Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
9 شهریور 1401

شلوار پلیسه چیست؟ + ویژگی های پارچه و شلوار پلیسه

تاریخچه پارچه پلیسه چیست؟

ردپایی از طرح پارچ پلیسه در لباس مصریان باستان

این‌روزها پلیسه‌ها در همه‌جا دیده می‌شوند؛ در انواع لباس، پرده، لوازم تزیینی و… . اما ریشه و تاریخچه پلیسه‌ها به چه زمانی بازمی‌گردد؟ می‌توانید حدس بزنید؟ پلیسه‌کردن پارچه‌ها در مصر باستان رواج داشته است. از این روش که در آن زمان، انجامش دشوار بوده، برای تزئین لباس حاکمان استفاده می‌کرده‌اند. پارچه‌های رایج برای دوخت‌ودوز لباس بزرگان از جنس ابریشم، نخ و پشم بوده است.

پلیسه‌کردن گران و دشوار بوده و در مصر باستان فقط مخصوص اشراف به‌شمار می‌رفته است. از آنجا که تمام فرایند چین‌وشکن‌دهی به پارچه‌های پلیسه با دست انجام می‌شده، آماده‌کردن لباسی با این شکل‌وشمائل بسیار زمان‌بر هم بوده است.

بعدها هم در تاریخ، ردپای پلیسه به دنیای اشراف‌زادگان می‌رسد. برای نمونه، ملکه الیزابت از پلیسه برای دور یقه‌اش استفاده می‌کرد و چنین طرحی را در دوران خود رواج داد. باید بدانید که این یقه دایره‌ای پلیسه هم در لباس مردان استفاده می‌شد و هم زنان.

در طول تاریخ، استفاده‌های زیادی از طرح پلیسه شده است. برای نمونه، جنگنده‌های یونانی هم در لباس‌هایشان از پارچه‌های پلیسه بهره می‌برده‌اند یا ردپای این طرح در لباس‌های اسکاتلندی‌ها هم دیده می‌شود؛ منظور دامن‌های مردانه‌ مشهور این کشور است.

در اوایل قرن بیستم، هنرمند اسپانیایی یعنی ماریانو فورتونی (Mariano Fortuny) که در چندزمینه هنری از جمله طراحی مدوفشن تبحر داشت، پیراهنی به نام دلفوس ( Delphos) طراحی کرد. این پیراهن زیبا دارای پلیسه‌های ظریفی از بالا تا پایین لباس است. البته نباید فراموش کنیم که فورتونی در مسیر طراحی این لباس معروف همراه با همسر فرانسوی‌اش یعنی هنریت نگرین (Henriette Negrin) بوده است.

طرح دلفوس با الهام از ستون‌های بناهای یونانی ایجاد شده بود. این پیراهن انحناهای بدن زنان را به‌خوبی به‌نمایش می‌گذاشت و حالتی آزاد و راحت داشت. برای همین هم مشتریان پیشرو و طرفدار نوآوری فورتونی از آن استقبال زیادی می‌کردند. البته دلفوس یک مشکل بزرگ هم داشت که هنوز هم پابرجاست: پلیسه‌های سرتاسری این لباس به‌سختی حفظ می‌شوند و در هنگام شست‌وشو مشکلات زیادی ایجاد می‌کنند.

درمورد پلیسه بیشتر بدانید!

برای اینکه خدشه‌ای به اصطلاحات خیاطی وارد نکنیم، به زبان ساده پلیسه و وجود ان را تشریح خواهیم کرد، پلیسه در واقع یک چین‌خوردگی ساده است. این چین‌خوردگی در کمر، بین جیب و زیپ قرار می‌گیرد. استفاده از پلیسه باعث می‌شود کمی پارچه بیشتر در دوخت شلوار استفاده شود؛ اما این پلیسه ها چه ویژگی دارند. پلیسه به راحتی شلوار کمک فراوانی می‌کند. بدن مردان شکل یکسانی از باسن تا زانو ندارد و از حالت پهن به باریک تغییر می‌کند. وجود پلیسه به شلوار مردانه راحتی می‌بخشد. اگر شلوار راسته پوشیده باشید، معمولاً در نشستن، کمی از پاچه شلوار را مجبورید به سمت کمر، بالا بکشید؛ اما در شلوارهای پلیسه دار این کار لازم نیست.

پلیسه ها دو نوع متداول دارند، پلیسه جلو یا انگلیسی که در امتداد زیپ شلوار و پلیسه معکوس یا ایتالیایی که در امتداد جیب‌ها زده می‌شود. پلیسه انگلیسی شیک‌تر است و پلیسه معکوس ظاهری گشادتر به شلوار می‌دهد؛ اما هردو این پلیسه ها حسادت برانگیز هستند.

پلیسه های مدرن چگونه اند؟

شلوارهای پلیسه دار به آرامی جای خودشان را در جالباسی مردان باز کرده‌اند. ماندگارترین استایل ها آن‌هایی هستند که به آهستگی در میان مردم رسوخ کردند، استایل و پوشش‌هایی که به سرعت اوج می‌گیرند، به همان سرعت هم فراموش می‌شوند. مدل‌های سابق شلوار مردانه اغلب تا سال ۲۰۰۰ دوام نیاورند و از بین رفتند البته برخی از آن‌ها توسط طراحان برجسته برندهایی همانند دیو احیا شد. تغییر پوشش برای مردان اساسی‌تر از بانوان است. همچنین مردان دوست دارند که خوش‌تیپ‌ترین در میان هم نوعان خودشان باشند. با وجود اینکه مردان اغلب در خرید کردن اقتصادی‌تر هستند، وقتی لباسی در شبکه‌های اجتماعی یا برندهای مشهور مد باشد، مردان دست به خرج می‌شوند. ترند این روزهای بازار شلوارهای پلیسه دار است و مردان اغلب به زودی تصمیم به خرید حداقل یک دست شلوار پلیسه دار خواهد کرد؛ اما چگونه می‌توانید با شلوار پلیسه دار استایل مناسبی داشته باشید.

شلوار پلیسه دار را بشناسید

اگر به شلوار پلیسه دار، عرصه خودنمایی بدهید، جواب شما را به‌خوبی خواهد داد. اگر می‌خواهید که پلیسه ها، در چشم باشند، کافی است تی‌شرت یا پیراهنی انتخاب کنید آن را به‌جای روی شلوار، داخل شلوار قرار دهید. پلیسه ها از شما به خاطر دیده شدنشان تشکر خواهند کرد.

نکاتی درمورد پلیسه

لباس‌های پلیسه دار، هرچقدر هم که خوش‌دوخت باشند، به نظر قدیمی می‌آیند. بر اساس نظر حرفه‌ای‌های دنیای مد، برای تکرار ترندی که روزی بسیار محبوب بوده است، لازم نیست که دقیقاً همان را اجرا کنید. کافی است که برای مدرن‌تر کردن ان کمی خودتان را به روز کنید. شلوار پلیسه دار را با لباس‌های مدرن همانند ژاکت، بافت، کت‌های چرمی بپوشید تا در استایل خودتان مدرن‌تر دیده شوید.

پلیسه ها زمانی که روی شلوار دیده شوند بکار می‌آیند. اگر می‌خواهید وجود آن‌ها را به وسیله تی‌شرت و پیراهن همیشه مخفی کنید بهتر است شلوارهای معمولی بپوشید. تی‌شرت و پیراهن را تا جایی که می‌توانید داخل شلوار قرار دهید. این کار، علاوه بر به رخ کشیدن پلیسه ها به مدرن بودن شما هم کمک می‌کند.

لطفاً اجازه دهید که شلوار پلیسه دار بدون کمربند روی تن شما بایستند. سعی کنید که شلوار پلیسه دار را کمی بالاتر از کمر خودتان بکشید. در این صورت بدون کمربند هم می‌توانید شلوار پلیسه دار بپوشید. این قانون، کلی نیست و می‌توانید کمربند هم با شلوار پلیسه دار بپوشید. ویژگی که در انتها باید در مورد پلیسه ها می‌گفتیم، توانایی مخفی کردن اضافه‌وزن مردان است.

کاملاً کلاسیک نپوشید، شلوارهای پلیسه دار به حد کافی قدیمی به نظر می‌رسند، سعی نکنید قدیمی‌تر از این باشند. پارچه‌های زمخت و سنگین می‌تواند حالت آویزان بدی روی تن ایجاد کند. همچنین هیچ‌وقت از پارچه‌های براق استفاده نکنید. هیچ‌وقت فکر نکنید که هرچقدر شلوار شما گشادتر دوخته شده باشد با وجود پلیسه ها می‌تواند خوب دیده شود. پلیسه جادو نمی‌کند! سعی کنید همیشه تعادل را در خودتان رعایت کنید.

کلام آخر…

امیدواریم مطالعه این پست برای شما مفید واقع شده باشد. ماهم تمام تلاشمان را کردیم تا شما را با پارچه و شلوار پلیسه آشنا کنیم که امید واریم موفق به این کار شده باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست