Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
22 مهر 1401

دکمه لباس چیست؟ + انواع دکمه لباس کدامند؟ + ویژگی دکمه خوب چیست؟

همه چی درباره دکمه لباس!

بعد از خرید پارچه، یکی از مهم ترین وظایف تولید کننده، تهیه لوازم خرازی و دکمه است. هر چیزی که روی پارچه دوخته می شود را باید از خرازی تهیه کرد. به همین دلیل، خرازی باید تمام وسایل شامل انواع دکمه، نخ سوزن، لایه چسب، زانفیکس، زیپ و غیره را دارا باشد. هر چه خرازی تنوع جنس و کیفیت بیشتری داشته باشد، تولیدکننده و خیاط در انتخاب راحت تر و مطلوب تر عمل خواهند کرد.

در خرید از خرازی و دکمه، دو موضوع دارای اهمیت زیادی هستند: قیمت کالا و منصفانه بودن آن که اولین و مهم ترین عامل برای اکثر تولیدکنندگان است، و کیفیت لوازم خرازی. در کنار این دو عامل بسیار مهم، تنوع در کالاهای موجود نیز باعث تمایز یک خرازی نسبت به خرازی های دیگر می شود.

انواع دکمه لباس ها بسیار گوناگون است که تسلط بر آنها مسلما در کسب و کارهای تولید پوشاک تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تاریخچه دکمه را بدانید !

تاریخچه و منشاء دکمه در طول تمدن باستانی دره ایندوس (حدود ۲۶۰۰ الی ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد) و در سایت‌های عصر برنز در چین (حدود ۱۵۰۰ الی ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد) مشخص گردیده است که از مهره‌ها برای بستن اجسام پوشاننده بدن مانند پوست و غیره استفاده می‌شده است. مهره‌ها به‌جای بستن لباس، بیشتر به‌منظور تزئین مورد استفاده قرار می‌گرفتند، اما به‌تدریج این رویه تغییر کرده و استفاده از مهره‌ها برای بستن لباس متداول شده است. دکمه یک کلمه فرانسوی و به‌معنی یک شی گرد است. به‌نظر می‌رسد استفاده از دکمه و جا دکمه برای بستن لباس برای اولین بار در قرن ۱۳ در آلمان آغاز شده باشد. با ظهور لباس‌های چسبان در قرن ۱۳ و ۱۴ در اروپا، استفاده از دکمه رواج پیدا کرد. ساقه‌دوزی فرآیندی است که در آن نخ‌های زیر دکمه به‌صورت خودکار توسط دستگاه جمع می‌شوند تا یک پایه برای محافظت از دکمه و استحکام آن ایجاد شود. این فرآیند به‌صورت گسترده برای دکمه پوشاک‌های ساخته‌شده از مواد ضخیم‌تر مانند کاپشن، روپوش و غیره استفاده می‌شود. ماشین‌های مخصوصی برای تهیه این پایه (ساقه) وجود دارد.

نگاهی به انواع دکمه

اولین دکمه‌ها زینتی بودند و از استخوان، شاخ، برنز و چوب ساخته شده بودند. قدیمی‌ترین دکمه زینتی، از پوسته ساخته شده است که قدمت آن پنج هزار سال تخمین زده شده و در پاکستان کشف شده است. رومیان باستان، از دکمه‌ها برای بستن لباس استفاده می‌کردند. اما تا دوره قرون وسطی، بسیاری از آن‌ها از فلز گران‌بها و پارچه‌های گرانقیمت ساخته می‌شدند. بنابراین، فقط افراد مرفه از آن استفاده می‌کردند. انقلاب صنعتی، دکمه‌ها را برای افراد ثروتمند کمتر در دسترس قرار داد.

دکمه‌های چهار حفره تخت، در حالیکه دکمه‌های برنجی محبوب شدند، معرفی شدند. در قرن بیستم، بسیاری از دکمه‌های مدرن، تزیینی و کاربردی بودند که حتی با اختراع زیپ نیز ماندگار شدند. در ادامه مطلب قصد داریم چند دکمه رایجی که امروزه برای بسیاری از مانتو فرم استفاده، از آن‌ها استفاده می‌شود را با ذکر کاربرد آن‌ها، به شما معرفی کنیم.

بهترین دکمه‌ها دارای ویژگی‌های زیر هستند:  مسطح و جذاب هستند.  اندازه آن‌ها مطابق با ضخامت و اندازه دکمه و ضخامت پارچه است.  دارای طول و عرض یکسانی هستند.  جا دکمه مرتب و تمیز است و نخ‌های اضافی حذف می‌شوند.  چاک باید صاف و مسطح باشد؛ زمانی‌که دکمه در سوراخ دکمه قرار می‌گیرد، هیچ‌گونه شکاف یا کشیدگی نباید وجود نداشته باشد.  قبل از وصل کردن دکمه به لباس باید سوراخ دکمه ساخته شود.  بعضی از پارچه‌ها همیشه باید آزمایش شوند و در صورت نبودن لایه مناسب برای دوخت، باید دکمه از لایی استفاده کرد.  دکمه‌ها معمولا در سمت راست پوشاک خانم‌ها و در سمت چپ پوشاک آقایان قرار می‌گیرند.  سوراخ‌های دکمه افقی ایمن‌تر هستند و از ایجاد شکاف در هنگام باز کردن دکمه جلوگیری می‌کنند.  وقتی که یک میانه از روبان یا چاک وجود دارد، باید از جا دکمه‌های عمودی استفاده گردد.

انواع دکمه بر اساس جنس چیست

  • صدفی
  • چوبی
  • زردقلم یا مسی
  • سیاه قلم یا دودی
  • یووی
  • پلی استر
  • موادی
  • فلزی (در رنگ های متنوع)
  • شیشه ای

انواع دکمه بر اساس شکل چیست 

  • پایه تونلی (بوردا)
  • پایه دار
  • دو سوراخ
  • چهار سوراخ
  • عاج فیلی
  • استوانه ای
  • شکری
  • چندلایه
  • مجلسی
  • سر دست
  • دوتکه و چندتکه
  • دکمه لق
  • چهار پارچه
  • فشاری
  • قابلمه ای

عاج فیلی دکمه ایی زمستانی

شبیه به عاج فیل، و از پایین یا انتها که ضخیم هستند، سوراخ شده  و بیشتر در کار زمستانی مانند پلیور مردانه، پالتو زنانه یا کاپشن کاربرد دارند. این مدل به دلیل داشتن تنوع سایز، از تمامی جنس ها در بازار موجود است. اما بیشتر در ایران صدفی استفاده می شود.

دکمه‌های پلاستیکی با دو یا چهار سوراخ چگونه هستند

 دکمه‌های تخت، رایج‌ترین نوع دکمه برای مانتو هستند و معمولاً بسیار صاف هستند. دو یا چهار سوراخ در مرکز دارند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را با دست و یا چرخ خیاطی، به مانتو خود وصل کنید. این دکمه ها معمولا از چوب، فلز و شیشه و یا حتی سرامیک ساخته شده‌اند. در واقع یکی از مزایای بسیاری که در انتخاب دکمه‌های تخت برای مانتو وجود دارد این است که، بسیار متنوع هستند و در اکثر مانتوهای فرم ظاهر خوبی دارند. علاوه بر این، آن‌ها در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلفی وجود دارند. کار با دکمه‌های تخت آسان است. این دکمه‌ها با دوام هستند که محبوبیت آن‌ها را تکمیل می‌کند. دکمه‌های تخت همچنین می‌توانند دارای برجستگی یا لب‌های فانتزی باشند. به این معنی که همیشه کاملاً مسطح نیستند. در چنین مواردی، جذابیت یک دکمه فانتزی و عملی بودن یک دکمه تخت را به طور همزمان با هم به دست می‌آورید.

دو تکه یا سه تکه

به دکمه هایی که پایه آنها جداشده و دوباره سوار می شود، یا دکمه هایی که نگین آنها جدا شده و دوباره سوار می شود، دکمه دو تکه یا سه تکه می گویند. دلیل جدا شدن ها این است که می خواهیم  قسمت های مختلف دکمه را جداگانه رنگ کنیم. مثلا سبز و قرمز پایه را جدا رنگ می کنیم، نگین را  جدا. به دلیل تنوع بالا در همه نوع پوشاک و از دو یا سه نوع جنس مختلف استفاده می شود. مثلا صدف و یو وی یا چوب و صدف و غیره

دکمه چوبی ساخته شده از درخت نارگیل

امروزه تمامی دکمه ها را با مواد نفتی تولید می کنند و رنگ آمیزی روی دکمه را به آن صورت که شما بخواهید انجام می دهند که در دکمه چوبی هم همین صدق می کند.
دکمه ای که کاملا با چوب درست شده باشد ،قیمت بالایی دارد و معمولا دکمه فروشان از  کشورچین دکمه طرح چوب وارد می کنند که قیمت مناسبی هم دارد و معمولا تولید کننده راغبتر است با ان مدل چینی کار کند . البته دکمه هایی  هم هستند که از چوب مخصوصا چوب نارگیل درست شود و از ترکیه به ایران میاید و قیمت بسیار بالایی دارند. مثلا اگر یک دکمه  چینی که طرح چوب  دارد دانه ای ۵٠ تومان باشد،  یک دکمه که تماما چوب است و از ترکیه به ایران وارد شده  را باید ۲۰۰ تومان خریداری کرد .

دکمه شکری، دکمه ایی گران

جزو انواع دکمه های گران قیمت است. بیش تر جنس دکمه شکری از صدف بوده و ظاهر آن همانند مرواریدی است که با دانه های شکر تزیین شده. معمولا دارای دو تکه بوده و تکه دوم آن از جنس یو وی است. بیشترین کاربرد را روی مانتو های زنانه یا پیراهن های مجلسی مردانه دارد. البته به دلیل تنوع بالا در کارهای بچگانه هم استفاده می شود.

دکمه لباس پایه تونلی یا بوردا چیست

انواعی از دکمه است که سوراخ آن ها از عرض باشد، حفره ای شبیه تونل در دکمه ایجاد کند و هیچ گونه برآمدگی یا برجستگی در آن ایجاد نشود. این دکمه ها را با دست روی کار می دوزند و بیشتر در پوشاک زنانه مانند مانتو و پالتو کاربرد دارد و خیلی کم پیش می آید که در کار مردانه مورد استفاده قرار گیرد.

در بازار ایران از سایز ۲۴ تا ۵۴ آن، بیشترین کاربرد را دارد و اکثرا جنس آن ها صدفی است که قابلیت رنگ شدن نیز دارند. دکمه پایه تونلی یا بوردا، جنس های دیگری نیز دارد (مانند یووی و زرد قلم). اما بیشترین کاربرد در ایران جنس صدفی آن است.

انواع دکمه از لحاظ کاربرد چگونه است

  1. دکمه پیراهنی مردانه صدفی
  2. دکمه پیراهنی اسپرت یا لیزر خورده
  3. دکمه شلواری
  4. دکمه مانتویی
  5. دکمه پالتویی
  6. دکمه کت شلواری
  7. دکمه مجلسی زنانه
  8. دکمه مخفی
  9. دکمه مجلسی مردانه
  10. دکمه نوزادی
  11. دکمه مبلی یا اینه ای
  12. دکمه چوبی
  13. دکمه شیشه ای
  14. دکمه پلنگی یا ببری یا حصیری

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست