Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • نویسنده تحریریه
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
20 آذر 1401

تاریخچه جوراب چیست؟ + اولین جوراب !

همه چی درباره تاریخچه جوراب!

اولین پیدایش جوراب‌ها که امروزه به پا میکنیم و از انها استفاده می‌کنیم مربوط به سال ۲۵۰ تا ۴۲۰ بعد از میلاد مسیح وکنار رود نیل در مصر و در یونان باستان است. مردان کارگر و برده‌ها در دوران یونان و در مصر باستان جوراب‌های بلندی می‌پوشیدند و زنان رومی در خانه‌های خود نوعی جوراب های ساق کوتاه به پا می کردند.

 

جوراب‌های نخی کوتاه و یا ابریشمی هم سال های زیادی در کشور های چین و ژاپن استفاده میشد.

 

جوراب‌های ساق کوتاه در قرن دوازدهم در اروپا به جوراب‌های ساق بلند تبدیل شد. در ان سالها مردان جوراب های بسیار تنگی می‌پوشیدند که از کمر تا پایین پا های ان هارا می پوشاند، مانند ساق‌های امروزی.

 

زنان هم جوراب‌های بلندی می‌پوشیدند که در زانو با کش جوراب نگه داشته می‌شد.در قرن نوزدهم جوراب‌های نخی ساخته شده با ماشین، در دسترس خانم‌ها قرار گرفت .

 

بعد از سال ۱۵۴۵ جوراب‌های ساق بلند کش بافت وارد بازار مد شد که معمولاً درزهای آن با طرح‌های ابریشمی بسیار زیباو پرکار تزئین شد.

 

پیدایش جوراب در ایران:

زمانی که ناصرالدین‌شاه به کشورانگلستان درسال ۱۳۰۶سفر کرد، به عنوان سوغاتی برای همسران خوداز شهر براد فوردانگلیس، جوراب را وارد ایران کرد بعد از گذشت چندین سال و با استفاده متداول مردم از جوراب این کالا کم کم برای استفاده ی قشر پایین جامعه وارد بازار شد. و همه گان به جای تولید و بافتن جوراب بعد از کلی زحمت کالایی آماده تهیه می‌کردند.

 

اولین جوراب هایی که در یونان باستان به تولید رسیده است، از موی حیوانات بوده و درقرن 8 میلادی در این کشور وارد شد، افراد این کشور جوراب هایی به پا می‌کردند که از موی حیوانات تهیه می‌شود و بافت این جوراب ها هم به چرخه ی اقتصادی کمک و هم کار همگان را از بافت این کالا راحت نموده است.

 

پیدایش جوراب در ایران:

 

اختراع دستگاه بافندگی و انقلاب در جوراب‌بافی

یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در تاریخچه جوراب به آن برمی‌خوریم، اختراع دستگاه بافندگی جوراب در سال 1589 است. مخترع این دستگاه بافندگی مردی به نام ویلیام لی بود. این دستگاه باعث می‌شد هر جوراب شش برابر سریع‌تر بافته شود و این به‌معنای شکوفایی این صنعت بود.

 

ویلیام لی، یک نمونه جوراب بافته‌شده با دستگاهش را برای ملکه الیزابت اول برد. ملکه طرح را رد کرده و گفته بود جوراب‌های نرم اسپانیایی را ترجیح می‌دهد و این جوراب مناسب پاهای سلطنتی نیست.

 

البته عده‌ای معتقد هستند که هدف اصلی ملکه این بود که مانع از بین رفتن برخی مشاغل سنتی شود. به هر حال این دستگاه باعث می‌شد افرادی شغل خود را از دست بدهند و کارگران هم این خطر را احساس کرده بودند.

 

اولین جوراب کشف‌شده

اولین جوراب بافتنی کشف‌شده به‌صورت تقریبی متعلق به قرون سوم تا ششم میلادی است که از مقبره‌های مصری یافت شده است. به نظر می‌رسد که اولین جوراب‌ها را با صندل می‌پوشیده‌اند.

 

این جوراب‌ها را طوری می‌بافتند که انگشت شصت از بقیه انگشتان پا جدا باشد و امکان پوشیدن صندل لاانگشتی فراهم شود.

 

تاریخچه اولین جورابها در جهان

پیدایش نخستین جوراب‌ها برمی گردد به یونان باستان. مردان کارگر و برده‌ها در دوران یونان و مصر باستان جوراب‌های بلند می‌پوشیدند و زنان رومی در خانه‌های خود نوعی جوراب ساق کوتاه به پا می‌کردند.

یونانی ها جوراب تولید شده از موی حیوانات میپوشیدند! قرن هشتم میلادی یونانی ها جوراب هایی میپوشیدند که از موی حیوانات درست شده بود و بسیار پای آنها را گرم میکرد.  خداراشکر که جوراب های امروزی طوری هستند که پا میتواند نفس بکشد!  

۲. تاریخچه اولین جورابها در ایران

اولین بار جوراب در سال ۱۳۰۶، زمانی که ناصرالدین‌شاه به کشور انگلستان سفر کرد، به عنوان سوغاتی همسران شاه از شهر براد فورد، وارد ایران شد و پس از آن کم‌کم به طبقات پایین رسید و متداول شد.

 

۳. تاریخچه اولین ماشین جوراب بافی

اولین ماشین کشبافی در سال ۱۵۸۹ در انگلستان ساخته شد . مردی به نام ویلیام لی، برای اینکه همسرش راحت تر بافندگی کند و جوراب تولید کند ماشین بافندگی را اختراع کرد.  در آن دوره جوراب‌های نخی و ابریشمی الیاف موردپسند و رایج میان مردم بود.

جوراب بالای ران

یکی از شیک ترین جوراب ها و بهترین مدل ها برای ست کردن با لباس های زمستانی شیک، جوراب هایی هستند که طولشان به بالای ران می‌ رسد. طول این جوراب ها تا وسط ران بالا می رود و در بالا به یک کش مخصوص یا کمربند متصل می شود که از افتادن آنها جلوگیری می کند.

 

می توانید این جوراب های زیبا را با یک کت کوتاه یا دامن چین دار و یک ژاکت سایز بزرگ ست کنید.

 

جوراب ساق کوتاه

جوراب ساق کوتاه یا مچی: این نوع مناسب برای آقایان و خانم های ورزشکار است که باعث می شود در هنگام فعالیت مچ پا و قوزک آن ها دچار تاول زدگی نشود. این مدل برای استایل هایی با شلوارهای پارچه ای ، شلوارک های زنانه و مردانه همچنین دامن خانم مناسب است. می توانید از این نمونه به عنوان یک مدل مناسب برای ست کردن با لباس های رسمی در محل کار استفاده کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست