقداری نم دارند، می­توان برای اتو کردن اقدام نمود. خشک کردن کامل لباس ها، سبب می­شود تا برای اتو کردن آنها مجبور به استفاده از آب پاشی باشید.

آیا می توان چروک­های پارچه لینن را با اتو بخار صاف نمود یا خیر؟

جواب این سوال کاملا مثبت است. اتو بخار کردن لباس لینن، در برابر استفاده از اتوی خانگی کاملا مزیت دارد. این موضوع باعث می­شود تا همه چروک­های پارچه لینن برطرف شوند. البته باید هنگام اتوبخار کردن پارچه لینن، تگ یا برچست پارچه را مطالعه کنید تا از توان تحمل گرمای آن باخبر شوید.

مزایایی که قبل از خرید پارچه لینن، بهتر است بدانید

الیاف لینن به خاطر داشتن خاصیت رطوبت زدایی بالا، بسیار خنک بوده و می تواند در مکان­هایی که هوا گرم است، مناسب باشد. این پارچه به خاطر اینکه در دفع تعرق بدن بسیار تبهر دارد، می تواند پوست بدن را بسیار شاداب و تازه نگه دارد؛ تردد هوا درون بافت پارچه لینن، سبب شده تا بتوان از این پارچه در آب و هوای شرجی هم استفاده نمود. الیاف لینن به راحتی شسته شده و زود خشک می شوند.

یکی از خاصیت­های جالب پارچه لینن این است که پس از شسته شدن، نرم و دلپذیرتر از قبل به نظر می رسد. چروک­های موجود در لباس های لینن گاهی ممکن است، در نظر بعضی­ ها نگران کننده باشد؛ اما جای نگرانی نیست؛ این چروک­ها زمانی که بافت پارچه کمی مرطوب باشد، با دست برطرف شده و صاف می­گردند.

معایب پارچه لینن چیست

در کنار مزایای بسیار خوب انواع پارچه لینن، نمی‌توان معایب آن را نادیده گرفت. اولین و مهم‌ترین عیبی که در این پارچه وجود دارد، چروک پذیری بسیار زیاد آن است. بنابراین اگر شما جزء افرادی هستید که همیشه لباسی صاف و بدون چروک می‌پوشید، بهتر است از خرید لباسی با این پارچه صرف‌نظر کنید.

موضوع بعدی اینکه الیاف این پارچه کشی نیست و بهترین انتخاب برای دوخت لباس‌های گشاد محسوب می‌شود. همچنین انواع پارچه لینن به‌سرعت رطوبت را به سمت خود جذب می‌کنند و این موضوع هم در روزهای گرم سال کمی آزاردهنده خواهد بود. درنهایت اینکه پارچه لینن قیمت بالاتری نسبت به برخی پارچه‌ها دارد. بنابراین اگر به دنبال دوخت لباسی راحت، گشاد با نمایی خاص و جذاب نیستید، بهتر است گزینه ارزان‌تری را برای خود انتخاب کنید.

 آیا پارچه لینن قابلیت آهار زدن دارد؟

آهار زدن پارچه لینن و لباس های تهیه شده از آن، کاملا امکان پذیر است؛ اما این موضوع نمی­توند مانع از چروک شدن پارچه شود. چروک ها پس از چند ساعت، دوباره بر روی پارچه لینن ظاهر می شوند. آهار زدن پارچه ممکن است تنها چند ساعت چروک شدن آن را به تاخیر بیاندازد.

چرا کمد لباس خانم های جوان پر از لباس­های لینن است و چه کاربردی دارد؟

لباس­های لینن بسیار خوش فرم بوده و طراحان با ذوق لباس، توانسته ­اند با چاپ های متنوع، ظاهر این لباس ها را بیش از پیش زیبا سازند. وجود رنگ ها و مدل­های متنوع و متعدد در لباس­های لینن، نشان از این است که این پارچه قابلیت تغییر پذیری و مدگیری بالایی دارد و می توان به هر ترتیبی که طراح لباس صلاح می داند، آن­ را تغییر فرم داد. با این کار می توان لباسهایی با طرح­های گوناگون تهیه کرد. وجود تنوع زیاد در تهیه لباس­های لینن، برای خانم­های جوان که بیش از دیگر اقشار جامعه به تنوع و مد اهمیت می­دهند قابل توجه است.

 شناخت پارچه های شبه لینن، قبل از خرید پارچه ضروری است

پارچه ویسکوز: پارچه ویسکوز نیز همانند پارچه لینن از الیاف طبعی بدست آمده است. تنها تفاوت آن در این است که الیاف ویسکوز از خمیر کردن سلولوز حاصل می­شود.

پارچه کرباس: این پارچه، بافتی مقاوم دارد که از الیاف پنبه و لینن تهیه می­شود و برای تهیه­ ی کوله پشتی و چادر مسافرتی از آن استفاده می­گردد

جمع بندی:

به صورت کلی پارچه لنین از جمله پارچه های خوب و پرطرفداری می باشد که می توان از آن برای انواع مصارف اعم از لباس مجلسی، اداری یا لباس کودک استفاده نمود. این پارچه ها بسیار ختک بوده و به راحتی برای فصل های گرم سال گزینه خوبی محسوب می شوند. شما می توانید پارچه های مذکور را در انواع رنگ ها در بازار مشاهده نمایید.