Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
7 دی 1401

جوش زیر پوستی چیست؟ + درمان جوش های زیر پوستی!

جوش از هر نوعی که باشد، ناخوشایند و آزاردهنده است، اما شاید جوش زیر پوستی بدتر از جوش های دیگر باشد. گاهی این جوش‌ها بسیار دردناک هستند و هر کاری می‌کنید، نمی‌توانید از شرشان خلاص شوید. بدتر اینکه، هر چه بیشتر آنها را دستکاری کنید، التهاب و دردشان بیشتر می‌شود.

 

اما چگونه این جوش ها را درمان کنیم؟ قطعا نمی توانیم یک شبه از شر جوش های خود رها شویم. برای درمان جوش های زیر پوستی نیز باید صبور باشیم. پس پیش از هر کاری، این مقاله را بخوانید تا مؤثرترین و بهترین روش‌های رهایی از جوش زیر پوستی را باهم بررسی کنیم. با عمده استایل همراه باشید

 

اقدامات پیشگیرانه جوش زیر پوستی

جوش های زیر پوستی به طور غیر منتظره‌ای ظاهر می‌شوند، اما می‌توانید با انجام برخی اقدامات از بروز آنها پیشگیری کنید.

 

برای اینکه احتمال تبدیل جوش های زیر پوستی را به آکنه و جوش های قرمز کاهش دهید،باید:

 

1) صورت خود را فقط ۲ بار در روز یا زمانی که عرق کرده اید، بشویید

اگر پوست مستعد جوش های زیر پوستی را زیاد بشویید، تحریک می‌شود. علاوه بر این، شست‌وشوی بیش از حد پوست، آن را خشک می‌کند. بدن شما در واکنش به خشکی، چربی بیشتری را تولید خواهد کرد. چربی بیشتر منافذ پوست را مسدود و زمینه را برای بروز جوش آماده می‌کند.

 

2) از مصرف اسکراب و ساییدن پوست بپرهیزید

هرچند پوست مستعد جوش ممکن است چرب و آلوده به نظر بیاید، با این حال نباید برای تمیز کردن و پاکسازی آن، از اسکراب استفاده کنید. مصرف اسکراب یا ساییدن پوست، اوضاع را بدتر و آکنه را تشدید می‌کند.

 

3) برای مراقبت از پوست خود محصولاتی را بخرید که منجر به بروز آکنه نمی‌شوند

از محصولاتی استفاده کنید که روی آن، عبارت های زیر درج شده باشد:

 

  • غیر کومدون زا (Non-Comedogenic)
  • غیر آکنه زا (Non-Acnegenic)
  • فاقد روغن (Oil-Free)

 

4) به طور مرتب روبالشی و پوشش‌هایی که با پوست صورت‌تان در تماس است را بشویید

باکتری ها و سلول‌های مرده پوست، روی پارچه رشد و افزایش پیدا کرده و در نهایت منافذ پوست را مسدود می‌کنند. بنابراین مراقبت باشید صورت تان با سطوح آلوده در تماس نباشد.

 

چه زمانی به متخصص پوست مراجعه کنیم؟

جوش های زیر پوستی جزو جوش هایی هستند که درمان آنها بسیار سخت است. برای اینکه این جوش ها را درمان کنید و به پوست خود نیز آسیب نزنید، باید صبور باشید و درمان را به طور کامل ادامه دهید.

 

اگر جوش های زیر پوستی تان با روش های خانگی درمان نشد، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. گاهی ممکن است متخصص پوست برای درمان فوری جوش های صورت، تزریق داخل ضایعه‌ای کورتون ها (از جمله تریامسینولون) را برایتان تجویز کند.این دارو ورم پوست را به سرعت کاهش داده و به فرایند درمان سرعت می‌بخشد.

 

اگر به طور مرتب دچار جوش زیر پوستی می‌شوید، باید به متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است به داروهای خوراکی (قرص) و درمان های دیگری نیاز داشته باشید‌.

 

علت جوش‌ زیر پوستی

جوش‌های زیر پوستی معمولاً در آن بخشی از پوست که حاوی غدد چربی بیشتری است، مانند صورت، گردن، شانه‌ها، کمر و قفسه‌ی سینه، پدیدار می‌شوند. غده‌های چربی پوست را غده‌های «سباسه» نیز می‌نامند. حفره‌های کوچک درون پوست، به نام منافذ پوست، به‌وسیله‌ی کانالی به نام فولیکول، به غده‌های سباسه متصل هستند.

 

این غدد، نوعی چربی به نام «سبوم» ازطریق بازشدن یک فولیکول ترشح می‌کند و بدین ترتیب پوست را مرطوب می‌کنند و نیز در مراقبت از پوست مؤثر هستند.

 

با بسته‌شدن منافذ پوست به‌وسیله‌ی سلول‌های مرده‌، سبوم نمی‌تواند به سطح پوست برسد و چون جایی برای رفتن پیدا نمی‌کند، در غده‌ی سباسه جمع و تبدیل به جوش می‌شود. در شرایط بدتر، ترکیب سلول‌های مرده و سبوم با باکتری‌هایی که به‌طور طبیعی روی پوست رشد می‌کنند، اجازه‌ی ورود به فولیکول بسته و تجمع در آن را می‌دهد.

 

این باکتری، «پروپیونی باکتریوم» نام دارد. وقتی این وضعیت پیش می‌آید، باکتری شروع به تولید آنزیم و مواد شیمیایی می‌کند و سلول‌های سفید خون را به سمت خود جذب می‌کند. در نتیجه موجب قرمزی پوست، تورم، حرارت و درد که به‌طور کل به آن التهاب می‌گویند، می‌شود.

 

علائم جوش های زیر پوستی

جوش های زیر پوستی اندازه ی بزرگتری نسبت به سایر جوش های صورت دارند و عمیقتر هستند؛ اما نمود بیشتری روی سطح پوست دارند. سایر مشخصات جوش های زیر پوستی عبارتند از:

 

  1. کیست بزرگ چرکی
  2. سر بزرگ و سفید
  3. ایجاد التهاب و سرخی در اطراف
  4. در صورت لمس حساس یا دردناک است.

 

دارودرمانی

برای درمان قطعی جوش های زیر پوستی باید به پزشک مراجعه کنید که با توجه به پوست شما داروهای مخصوص تجویز کرده و شما نیز به صورت مرتب 6 الی 8 هفته از آنها استفاده کنید.

 

ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یا راکوتان یك داروی تجویز شده قدرتمند و مؤثرترین اقدام درمانی برای درمان جوش های زیر پوستی محسوب می شود. این ماده از یک فرم قدرتمند ویتامین A گرفته شده است که هر روز به شکل قرص تجویز می شود.

 

جوش زیر پوستی

 

آنتی بیوتیک خوراکی

آنتی بیوتیک ها با کاهش باکتری ها و التهاباتی می توانند در ایجاد جوش های زیر پوستی مؤثر باشند؛ اما باید در نظر داشته باشید آنتی بیوتیک ها چربی اضافی پوست و سلول های مرده سطح پوست را رفع نمی کنند. اگر آنتی بیوتیک ها مؤثر نباشند پزشک احتمالاً توصیه می کند مصرف ایزوترتینوئین را شروع کنید.

 

رتینوئیدهای موضعی

رتینوئیدهای موضعی نیز از ویتامین A ساخته شده اند. با این حال قدرت ایزوترتینوئین ندارند و برای درمان جوش های زیر پوستی، فولیکول های مو را برای جلوگیری از ایجاد جوش از بین می برند و شما می توانید به طور روزمره و به صورت کرم، ژل و لوسیون از آن استفاده کنید.

 

از رتینوئیدها گاهی اوقات همراه با آنتی بیوتیک های موضعی استفاده می شود تا مؤثرتر واقع شوند.

 

اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یا آلداکتون یکی دیگر از توصیه های پزشکی برای درمان جوش های زیر پوستی است. برای درمان جوش های زیر پوستی این دارو میزان آندروژن اضافی را کنترل می کند.

 

کرم‌ها، ژل‌ها، ماسک و لوسیون‌ها

می‌توانید کرم‌ها، ژل‌ها و لوسیون‌های قوی تجویز شده توسط پزشک را امتحان کنید که داروهای ضدآکنه و ضدالتهاب حاوی رتینوئید رتین-A، آزوراک، آکزون، یا حاوی دیفرین هستند

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز