Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • نویسنده تحریریه
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
21 آذر 1401

تفاوت جواهر با طلا چیست ؟ + فرق طلا با جواهرات !

همه چی درباره تفاوت طلا و جواهر!

برای اطلاع شما باید بگوییم، «طلا» به مصنوعاتی گفته می‌شود که تماماً از این فلز گرانبها و آلیاژهای آن ساخته شده است. اما «جواهر» طلایی است که در طراحی و ساخت آن حتماً از سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی یا نگین‌های اتمی استفاده می‌شود. در اغلب موارد هم وزن سنگ‌های به‌کار رفته در جواهرات از وزن طلای محصول بیشتر است.

 

سنگ موجود در جواهرات ممکن است اصل یا اتمی باشد. بنابراین، جواهراتی که با سنگ اتمی ساخته می‌شوند را جواهرات اتمی می‌نامند و به جواهراتی که سنگ اصل در ساخت آنها به‌کار رفته است جواهرات اصل می‌گویند.

 

جواهر چیست؟

جواهر همان طلاست با این تفاوت که روی آن سنگ و نگین قیمتی سوار می‌شود. در واقع این سنگ‌ها و نگین‌ها هستند که طلا و جواهر را از هم متمایز می‌کنند. در واقع، برای ساخت یک جواهر ابتدا برای آن قالب طلایی (پایه‌ی جواهر) ساخته می‌شود تا در مراحل بعدی، نگین و سنگ بر روی آن قرار دهند.

 

جواهرات ممکن است از طیف گسترده‌ای از مواد ساخته شوند. سنگ‌های قیمتی و مواد مشابه مانند کهربا و مرجان، فلزات گرانبها، مهره‌ها و پوست‌ها به طور گسترده در ساخت جواهر استفاده می‌شوند و در این میان الماس از بیشترین اهمیت در ساخت جواهر برخوردار است.

 

طلا چیست؟

مفهوم طلا که کاملاً واضح است و به تمام زیورآلاتی گفته می‌شود که از این فلز ساخته شده‌اند. البته باید بدانید، طلای ۲۴ عیار که یک طلای خالص است و از هیچ فلز دیگری در ترکیب آن استفاده نشده، در ساخت زیورآلات کاربرد ندارد و فقط برای ساخت شمش و سکه استفاده می‌شود.

 

دلیلش هم این است که طلا ذاتاً فلز نرمی است و بدون ترکیب آن با دیگر فلزها نمی‌توان از آن زیورآلات ساخت. اما در عوض، بیشتر طلاهای موجود در بازار، طلای ۱۸ عیار هستند. این مصنوعات از ۱۸ واحد طلا و ۶ واحد فلزات دیگر (اغلب مس) تشکیل شده‌اند. یعنی طلای به‌کار رفته در آنها ۷۵ درصد است.

 

در این رابطه هم خوب است بدانید که در ایران خرید و فروش طلای زیر ۱۸ عیار غیرقانونی است.

 

طلا چیست؟

 

فرق فروش طلا و جواهر

  • فروش طلا: اگر شما بخواهید طلای خود را بفروشید هنگام مراجعه به طلا فروشی، دستمزد ساخت و سود فروشنده کم و به قیمت روز طلای شما خریداری می‌شود.

 

  • فروش جواهر: برای فروش جواهر هم به همین صورت است که سود فروشنده از قیمت کل کم می شود. اما به‌علاوه‌ی آن، افزایش یا کاهش قیمت جواهر نیز با قیمت در زمان خرید مقایسه، مابه‌التفاوت آنها محاسبه و قیمت جواهر به فروشنده پرداخت می‌شود. در واقع مزد ساخت جواهرات که از قیمت نهایی کم می‌شود، شامل بهای سنگ‌های به‌کار رفته در محصول به‌علاوه‌ی اجرت ساخت پایه‌ی جواهر و مخراجی و سایر هزینه‌هاست.

 

نکته: همیشه فاکتور خرید جواهر را نزد خود نگهداری کنید. چون هنگام فروش محصول به آن نیاز خواهید داشت. جواهر فروشی‌های معتبر هنگام فروش تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد از پول پرداختی شما را کسر می‌کنند این در حالی‌است که اگر فاکتور معتبری نداشته باشید هنگام فروش جواهر ممکن است ضرر زیادی را متحمل شوید.

 

طلا بهتر است یا جواهر

این سؤال در عین اینکه بسیار مهم و کلیدی است، اما پاسخ آن نیاز به بررسی جنبه‌های متفاوتی دارد و مهم‌ترین آن‌ها این است که هدف شما از این سؤال چیست؟ آیا قصد خرید طلا و جواهر را دارید تا استایل خود را تکمیل کنید؟ می‌خواهید هدیه بدهید؟ قصد دارید سرمایه‌گذاری کنید؟ حقیقت این است که خرید طلا و جواهر مثل هر موضوع دیگری یک امر سلیقه‌ای است.

 

ممکن است شما طرفدار طلای ساده و بدون زرق‌وبرق باشید یا ترجیح بدهید جواهر چشم‌گیر و براقی را استفاده کنید که کل استایل شما را تحت ‌تأثیر قرار دهد. اما اگر بخواهیم بحث اقتصادی و سرمایه‌گذاری را مدنظر قرار دهیم، باید به این نکته توجه کنیم که کدام‌یک موقع خرید و فروش صرفه‌ی بیشتری دارند.

 

در این‌صورت پاسخ این سؤال که طلا بهتر است یا جواهر این خواهد بود که خرید طلا از جواهر بهتر و به‌صرفه‌تر است؛ چرا که در زمان خرید، اجرت ساخت آن کمتر است و در زمان فروش، افرادی که طلا خریده‌اند، از خریداران جواهر ضرر کمتری متحمل می‌شوند.

 

قیمت گذاری طلا و جواهر

خرید و فروش طلا و جواهر عموما با سود و زیان هایی همراه است که خریداران باید نسبت به آنها آگاهی داشته باشند تا بتوانند با دید باز و دانستن سود یا زیانی که متحمل می‌شوند، خرید خود را انجام دهند.

 

خرید طلا بدین شکل است که طلا بر روی ترازو قرار داده شده و وزن آن مشخص می‌شود. سپس قیمت روز طلا در وزن آن ضرب شده و با اجرت ساخت طلا و سود فروشنده که عموما 7 تا 8 درصد است جمع بسته شده و قیمت نهایی اعلام می‌گردد.

 

فروش طلا بدین شکل است که طلا وزن شده، اجرت ساخت و سود فروشنده کسر می‌گردد، وزن طلا به قیمت روز محاسبه شده و در نهایت مبلغ نهایی به شما اعلام می‌گردد.

 

خرید جواهر با خرید طلا تفاوت هایی دارد و بدین شکل است که محصول وزن می‌شود و در قیمت طلای روز ضرب می‌گردد. سپس عدد به دست آمده با اجرت ساخت و سود فروشنده که عموما بین 15 تا 20 درصد است، جمع بسته می‌شود و در نهایت قیمت اعلام می‌گردد. در هنگام خرید جواهر دقت نمائید که حتما فاکتور را محصول را تا زمان فروش نگهداری کنید زیرا در آن اطلاعاتی درباره سنگ و خود جواهر درج می‌شود که در زمان فروش به آن نیاز مبرم وجود دارد.

 

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست