Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
5 آذر 1401

تاریخچه پارچه چیست؟ + اولین پارچه جهان!

همه چی درباره تاریخچه پارچه!

در طول تاریخ لباس بازتابی از منابع در دسترس یک تمدن و سطح فناوری مورد استفاده آن تمدن بوده است. در حالی که مد های واقعی، تمایل دارند تا در مورد وضعیت فرهنگ در یک مکان و جایگاه اجتماعی افراد پوشیده از آن صحبت کنند.نهایتا پارچه های موجود در یک جامعه دیکته میکند که مردم چگونه بپوشند و محیط خود را تزئئین کنند.

 

تاریخ باستان

پارچه ها برای اولین بار در خاورمیانه در عصر حجر تولید شدند و شواهدی وجود دارد که نشان میدهد لباس ها از پانصد هزار سال قبل وجود داشته اند، اما این پارچه ها از پوست حیوانات، خز و نی بوده اند.

 

اولین سوزن خیاطی مربوط به حدود نوزده هزار سال قبل از میلاد مسیح در فرانسه بوده است اما سوزن های احتمالی هست که قدمت آن ها به چهل هزار سال می رسد.

 

قدمت الیاف کتان رنگ شده در غار ما قبل تاریخ در گرجستان به سی و شش هزار سال پیش میرسد. شواهدی از بافندگی در جمهوری چک وجود دارد که قدمت آن ها به بیست و هفت هزار سال می رسد.

 

منسوجات

اساس هر پارچه نساجی است که در آن الیاف نمدی یا تابیده به نخ تبدیل می شود. نخ را می توان بافت تا یک پارچه را تشکیل دهد.

 

 

ماهیت پارچه به رنگ و نوع منسوجات موجود در فرهنگ بستگی دارد. زمانی وجود داشت که فقط الیاف طبیعی موجود بود و بنابر این انتخاب ها به پشم، پنبه، ابریشم و کتان محدود می شد. در واقع منسوجات حیوانی هنوز هم رایج ترین منسوجات در جامعه ما هستند.

 

ابریشم و پشم نمونه های خوبی از منسوجات حیوانی هستند. منسوجات گیاهی از پنبه، کاه، چمن، کتان یا بامبو و منسوجات معدنی از الیاف شیشه، ازبست یا الیاف فلزی ساخته میشود.

 

باور کنید یا نه الیاف مصنوعی یک قرن پیش اختراع شد که آنهم برای مبارزه با مشکلات قدیمی مانند چین و چروک و عدم خاصیت ارتجاعی الیاف دیگر.

 

پیشرفت ها تا زمانی که تکنولوژی ادامه دارد ادامه خواهد داشت و این به معنای گرم کردن و خنک کردن پارچه ها، تغییر رنگ پارچه ها و روشن کردن پارچه ها برای ما در آینده است! اما پارچه‌های کلاسیک و طبیعی همچنان الویت دارند و من مطمئن هستم که ابریشم و پنبه هرگز از بین نمی‌روند.

چهار پارچه طبیعی

پارچه های طبیعی از الیاف طبیعی ساخته شده اند الیاف هایی مانند پشم، کتان، ابریشم و پنبه که در زیر به آن ها اشاره شده است.

 

کتان

به نظر می‌رسد پارچه‌های کتان از قدیمی‌ترین پارچه‌های موجود در جهان باشند. تاریخ آنها به هزاران سال قبل برمی گردد. الیاف کتان رنگی که در غاری در جنوب شرقی اروپا (گرجستان امروزی) یافت شده‌است، نشان می‌دهد استفاده از پارچه‌های کتان ممکن است به بیش از ۳۰ هزار سال پیش بازگردد. از کتان در تمدن‌های باستان از جمله بین‌النهرین و مصر باستان استفاده می‌شده‌ است و همچنین از آن در کتاب مقدس مسیحیان یاد شده‌است.

 

در قرن هجدهم و بعد از آن، صنعت کتان در اقتصاد چندین کشور در اروپا و همچنین مستعمرات آمریکا دارای اهمیت بود.

 

کتان بسیار محکم و جاذب آب است و سریعتر از پنبه خشک می‌شود. به دلیل این ویژگی‌ها، پوشیدن این پارچه در هوای گرم راحت است و برای استفاده در لباس‌ها ارزش زیادی دارد. این ماده همچنین دارای خصوصیات متمایز دیگری از جمله تمایل به چین و چروک برداشتن است. بسیاری از محصولات دیگر، از جمله وسایل مبلمان منزل، پرده و … نیز اغلب از پارچه‌های کتانی ساخته می‌شوند.

 

نخ

به منظور تبدیل الیاف نساجی به پارچه، به نوع خاصی از آرایش الیاف نیاز است. احتمالاً شایع ترین روش تولید الیاف به نخ و سپس تبدیل آن به پارچه است. اصطلاح نخ توسط انجمن آمریکایی آزمایش و مواد (ASTM) به صورت ” اصطلاحی عمومی برای رشته ای ممتد از الیاف نساجی ، فیلامنت ها یا مواد مناسب برای بافت پارچه” تعریف شده است.

 

فرایند تبدیل الیاف به نخ، ریسندگی نام دارد. فرایند ریسندگی کمک می کند که الیاف در کنار یکدیگر نگه داشته شده و به نخ استحکام ، نرمی و ظرافت می بخشد. در فرایند ریسندگی، الیاف توسط فرایند تاب دادن در کنار یکدیگر قرار می گیرند. نخ¬ها به شکل های مختلفی در دسترس هستند که عبارتست¬از:

 

الف) تعدادی از الیاف که توسط فرایند تاب دادن به دور یکدیگر پیچیده شده اند؛

 

ب) تعدادی از فیلامنت ها که بدون تاب دادن در کنار یکدیگر قرار گرفته اند؛

 

ج) تعدادی از فیلامنت ها که با تاب کم و یا زیادی در کنار یکدیگر قرار دارند؛

 

د) یک تک فیلامنت مثل ابریشم.

 

به طور کلی نخ ها با استفاده از الیاف بریده شده یا فیلامنت ها قابل تولید هستند. به عبارت دیگر نخ ها به دو نوع با نام های نخ های ریسیده شده و فیلامنت های ممتد طبقه بندی می شوند که نخ های فیلامنتی خود به دو نوع تک فیلامنت یا مونو فیلامنت و چندفیلامنت یا مولتی فیلامنت دسته بندی می گردند.

 

تاریخچه پارچه در ایران

• متاسفانه مدارک زیادی از تاریخ لباس و پارچه در ایران در دست نیست. فقط با تکیه بر آثار محدود کشف شده در ایران، آثار ارسال شده به نقاط دیگر جهان و مراجعه به کتاب نویسندگان معروف خارجی می توان به اطلاعاتی در این خصوص دست پیدا کرد.

 

اما هنر ریسندگی و بافندگی پارچه و فرش از هنرهای معروف ایرانیان بوده که طرح و رنگ و نقش های الهام گرفته شده از سنت ها و افسانه های آن زبانزد تمام جهان بوده و هست. به جرات میتوان گفت که هنر ایرانیان، یکی از تاثیرگذارترین هنرها در سراسر دنیا بوده است.

 

• اما آثار به جا مانده از آن دوران نشان میدهد که ایرانیان جزو اولین اقوامی بودند که از لباس برای پوشش بدن استفاده می کردند و قدمت ریسندگی و بافندگی آن به هشت تا ده هزار سال قبل از میلاد می رسد که همواره آمیخته به هنر اصیل ایرانی بوده و از همان ابتدا آثار خودشان را به نقاط دیگر دنیا ارسال می کردند.

 

پشم

گله‌داری گوسفند به حدود ۱۰۰۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد، حیوانات به جای پشم برای گوشت نگهداری می‌شدند، اما با گذشت زمان، از آنجایی که تکنیک‌های اصلاح نژاد منجر به کیفیت بالاتر دام می‌شد، کیفیت پشم به حدی ارتقا یافت که از آن به عنوان الیاف استفاده شد. در حدود ۵۰۰۰ قبل از میلاد این هنر محبوب تر شد. ۲۰۰۰ سال بعد، به دلیل تنوع نژادهای گوسفند، بیش از ۲۰۰ نوع پشم در اروپا موجود بود

پارچه ای که از دوران باستان به جای مانده است!

از دوران باستان یادگارها و نشانه های بسیاری تا به الان برای ما که آیندگانشان محسوب می شویم، باقی مانده است و ما با دیدن و بررسی کردن آن ها بسیار متعجب می شویم اما هرگز به این نکته توجه نکرده ایم که آیا اگر این تمدن ها نبودند، واقعا ما به این درجه از امکانات و پیشرفت می رسیده ایم؟ از جمله چیزهایی که تا به الان باقی مانده است، پوشش و لباس های انسان هاست اما اگر بدانید که از ابتدای اختراع پارچه و لباس هنوز هم پارچه ای وجود دارد که متعلق به هزاران سال پیش است 

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست