Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
25 آبان 1401

تاریخچه سنجاق قفلی چیست ؟ + مخترع سنجاق چه کسی است ؟

همه چی درباره سنجاق قفلی !

آدم باورش نمی‌شود وسیله‌ی به این سادگی، سنجاق قفلی را عرض می‌کنم، این همه داستان داشته باشد! به بهانه ۲۱ فروردین، روز ثبت شدن این اختراع در تاریخ بشریت نگاهی انداخته‌ایم به داستان‌های جالب این وسیله تا ببینیم چه چیزهایی در طول تاریخ به سرش آمده و چه چیزهایی به سر بقیه آورده است!

 

هدیه‌ای برای خواستگاری از پنلوپه

کسانی که «اودیسه» هومر را خوانده باشند، «پنلوپه» را می‌شناسند. پنلوپه زنی بسیار زیبا بود که به همسری «ادوسئوس» درآمد اما بعد از مدتی مجبور شد به مدت بیست سال غیبت همسرش را تحمل کند.

 

در این مدت او خواستگاران زیادی پیدا کرد اما هر بار به بهانه‌ای ، از جمله تمام شدن بافت کفن ادیسئوس، آن‌ها را رد می‌کرد. یکی از خواستگاران سمج پنلوپه، «آنتینوس» بود. آنتینوس به عنوان هدیه برای پنلوپه یک لباس زیبا و دوازده سنجاق قفلی آورد که از طلای خالص ساخته شده بودند و وقتی به لباس وصل می‌شدند، درخششی شبیه درخشش خورشید به آن می‌دادند.

 

این شاید اولین نشانه از حضور سنجاق قفلی در ادبیات باشد. اما داستان سنجاق قفلی تازه از اینجا شروع می‌شود!

 

سنجاق قفلی در قرون وسطی

جالب است بدانید واژه لاتین و قدیمی سنجاق قفلی، فیبیولا (Fibula) بوده است و به سنجاق قفلی‌هایی اطلاق می‌شده که در قرون وسطی به کار می‌رفتند.

 

این سنجاق‌ها، نسبت به سنجاق‌های صاف عصر نوسنگی و برنز پیشرفته‌تر بودند و برای محکم کردن عبا، کلاه و سایر لباس‌ها استفاده می‌شدند و معمولا از جنس برنز یا آهن ساخته و با مینا، مرجان، جواهرات، شیشه یا حتی استخوان تزئین می‌شدند. بعدها در قرون وسطی سنجاق‌ها از عاج، طلا، نقره و برنج ساخته شدند و فقط افراد فقیر سراغ سنجاق‌های چوبی می‌رفتند

 

والتر هانت، پدر سنجاق قفلی!

تا سال ۱۸۴۹، که والتر هانت، (Walter Hunt) در ۵۳ سالگی، شکل تازه‌ای برای سنجاق قفلی‌ها اختراع کرد، این سوزن‌ها بی‌آزار نبودند! یعنی ممکن بود توی تن افراد فرو بروند، ضمن اینکه راحت و محکم سر جایشان نمی‌ایستادند.

 

یک روز که «هانت» فکرش خیلی درگیر ۱۵ دلار بدهی‌اش به یکی از دوستانش بود، مشغول بازی با تکه سیمی شد که دم دستش بود. در حین همین بازی متوجه شد اگر این سیم سنجاق قفلی باشد و انتهای آن پیچ بخورد و به خودش گیر داده شود، هم مشکل فرو رفتن سنجاق به بدن حل می‌شود و هم سنجاق دیگر باز نخواهد شد و محکم سر جایش می‌ایستد.

 

او این ایده را، روز دهم آپریل، ۲۱ فروردین سال ۱۸۴۹، برداشت و برای ثبت اختراع برد. دبلیو.آر. گریس (W.R.Grace)، این ایده را از او خرید و در ازایش ۴۰۰ دلار، معادل یازده هزار دلار امروزی (!)، به او پرداخت کرد. هانت، با فروش این ایده توانست بدهی ۱۵ دلاری‌اش را پرداخت کند اما این گریس بود که تا آخر عمر از حق ثبت این اختراع استفاده کرد و میلیونر شد.

 

جالب است بدانید هانت، آدم بسیار مهربانی هم بوده است. یکی دیگر از اختراعات او نوعی ماشین دوخت، شبیه ماشین خیاطی بوده است. او این ماشین را به دخترش نشان می‌دهد و وقتی دخترش می‌گوید این دستگاه هزاران زن فقیر را که در صنعت پوشاک کار می‌کنند، بیکار خواهد کرد، هانت از ایده‌اش صرف نظر می‌کند و هرگز آن را به ثبت نمی‌رساند.

 

سنجاق قفلی نماد چیست؟

نمونه اولیه سنجاق قفلی که در زبان انگلیسی safety pin نامیده می‌شود، با مدل امروزه تفاوت بسیاری داشت؛ حتی می‌توان گفت که، یک سر آن به قدری تیز و برنده بود که یکبار در آتن به عنوان آلت قتاله استفاده و موجب قتل سربازی شده بود. همچنین باید گفت که، در برخی از فرهنگ‌ها سنجاق قفلی نمادی از پیوند عاشق و معشوق به یکدیگر بوده و هنوز هم هست.

 

ورود سنجاق قفلی به دنیای مد

همانطور که می‌دانید سنجاق قفلی وسیله‌ای برای اتصال دو تکه پارچه به یکدیگر است که در هر خانه‌ای پیدا می‌شود. زمانی که والتر هانت توانست سنجاق قفلی را به شکل ایمنی در بیاورد و استفاده از آن را راحت کند، کم کم افرادی که به سبک‌های پانک و راک علاقه داشتند سراغ این قطعه فلزی کوچک رفتند؛ و از انجایی که سنجاق قفلی‌های فلزی، ارزان قیمت بود و به راحتی پیدا می‌شد؛ به یک اکسسوری محبوب و زینتی در بین طرفداران پانک و راک تبدیل شد.

 

کاربردهای سنجاق قفلی 

معمولا در زمان‌هایی معنا پیدا می‌کند که ما در وضعیت اضطراری قرار داریم و حاضریم تا هزینه‌ی زیادی برای حل آن بپردازیم ولی سنجاق قفلی بدون پرداخت هزینه این کار را به طور موقت برای شما انجام می‌دهد تا شما یک راه‌حل دائمی برای آن پیدا کنید. پیشنهاد می‌شود همواره در سفرها چند عدد از آن‌ها را همراه خود داشته باشید. حالا به معرفی کاربردهای سنجاق قفلی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

 

از بین بردن الکتریسیته ساکن لباس‌ها

یکی از چیزهایی که ناغافل حرص آدم را درمی‌آورد الکتریسیته ساکن یا همان جرقه لباس‌ها است چون وقتی دست به لباس می‌زنید چیزی مثل جرقه در دست خود حس می‌کنید. برای از بین بردن این حالت یک سنجاق قفلی به شلوار، دامن یا بلوز خود آویزان کنید. فلز می‌تواند این الکترسیته ساکن را پراکنده کند

 

جفت کردن جوراب‌ها با سنجاق قفلی:

آیا جوراب‌های جفتی شما هم مدام جفتشان را گم می‌کنند؟ سازماندهی جوراب‌ها  یا به طور کلی وسایل جفت از دیگر کاربردهای سنجاق قفلی است که بسیار به درد می‌خورد. می‌توانید در کشوی لباستان، البسه جفتی مانند جوراب یا دستکش‌هایتان را با سنجاق قفلی به هم متصل کنید.

 

جلوگیری از گم شدن کلیدها

ممکن است در هنگام سفر یا برخی موارد جاکلیدی شما خراب شود و باعث پراکنده شدن کلیدهای‌تان شود. در این هنگام شما تا زمان تهیه کردن یک راه حل دائمی نیاز دارید به طور موقت از گم شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

 

برای همین است که پیشنهاد می‌شود همیشه یک یا چند عدد سنجاق قفلی در نزد خود داشته باشید. با استفاده از این سنجاق‌ها می‌توانید به طور موقت کلیدهای خود را به هم متصل کنید و بدون شک احتمال گم شدن دسته کلید از گم شدن تک کلیدها کمتر است.

 

بستن شکاف بین پرده‌ها

تنها چیزی که برای از بین بردن یک خواب عمیق شگفت انگیز لازم است، پرتوی بد موقع و تابش نور خورشید از شکاف بین پرده‌ها است. اگر قرار است صبح تا دیر وقت بخوابید و نمی‌خواهید این نور شما را اذیت کند به طور موقت می‌توانید با استفاده از چند سنجاق قفلی شکاف بین پرده‌ها را ببندید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست