Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
29 آبان 1401

تاریخچه برند نایک!

همه چی درباره تاریخچه برند نایک!

برند نایک (Nike) 

یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین برندهای تولید کننده کفش و لباس در دنیا است. در این پست می‌خواهیم به معرفی برند نایکی بپردازیم و داستان آن را از ابتدا تا به امروز برای شما شرح دهیم. شاید جالب باشد بدانیک که تلفظ صحیح نام این برند نایکی است. با ما همراه باشید تا با داستان شکل گیری و موفقیت این هیولای صنعت کفش و لباس ورزشی بیشتر آشنا شوید.

 

بنیانگذاران برند نایک

داستان برند نایک با ایجاد Blue Ribbon Sports در سال 1964 و با همکاری دو شخص به نام‌های فیل نایت و بیل بوئرمن آغاز می‌شود. فیل نایت متولد سال 1938 در پورتلند اورگان و بوئرمن متولد 1911 در پورتلند اورگان (تاریخ مرگ: 1999) هستند. بوئرمن قبل از اینکه روی به صنعت پوشاک بیاورد یک مربی حرفه‌ای بوده است. او 31 ورزشگار المپیکی را تمرین داده بود و تعدادی از آن‌ها دارای رکوردهای ماندگاری در فیلد ورزشی خود در کشور آمریکا هستند.

 
قبل از شروع همکاری این دو نفر، فیل نایت (Phil Knight) درس خود را تازه در دانشگاه اورگان تمام کرده بود و در دانشگاه استنفورد رشته MBA را فرا می‌گرفت. او علاقه خاصی به دومیدانی داشت و تحت نظر مربی خود یعنی بیل بوئرمن (Bill Bowerman) در این رشته فعالیت می‌کرد.

 

بوئرمن علاقه بسیاری به بهینه سازی کفش‌های دونده‌های خود داشت. او پس از یادگیری یک سری نکات از کفش دوزی محلی، دائما در حال تغییر مدل کفش‌های دونده‌های خود بود. طبق گفته‌های شرکت نایک، فیل نایت اولین دانشجوی او بود که کفش‌های بوئرمن را به پا کرده بود.

 

نایت از دید بوئرمن دونده مهمی نبود، برای همین به نایت پیشنهاد داد که کفش‌های او را به پا کند و به صورت آزمایشی با آن‌ها بدود. نایت این پیشنهاد را پذیرفت و کیفیت کفش‌ها در حدی بود که هم تیمی نایت آن کفش‌ها را گرفت و در ماده 400 متر المپیک 1960 مدال طلا گرفت.

 

نایت در دانشگاه استنفرد نظریه‌ای را در قالب یک مقاله نوشت که در آن بر تمرکز تولید کفش‌های ورزشی در ژاپن به جای آلمان اسرار می‌کرد. دلیل این نظریه نیز نیروی کار ارزان ژاپن بود. نایت این فرصت را پیدا کرد تا نظریه خود را در سال 1962 با سفر کردن به ژاپن امتحان کند.

 
نایت پس از بازدید از کارخانه Tiger در شهر کوبه ژاپن، از کیفیت کفش‌های تولیدی آن‌ها حیرت زده شد و قراردادی را با آن‌ها امضا کرد تا کفش‌ها را از ژاپن به آمریکا بفرستند.
بوئرمن از این ایده نایت حمایت کرد و با همکاری او در سال 1964 یک شرکت به اسم Blue Ribbon Sports که هرکدام 50 درصد از آن را در اختیار داشتند تاسیس کردند.

 

تاریخچه برند نایک

فیل نایت پس از تأسیس Blue Ribbon Sports، کفش‌هایی که وارد کرده بود را در پشت ماشین خود به فروش می‌رساند. او خیلی سریع متوجه شد که تقاضا برای این کفش‌ها بسیار زیاد است. کفش‌های وارداتی او از قیمت کمتر و کیفیت بیشتری نسبت به رقبای آن زمان یعنی برند ADDYY (آدیداس) و PUMSY (پوما) داشتند.

 

شرکت نایک یک شرکت چندملیتی است که به طراحی، توسعه، تولید و بازاریابی جهانی و فروش کفش، پوشاک، تجهیزات، لوازم و خدمات مشغول است. این شرکت شعبی در بیورتون، اورگون، و منطقه‌ی شهری پورتلند دارد.

 

این شرکت یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان کفش‌ و پوشاک ورزشی و تولیدکننده‌ی عمده‌ی تجهیزات ورزشی است و در سال مالی ۲۰۱۲ بیش از ۲۴.۱ میلیارد دلار درآمد داشت (تا پایان ۳۱ مارس ۲۰۱۲). از سال ۲۰۱۲ بیش از ۴۴۰۰۰ نفر در سطح جهان برای این شرکت کار کرده‌اند. در سال ۲۰۱۴ این برند به تنهایی ۱۹ میلیارد دلار ارزش داشت که آن‌ را به ارزشمندترین برند دربین شرکت‌های ورزشی تبدیل کرده است.

 

این شرکت در ۲۵ ژانویه ۱۹۶۴ با نام Blue Ribbon Sports توسط بیل بوئرمن و فیل نایت تاسیس شد و در ۳۰ می ۱۹۷۱ رسما به شرکت نایک بدل شد. نام این شرکت از واژه‌ی یونانی نایک، الهه‌ی پیروزی، برگرفته شده است.

 

نایک محصولاتش را با نام برند خود بازاریابی می‌کند، مانند Nike Golf, Nike Pro, Nike+, Air Jordan, Nike Blazers, Air Force ۱, Nike Dunk, Air Max, Foamposite, Nike Skateboarding، و همین طور با نام شرکت‌های تابعه از جمله Brand Jordan, Hurley International ,Converse.

 

نایک در بین سال‌های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۸ مالک Bauer Hockey نیز بود (بعدها Nike Bauer نام گرفت)، و سابقا مالکCole Haan و Umbro بود. این شرکت علاوه بر تولید پوشاک و تجهیزات ورزشی، فروشگاه‌های خرده‌فروشی را با نام شهر مدیریت می‌کند. نایک حامی مالی بسیاری از ورزشکاران و تیم‌های ورزشی مشهور در سراسر جهان است و علامت تجاری «فقط انجامش بده» و لوگوی Swoosh آن بسیار شناخته شده است.

 

نایک که در اصل به Blue Ribbon Sports (BRS) مشهور است، توسط ورزشکار دو و میدانی دانشگاه اورگون، فیلیپ نایت، و مربیش بیل بوئرمن در ژانویه ۱۹۶۴ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا توزیع‌کننده‌ی یک تولیدکننده‌ی کفش ژاپنی به نام اونیتسوکا تایگر (اکنون اسیکس) بود و اغلب فروشش را از طریق اتومبیل نایت انجام می‌داد.

 

 
در سال 1965، بوئرمن از ابتکار خود دوباره استفاده کرد و طرح جدیدی را به شرکت Tiger پیشنهاد کرد. در این طرح بالشتک‌های داخلی درون کفش دوخته می‌شدند و لاستیک و اسفنج نرمی در قسمت جلو پا و بالای پاشنه پا قرار می‌گرفت، همچنین از یک اسفنج سخت در وسط و پایین کفش به کار گرفته شد.

 

این طرح هم یک موفقیت بسیار بزرگ بود و هم شروع منازعه‌ای بین Blue Ribbon Sportsو شرکت Tiger بود. این مدل Tiger Cortez نام داشت و در سال 1967 به بازار آمد و به دلیل راحتی و زیبایی که داشت به سرعت محبوبیت بالایی را به دست آورد.

 

آغاز نایک

بیل باورمن، مربی مشهور ملی و مربی دو میدانی در دانشگاه اورگان بود. او به ورزش دو عشق می ورزید و برای بهبود و پیشرفت اجرای ورزشکارانش، بسیار تلاش می کرد. فیل نایت، دونده بود و در برنامۀ مسابقۀ دویدن باورمن، ایفای نقش می کرد ، سپس فیل  به کسب مدرک MBA از دانشگاه استنفورد نائل شد.

 

بیل و فیل ، احساس می كردند كه تكنولوژی کفش می تواند بهبود یابد؛ به گونه ای که فیل، مقاله ای درباره چگونگی تولید کفشِ باکیفیت در ژاپن نوشت که می تواند با محبوب ترین مارک های آن زمان رقابت کند. بیل همواره تلاش می کرد تا به وضعیت ( امن، راحت، ارزان) کفش های دانش آموزانش برای داشتن اجرایی بهتر، بهبود ببخشد.

 

درست در همان زمانی که تالیفات اولیۀ او موفق نبود، مقالۀ فیل نایت کمک کرد تا رویاهای او به واقعیت مبدل شود.  نایت، ایده های خود را به چندین سرمایه گذار پیشنهاد داد؛ اما در هر حال مجبور شد کار را خودش به تنهایی شروع کند . هنگامی که او به مربی قدیمی خود نزدیک شد، بیل او را متقاعد كرد كه مشاركت، بهترین کار برای هر دو نفر آن هاست!

 

بهره گیری از سلبریتی‌ها

شرکت نایکی با مشاهیر دنیای ورزش گره خورده است و بزرگترین دارایی این شرکت تایید آن توسط ستاره‌های ورزشی است. آن‌ها توانستند با ورزشکاران بسیار بزرگی مانند لبرون جیمز، کوبی برایانت و تایگر وود در ابتدای مسیر حرفه‌ای شدنشان به عنوان یک ورزشکار قرارداد امضا کنند.

 
شاید سودآورترین همکاری که نایک با یک ورزشکار داشته است، به همکاری آن‌ها با مایکل جوردن ستاره دنیای بسکتبال برمی‌گردد.

 

آن‌ها همکاری خود را در سال 1984 با مایکل جوردن شروع کردند و برای اینکه از قرارداد بستن جردن با آدیداس جلوگیری کنند، به او پیشنهاد سالی 500 هزار دلار برای 5 سال در کنار دو مرسدس بنز و همچنین کفش اختصاصی برای مایکل جردن را ارائه دادند.

 

این معامله برای نایکی بسیار نون و آبدار بود و با درخشش سریع مایکل جوردن در دنیای بسکتبال و تبدیل شدن به یک ابر ستاره، شرکت نایک توانست تا پایان سال 1985 بیش از 100 میلیون دلار از خط کفش Air Jordans درآمد کسب کنند. Air Jordans همچنان یکی از پر فروش‌ترین مدل‌های نایک است و در سال 2018 توانست درآمدی 2/8 میلیارد دلاری را برای نایک به ارمغان بیاورد

 

برخی چالش ها

در دهۀ  1980 ، این شرکت با فراز و نشیب هایی روبه رو، و چالش هایی را تجربه کرد. در این زمان، ایروبیک به یک پدیده عظیم تبدیل شد. به دلیل حرکات خاصی که در این ورزش وجود داشت، نیاز به پوشیدن کفش های خاصی بود. در این زمان، نایک می توانست شانس بزرگی برای تولید و در دست گرفتن بازار کفش ایروبیک داشته باشد؛ اما شرکت شانسش را به دلیل داشتن یک دورنمای طولانی،  از دست داد.

 

خوشبختانه ، نایک به سرعت توانست بازگشت دوباره ای به دنیای  شهرت داشته باشد. آن ها فناوری تولید خود را با طراحی های زیبا و شیک ، امن و  کفی های شفاف،  توسعه داده و منتشر کردند. این نسخه با کفش cross-training و تبلیغات تاریخی و ارزشمند “Bo Knows” همراه بود؛ همچنین در دهه 80 ، شاهد صعود این برند بودیم که ارتباط تنگاتنگی با ” Nike  Jordan  “داشت. ” Michael Jordan Air Nikes  ” ، یکی از ماندگارترین و شناخته شده ترین برندهای تمام دوران بوده است!

 

کمپانی های به دست آمده

سال 1990 و 2000 ، سال گسترش نایک در حوزه های متفاوت تولید لوازم ورزشی بود ( پوشاک، فوتبال،گلف و …) ،نایک،  علاوه بر نزدیک شدن و برقراری ارتباط با  افراد مشهور جهت جلب مشتری ، موفق شد چندین شرکت کوچک را نیز به منظور موفقیت بیشتر خود در آینده، به دست آورد.

 

آن ها همچنین به منظور بی دغدغه  نگه داشتن فعالیت های خود، چندین شرکت کوچک را فروختند؛ با این حال ، Converse و Hurley International ، در حال حاضر از اصلی ترین و مهم ترین شرکت های زیر مجموعه غول نایک به شمار می آیند. حتی یک خط جداگانه و منحصر به فرد از کفش های ورزشی نیز برای بازیکنان تنیس ، بسکتبال و فوتبال وجود دارد. ورزشکاران المپیک نیز در این دایره قرار می گیرند!

 

تلاش بی حد و تصمیمات خوش اقبالانۀ این کمپانی ، نایک را به چیزی تبدیل کرده است که امروز شاهد آن هستیم. در حال حاضر، حداقل 50000 کارمند برای این کمپانی کار می کنند. ارزش این برند به تنهایی، 10 میلیارد دلار است که سود آن، سالانه صدها میلیون دلار است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست