Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
26 مهر 1401

انواع کاموا را بشناسید! جنس نخ کاموا از چیست؟

همه چی درباره انواع نخ کاموا! 

مشاهده طیف وسیعی از کامواهای رنگی که هرکدام زیباییِ خودشان را دارند، کار خرید کاموا را کمی سخت می‌کند. در چنین شرایطی چطور باید تصمیم گرفت که کدام کاموا را بخریم؟ اجازه بدهید که ماجرا را از پایه و اصل شروع کنیم. اصلا کاموا دقیقا چیست؟ کاموا نوعی از منسوجات است که از الیافی طبیعی مانند پشم گوسفند، موی خرگوش یا … تولید می‌شود.

برخی از کامواها هم از جنس الیاف گیاهی مانند پنبه، ابریشم، کنف و… هستند. الیاف مصنوعی هم داریم مثلا ریون، نایلون، پلی‌استر. از درهم تنیده‌شدن الیاف از جنس‌های مختلف کلاف‌های کاموا با ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شوند. میزان درهم‌تنیدگی و تعداد رشته‌هایی که در هم تنیده می‌شوند روی شکل و حالت چیزی که بافته می‌شود، اثرگذار است. در خرید کاموا به نکات زیر دقت کنید.

انواع جنس کاموا کدامند؟

کامواها از الیافی با جنس‌های مختلف تولید می‌شوند. پس خوب است که نگاهی به هریک داشته باشیم و ببینیم که اوضاع از چه قرار است.

ریون

ریون از قدیمی‌ترین الیاف مصنوعی ساخت دست انسان است که با آن می‌توانید بافتنی‌های زیبا ببافید. رنگ‌های متنوعی از کامواهای ریونی وجود دارد و بافته‌های آن بسیار خوب روی بدن می‌نشینند. کاموای ریون بافته‌هایی خوش‌ترکیب و راحت به‌وجود می‌آورد. برای همین کاموای ریونی گزینه مناسبی برای دوست‌داران بافتنی است. البته به‌دلیل الیاف مصنوعی موجود در آن، گرما را زیاد در خود نگه نمی‌دارد. ضمن اینکه، خوب است یادتان باشد، کامواهای ریونی به‌مرور زمان جلوه‌شان را از دست می‌دهند.

  • امکان شست‌وشوی کاموای ریونی با دست وجود دارد اما قبل از شروع کار، برچسب روی این کامواها را بخوانید و براساس دستورالعمل‌ها عمل کنید.

پشم

کاموا از جنس پشم گوسفند، از رایج‌ترین الیافی است که برای بافتنی استفاده می‌شود. قیمت این کامواها خیلی گران نیست و کارکردن با آنها هم ساده است. پشم در مقابل رطوبت مقاوم است و امکان جریان‌یافتن هوا در لباس بافته‌شده با آن هم وجود دارد.

معمولا برای افزایش میزان مقاومت و استحکام کامواهای پشمی، الیافی از جنس‌های دیگر هم به آن اضافه می‌شود. پشم به‌رنگ کرم و سفید است و برای همین می‌توان آن را به‌رنگ‌های مختلف درآورد و کامواهای متنوعی تولید کرد.

  • یادتان باشد که کامواهای پشمی را باید با دست و آب ولرم شست.

موهِر

موهر هم جنس دیگری است که می‌توانید در خرید کاموا در نظر داشته باشید. الیاف کاموای موهر حالت کُرکی دارد و بسیار سبک است. البته این سبُکی باعث نمی‌شود که لباس‌های بافته‌شده از این کاموا گرم نباشند. اتفاقا بافتنی‌هایی از جنس موهر بسیار گرم‌اند. کاموای موهری از پشمی گران‌تر است و خاصیت ارتجاعی هم دارد. به‌همین خاطر، شُل نمی‌شود، کِش نمی‌آید و روی تن جا باز نمی‌کند.

بافتنی‌کردن با کاموای موهری کمی سخت است. چرا؟ چون کرک زیادی دارد. در بیشتر مواقع هم آن را با کامواهای دیگری از جنس پشم یا ابریشم مخلوط می‌کنند و با این کار از سبکی آن کاسته می‌شود. بعضی از افراد هم نسبت به این جنس از کاموا حساسیت از خود نشان می‌دهند. کاموای موهری می‌تواند باعث خارش پوستی شود.

  • برای شست‌وشوی کاموای موهر باید ماشین لباسشویی را روی دور آرام بگذارید یا اینکه لباس‌های بافته‌شده با این کاموا را به خشک‌شویی بدهید.

کاموای کتان ( الیاف گیاهی )

الیاف کتان از ساقه ی گیاهی به همین نام (به انگلیسی فلکس) استخراج می‌شوند . کشت این گیاه به طور سالیانه انجام می‌گیرد و حداکثر رشد طولی آن در حدود ۱۲۰ سانتی متر است و قطر ساقه ی آن ۸/۱ تا ۱۶/۱ اینچ است .

قسمت  بالای ساقه دارای شاخه‌های متعددی است و در روی این شاخه‌ها ، گل‌هایی به رنگ‌های سفید ،قرمز ، بنفش و لاجوردی و آبی دیده می‌شود . کیفیت الیاف به مرغوبیت زمین و شرایط جوی بستگی دارد .

این گیاه در هوای نسبتاً سرد و رطوبی و وجود باران نسبتاً زیاد بهتر به عمل می‌آید . تخم کتان در ماه‌های اردیبهشت و خرداد کاشته می‌شود و مدت رشد آن سه ماه است .

پرورش عمده کتان درکشورهای کانادا ، چین ، روسیه ، هند ، انگلستان و امریکا است .

ساختمان شیمیایی الیاف کتان مانند پنبه ، سلولزی است از سلولز و آب تشکیل شده و به رنگ زرد، سبز و  قهوه ای می باشد و استحکام آن تقریبا دو برابر الیاف پنبه می باشد . ولی با وجود شباهت زیاد بین آنها ، ساختمان ملکولی کتان با پنبه تفاوت دارد . 

کاموای کتان معمولا گرمایی که دارد از گرمای کامواهای پشمی کم تر است اما از نظر استحکام ، کیفیت و همچنین زیبایی کاموای بسیار مناسبی است . شما می توانید برای تهیه ی کاموای کتان مارک های مختلفی در بازار وجود دارد که می توانید مارک مورد نظر خود را خریداری کنید .

توجه  داشته باشید که در صورتی که می خواهید از کاموای کتان برای بافت استفاده کنید نباید بافت را خیلی شل انجام دهید زیرا در اثر استفاده ، شستشو و همچنین گرمای بدن ، این بافت حالت شلی و افتادگی زیادی پیدا می کند .

نخ پشم گوسفند  :

بهترین انتخاب پشم گوسفند برای تهیه کاموا است ، به این دلیل که پوششی بسیار مناسب دارد ، و  برای برای بافت لباس هایی همچون ژاکت ، پالتو و مانتو از نخ های پشمی استفاده شود . کاموای پشمی با درصدهای مختلفی در بازار موجود است . به طور کلی  درصدهایی که از این کاموا در بازار  موجود است شامل درصدهای مختلف پشم ۳۰،  ۴۰ ، ۵۰  و یا ۱۰۰ می شود .

 

نکته  ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نخ هایی که درصد پشم بالاتری دارند دارای کیفیت و گرمای بیشتری هستند . همچنین به این مسئله توجه داشته باشید که بهتر است کاموای پشمی که از آن استفاده می کنید خیلی  محکم و  سفت نباشد زیرا این مسئله باعث می شود که در هنگام شتسشو این بافت سفت و به هم پیچیده ، کار غیر انعطاف پذیری باشد .

مزایا استفاده از نخ گوسفند:

  • پشم بافتی مقاوم ، با استحکام بالا و راحت دارد که 60 درصد هوا را درون خود نگاه داشته و بدن را گرم نگه می‌دارد .
  • الیاف پشم به دلیل ساختمان شیمیائی و فیزیکی بخصوص ، اثر تغییرات جوی بر روی بدن را کم می‌کند به این ترتیب که با جذب عرق بدن حالت تعادل در بدن بوجود می‌آورد .
  •  چون تارهای پشم از تارهای هم قطر و هم حجم خودش وزن کمتری دارد در نتیجه پوشاکی که از آن درست می‌شود بسیار سبک است .
  •  قدرت مقاومت الیاف پشم در برابر عوامل خارجی خیلی زیاد است و در مقایسه با الیاف گیاهی مقاوم تر است .
  •  رنگ‌پذیری الیاف پشم که یکی از عوامل مهم در نساجی است ، بسیار خوب است .
  • مقاومت در برابر صدا ، که این مورد در کف پوش پشمی دارای اهمیت فراوان است .
  •  پشم غیر قابل اشتعال است مگر اینکه مستقیماً در معرض آتش قرار بگیرد .
  • پشم اشعة ماوراء بنفش را از خود عبور می‌دهد و برای سلامتی بسیار مفید است .
  • به راحتی نمدی یا بافته می‌شود .
  • پشم بسیار قابل ارتجاع است می‌تواند ۳۰٪ از حد نرمال بلندتر بشود و هنوز شکل ظاهری خود را حفظ نماید .

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست