Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • نویسنده تحریریه
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 5 دقیقه
24 آذر 1401

جوش بلوغ چیست؟ + رفع جوش صورت !

یا راه حلی قطعی برای یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نوجوانان وجود دارد؟ بسیاری از افراد در طول دوران نوجوانی درمان‌های مختلفی را برای تسکین علائم جوش و پیشگیری از بروز آن در آینده امتحان می‌کنند.

 

در واقع بیشتر نوجوانان در این دوران جوش بلوغ را تجربه می‌کنند. این مشکل در چنین سنینی، معمولاً منجر به افسردگی، اضطراب و کاهش عزت نفس می‌شود.

 

با این وجود، درمان‌های مختلف از جمله داروها و درمان‌های خانگی می‌توانند در بهبود آکنه و از بین بردن جای جوش مفید باشند. در این مطلب به انواع اصلی آکنه در نوجوانی، توصیه‌های کاربردی برای مدیریت این عارضه در خانه و زمان مراجعه به پزشک می‌پردازیم‌. در ادامه با ما همراه باشید

 

علائم جوش های دوران بلوغ چیست؟

اصولاً علائم جوش های دوران بلوغ به نوع آن‌ها و شدت شرایط بستگی دارد که عبارت‌اند از:

 

  • برجستگی‌های سرسفید یا سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک قرمز و ظریف (پاپول)
  • جوش چرکی
  • توده‌های بزرگ، سفت و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)

 

احتمال بروز همگی در دوران بلوغ بر روی صورت، پیشانی، سینه، بالای کمر و شانه‌ها وجود دارد.

 

انواع جوش دوران بلوغ

علی‌رغم حالت یک‌دست و کاملا بسته پوست بدن، سرتاسر پوست انسان‌ها حاوی منافذ بسیار کوچک میکروسکوپی است. پوست از طریق این منافذ آلودگی‌های داخلی را خارج کرده و یا آب و رطوبت را جذب و دفع می‌کند

 

. آکنه و جوش جوانی، ناشی از بسته‌شدن این منافذ است. معمولا این بسته‌شدن به دلیل تجمع چربی و یا سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود.

 

جوش‌های دوران بلوغ به شکل‌های مختلفی ظاهر می‌شوند و تنها به یک مورد و شکل خاص محدود نیستند. برخی از مهم‌ترین حالت‌های جوش جوانی، شامل موارد زیر است:

 

  • جوش سرسفید: این جوش‌ها به شکل برجستگی‌های متورم و ملتهب قرمز رنگی بوده و در بالای آن‌ها، چند میلی‌متر رنگ روشن‌تر کرمی یا سفید به‌چشم می‌خورد؛
  • جوش‌های سرسیاه: این جوش‌ها برخلاف جوش سرسفید، هم‌سطح پوست بوده و برجسته نیستند. جوش سرسیاه منافذ باز پوستی هستند که در مرکز آن‌ها رنگ تیره‌تر و سیاهی وجود دارد؛
  • جوش‌های قرمز: این جوش‌ها معمولا مشابه جوش‌های سرسفید بوده و تنها تفاوت‌شان، رنگ یک‌دست قرمز است؛
  • جوش‌های عفونی: این جوش‌های حاوی ترشحات مختلف عفونی بوده و ممکن است دردناک باشند؛
  • جوش زیرپوستی: این جوش‌ها بدون رنگ بوده و معمولا در لایه داخلی پوست ایجاد می‌شوند. جوش‌های زیرپوستی، جوش عصبی نیز گفته شده و معمولا دردناک هستند.

 

آکنه چیست و چرا ایجاد می‌شود؟

فولیکول‌های مو و منافذ پوستی حاوی غدد چربی هستند. این غدد با تولید سبوم، چربی صورت و مو را تامین می‌کنند و در حفظ سلامتی و لطافت آن‌ها موثرند.

 

 

تا این‌جا سبوم یک چربی مفید و ضروری است. با شروع سن بلوغ و تغییرات هورمونی، غدد سبابه تحریک می‌شوند و سبوم بیشتری تولید می‌کنند.

 

آکنه با ترکیب چربی اضافی پوست و سلول‌های مرده روی سطح آن، ایجاد می‌شود. نتیجه تکثیر باکتری‌های حبس شده درون منافذ، تورم و قرمزی پوست است.

 

برای درمان آکنه چه کنیم؟

برای درمان کامل جوش‌ها، معمولا به 4 تا 8 هفته زمان نیاز است. در ادامه راه‌های موثر در درمان آکنه‌ها را می‌خوانیم:

 

1- خود درمانی نکنید

هرچند اکثر آکنه‌ها خطری برای سلامتی پوست و بدن ندارند، اما بهتر است در صورت ظهور آکنه‌‌های ملتهب و متعدد، به پزشک مراجعه کنید. به طور کلی رعایت روتین مراقبت پوست و استفاده از درمان‌های موضعی در پیشگیری و درمان آکنه موثر است.

برخی از آکنه‌ها به مصرف دارو‌های قوی‌تر خوراکی و موضعی نیاز دارند. از دارو‌های قوی، فقط در صورت تجویز پزشک استفاده کنید.

 

2- استفاده از شوینده ملایم و آب ولرم

اولین قدم برای جلوگیری از تجمع چربی و از بین بردن آن‌ها و دیگر آلودگی‌های سطح پوست، استفاده از شوینده ملایم (غیر صابونی) است. صبح‌ها بعد از بیدار شدن از خواب و شب‌ها قبل از خوابیدن، صورتتان را به صورت دورانی، با شوینده ماساژ دهید؛ سپس با آب ولرم آبکشی کنید.

 

برای خشک کردن صورت از حوله نرم و تمیز استفاده کنید و صورتتان را باملایمت خشک کنید. آکنه‌های فعال را اسکراب نکنید، این کار باعث انتقال آلودگی و باکتری‌های درون آن‌ها، به نقاط دیگر می‌شود.

 

نوجوانان باید بعد از مدرسه، ورزش یا حضور در محیطی که پوستشان را در معرض آلودگی قرار می‌دهد؛ صورت خود را بشویند.

 

شوینده ضدآلودگی هوا و مرطوب کننده سینره در کنترل چربی سطح پوست، کوچک کردن منافذ و پاک شدن آلودگی‌های پوست بسیار موثر است و خاصیت ضدجوش دارد.

 

3- صورت خود را آبرسانی کنید

یکی از باور‌های غلط درباره پوست چرب و مستعد آکنه، استفاده نکردن از مرطوب کننده و آبرسان است.

 

ممکن است پوست چرب کم‌تر از پوست خشک به مرطوب کننده نیاز داشته باشد، اما مرطوب نکردن پوست چرب نیز ضرر‌های بسیاری در پی دارد.

جوش متوسط

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست