Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
15 شهریور 1401

انواع پارچه ضخیم کدامند؟ + پارچه های ضخیم را بشناسید!

پارچه های ضخیم کدامند؟

بهترین پارچه‌هایی که برای دوخت لباس‌های زمستانی مناسب هستند، انواع پارچه ضخیم است. گزینه‌های متعددی در دسته بندی پارچه های ضخیم ر بازار وجود دارند که می‌توان برای دوخت پالتو، مانتو و با سایر لباس‌های زمستانی از آن‌ها استفاده کنیم.

البته تمامی این پارچه‌ها نیز تفاوت‌های زیادی با هم دارند و درعین‌حال مزایای و معایب مختلفی دارند. این موضوع باعث می‌شود که در انتخاب گزینه بهتر کمی وسواس به خرج دهیم و با توجه به لباسی که قصد داریم بدوزیم، گزینه بهتر را انتخاب کنیم.

شاید بتوان گفت تنها شباهتی که میان انواع پارچه ضخیم وجود دارد، سنگینی آن‌ها از نظر وزن است. همچنین در بیشتر موارد حجیم هستند و بافتی سفت و محکم دارند. اما از نظر بافت و ساختار تفاوت‌های زیادی بین آن‌ها وجود دارد.

با رونق صنعت مد و فشن لباس‌ها جایگاه مهمی در زندگی افراد پیدا کرده‌اند. در گذشته آن‌ها تنها وسیله‌ای برای پوشاندن بدن بودند اما امروزه با پارچه‌ها و طرح‌های متنوع، اسم خود را به‌عنوان یک عنصر زیبایی مطرح کردند.

صنعت پوشاک آن‌قدر پیشرفت کرده است که در هر فصلی شاهد ترندهای متفاوت و جدیدتری نسبت به سال‌های قبل هستیم. از طرفی ممکن است جنس پارچه‌ها نسبت به قبل ثابت مانده باشد اما طرح‌ها و الگوهای آن‌ها مدام تغییر می‌کند.

انواع پارچه ضخیم از آن‌هایی هستند که با تغییر مد همچنان در سبد خرید خیاطان، طراحان مد و افراد معمولی باقی می‌مانند. پارچه‌های ضخیم جای پارچه‌های نازک‌تر را در فصل‌های سرد پر می‌کنند و با تهیه لباس از آن‌ها این ماه‌ها را برای افراد گرم می‌کنند.

تنها شباهت انواع پارچه‌های ضخیم با یکدیگر سنگینی وزن آن‌ها است. وگرنه آن‌ها نیز مانند دیگر انواع پارچه تنوع بالایی در رنگ، طرح و جنس دارند و هرکدام برای یک کاربری استفاده می‌شوند.

پارچه جین

یکی از محبوب‌ترین انواع پارچه ضخیم جین است. این پارچه‌ها که با نام لی نیز شناخته می‌شوند، تابستان و زمستان ندارند و در تمام فصول استفاده می‌شوند.

این پارچه از الیاف پنبه یا اسپندکس به‌دست می‌آید. ضخامت و مقاومت جین بسیار بالا بوده و همین ویژگی به آن ایستایی مناسبی داده است. شلوارهای جنس جین بسیار محبوب و پرکاربرد هستند اما از این پارچه مانتو، کت، دامن، اکسسوری و انواع لباس‌ها را نیز می‌توان تهیه کرد.

پارچه مخمل کبریتی

مخمل کبریتی یکی از زیباترین انواع پارچه ضخیم وگرم است. این پارچه‌ها با دوامی بالا، طرحی برجسته و تنوع گسترده در رنگ و طرح به یکی از اولین انتخاب‌های طراحان مد و خیاطان تبدیل شده است.

الیاف این پارچه از جنس پنبه بوده و به‌همین علت با پوست تمام افراد سازگار است. علاوه‌ بر این، مخمل کبریتی نیاز به آستر ندارد و چروک پذیری آن پایین است. چنین ویژگی‌هایی دلایل بسیار خوبی برای دوخت لباس از این جنس هستند.

پارچه پوشش دار

پارچه پوشش دار اشاره به پارچه بافت متراکم دارد که دارای لایه دوم پارچه چسبیده به لایه اول است-این پارچه دارای پوشش پلاستیکی PVC به همراه یک پوشش ضد آب است. این پارچه تحت فرآیندهای تکمیلی قرار می گیرد تا متراکم، مقاوم در برابر فرسایش و ضد آب یا مقاوم در برابر آب شود. این لینن است، به همین دلیل برای تهیه پالتو، هودی و لباس های بیرونی کاربرد دارد.

پاچه جیر

این نوع از پارچه به دو صورت مصنوعی و طبیعی وجود دارد. پارچه‌های جیر طبیعی در واقع نوعی چرم کرک‌دار به حساب می‌آیند. این پارچه به‌صورت طبیعی معمولا از پوست گاو، آهو، گوسفند، بز و گوساله تهیه می‌شود.

جیر کاربری‌های متنوعی دارد و در دوخت پوشاک و اکسسوری‌های مختلفی مانند شلوار، جلیقه، کمربند، کلاه و کفش استفاده می‌شود.

پارچه لینن داک

این پارچه بسیار سنگین است، درحقیقت می تواند به سنگینی پارچه کرباس باشد. این پارچه از طرفی زبر نیز می باشد، بنابراین در تهیه لباس کاربرد ندارد. پارچه داک به عنوان یک پارچه ضخیم مناسب برای تولید کیف می باشد.

پارچه غواصی

یکی از انواع پارچه ضخیم که استفاده از آن در میان مردم رواج بالایی دارد، پارچه غواصی است. این پارچه تنها برای دوخت لباس‌های گرم زمستانی کاربرد ندارد. بلکه دوخت لباس‌های ورزشی و خانگی از دیگر کاربردهای این نوع پارچه است.

پارچه غواصی ساده است اما رنگ‌های مختلفی دارد. علاوه بر این حالت کششی و ارتجاعی که دارد باعث شده است تا برای دوخت لباس‌های فری سایز گزینه مناسبی باشد.

این پارچه ایستایی خوبی دارد و چروک‌پذیر نیز نیست اما زمان استفاده از آن شاید کمی به دردسر بیافتید. چون دوخت لباس با پارچه غواصی به دلیل کشسانی بالایی که دارد، کمی سخت است. برای همین یک خیاط ماهر باید با این پارچه کار کند

ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی چگونه است؟

احتمالا همه شما چرخ خیاطی های مارشال قدیمی به رنگ سیاه را به یاد دارید. هنوز هم در خیلی از خانه ها از این چرخ باکیفیت استفاده می کنند. جالب است بدانید که با همین چرخ خیاطی قدیمی هم میتوان پارچه های ضخیم را به راحتی بدوزید. روش کار ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی به اینصورت است که پارچه را زیر پایه چرخ بگذارید. درجه ی فشار پایه که بالای چرخ قرار دارد را با دست آنقدر بپیچانید ( خلاف جهت عقربه های ساعت ) تا بالای بالا قرار گیرد. حداقل 20 دور لازم است آن را بچرخانید. برای پارچه های با ضخامت متوسط این مقدار به 10 دور چرخاندن کاهش می یابد. این پایه در شکل زیر مشخص شده است. در چرخ خیاطی های جدید دور این پایه یک قاب فلزی قرار دارد که با فشار دادن آن، پایه بالا و با فشار مجدد،ن پایه پایین قرار میگیرد.

توصیه هایی مفید در دوختن پارچه های ضخیم را بدانید

وقتی پارچه ضخیم و سنگین برای دوختن دارید و چرخ خیاطی خانگی توان دوخت آن را ندارد، به یک سری ترفند برای دوخت نیاز دارید. پایه متحرک در این موارد بسیار کارساز است. وقتی قرار باشد بیش از دو لایه را بدوزید حتماً به یک پایه متحرک نیاز خواهید داشت.

راهکار دیگر استفاده از پارچه های ضخیم برای دوخت الگوهایی است که دارای بخش های خیلی ظریفی نباشد، ندوختن گوشه ها/مجراها بسیار کمک کننده است.

در دوخت درزها دقت لازم را داشته باشید و از ایرادات کوچک پیشگیری کنید تا در انتهای کار با لیننکل بزرگ روبرو نشوید. حتی در مواردی که درزها روی هم قرار می گیرند ممکن است لازم باشد که آنها را تنظیم کنید.

استفاده از سوزن ضخیم دوزی برای دوخت پارچه های سنگین و عدم استفاده از پین برای نگه داشتن لایه ها توصیه می شود

کلام آخر….

امیدوارم مطالعه این پست برای شما مفید و ارزشمند قائل شده باشد و توانسته باشیم انواع پارچه ضخیم را به شما معرفی بکنیم تا درودی دیگر بدرود

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز