Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
31 مرداد 1403

دانستنی هایی درباره شهاب سنگ ! + شهاب سنگ از کجا می آید.

شهاب سنگ تکه ای از سنگ های فضایی مانند سیارک ها یا ستاره های دنباله دار است که در فضا شهاب واره و هنگامی که به جو زمین ورود میکند و می سوزد و نور تولید میکند، شهاب نامیده می شود.

و اگر قطعه ای از آن روی سطح زمین فرود بیاید، شهاب سنگ نامیده می شود.

میلیون ها شهاب‌ هر روز از میان جو زمین عبور می کنند، اما بیشتر آنها کوچک هستند و به سرعت می سوزند و فقط تعداد بسیار کمی به زمین می رسند.

خرید و فروش قطعات شهاب سنگ در بسیاری از کشورها ازاد ولی در برخی کشورها مانند آفریقای جنوبی غیرقانونی است همچنین صادرات شهاب‌سنگ‌هایی که در استرالیا فرود آمده‌اند غیرقانونی است، زیرا این شهاب‌سنگ‌ها تحت مالکیت سلطنتی قرار دارند.

شهاب‌سنگ‌هایی که در هنگام فرود دیده یا شناسایی می‌شوند «falls» یا افتاده نامیده می‌شوند و شهاب‌سنگ‌هایی که بعداً کشف می‌شوند «finds» یا یافته نامیده می‌شوند.

بیشتر دانشمندان سنگ های فضایی که قطر آنها کمتر از ۱ متر است را شهاب سنگ می نامند. آنهایی که بیش از ۱ متر اندازه دارند به عنوان سیارک طبقه بندی می شوند.

از ۵۰۰ شهاب سنگ تخمین زده شده که هر سال به زمین می رسند، تنها پنج یا شش شهاب سنگ برای مطالعه دانشمندان بازیابی می شوند.

طبق مطالعه ای که توسط مجله نیچر در سال ۱۹۸۵ انجام شد، هر ۱۸۰ سال یک بار یک شهاب سنگ به انسان برخورد می کند.

شهاب سنگ

با توجه به اینکه Ann Hodges تنها فرد تایید شده ای است که در سال ۱۹۵۴ یک شهاب سنگ به وی برخورد کرده احتمالا در سال ۲۱۳۴ یک شهاب سنگ به انسان برخورد خواهد کرد-میانگین ۰.۰۰۵۵ در سال.

انفجار ناشی از امواج شوک شهاب چلیابینسک (Chelyabinsk) در روسیه توسط حسگرهای فروصوت در آن سوی جهان شناسایی شد.

انواع شهاب سنگ به چند دسته تقسیم می‌شوند؟

تا به حال انواع بسیار زیادی از شهاب‌سنگ‌ها کشف و شناخته شده‌اند، ولی در طبقه‌بندی‌های مدرن، شهاب‌سنگ‌ها بر اساس ساختار، ترکیبات شیمیایی و ایزوتوپی و کانی‌شناسی، به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

شهاب‌‌سنگ‌های سنگی، سنگ‌هایی هستند که به طور عمده از کانی‌های سیلیکات تشکیل شده‌اند

. شهاب‌سنگ‌های آهنی، که از آلیاژ نیکل فلزی به وجود آمده‌اند، و شهاب‌سنگ‌های سنگی آهنی که به طور همزمان حاوی مقادیر زیادی از مواد فلزی و سنگی هستند.

شهاب‌سنگ سنگی

شهاب‌سنگ‌های سنگی رایج‌ترین نوع شهاب‌سنگ هستند. بیش از ۹۵ درصد از شهاب‌‌سنگ‌هایی که به زمین برخورد می‌کنند از نوع سنگی هستند و در دو گروه کندریت‌ها و آکندریت‌ها دسته‌بندی می‌شوند که هر دو از مواد معدنی سیلیکات تشکیل شده‌اند، اما در بیشترشان ریزدانه‌های پراکنده حاوی آهن فلزی نیز دیده می‌شود.

کندریت‌ها در سنگ‌های زمینی یافت نمی‌شوند و با اختلاف، فراوان‌ترین نوع شهاب‌سنگ سنگی هستند

. در مقایسه، آکندریت‌ها درصد بسیار کمی از شهاب‌سنگ‌های سنگی را تشکیل می‌دهند. بیشتر آکندریت‌ها در زمان تولد منظومه شمسی بر روی سیارک‌ها متولد شدند؛ تعداد کمی از آن‌ها نیز بر ماه و مریخ شکل گرفته‌اند.

شهاب‌سنگ‌ها از کجا می‌آیند؟

اغلب شهاب‌سنگ‌ها، تکه‌هایی از سیارک‌هایی هستند که در کمربند سیارکی بین مریخ و مشتری به دور خورشید می‌چرخند.

این سیارک‌ها گاهی اوقات براثر برهمکنش‌های گرانشی با سایر اجرام از مدارشان خارج می‌شوند یا به‌دنبال اصابت با یکدیگر، به‌طور تصادفی در مسیر برخورد با زمین قرار می‌گیرند.

این تکه‌سنگ‌ها که ابعاد مختلفی دارند، تا وقتی در فضا سرگردان باشند،‌ شهاب‌واره نامیده می‌شوند.

شهاب‌واره‌ها وقتی با سرعت زیاد به جو زمین یا سیاره‌ای دیگر مثل مریخ وارد می‌شوند و می‌سوزند، شهاب یا برخی اوقات «ستاره ثاقب» نامیده می‌شوند.

آن‌ها گاهی اوقات می‌توانند درخشان‌تر از زهره به‌نظر آیند که در این صورت، آن‌ها را «آذرگوی» می‌نامیم. دانشمندان تخمین می‌زنند که روزانه تقریبا ۴۸٫۵ تن سنگ فضایی روی زمین سقوط می‌کنند.

درنهایت وقتی شهاب از سفر خود در جو جان سالم به‌در ببرد و به سطح زمین برسد، به آن «شهاب‌سنگ» گفته می‌شود.

بارش شهابی یا شهاب‌باران

زمانی که یک دنباله‌دار به نزدیکی خورشید می‌رسد، بر اثر گرمای خورشید یخ موجود در آن تبخیر شده و ذراتی از گرد و غبار از آن جدا می‌شود.

پس از عبورهای متوالی دنباله‌دار از نزدیکی خورشید، ذرات جدا شده از آن در مدار باقی مانده و مسیرهای موازی با مسیر دنباله‌دار را طی می‌کنند.

در زمان‌های مشخصی از سال، زمین از میان جریانی از ذرات ریز غبار به جای مانده از دم دنباله‌دارها عبور می‌کند.

در نتیجه این پدیده، در هر دقیقه چندین شهاب در آسمان دیده می‌شود. اگر زمین مسیر این جویبار ذرات را قطع کند، شاهد یک بارش شهابی در همان زمان خواهیم بود.

گه‌گاه قطعه‌های بزرگ‌تری از اين سنگ‌ریزه‌ها با نام آذرگوی به زمین برخورد و نور بسیار درخشانی تولید می‌کنند.

شهاب سنگ

به طور معمول بارش شهابی بر اساس نام ستاره یا صورت فلکی نزدیک به محل ظاهر شدن شهاب‌ها در آسمان نام‌گذاری می‌شود. یکی از معروف‌ترین شهاب‌باران‌ها، بارش شهابی برساوشی است که در میانه‌ی تابستان هر سال به اوج خود می‌رسد.

 

اگر دنبال پوشاک عمده بچگانه با ضمانت قیمت و ضمانت کیفیت می‌گیردی کافیه یک سر به عمده استایل بزنی

 

هر شهاب برساوشی تکه کوچکی از دنباله‌دار سوئیفت تاتل است که هر ۱۳۵ سال یک‌ بار از کنار خورشید گذر می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user