Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
8 آبان 1401

تاریخچه لباس زیر چیست ؟ + مخترع سوتین کیست؟

همه چی درباره تاریخچه لباس زیر!

بنا به تخمین انسان شناسان، انسان از ۱۷۰هزار سال پیش شروع به لباس پوشیدن کرد، اما انسان از چه زمانی لباس زیر را پوشید؟
استفاده از لباس زیر برای زنان از ۴۵۰سال پیش از میلاد مسیح تا ۲۸۵سال بعد از میلاد مسیح در یونان آغاز شد. البته لباس زیر ها در آن سال ها شباهتی به لباس های حال حاضر نداشتند و اهداف دیگری برای استفاده از آن ها وجود داشت. هدف از پوشیدن لباس زیر در آن سال ها پوشاندن و پنهان کردن هرچه بیشتر برجستگی های بدن زنان بود و برای اینکار از پارچه و بند های چرمی یا پارچه ای استفاده می کردند، که در بالای سینه گره می خوردند. سال ها بعد تونیک ها و لباس های بلند، تحت عنوان لباس زیر زنانه مورد استفاده قرار گرفتند، که هدف از استفاده آن، پوشاندن بدن زنان و راحتی بیشتر بود. بعد از گذر قرن ها لباس زیری به نام کرست طراحی و مورد استفاده قرار گرفت که در قرون وسطی مردم بر این باور بودند که پوشیدن کرست ها عملی شیطانی است و از پوشیدن آن امتناع می کردند. در قرن ۱۲ میلادی نه تنها لباس جداگانه ای به نام لباس زیر طراحی نشد، بلکه میله های چوبی و استخوانی در قسمت کمر و سینه ی همان لباس های بلند زنانه تعبیه شدند.

در قرن ۱۳ میلادی از باند هایی برای کشیدن و باریک تر نشان دادن دورکمر استفاده شد. در اواخر قرن ۱۴میلادی لباس زیر هایی طراحی شد که از جلو بسته می شدند و درون آن ها از ورقه های برنجی استفاده شده بود.

در تاریخچه لباس زیر تی شرت و نوع خاصی از شورت وجود دارد که ممکن است در طراحی اولیه با نام لباس زیر شکل گرفته باشند، اما پوشیدن آن‌ها به عنوان لباس بیرونی هم امکان پذیر است. همچنین اگر برخی لباس زیرها با پارچه و مواد خاصی تولید گردد، می‌تواند به عنوان لباس شب، لباس شنا و حتی برای جذب جنسی هم مورد استفاده قرار گیرد.

در نگاه کلی به تاریخچه لباس زیر لازم است بدانید که لباس زیر به دو نوع لباس‌های مناسب برای پوشش آلت و لباس زیر برای پوشاندن دور کمر و پاها تقسیم می‌شود که برای زنان و مردان با سبک‌های مختلفی همراه است. معمولاً لباس زیر مورد استفاده خانم‌ها در شورت و سینه بند خلاصه می‌شود و لباس زیر مردان شامل شورت‌های کوتاه و بلند و در بعضی مواقع زیر پوش است.

البته در تاریخچه لباس زیر، لباس زیرهایی هم وجود دارد که امکان استفاده آن برای هر دو گروه خانم‌ها و آقایان فراهم است و از جمله آن‌ها می‌توان به تی شرت، پیراهن بدون آستین یا رکابی و بیکینی اشاره کرد.

لباس زیر در قرن ۱۸ میلادی

در این قرن به‌دلایل مختلفی مشکلات بهداشتی وجود داشت و فرهنگ رعایت بهداشت هنوز جا نیافتاده بود. در این قرن از لباس زیر تنها برای مانع شدن از کثیفی لباس رویی بهره گرفته می‌شد. با این حال می‌توان گفت با این‌که در این دوران از لباس زیر استفاده می‌شد، اما هنوز به اهمیت و ارزش آن پی نبرده بودند.

نجیب زادگان  از لباس‌های زیر با اجناس بسیار گران‌بها استفاده می‌کردند تا لباس رویی آسیبی به اندام حساس آن‌ها وارد نکند. البته کارگران نیز برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی از انواع لباس زیر در آن دوران بهره می‌بردند.

تاریخچه سوتین

آیا برای شما هم دانستن تاریخچه لباس زیر جالب است؟ یکی دیگر از لباس‌های زیر که استفاده از آن برای زنان به یک امر عادی تبدیل شده است، سوتین است. همه می‌دانیم که این لباس برای پوشش سینه‌های بانوان استفاده می‌شود. از همان ابتدا انسان‌ها به برجستگی‌های زنان حساس بودند و برای پوشش آن‌ها راه‌های مختلفی را امتحان می‌کردند.

در مطالعه تاریخی این مسئله متوجه می‌شویم که یونانیان از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ۳۰۰ سال پس از آن، از سینه بندهای مشخصی استفاده می‌کردند که بسیار باریک بود و تنها هدف آنها مانع شدن از حرکت سینه‌ها هنگام راه رفتن بود.

مخترع سوتین

سال‌ها گذشت تا این‌که در سال ۱۸۲۰ واژه‌ای به‌نام پستان‌بند اختراع شد. البته به‌طور رسمی ثبت نشد و تنها با برخی مدل‌ها به جامعه معرفی شد. مدل‌های مختلفی در طی ۶۰ سال به بازار معرفی شد و فرهنگ استفاده از آن رواج یافت، تا این‌که در سال ۱۸۹۳ بانویی به نام ماری توکک، پستان بند را با یک ایده عالی اختراع کرد و موفق به ثبت آن شد.

اما این پایان کار نیست و باید بدانیم که مخترع سوتین کیست؟ در سال ۱۹۱۳ یکی از چهره‌های معروف شهر نیویورک موفق به ثبت اختراع سوتین به نام خود شد. بانویی به نام مری بلب جاکوب به کمک خدمت‌کارانش و به کمک ابزارهای کمی، کرست را اختراع کرد تا اکنون شاهد عفاف زنان در سراسر جهان باشیم.

لباس زیر در قرن ۱۹ میلادی

در قرن ۱۹ پیش‌رفت چشم‌گیری در تولید لباس‌های زیر به‌وجود آمد. تنوع این لباس‌ها بیش‌تر شد و رغبت مردم برای استفاده از این لباس‌ها بالا رفت. در برخی از لباس‌ها یقه و سرآستین‌ها از هم جدا می‌شدند که اغلب قشر مرفه جامعه از این نوع لباس‌ها استفاده می‌کردند.

اما در این قرن ابداعات زیادی در این مورد انجام شد تا نیازهای قشر متوسط و ضعیف جامعه نیز برطرف شود. لباس‌هایی شبیه تونیک از جنس پشم برای استفاده دهقانان و کارگران پیشنهاد شد. این لباس‌ها در فصول سرد کاربرد بسیار مهمی برای این قشر از افراد جامعه داشتند.

سوتین در دنیای امروز

هر کجای جهان که باشید، اگر به بازار لباس زیر سر بزنید، از تنوع سوتین و لباس زیرهای مختلف متعجب خواهید شد. اهمیت لباس‌های زیر از نظر بهداشت همواره توسط مشاورین به مردم گوش‌زد می‌شود و خوشبختانه فرهنگ استفاده از آن جا افتاده است.

امروزه مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر بانویی با توجه به سلیقه خود می‌تواند مدل دلخواه خود را انتخاب کند. در این مطلب حتما متوجه فراز و نشیب تاریخچه لباس زیر شده‌اید و دانستید که چقدر کار شده تا این لباس‌ها در این اشکال و مدل‌های مختلف تولید شوند

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست