Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
24 مهر 1401

سوزن چیست؟ + انواع سوزن را بشناسید!

سوزن چیست؟

ابزاری است که به شکل میله ی کوچک و باریک بوده و از پولاد ساخته می شود.

تاریخچه سوزن را بدانید! 

این ابزار کاربردی در زمان های بسیار قدیم اختراع شده است اما کسی از زمان دقیق اختراع آن خبر ندارد. سوزن ها در ابتدا از چوب، عاج، خار، استخوان و … ساخته می شدند. رومیان باستان شروع به ساخت سوزن با استفاده از آهن و برنز کردند و اروپاییان اولین سوزن های فولادی را ساختند.  این صنعت امروزه یکی از مهمترین صنایع کشورهای اروپایی نظیر فرانسه و انگلستان است. با وجود پیشرفت تکنولوژی هنوز هم ساخت سوزن کار ساده ای نیست و برای ساخت هر سوزن حدوداً 20 نفر درگیر هستند.

انواع سوزن چرخ خیاطی

سوزن چرخ خیاطی نیز یکی از لوازم خرازی بوده و انواع مختلفی دارد که برخی از آن ها عبارتند از:

  • DC

این سوزن طول کوتاهی داشته و برای چرخ های سردوز از آن استفاده می شود. نام های دیگر آن سرنخ، اورلوک، ریشه بندی و زیگزاگ هستند. چون طول کوتاهی دارد برای کارهای سریع مورد استفاده قرار می گیرد.

  • DB

طول بلندی داشته و به آن راستا دوز یا ته گرد بلند نیز گفته می شود. در چرخ های صنعتی و راستا دوز و همچنین برای ضخیم دوزی از آن استفاده می شود.

  • DV

به آن میاندوز گفته می شود و در چرخ های نیمه صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

  • HA

معروف به سوزن معمولی است و در چرخ های معمولی و گلدوزی از آن استفاده می شود. این سوزن نام های دیگری نیز دارد که عبارتند از: سوزن چرخ ژانومه، چرخ دستی، جادکمه، بغل صاف

انواع سوزن

از سوزن برای اتصال چرم، پارچه و … و همچنین انجام کارهای هنری و تزئین اجسام مانند گلدوزی، ربان دوزی و… استفاده می شود. سوزن یکی از ملزومات دوخت بوده و در واقع بدون آن نمی توان هیچ گونه دوختی انجام داد. برای خرید سوزن کافی است به خرازی مراجعه کرده و کاربرد سوزن مورد نظر خود را بگویید به عنوان مثال به فروشنده بگویید که سوزن مخصوص گلدوزی می خواهید.

  • سوزن جوالدوز

از این سوزن برای دوخت پارچه های بسیار ضخیم، پالان و گونی استفاده می شود. در گذشته برای دوخت جوال (گونی های بزرگ و ضخیمی که برای انبار آرد از آن ها استفاده میشد) از سوزن جوالدوز استفاده می کردند. این نوع سوزن طول بلند و سوراخ بزرگی داشته و به دلیل ضخامت زیاد مقاومت بسیار بالایی دارد.

  • سوزن پلاستیکی

سوزن های پلاستیکی از جنس پلاستیک محکم، بلند و دارای سوراخ بزرگ هستند. از این نوع سوزن معمولاً برای دوخت پنل پلاستیکی، مکرومه بافی و …  استفاده می شود.

  • سوزن لحاف دوزی

سوزنی نسبتاً بلند با ضخامت زیاد که برای دوخت لحاف از آن استفاده می شود. سوزن لحاف دوزی در دو سایز 8 و 10 در بازار موجود می باشد.

شماره سوزن ها چیست 

شماره سوزن ها نشان دهنده اندازه آنهاست. هنگام خرید سوزن چرخ خیاطی شماره سوزن را باید بدانید. هرچه عدد روی سوزن چرخ کوچکتر یعنی سوزن نازک تر و ظریف تر است. اعداد بزرگتر و بالا به معنای ضخیم تر بودن سوزن است. وقتی سوزن خیلی نازک یا خیلی ضخیم باشد مناسب استفاده برای چرخ خیاطی نیستند. این دسته از سوزن ها برای دوخت با دست استفاده می شوند. پس هنگام دوخت، سوزن را متناسب با نوع پارچه انتخاب کنید تا مشکلی برای دوخت و چرخ خیاطی پیش نیاید. هرچه ضخامت پارچه بیشتر، باید از سوزن با شماره بالاتر استفاده کنید.

سوزن چرخ شماره 12 معمولاً برای تمام پارچه ها مناسب است. برای چرخ گلدوزی سوزن شماره 11 سوزن مناسبی است. برای دوخت پارچه های ضخیم مثل پارچه های پشمی و پارچه های مبلی سوزن شماره 14 به بالا سوزن مناسبی است.

روی سوزن ها دو عدد حک شده است. مثلا روی یک سوزن چرخ عدد 90/14 ثبت شده است. سوزن مناسب چرخ های اروپایی سوزن های شماره 60 تا 120 می باشد. سوزن مناسب چرخ های آمریکایی سوزن های شماره 8 تا 21 می باشد.

روش تشخيص سوزن تقلبی از سوزن اورجینال و اصل چه چیزی است

هر چه انتهای سوزن قسمت تخت سوزن، صاف تر و تخت تر باشد سوزن اصل و اورجینال است. در اینصورت روی میل سوزن راحت مینشیند و نمیشکند. همچنین نخ را پاره نمیکند.

سوزن اصل بسیار براق تر از سوزن چرخ تقلبی است.

در سوزن چرخ اورجینال باکیفیت در قسمت بالای آن نام برند و شماره سوزن حک شده است.

سوزن مناسب چرخ خیاطی خانگی

  • سوزن ارگان مدل HA شماره 11/75 مناسب دوخت پارچه‌ های نازک ریون
  • سوزن ارگان مدل HA شماره 14/90 مناسب دوخت پارچه‌ های معمولی
  • سوزن ارگان مدل HA شماره 16/100 مناسب دوخت پارچه‌ های ضخیم
  • سوزن ارگان مدل HA شماره 9/65 مناسب دوخت پارچه‌ های حریر
  • سوزن ارگان مدل HA شماره 18/120 مناسب دوخت پارچه‌ های خیلی ضخیم مانند پارچه های پالتویی که به دلیل ضخامت زیاد مناسب چرخ خیاطی خانگی نیست و درصورت استفاده به چرخ آسیب وارد می‌کند.

پرکاربردترین انواع سوزن خیاطی کدامند 

سوزن دستی
این سوزن های همه منظوره برای دوخت دستی استفاده می شوند. سوزن دستی با طول متوسط و متنوع یکی از متداول ترین سوزن های موجود در بازار هستند. آنها همچنین بسیار تیز هستند. بهتر است برای سهولت انتخاب اندازه و قطر سوزن دستی حتما با کسانی که در ای زمینه تخصص دارند مشورت کنید. کارشناسان ما در وحدت شاپ آماده اند تا شما را در مورد خرید بهترین سوزن راهنمایی کنند.

سوزن چرخ خیاطی
چرخ های خیاطی انواع مختلفی دارند. با توجه به این متنوع بودن متقابلا سوزن های خاص خود را نیاز دارند. در ادامه به شرح استفاده ی هر سوزن و کاربرد آن می پردازیم.

  • سوزن HA
    اگر چرخ خانگی نظیر چرخ ژانومه، فاف، کاچیران و … دارید، سوزن چرخ مورد نیاز شما HA است.از این نوع سوزن برای جا دکمه زدن و چرخ گلدوزی نیز استفاده می شود. ویژگی ظاهری سوزن های اچ آ کنار صاف بودن آن است.
  • سوزن DB
    اگر چرخ مورد استفاده ی شما چرخ صنعتی و راسته دوز است ؛ برای چرخ خود باید از این مدل سوزن تهیه کنید. ویژگی ظاهری سوزن های دی بی ته گرد و بلد بودن آن است.
  • سوزن DC
    سوزن مورد استفاده برای چرخ های سردوز ، سه نخ ، ریشه بندی یا استرج سوزن دی سی است. ویژگی ظاهری سوزن های دی سی ته گرد و کوتاه بودن آن است. این سوزن از سوزن های دی بی قطور تر است. سوزن های دی سی به سوزن زیگزاگ نیز معروف هستند.
  • سوزن DV
    برای زیگزاگ، سوزن دی وی مورد استفاده قرار میگیرند. مدل دوخت آنها از رو به صورت دو ردیف موازی و از پشت شبیه زیگزاگ است. نام دیگر این نوع سوزن میاندوز صنعتی است.
  • سوزن DP/HA
    سوزن ژرسه برای ریون دوزی، پارچه های کشی، نازک دوزی و استرچ مصرف میشود. سوزن ژرسه به نام های دم سیاه و ته سوخته نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز