Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
23 مرداد 1401

از پارچه و لباس ضد آب چه میدانید!؟

وقتی که فصل پاییز تقویم از راه می‌رسد، ذهن ما ناخودآگاه به سمت لباس‌های متفاوت و منحصر به فردی می‌رود که با پارچه ضد آب و رنگ‌های گرم، گردش‌های پاییزی را برای ما حسابی دل‌پذیر می‌کنند. لباس‌های پاییزی از دوست داشتنی‌ترین نوع لباس‌ها در کمد لباس‌هایمان به شمار می‌روند. نمی‌شود این مدل لباس‌ها را با کلاه‌های بزرگ و آستین‌های بلندشان دوست نداشت. البته بسیاری از این لباس‌های پاییزی با پارچه های ضد آب برای بارش‌های گاه و بی‌گاه فصل زمستان نیز مناسب هستند. حالا سوال من از شما این است که آیا انواع پارچه‌های مناسب برای این فصول سرد سال را با بارش‌های وقت و بی‌وقت‌شان می‌شناسید؟

منظور ما دقیقا همان پارچه‌هایی است که برابر مرطوب شدن یا نفوذ آب بسیار مقاوم هستند. می‌دانستید که این دسته پارچه‌ها ممکن است طبیعی یا مصنوعی باشند؟

چنین جنس پارچه‌هایی ممکن است از موادی مانند پلی‌استر یا پلاستیک تهیه شوند. تمام فرایندی که قرار است برای جلوگیری از ورود آب به درون بافت پارچه صورت گیرد، درست بعد از تکمیل بافت پارچه انجام می‌شود.

البته ممکن است حین عملیات تولید پارچه نیز از مواد ضد آب برای تکمیل بافت آن استفاده کنند. خلاصه که در این مطلب قرار است شما را با دنیای لباس‌های فصل پاییز و زمستان آشنا کنیم که حسابی با رنگ، لعاب و ضد آب بودن‌شان، در دل ما جا باز کرده‌اند و در تمام قدم زدن‌های زیر برف و باران، ما را همراهی می‌کنند و تنها نمی‌گذارند. اگر می‌خواهید از راز مخفی در تار و پود لباس‌های ساخته شده با پارچه بارانی  خود با خبر شوید، پیشنهاد می‌کنم در ادامه این مطلب ما را دنبال کنید.

در این مقاله قصد داریم شما را با پارچه ضد آب، کاربرد این پارچه‌ها، انواع آن‌ها و دلیل ضد آب بودن‌شان آشنا کنیم پس اگر شما هم در این زمینه کنجکاو هستید بهتر است همراه ما تا انتهای مطلب باقی بمانید.

 مفهموم پارچه ضد آب چیست؟

پارچه‌هایی که به اصطلاح به آن‌ها ضد آب می‌گویند درواقع پارچه‌هایی هستند که به صورت ذاتی برابر خیس شدن و نفوذ آب مقاومت دارند. در فرآیند ساخت این دسته از پارچه‌ها معمولا به صورت طبیعی یا مصنوعی از مواد ضد آب مانند لاستیک، پلی وینیل کلراید، پلی اورتان و … استفاده می‌شود. چنین پارچه‌هایی معمولا در برابر نفوذ آب مقاوم هستند ولی با این حال اجازه عبور بخار آب را می‌دهند و با سیستم تعریق بدن بسیار سازگاری دارند. حتی با استفاده از این مدل پارچه‌ها می‌شود سیستم تعریق بدن را به بهترین صورت ممکن کنترل کرد. به همین دلیل است که از چنین پارچه‌هایی در صنعت تولید پارچه بارانی یا لباس‌های ورزشی ضد آب و … استفاده می‌شود.

معمولا یک پارچه مورد استفاده برای مواقع بارانی از سه لایه تشکیل می‌شود که لایه ابتدایی آن پارچه ضد آب است و لایه درونی با منافذ خود اجازه عبور بخار آب را می‌دهد و باعث تبادل هوا می‌شود. نوعی از پارچه‌های بارانی که در فرایند ساخت آن‌ها از الیاف مصنوعی مانند اکریلیک و نایلون استفاده می‌شود، دارای تنفس بسیار فوق ‌العاده‌ای هستند. فکر می‌کنم با این تفاسیر توانسته باشید آن طور که باید و شاید با پارچه‌های مقاوم برابر آب آشنا شوید. امروزه استفاده از این پارچه‌ها بهترین روش ممکن برای مقابله با رطوبت است. از این مدل پارچه‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شود ولی ما قصد داریم در این مقاله قبل از هرچیز شما را با بهترین پارچه های ضد آب آشنا کنیم.

ویژگی‌های پارچه ضد آب

چنین مدل پارچه‌هایی معمولا از جنس کرباس یا پلی استر هستند و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند می‌توانید از آن‌ها در مصارف متنوعی استفاده نمایید. از جمله ویژگی‌های این مدل پارچه‌ها می توان به:

  • مقاومت بالا برابر نور مستقیم آفتاب
  • جنبه اقتصادی به صرفه و قیمت مناسب
  • دارای ویژگی ضد آب بودن
  • مقاومت بسیار بالایی برابر یخ زدن
  • قابلیت انعطاف بسیار بالا
  • استقامت بسیار برابر اجسام تیز
  • و …

اشاره نمود.

بهترین پارچه‌های بارانی و ضد آب چه هستند؟

در میان پارچه‌های ضد آبی که برای ساخت بارانی مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به پارچه‌های ضد آب و رطوبت، پنبه(نایلون)، پلی‌استر، پارچه آکسفورد و پارچه‌های ضد آب و تنفس اشاره داشت. شاید تا کنون به جزئیات پارچه لباس بارانی خود دقت نکرده‌اید ولی باید بدانید که برای ساخت چنین لباس‌هایی که با پارچه‌های ضد آب تولید می‌شوند، از متریال و مواد مختلفی استفاده می‌شود. برای آشنایی با چنین مواد و پارچه‌هایی در ادامه ما را دنبال نمایید. دیگر لباس‌های بارانی و پارچه ضد آب برای شما یک معما نخواهد بود.

فکر می‌کنم خود شما هم خوب بدانید که این پارچه‌های ضد آب و لک از آن دسته پارچه‌های معمولی نیستند که ما به صورت روزمره استفاده می‌کنیم، این پارچه‌ها با ویژگی‌های خاص خود می‌توانند به صورت‌های مختلفی مورد استفاده قرار گیرند، به عنوان مثال استفاده از چنین پارچه‌هایی در چادر ماشین، چادر مسافرتی، چادر اسکلتی، لباس‌های پاییزه و … بسیار متداول است. حالا در ادامه همراه ما باشید تا شما را با بهترین انواع پارچه ضد آب آشنا نماییم.

حالا در ادامه قصد دارم شما را با انواع و اقسام پارچه ضد آب یعنی گورتکس، برزنت و شمعی و … آشنا نماییم. پیش از هر موضوعی لازم است بدانید که پارچه‌های گورتکس در این بین از بیشترین قیمت برخوردار هستند و از این مدل پارچه‌ها معمولا در ساخت وسایل مورد استفاده برای کوه‌نوردی مانند کفش‌های معروف آن‌ها استفاده می‌شود. همچنین برزنت‌ها از قدیمی‌ترین پارچه‌های ضد آب هستند که نیازی به معرفی ندارند و هر کسی قطعا این مدل پارچه‌ها را در روزمره خود تا امروز دیده است. پارچه‌های شمعی نیز یکی از زیر گروه‌های پارچه‌های برزنت به حساب می‌آیند و معمولا از این مدل پارچه‌ها به عنوان عایق استفاده می‌شود. حالا در ادامه با تک تک این موارد آشنا خواهید شد.

پارچه ضد آب پشمی

پشم در واقع به صورت طبیعی خاصیت ضد آب دارد و در ماهیت آن مقاومت نسبت به آب وجود دارد. اگر پشم را با لانولین بپوشانند خاصیت ضد آب بودن آن چند برابر می‌شود، البته لازم است این عملیات پوشش به صورت دوره‌ای انجام شود. شما می‌توانید پشم پخته را با مقاومت بسیار آن در برابر آب به سادگی خریداری نمایید. قرار دادن پشم در آب جوش باعث می‌شود که چگالی آن بالا برود و در نهایت کیفیت و ویژگی ضد آب بودن آن افزایش پیدا کند.

آشنایی با پارچه ضد آب TPU

عبارت TPU درواقع مخفف کلمه Polyurethane Thermoplastic است. این مدل پارچه به مراتب نرم‌تر و خاصیت انعطاف پذیری آن بالاتر است و در مقایسه با پارچه‌های ضد آب PUL آسیب کمتری را به محیط زیست وارد می‌کند با اینکه عملکرد کاملا مشابهی با این مدل پارچه دارد. البته دوام TPU نسبت به PUL کمتر است ولی بیشتر از آن با محیط زیست سازگار است.

کمی درباره پارچه‌ ضد آب PUL بدانیم

PUL یک مدل پارچه است با پوشش نازک، مقاوم در برابر آب و البته پلاستیکی که از مهم‌ترین انواع پارچه‌های ضد آب و همچنین ضد لک به شمار می‌رود. از جمله ویژگی‌های این مدل پارچه می‌توان به دوام بسیار بالا و قابلیت تنفس منحصر به فرد آن اشاره داشت. قابلیت تنفس بالای این مدل پارچه به شما اجازه می‌دهد که به راحتی پارچه را کنار پوست خود قرار دهید چرا که قسمت انعطاف پذیر و نرم و راحت آن هیچ گونه ضرری برای پوست شما نخواهد داشت.

این مدل پارچه را با ضخامت‌های 2 میلی‌متر و 1 میلی‌متر از پوشش‌های پلاستیکی می‌گیرند و این پارچه نهایتا می‌تواند بافته شده، ترکیبی از پنبه و پلی استر یا اینکه 100 درصد پنبه باشد.

البته به این مورد هم توجه داشته باشید که PUL پلی استر از PUL پنبه‌ای نازک‌تر و نرم‌تر است.

و اما می‌رسیم به قسمت هیجان‌انگیز ماجرا و بهترین ویژگی PUL. این مدل پارچه را می‌توانید هر قدر که می‌خواهید بشویید بدون اینکه نگران آسیب دیدن بافت پارچه باشید چرا که این مدل پارچه از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است. درواقع همین دلیل می‌تواند از مهم‌ترین علت‌های محبوبیت PUL برای مردم در انتخاب و خرید پارچه بارانی و لباس‌های مناسب برای فصل پاییز باشد. این مدل پارچه با هربار شستشو باز هم خاصیت‌های منحصر به فرد خود را از دست نمی‌دهد و درست مثل روز اول خواهد بود.

پارچه شمعی هم یک مدل پارچه ضد آب است که کارایی بالایی دارد

پارچه‌های شمعی یک مدل پارچه با بافت متراکم هستند که یک لایه روغن لنین در آن‌ها وجود دارد و همین یک لایه می‌تواند دلیل ضد آب بودن پارچه شمعی باشد. پارچه‌های شمعی را قدیمی‌ترین پارچه ضد آب می‌دانند و امروزه وقتی درباره این مدل پارچه‌ها صحبت می‌شود، درواقع اشاره به لینن همراه پوشش وینیل یا لینن به تنهایی است. در انتهای کار می‌توانید پارچه شمعی مات یا درخشان داشته باشید و این به سلیقه خودتان بستگی دارد و دست شما برای انتخاب باز است

پارچه شمعی به سادگی تمیز می‌شود و از دوام بالایی نیز برخوردار است. از این مدل پارچه معمولا برای تولید کاور، رومیزی، چمدان، اکسسوری‌های مورد استفاده در آشپزخانه و … استفاده می‌شود. لازم است بدانید که نمی‌توان این مدل پارچه را در صنعت پوشاک و تولید لباس‌های مناسب برای فصل پاییز و زمستان و به عنوان پارچه بارانی مورد استفاده قرار داد.

درباره چرم مصنوعی و پلاستیکی یا همان وینیل چقدر می‌دانید؟

چنین موادی از متریال‌های مصنوعی به شمار می‌روند و دارای خاصیت ضد آب هستند. معمولا از این متریال‌ در تهیه کیف بار، کیف لوازم آرایشی، کیف ساحلی، زیر بشقابی و … استفاده می‌شود.

درباره چرم‌های مصنوعی لازم است به شما بگویم که این مدل چرم‌ها بسیار به چرم‌های طبیعی شباهت دارند و از پوشش‌های رزین ویتیل یا کائوچو تولید می‌شوند. این مدل چرم‌ها از آن دسته لینن‌های بادوام، ضد آب و انعطاف‌پذیر هستند.

نخ یک پوپلین پوشش‌دار ضد آب است

پارچه‌های پوشش‌دار را می‌توانید یک جایگزین مناسب برای متریال‌های PUL بدانید، چرا که این مواد کاربرد یکسانی دارند. درواقع این مدل پارچه دارای پوشش نازک ضد آبی است که کارایی آن حسابی با PUL مشابه است.

پلی استر و لنین هم ضد آب هستند

پارچه‌های لنین و پلی استر درواقع پارچه ضد آب به شمار نمی‌روند ولی به دلیل بافت متراکمی که دارند حسابی مقابل آب مقاوم هستند. البته این پارچه‌ها را همراه پوشش خاصی برای ساخت کالاهای ضد آب مانند چتر استفاده می‌کنند. مقاومت چنین پارچه‌هایی بسیار کم است و نمی‌توان از این مواد برای ساخت پارچه بارانی یا لباس‌های مناسب برای فصل پاییز و زمستان استفاده کرد.

اصلا می‌دانستید که نایلون تافته هم ضد آب است؟

نایلون تافته دارای کاور خاصی است و به همین دلیل است که این متریال هم از مواد ضد آب به شمار می‌رود. معمولا از نایلون برای تولید پوشش ایوان، چتر و … استفاده می‌شود. این ماده دارای بافت درخشان و یک دستی است و به دلیل همین پوشش یک دست حسابی طرفدار دارد.

فلیس پلی استر را چیست؟

فلیس می‌تواند مقابل آب بسیار مقاوم باشد. البته این مقاومت به کیفیت پارچه بستگی دارد. نمی‌توان فلیس را یک مدل پارچه ضد آب دانست ولی به اندازه‌ای که تراکم داشته باشد، آب بیشتری را هم دفع می‌کند. به دلیل خاصیت منحصر به فردی که این ماده برای دفع آب دارد؛ اغلب از آن برای ساخت لایه‌های پوشک استفاده می‌کنند. شما درواقع می‌توانید با اضافه کردن لایه دافع آب؛ فلیس را به مقاومت بالایی برابر آب برسانید.

میکروفایبر را فراموش نکنید

پارچه‌های میکروفایبر پلی استر دارای پوشش ضد آب مخصوصی هستند و همین پوشش چنین متریالی را تبدیل به بهترین پارچه ضد آب ممکن کرده است. درواقع می‎توان به صورت صد درصد اعلام کرد که میکروفایبر یک پارچه با ویژگی ضد آب است. لایه خارجی مورد استفاده برای آن جیر نرم است و به همین دلیل در فرایند تولید لباس‌هایی مانند کاپشن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد  و حسابی هم طرفدار دارد.

پارچه بارانی مناسب برای فصل پاییز و زمستان

در میان الیاف موجود در صنعت پوشاک می‌توان الیاف پشمی، الیاف نایلونی، الیاف پلی استر و … را از جمله الیاف مورد استفاده برای ساخت پارچه بارانی دانست. پارچه‌های مورد استفاده برای ساخت بارانی را فکر می‌کنم به خوبی بشناسید یا حداقل اگر نام آن‌ها را هم ندانید، قطعا در کمد لباس‌هایتان آن‌ها را خواهید داشت. پارچه بارانی شمعی، چرم، گاباردین، پشت کتان، پشت پنبه، پارچه بارانی دورو و … از جمله پارچه‌های مورد استفاده برای تولید انواع لباس‌های فصل پاییز و زمستان به شمار می‌روند.

شستشوی پارچه ضد آب دشوار است؟

باید به شما بگویم شستشو لباس و پارچه ضد آب هرگز دشوار نبوده و نیست. این مدل پارچه‌ها به دلیل دوام عالی و استحکام بالایی که برابر سایش دارند، اصلا قرار نیست که هنگام شستشو دچار مشکل شوند ولی بهتر است که این کار برای چنین پارچه‌هایی با دست انجام شود. هرگز لباس‌هایی با پارچه ضد آب را به خشک‌شویی ندهید چرا که ممکن است به دوام و کیفیت لباس شما آسیب برسد. در انتخاب مواد شوینده مورد استفاده برای پارچه‌های ضد آب و پارچه بارانی خود دقت زیادی داشته باشید تا باعث از بین رفتن خاصیت ضد آب پارچه‌ها نشوید

تکمیل ضد آب کردن

تکمیل ضد آب باید توسط یک درجه دسته بندی شود، زیرا درگیر بودن آن در نرخ بزرگی از تعرفه برای صادرات به ایالات متحده سبب مشکل می شود. لطفا به موارد زیر توجه فرمایید.
اگر پارچه مورد نظر، پارچه TC و تکمیل ضد آب کردن فقط یه تکمیل ضد آب عادی است که نمی تواند از آزمون شماره AATCC-35 مربوط به آّب باران عبور کند، پس تعرفه های وارداتی برای ژاکت ها، 34% است. با این حال اگر پارچه مشابه حاوی تکمیل های ضدآب بتوانند آزمون AATCC-35 را با موفقیت پشت سر بگذرانند و به عنوان مقاوم در برابر باران شناخته شوند، در این صورت تعرفه آنها، 6/7% است.
جهت گذراندن پارچه از آزمون آب باران شماره AATCC-35، باید پارچه از طریق آزمون درپوشی (Cup Test) که در برابر مقاومت آب 600 mm بدون نشتی ایستادگی می کند، عبور داده شود (آزمایشگاه می تواند این آزمون را برای شما انجام دهد).
بیشتر واحدهای تکمیل کننده های پارچه در مورد آزمون فوق و الزامات استاندارد ضد آب جهت واجد شرایط شدن برای وظیفه مقاومت در برابر آب باران اطلاع دارند. به طور دقیق مشخص کردن چیزی که در هنگام سفارش پارچه به آن نیاز دارید، از اهمیت زیادی برخوردار است.
براساس مطالب فوق، شما مشاهده خواهید کرد که اختلاف بین ۶/۷% و ۳۴% بزرگ است. اگر شما از کیفیت درست تکمیل ضد آب استفاده کنید، می توانید مزایایی را از طریق نرخ تعرفه پایین به دست آورید. با این حال توجه داشته باشید که جدا از تکمیل ضد آب باید سبک ژاکت را نیز در نظر بگیرید. اگر سبک ژاکت به صورت واضح مورد استفاده قرار نگیرد و نتواند به عنوان یک بارانی استفاده شود، ممکن است گمرک ایالات متحده از ورود پوشاک شما به عنوان یک بارانی خودداری کنند، هرچند که پارچه با الزامات استاندارد ضد آب هماهنگ شده باشد. سبک هایی که ممکن است سبب شوند تا ژاکت به عنوان یک بارانی پذیرفته نشوند، می تواند به موارد زیر خلاصه گردد:

  • اگر کوک های پارچه لحافی بر روی خارج پارچه ایجاد شده باشند آب به سادگی می تواند از طریق سوراخ های متعدد سوزن به لایه ها نفوذ کند.
  • اگر جیب ها بدون در باشند، آب به سادگی از طریق تکه های متعددی که به هم متصل شده اند، وارد می شود. آب از طریق خط دوخت نیز می تواند وارد جیب ها گردد.
  • اگر ژاکت باشد.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم شما را با پارچه ضد آب آشنا نماییم و با هم مروری داشته باشیم بر انواع و اقسام این مدل پارچه که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می‌گیرد. امیدوارم این مطلب توانسته باشد شما را آن طور که باید با پارچه‌های ضد آب و متریال‌های مورد استفاده در تولید انواع و اقسام پارچه بارانی و لباس‌های مورد استفاده در فصل پاییز و زمستان آشنا نماید

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست