Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
24 مهر 1401

دوختن پارچه ضخیم چگونه است؟ + ویژگی پارچه های ضخیم!

همه چی درباره دوختن پارچه های ضخیم! 

نازک دوزی و ضخیم دوزی چیست؟ اگر شما هم یکی از مشتاقان رشته خیاطی باشید، به احتمال زیاد این اسم ها برایتان آشناست. هر فردی برای یادگیری خیاطی باید مراحل آن را قدم به قدم طی کند. اگر فرد با این موضوعات آشنا باشد میتواند دوخت های حرفه ای را به راحتی انجام دهد. در این مقاله قصد داریم به آموزش ضخیم دوزی با چرخ خیاطی خانگی و روش تنظیم چرخ خیاطی برای دوخت پارچه ضخیم بپردازیم. اینکه با چه درجه و به چه شکلی میتوان با یک چرخ خیاطی خانگی و حتی چرخ های قدیمی ضخیم دوزی کرد.

گاهی اوقات بنا به دلایلی مانند نداشتن وقت کافی نیاز دارید با چرخ خانگی خود کارهایی با پارچه های ضخیم مثل جین، نمدی و … را دوخت بزنید. برای این کار اول باید چرخ خود را بررسی کنید ببینید آیا توانایی دوخت این جنس پارچه ها را دارد یا خیر! ضخیم دوزی مربوط به دوخت لباس ها و پارچه های ضخیم است. در دوخت لباس های زمستانی مانند شنل، کت، پالتو، کاپشن، سویشرت، جلیقه و … از ضخیم دوزی استفاده می شود.

ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی چگونه است؟ 

احتمالا همه شما چرخ خیاطی های مارشال قدیمی به رنگ سیاه را به یاد دارید. هنوز هم در خیلی از خانه ها از این چرخ باکیفیت استفاده می کنند. جالب است بدانید که با همین چرخ خیاطی قدیمی هم میتوان پارچه های ضخیم را به راحتی بدوزید. روش کار ضخیم دوزی با چرخ خیاطی قدیمی به اینصورت است که پارچه را زیر پایه چرخ بگذارید. درجه ی فشار پایه که بالای چرخ قرار دارد را با دست آنقدر بپیچانید ( خلاف جهت عقربه های ساعت ) تا بالای بالا قرار گیرد. حداقل 20 دور لازم است آن را بچرخانید. برای پارچه های با ضخامت متوسط این مقدار به 10 دور چرخاندن کاهش می یابد. این پایه در شکل زیر مشخص شده است. در چرخ خیاطی های جدید دور این پایه یک قاب فلزی قرار دارد که با فشار دادن آن، پایه بالا و با فشار مجدد،ن پایه پایین قرار میگیرد.

ضخیم دوزی با چرخ ژانومه چگونه است

چرخ خیاطی های مدرن و امروزی امکانات بیشتری دارند تا بتوانید براحتی دوخت و دوز پارچه های ضخیم را انجام دهید. کمک پایه ژانومه یا پایه ضخیم دوزی یکی از لوازم جانبی کاربردی آن است. دوخت پارچه ضخیم با چرخ خیاطی ژانومه هم مانند چرخ های دیگر است. بالای چرخ درجه تنظیم فشار پایه قرار دارد. که برای پارچه ضخیم باید این درجه بالا باشد. سوزن شماره 14 و 16 با توجه به مقدار ضخامت پارچه انتخاب کنید و با نخ مناسب به راحتی خیاطی کنید.

در چرخ خیاطی ژانومه 627 داخل درب لامپ چرخ خیاطی یا همان پیشانی چرخ وقتی درپوش را باز میکنید یک تنظیم درجه چرخشی میبینید که با شماره های 1 و 2 و 3 درجه بندی شده است. وقتی میخواهید روی پارچه های ضخیم مانند پالتویی، لحاف و از این قبیل دوخت بزنید حتما این درجه را روی عدد 1 تنظیم کرده و سپس دوخت و دوز خود را انجام دهید.

از گیره نگهدارنده پارچه میتوانید استفاده کنید 

اگر لایه های پارچه شما خیلی ضخیم است ، از گیره های کاغذی ، گیره های نگهدارنده و حتی گیره های لباس برای نگه داشتن پارچه ها استفاده کنید. فراموش نکنید که هنگام دوختن آنها را بردارید.

 قطعات مناسب را انتخاب کنید

از یک سوزن سنگین و نخ مناسب استفاده کنید.

یک سوزن سنگین با شماره ۱۴ یا یک سوزن شلوار جین که معمولاً شماره ۱۶ است ، ممکن است برای دوخت پارچه های ضخیم مورد نیاز باشد.

می توانید از نخ ضخیم تری مانند نخ شلوار جین یا نخ پلی استر محکم استفاده کنید.

باید بدانید که اندازه ذکر شده روی نخ کمتر است ، ضخامت نخ بیشتر است. برای دوخت پارچه های ضخیم از یک نخ اندازه ۳۰ تا ۵۰ استفاده می شود.

از طول کوک بیشتر استفاده کنید

بیشتر از طول استاندارد ۲٫۵ برای کوک مستقیم برای درز پارچه استفاده کنید، بهترین کوک ۳٫۵ است.اما این به پارچه بستگی دارد.

برای پارچه های ضخیم می توانید با طول کوک ۳ بدوزید. حتی برای پارچه های ضخیم تر (چرم مصنوعی، چرم و…) از ۳٫۵ استفاده کنید.

پارچه ضخیم مخمل کبریتی چیست 

پارچه ضخیم مخمل کبریتی دارای بافتی کاملا بادوام و برجسته است و با استفاده از متریال پنبه بافته می‌شود. این پارچه در رنگ‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود و ظاهر و زیبایی خوشایندی دارد. طرح‌های مختلف ساده، جناغی و راه‌راه در این پارچه عرضه می‌شود. در این میان طرح راه‌راه آن دارای جذابیت‌های زیای است و طرفداران زیادی دارد.

همچنین پارچه مخمل کبریتی و یا راه‌راه گزینه مناسبی برای دوخت انواع مانتو، لباس زمستانی  و پاییزی کودک، کتف دامن و یا کت‌های فانتزی مردانه است. همچنین از این پارچه در دوخت کفش، کیف و اکسسوری‌های پارچه‌ای استفاده می‌شود.

همان‌طور که بیان شد این پارچه از متریال پنبه تهیه می‌شود و به همین دلیل کاملا طبیعی و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود. نکته جالبی که در مورد پارچه ضخیم مخمل کبریتی باید به آن دقت کرد، بافت و طرح روی پارچه است.

ممکن است هنگامی که در حال دوخت لباسی با این پارچه هستید و یا بعد از شستشوی پارچه متوجه شوید که طرح‌های راه‌راه  و کبریتی پارچه، مواج و درهم‌ریخته شده باشد. در این صورت فقط با استفاده از یک شانه می‌توانید دوباره طرح روی آن را به حالت اولیه بازگردانید. این پارچه مزایای و معایب متعددی دارد که شامل:

مزایای پارچه ضخیم مخمل کبریتی را بدانید! 

  1. تنوع در طرح و رنگ که موجب می‌شود دست شما در انتخاب گزینه بهتر کاملا باز باشد.
  2. اتوکشی این پارچه بسیار آسان است.
  3. این پارچه نیاز به آسترکشی ندارد و به همین دلیل پارچه‌ای مقرون به‌صرفه در میان انواع پارچه ضخیم محسوب می‌شود.
  4. چروک پذیری پارچه مخمل کبریتی بسیار پایین است. این موضوع باعث می‌شد که نیاز کمتری به اتوکاری داشته باشد و به‌طور غیرمستقیم عمر مفید و ماندگاری بیشتری خواهد داشت و البته شما را از دردسرهای اتو کشیدن نجات می‌دهد!
  5. ایستایی این پارچ بسیار زیبا است و به همین دلیل لباس دوخته شده با آن تن خور خوبی دارد.

معایب پارچه مخمل کبریتی چیست

اگرچه این پارچه مزایای متعددی دارد، اما نمی‌توان معایب آن را نادیده گرفت . می‌توان گفت که مهم‌ترین عیب در این پارچه در نوع شستشوی آن است که باید دقت و نکات زیادی را رعایت کنید تا کیفیت آن از بین نرود.

بهتر است از ساییدن پارچه در هنگام شستشو دوری کنید، زیرا  این کار باعث برهم خوردن طرح راه‌راه روی پارچه می‌شود. همچنین برای شستشوی مخمل کبریتی در ماشین لباسشویی، ابتدا لباس را به پشت برگردانید و بعد آن را در ماشین بیاندازید و از آب ولرم برای شستشو استفاده کنید.

نکته های مهم در دوختن انواع پارچه ضخیم را بدانید 

یکی از نکات بسیار مهمی که در دوخت انواع پارچه ضخیم باید به آن توجه کنید، انتخاب سوزن مناسب است. برای پارچه‌ای مثل جین، حتما از سوزن ضخیم مانند سوزن شماره 16 استفاده کنید. در غیر این صورت شاهد شکستن سوزن در پارچه خواهید شد و البته احتمال خطرات دیگر برای خود شما هم وجود دارد. بنابراین مراقب باشید.

همچنین برای دوخت پارچه غواصی به دلیل خاصیت کشی و ارتجاعی آن، باید سوزن مناسب مانند سوزن ژرسه انتخاب کنید. همچنین بهتر است در هنگام دوخت این پارچه‌ها نهایت دقت خود را به کار بگیرید تا نیاز به شکافتن و دوخت مجدد نشوید.

قسمت دوخته شده در برخی از این پارچه‌ها مانند مخمل کبریتی به سختی قابل شکافتن است. همچنین در پارچه غواصی جای سوزن باقی می‌ماند. این موضوع باعث می‌شود که چهره زیبایی روی پارچه ایجاد نشود و از کیفیت کار شما کاسته شود. با رعایت همین وارد ساده می‌توانید منسوجات مختلفی را با انواع پارچه ضخیم بدوزید و از پوشیدن آن‌ها لذت ببرید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست