Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
4 شهریور 1403

سیاره نپتون کجاست؟ + دانستنی های سیاره نپتون

نپتون چگونه تشکیل شد؟

سیاره‌ نپتون در حدود ۴/۵ میلیارد سال پیش با جمع شدن گاز و غبار بر اثر گرانش به غولی یخی تبدیل شد.

این سیاره‌ هم مانند همسایه‌اش اورانوس احتمالا در فاصله‌ی نزدیک‌تری از خورشید قرار داشته و سپس در حدود ۴ میلیارد سال پیش به منظومه‌ی شمسی خارجی منتقل شد.

ویژگی‌های نپتون

بخش زیادی از نپتون را آب، آمونیاک و متان تشکیل می‌دهد. سیاره سطح جامدی ندارد بلکه دارای هسته‌ای جامد مانند زمین است. نپتون همراه با اورانوس، غولی یخی است.

این لقب نپتون را از غول‌های گازی مثل مشتری و زحل متمایز می‌کند زیرا نپتون و اورانوس دارای مقدار بیشتری از مولکول‌های سازنده‌ی یخ هستند.

بخش زیادی از جو نمایان نپتون از هیدروژن (بیش از ۸۰ درصد) و هلیوم (۱۵ درصد) تشکیل شده است. در این بخش مقدار کمی متان و مولکول‌های دیگر مثل اتان، استیلن و چند هیدروکربن دیگر یافت می‌شوند.

با این‌حال هرچقدر بیشتر به اعماق این سیاره برویم ترکیب آن هم تغییر می‌کند.

بر اساس چگالی کلی نپتون عناصر سنگین‌تر در اعماق آن قرار دارند؛ بنابراین ده الی بیست درصد از ترکیب کلی اورانوس و نپتون شامل هیدروژن و هلیوم و ۸۰ الی ۹۰ درصد آن عناصر سنگین‌تر است.

عناصر سنگین‌تر، متان، آمونیاک و آب هستند و همچنین عناصر دیگری که بخش‌های سنگی و فلزی را تشکیل می‌دهند. سیاره نپتون

نپتون چهارمین سیاره‌ی بزرگ منظومه‌‌ی شمسی با شعاع ۲۴۶۲۲ کیلومتر است. یک روز نپتون برابر است با ۱۶ ساعت زمینی (یک روز همان چرخش نپتون به دور خود یا اسپین است).

یک سال نپتون برابر است با ۱۶۵ سال زمینی. گاهی فاصله‌ی نپتون از خورشید دورتر از فاصله‌ی سیاره‌ی کوتوله‌ی پلوتو است.

مدار به شدت غیرعادی و بیضی شکل پلوتو هر ۲۴۸ سال زمینی به مدت بیست سال با مدار نپتون تداخل پیدا می‌کند. بر اثر این جابه‌جایی، پلوتو نسبت به نپتون در فاصله‌ی نزدیک‌تری از خورشید قرار می‌گیرد.

این تداخل برای آخرین بار در بازه‌ی ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۹ رخ داد. با این‌حال پلوتو هرگز با نپتون برخورد نمی‌کند.

قمرهای نپتون

سیاره‌ی نپتون دارای ۱۴ قمر تأیید شده است. بزرگ‌ترین قمر این سیاره، تریتون است که در جهتی مخالف با اسپین نپتون به دور آن می‌چرخد.

این مدار معکوس نشان می‌دهد تریتون همیشه با نپتون همراه نبوده و به عقیده‌ی پژوهشگرها تقریبا میلیون‌ها سال پیش از کمربند کویپر به دام گرانش نپتون افتاده است.

تریتون تنها قمر کروی نپتون است و ۱۳ قمر دیگر این سیاره شکل‌هایی نامنظم دارند.

دمای سطح تریتون به منفی ۲۳۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد و همین ویژگی آن را به یکی از سردترین نقاط منظومه‌ی شمسی تبدیل می‌کند.

با این‌حال وویجر ۲ یخفشان‌هایی را کشف کرد که تا فاصله‌ی ۸ کیلومتری یخ فوران کردند و این پدیده نشان‌دهنده‌ی فضای داخلی گرم تریتون است.

دانشمندان همچنین در حال بررسی احتمال وجود اقیانوسی زیرزمینی روی این قمر یخی هستند. دانشمندان در سال ۲۰۱۰ به وجود فصل‌ها در تریتون پی بردند.

نرئید قمر دیگر نپتون، به دلیل مدار خاصش، یکی از عجیب‌ترین قمر‌های منظومه‌ی شمسی است. این قمر می‌تواند در فاصله‌ی نزدیک به نپتون در فاصله‌ی ۱/۴ میلیون کیلومتری تا فاصله‌ی دور ۹/۷ میلیون کیلومتری جابه‌جا شود

نپتون چقدر سرد است؟

دمای جو نپتون به منفی ۲۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. با اینکه انتظار می‌رود نپتون به عنوان دورترین سیاره از خورشید سردترین سیاره باشد، اما اورانوس و نپتون تقریبا دمای یکسانی دارند و حتی برخی مناطق اورانوس سردتر از نپتون هستند.

دمای عجیب سیاره نپتون

ناسا در سال ۲۰۱۹ به شواهدی از تغییرات دمایی عجیب نپتون رسید. پژوهشگرها با استفاده از دوربین‌های گرمایی، دمای میانگین سیاره را ردیابی کردند. از ابتدای ثبت تغییرات در سال ۲۰۰۳، نپتون به مرور زمان سردتر شده است.

 

برای تامین پوشاک عمده مغازت کافیه از عمده استایل خرید کنی تا مشتری همیشگی بشی

 

دمای نیم‌کره‌ی جنوبی نپتون بین سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۸ به اندازه‌ی ۷/۸ درجه‌ی سانتی‌گراد کاهش یافته است. اما به نظر می‌رسد این روند بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ معکوس شده و دما به صورت ناگهانی تا ۱۰/۶ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش یافته است.

دلیل این تغییرات مشخص نیست اما یکی از دلیل‌های احتمالی تغییرات فصلی است که هر کدام ۴۰ سال به طول می‌انجامند.

هسته‌‌ جامد نپتون تقریبا هم‌اندازه با زمین است

بر اساس حدس و گمان‌ها زیر جو ضخیم نپتون، هسته‌ای جامد تقریبا هم‌اندازه با سیاره زمین وجود دارد. با وجود داده‌های کم، هسته‌ی نپتون احتمالا از عناصر سنگین‌تری مثل آهن، نیکل و سیلیکات تشکیل شده است.

نپتون به موقعیت فعلی خود مهاجرت کرده است

حقیقت جذاب دیگر درباره‌ی نپتون این است که احتمالا در اوایل شکل‌گیری به موقعیت فعلی خود نقل مکان کرده است. این نگرش به مکانیزم دقیق شکل‌گیری نپتون بازمی‌گردد.

به عقیده‌ی پژوهشگرها این سیاره احتمالا در فاصله‌ی نزدیک‌تری از خورشید شکل‌گرفته و سپس جابه‌جا شده است. سیاره نپتون

احتمال وجود حیات در نپتون اندک است

اغلب دانشمندان احتمال حیات روی نپتون را اندک یا غیرممکن می‌دانند. شرایط نپتون بسیار با سیاره‌ای مثل زمین متفاوت است و نبود آب مایع می‌تواند به طور کامل وجود حیاتی را که می‌شناسیم نقض کند.

از سوی دیگر جو و سطح نپتون دماها و فشار جدیدی را تجربه می‌کنند و این ترتیب سیاره نپتون محیط خشنی برای شکل‌گیری هر نوع حیات پیچیده یا اولیه است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user