Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
15 آبان 1401

تاریخچه سویشرت چیست ؟ + تفاوت سویشرت با هودی!

همه چی درباره تاریخچه سویشرت!

سویشرت توسط بنجامین راسل جونیور (Benjamin Russell Jr) که یک بازیکن فوتبال بود، در سال ۱۹۲۶ اختراع شد. در واقع اختراع سویشرت با ایده ساخت یک پیراهن ورزشی کاملاً پنبه ای آغاز گردید.

 

پسر بنیانگذار موسسه Benjamin Russell که از پیراهن های ورزشی زمخت خسته شده بود؛ با خود فکر کرد که این یونیفرم (که پوست فرد را مرتباً آزار می داد) را با چیزی خنک تر و راحت تر عوض کند. حتماً حال می توانید تصور کنید که این پیراهن های پشمی ورزشی زمخت تا چه اندازه ناراحت کننده بوده اند.

 

به همین دلیل بنجامین راسل جونیور بازیکن خط حمله تیم Alabama Crimson Tide که همیشه فرد پیشگاهی بود، در سال ۱۹۲۶ تصمیم گرفت در این زمینه کاری بکند. او تصمیم گرفت به خارش و سوزن سوزن شدن بدن ناشی از یونیفرم های پشمی پایان دهد، و توانست در این مسیر چهره مد را برای همیشه دگرگون کند.

 

اولین سویشرت چگونه تولید شد؟

بنجامین راسل با همکاری پدرش که اتفاقاً مالک شرکت تولید لباس BR Jr بود؛ یک پیراهن ورزشی تمرینی ساخت که از روی یک تاپ زنانه یک تکه مدل سازی شده بود. همان طور که می دانید؛ سویشرت ها از پارچه های پنبه ای ضخیم قابل تنفس ساخته می شوند.

 

طولی نکشید که شرکت تولیدی Russell در این گونه لباس ها و طرح ها تخصص پیدا کرد. حال پیراهن های جدید ورزشی نوعی پلیورهایی گشاد و بدون یقه بودند، و این گونه بود که سویشرت متولد شد.

 

شرکت BR Sr در سال ۱۹۳۰ میلادی کارخانه ریسندگی و بافندگیRussell Athletic را راه اندازی کرد تا فقط سویشرت تولید کند؛ از آن زمان تا کنون این شرکت به یک غول بزرگ چند ملیتی به نام Russell Athletic Co که در زمینه تولید لباس برای انواع رشته های ورزشی فعالیت می کند؛ تبدیل شده است.

 

سویشرت های ورزشی CHAMPION

تولیدکنندگان لباس آمریکایی در دهه ۱۹۳۰، شروع به آزمایش پارچه هایی کردند که معمولاً در کارخانه های لباس زیر مورد استفاده قرار می گرفتند؛ بعدها آنها تبدیل به لباس هایی شدند که ما امروزه به عنوان هودی می شناسیم. یک شرکت تولید کننده لباس که امروزه به عنوان Champion Athletic Apparel شناخته می شود؛ یک پیراهن عرق گیر جدید را برای گرم نگهداشتن ورزشکاران و کارگران در برابر عناصر مختلف تولید کرد.

 

این طرح در قرن ۲۱ به یک لباس ورزشی برای بازار انبوه تبدیل شد. اما زمانیکه ورزشکاران، لباس های ورزشی خود را به دوست هایشان هدیه می دادند تا بپوشند؛ هودی از یک لباس تمرینی به یک بیانیه شخصی تبدیل شد. کم کم هودی به همراه پیراهن های پولوشرت و کاپشن های بادی به یک ترند در دبیرستان های دهه ۵۰ آمریکا تبدیل گردید. این یک آغاز زودهنگام برای پذیرش لباس ورزشی به عنوان یک بیانیه مد بود.

 

هودی و تفاوت آن با سویشرت

سویشرت هودی یک لباس کاربردی است که از دهه ۱۹۳۰ در آمریکا به عنوان لباس کارگران شاغل در انبارهای سرد نیویورک پا به عرصه وجود گذاشت. این سبک از لباس مدرن، اولین بار توسط شرکت Champion در دهه ۱۹۳۰ تولید شد و برای استفاده کارگرانی که در دماهای زیر صفر درجه در شمال نیویورک کار می کردند به بازار عرضه گردید.

 

اما شرکت پیشتاز در زمینه تولید لباس های با بافت برگردان و خاستگاه هودی، یعنی شرکت Champion همیشه ثابت کرده که نوآوری جزء مؤلفه اصلی آن است. شهر روچستر نیویورک در دهه ۱۹۷۰ چیزهای بسیاری را به خود دید و حتی شاهد شورش در دهه ۱۹۷۰بود؛ بعدها ظهور فرهنگ هیپ هاپ در شهر برانکس (Bronx)، الهام بخش موسیقی رپ، دیوارنویسی و رقص بریک شد. پوشیدن هودی در این زمان به معنی این بود که شما دوست ندارید جلب توجه کنید؛ در آن زمان از هودی هایی با طرح مار کبری برای ترساندن دیگران استفاده می شد.

 

تفاوت پلیور و سویشرت چیست؟

معمولا پلیور به صورت بافت است و بدون هیچ دکمه و زیپی آن را از سر به تن می‌کنند، به همین دلیل به آن (Pullover) می‌گویند. علاوه بر این جنس بیشتر پلیورها از نخ و پشم است.

پلیوری که فاقد آستین است، ژیله نام دارد که زیر آن پیراهن مردانه به تن می‌کنند. این مدل لباس در اوایل قرن ۲۰ میلادی مورد توجه بسیاری از بازیکنان گلف قرار گرفت و همچنان به عنوان لباس محبوب این بازی قرار گرفته است.

بنابراین، اگر لباس بافت شما فاقد زیپ بود، پلیور نام دارد، چرا که سویشرت بافت، شامل زیپ است. علاوه بر این، ژاکت بافت شامل دکمه است، با این تفاوت که بر خلاف هودی، سویشرت و پلیور، یقه نیز دارد.

 

تغییرات سویشرت‌ها در گذر زمان

سویشرت در ابتدا یک لباس ورزشی پنبه‌ای ضخیم بود؛ که برای ورزش استفاده می‌شد. عملکرد این لباس به سبب ویژگی‌های الیاف پنبه به گونه‌ای بود؛ که به جمع شدن عرق بدن وررزشکار و تعادل دمای بدن در هنگام ورزش کمک می‌کرد. اما به مرور زمان سویشرت‌ها در مدل‌های متنوع تولید شدند و به استایل روزانه مردم راه پیدا کردند.

 

تفاوت سویشرت Sweatshirt و ژاکت Jacket

اگر واژه Sweatshirt را سرچ کنید با تعریف پیراهن آستین بلند، یقه گرد و از جنس پارچه‌ای نرم که برای ایجاد گرما و تعریق هنگام فعالیت‌های ورزشی مناسب است، مواجه می‌شوید. اما در ایران ما به اشتباه به ژاکت Jacket سویشرت می‌گوییم. سویشرت و ژاکت هر دو یک نوع بالاپوش بیرونی هستند؛ که هدف هردوی آن‌ها گرم نگه‌داشتن بدن است.

 

سویشرت‌ها معمولا جلو بسته هستند؛ اما ژاکت‌ها اغلب جلویشان به‌وسیله زیپ یا دکمه باز و بسته می‌شود. جنس سویشرت‌ها اغلب از پارچه‌های پنبه‌ای خیلی ضخیم است؛ اما ژاکت‌ها با جنس‌های مختلفی مانند پشمی، چرم، نایلون، مخمل و بافتنی و… تهیه می‌شوند. یکی از تفاوت‌های اصلی این دو نوع لباس این است؛ سویشرت یک لباس تنفس‌پذیر است که هنگام ورزش باعث می‌شود دمای بدن شما بیش از حد بالا نرود.

 

همانطور که در بخش قبل گفتیم؛ سویشرت‌ها در ابتدا به منظور عرق‌گیر برای ورزش ابداع شدند، اما پس از مدتی به استایل‌های روزمره مردم رسیدند. ژاکت‌ها تقریبا مشابه کُت‌ها هستند. نکته‌ی قابل توجهی که درباره‌ی ژاکت‌ها وجود دارد این است؛ ژاکت‌ها در ابتدا مانند کُت‌ها کلاه نداشتند، با گذشت زمان کلاه نیز به برخی از ژاکت‌ها اضافه شد. به نوع کلاه‌دار آن هودی می‌گویند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست