Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
  • دسته‌بندی‌ها
  • نویسنده تحریریه
  • زمان مورد نیاز برای مطالعه 6 دقیقه
26 آذر 1401

جوش های پوستی نوزادان چیست؟ + آکنه صورت بچه از چیست؟

همه چی درباره جوش های صورت نوزاد!

آکنه نوزادی یک بیماری پوستی شایع و معمولاً موقتی است که بر روی صورت یا بدن نوزاد ایجاد می‌شود و نتیجه آن برجستگی کوچک قرمز یا سفید، یا همان جوش است. حدود 20 درصد از نوزادان به آن مبتلا می‌شوند و تقریباً در همه موارد، این نوع جوش بدون درمان برطرف می‌شود.

 

تفاوت آکنه نوزادان در مقایسه با آکنه شیرخواران درکومدون‌های باز، یا جوش‌های سر‌سیاه است، که معمولاً در آکنه نوزادی ظاهر نمی‌شوند. این علائم در آکنه‌های شیرخواران شایع‌تر است.

 

آکنه شیرخواری ممکن است به صورت کیست یا ندول نیز ظاهر شود. در موارد نادر، در صورت عدم درمان ممکن است جای جوش آن باقی بماند.

 

آکنه نوزادان فقط در چند ماه اول زندگی فرزند شما اتفاق می‌افتد ولی آکنه‌های شیرخواران تا زمانی که فرزند شما 2 ساله شود، می‌تواند دوام داشته باشد. آکنه‌های شیرخواران بسیار کمتر از آکنه‌های نوزادی اتفاق می‌افتد.

 

عوامل تحریک کننده پوست نوزاد

همانطور که گفته شد، جوش یا همان آکنه، در نوزاد تازه متولد شده به وفور بروز می‌کند. ممکن است در نوزادان شیرخوار نیز تا دو تا سه سالگی شاهد بروز جوش باشیم

 

. با این حال نمی‌توان منشأ دقیق‌ تحریک کننده پوست را مواد غذایی و عوامل محیطی دانست. عوامل داخلی بدن نوزاد یا کودک نیز در ایجاد جوش و آکنه روی پوست صورت دخیل است. جوش صورت نوزاد معمولاً دردناک نیست و قرمز رنگ و پراکنده است.

 

مکانیسم بدنی نوزاد نسبت به مواد غذایی و آب و هوا و همچنین شرایط محیطی مختلف حساسیت نشان داده و تحریک می‌شود. بروز جوش صورت نوزاد و جوش‌های ریز روی بدن نوزاد نیز به همین عوامل بستگی دارد.

 

بنابراین تا زمانی که تحقیقات کافی در این مورد صورت نگیرد، یک توضیح منطقی و دقیق برای بروز جوش صورت نوزاد وجود نخواهد داشت.

 

روش‌های دارویی درمان جوش صورت و بدن نوزاد چیست؟

در صورتی که میزان جوش صورت و بدن نوزاد شدید نباشد، نیازی نیست برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید. زمانی که جوش صورت به جوش سرسیاه و چرکی تبدیل شود و روی بیشتر بخش‌های صورت و بدن نوزاد پخش شود، این موضوع نگران کننده خواهد بود و باید حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

جوش اصولاً به مرور زمان برطرف می‌شود و پزشک با تجویز برخی داروها و پمادهای مخصوص برای از بین بردن جوش صورت نوزاد این مشکل را برطرف می‌کند.

 

اما استفاده از پماد و کرمی که توسط پزشک تجویز می‌شود، تنها راه حل برای از بین بردن جوش صورت نوزاد نخواهد بود و شما باید در کنار آن از روش‌های خانگی برای برطرف کردن جوش‌ها استفاده کنید.

 

از انجام این کارها خودداری کنید:

  • هرگز جوش صورت نوزاد را فشار ندهید.

 

  • از به کار بردن محلول موضعی قوی و کرم‌های حاوی بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک پرهیز کنید.

 

  • از به کار بردن صابون یا لوسیونی که منافذ پوست را مسدود می‌کند، پرهیز کنید. شما باید بعد از شستن کودک مرطوب‌ کننده‌ی بدون روغن رو بدن او استعمال کنید تا آکنه‌ها از بین بروند.

 

  • از محصولات مراقبت از پوست و برطرف کننده جوش که مخصوص بزرگسالان می باشند، استفاده نکنید.

علل جوش صورت نوزاد | حساسیت های دارویی یا غذایی

اگر جوش های چرک دار با مرکز کمرنگ روی صورت نوزادتان می بینید، باید بدانید علتش حساسیت به غذا یا دارویی خاص، ویروس یا نیش حشرات است.

 

این جوش ها در پوست باعث خارش می شوند، آزادهنده هستند و در تمام نقاط بدن دیده می شوند. مورد نگران کننده ای نیست اما اگر متوجه مشکلات تنفسی یا بلع در نوزاد شدید، به یک پزشک متخصص اطلاع دهید.

 

درمان جوش صورت نوزاد | شیر مادر

برای از بین بردن جوش های صورت، از روش های طبیعی استفاده کنید. برای این کار می توانید چند قطره از شیر مادر را روی صورت نوزاد بریزید و خیلی ساده آن را روی جوش های پوستش پخش کنید.

 

روش دیگر هم این است که کل صورتش را با یک پنبه یا نوک انگشت، با شیر مادر بمالید و حرکت های دایره ای، شیر را روی پوستش پخش کنید. برای حذف جوش نوزاد، این روش را باید سه بار در روز تکرار کنید.

 

درمان جوش صورت نوزاد | سرکه سیب

برای از بین بردن جوش، می توانید از سرکه سیب استفاده کنید. سرکه سیب، یک باکتری کش، جذب کننده چربی و درمان خانگی برای از بین بردن جوش صورت نوزادان است.

 

درمان جوش صورت نوزاد | سرکه سیب

 

این ماده همچنین به پاکسازی پوست از باکتری ها یا عفونت های قارچی کمک می کند. حدود یک تا دو قاشق چای خوری را به نصف فنجان آب مقطر  رقیق کنید.

 

توپ های پنبه ای را به محلول زده و روی صورت نوزاد استعمال کنید. بعد از 20 دقیقه با یک پارچه ی گرم و مرطوب، صورت نوزاد را پاک کنید.

 

آکنه نوزاد تازه متولد شده چه مدت بعد از بین می رود؟

آکنه نوزاد تازه متولد شده معمولا تنها چند روز طول می کشد و در اکثریت قریب به اتفاق موارد ظرف دو هفته کاملا از بین می رود

. گاهی اوقات لکه ها فقط چند ساعت بعد ظاهر می شوند و گاهی اوقات برای سه تا چهار ماه باقی می مانند. امکان عود جوش صورت وجود دارد اما به طور کلی احتمال آن بسیار کم است.

درمان

تنها زمانی که یک بیماری زمینه ای علت ایجاد کننده جوش نوزاد باشد، نیاز به درمان وجود خواهد داشت. جوش صورت نوزاد به هیچ وجه به کودک شما آسیب نمی رساند و صرفاً یک موضوع زیبایی به حساب می آید.

در موارد نادر، ممکن است از داروهای موضعی آکنه برای درمان جوشهای صورت نوزاد استفاده شود. اما پزشکان تنها در صورتی آنها را تجویز می کنند که دلیل قانع کننده ای برای این کار وجود داشته باشد.

درمان خانگی جوش صورت نوزاد

فعالیت های خاصی وجود دارد که می توانید در خانه انجام دهید که تا به کاهش آکنه کودک شما کمک کند.

  1. اول، همیشه با پوست کودک خود ملایم باشید و مطمئن شوید که لکه های او را تمیز نکنید یا نکنید.
  2. همچنین سعی کنید حداقل یک یا دو بار در روز پوست آنها را به آرامی با آب ولرم با استفاده از یک دستمال تمیز و نرم بشویید.
  3. از مصرف محصولات مراقبتی از پوست چرب برای نوزاد خود نیز خودداری کنید.
  4. اگر به نوزاد خود شیر می دهید، سعی کنید باقی مانده شیر برجای مانده روی صورت او را با ملایمت پاک کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست