Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
20 شهریور 1401

الکتریسته لباس را چگونه برطرف کنیم؟ + الکتریسته لباس چیست؟

الکتریسته چیست

تابحال شده با لمس شی یا شخصی دچار برق گرفتگی شوید؟ احساسی شوکه کننده که در اثر تخلیه بارالتریکی ایجاد می‌شود. چسبیدن لباس به تن و یا به هم ریختگی موها اتفاق ناخوشایندی است که همه ما آن را تجربه کرده‌ایم. مثلاً در آخرین لحظات خروج از منزل و هنگام پوشیدن لباس‌ها متوجه چسبندگی آنها شدیم و ناچار زمان زیادی را صرف تعویض لباس کرده‌ایم، یا حتی به همین خاطر لباسی را که بسیار دوست می‌داشتیم کنار گذاشته‌ایم. شاید  اولین راهکاری که به ذهن شما برسد، کشیدن دستمال مرطوب روی لباس یا پوست بدن باشد. اما آیا فقط این روش قدیمی کارساز است؟ ما در این مقاله با شما در مورد علت ایجاد الکتریسیته در بدن و لباس و همچنین پنج راهکار حل این مشکل گفتگو خواهیم کرد.

علت برق داشتن بدن در چه چیزی است؟

وجود بارهای الکتریکی مثبت و منفی و تجمع آنها در بدن و لباس دلیل اصلی ایجاد برق در بدن است. اگر از لباس‌هایی با الیاف مصنوعی مثل نایلون، پلی‌استر استفاده می‌کنید احتمال برق داشتن لباس شما بیشتر است. ورزشکاران بدلیل پوشیدن البسه با الیاف مصنوعی بیش از سایرین این مورد را تجربه کرده‌اند. کالاهای خواب مثل پتو و بالش از جنس پلی استر نیز می‌توانند با تجمع بارالکتریکی باعث جرقه زدن شوند. اگر شما هم از پتوهایی با درصد بالای پلاستیک استفاده می‌کنید حتما دیده‌اید در تاریکی شب در اثر کشیده شدن دست یا پا بر روی پتو جرقه‌هایی دیده میشود. البسه دیگری مثل لباس‌های بافتنی، پشمی و ابریشم نیز دچار تجمع الکتریسیته ساکن می‌شوند. اختلاف جنس دو نوع پارچه و ساییده شدن آنها به هم نیز یکی از دلایل ایجاد الکتریسیته و چسبندگی لباس است. اما چرا در فصول سرد بیشتر شاهد برق بدن و لباس هستیم؟ یکی از دلایل تشدید کننده این موضوع کمبود رطوبت است. با کاهش میزان آب و رطوبت محیط امکان تجمع بارالکتریکی در بدن و البسه بیشتر می‌شود بخصوص آنکه اکثر ما در فصول سرد از کاپشن یا پالتوهای پلاستیکی یا پشمی استفاده می‌کنیم. تصور کنید شلواری از جنس پلی‌استر، کاپشنی از جنس پشم و شالی از جنس کاموا به تن داشته باشید! در این حالت احتمالاً بتوانید یک لامپ را با کمک برقی که تولید می‌کنید روشن کنید. اما چه باید کرد؟ راهکار، خارج کردن این بارالتریکی از لباس و بدن است که در ادامه روش‌های آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پارچه نمناک میان لباس‌های خشک

مکان و هوای خشک امکان باقی ماندن الکتریسیته در پارچه افزایش می‌دهد. اختلاف دمای محیط بیرون و درون خانه بخصوص در فصول سرد این مشکل را افزایش می‌دهد. حتماً دیده‌اید که برای از بین بردن چسبندگی لباس‌ها به هم از پاشیدن چند قطره آب استفاده می‌کنند اما این کار تأثیر طولانی نداشته و موقتی است بهتر است برای از بین بردن خاصیت چسبندگی و خروج بارالکتریکی از البسه، فضا و مکان نگهداری آنها را مرطوب نگهدارید، البته مراقب باشید رطوبت زیاد باعث آسیب به لباس‌های شما نشود. قطره‌های آب رسانای الکتریکی هستند و باعث تخلیه الکتریسیته ساکن می‌شوند، پس می‌توانیم با قرار دادن دستمال مرطوبی بین لباس‌های خشک چسبندگی لباس را از بین ببریم. روش دیگر آن است که یک پارچه مرطوب را در مرحله آخر شستشو داخل ماشین لباسشویی بگذارید و سپس دکمه خشک‌کن را بزنید. این کار باعث خارج شدن بارالکتریکی هنگام خشک کردن لباس می‌شود. همچنین شما می‌توانید با بخار دادن به لباس بوسیله اتو بخار رطوبت لباس را افزایش داده و یا به کمک دستگاه بخور از خشکی هوا بکاهید. البته نیازی نیست حتما از دستگاه بخور استفاده کنید شما می‌توانید با گذاشتن یک ظرف آب روی منبع حرارتی و یا نگهداری از چند گلدان در منزل رطوبت هوا را تأمین کنید.

چند قطره آب روی لباس های خود بپاشید

یکی از پیش پا افتاده ترین و ابتدایی ترین راه ها برای برطرف کردن الکتریسیته لباس ها (به خصوص لباس های پشمی و شلوار) پاشیدن مقداری آب روی لباس (به خصوص در هنگام اتو کردن لباس ها) است. این راه حل برای چند دقیقه تا چند ساعت کاملا موثر بوده و لباس را از هر گونه الکتریسیته عاری می کند.

اسپری ضد الکتریسیته لباس چه تاثیری در برطرف کردن الکتریسیته دارد؟

به جرئت می توان گفت که امروزه دیگر برای از بین بردن هر مشکلی (چه مشکل ساده باشد و چه پیچیده)، راه حلی در قالب یک محصول اختصاصی وجود دارد. از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس ها و اشیاء نیز علاوه بر روش های بالا، به کمک ماده ای به نام اسپری ضد الکتریسیته لباس امکان پذیر است. همانطور که از اسم این محصول پیدا است، اسپری ضد الکتریسیته به تخلیه الکتریسیته ساکن از روی اشیاء مستعد (مثل لباس های پشمی و فرش) منجر می شود.

بسیاری از شرکت های قالیبافی و حتی برخی از برندهای خاص تولید پوشاک نیز به صورت اشانتیون همراه با محصولات خود، این اسپری ها را نیز به مشتریان هدیه می دهند تا با استفاده از آنها، تخلیه الکتریسیته صورت گرفته و شوک الکتریکی به فرد وارد نشود. البته طرز تهیه این ماده چندان دشوار نبوده و در خانه نیز به راحتی می توان آن را درست کرد. برای انجام این کار کافی است به نسبت برابر مایع نرم کننده و آب ولرم را درون یک آب پاش بریزید و خوب به هم بزنید تا کاملا ترکیب شوند. سپس محلول به دست آمده را روی فرش و موکت و لباس اسپری کنید تا الکتریسیته ساکنِ موجود روی آنها تخلیه شود.

سنجاق قفلی کوچک

اگر از شلوارهای ورزشی و یا کلاه‌هایی با جنس پلی‌استر استفاده کرده باشید تجربه چسبیدن موها به کلاه یا چسبیدن شلوار به لباس را داشته‌اید. اگر فرصت و یا امکانات رفع الکتریسیته ساکن با روش‌هایی که تا بحال گفته شد را ندارید برای شما یک راه حل ساده و فوری داریم! از یک سنجاق قفلی استفاده کنید. کافیست یک سنجاق را به بخش داخلی لباس خود وصل کنید تا بارالکتریکی از طریق آن تخلیه شود. فقط مراقب باشید سنجاق را به جایی وصل کنید که به بدن شما آسیب نرساند. جدای این روش شما می‌توانید از هر قطعه فلزی درون لباس خود استفاده کنید. مثلاً یک سکه درون جیب خود داشته باشید. حتی می‌توانید از یک قطعه کوچک آهنربا استفاده کنید. با کشیدن یک قطعه آهنربا روی لباس خود می‌توانید به سرعت الکتریسیته ساکن درون لباس را تخلیه کنید. همچنین شما می‌توانید لباس خیس خود را با کمک گیره‌های فلزی روی بند وصل کنید تا خشک شود. مراقب باشید گیره‌ها از جنس ضد زنگ باشند تا به لباس شما آسیبی نرسد. برای اطمینان خاطر بیشتر می‌توانید لباس خود را پشت و رو کنید و گیره بزنید تا رد گیره روی لباس شما نماند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست