Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
10 مرداد 1403

صابون چگونه درست می‌شود ؟ + مواد صابون چیست

مواد صابون یک عامل پاک کننده است که از یک یا چند نمک یا اسید چرب تشکیل شده است و به عنوان جزئی از خانواده شوینده ها ها شناخته می شود. این شوینده از انحلال انواع چربی و روغن در ترکیبات قلیایی (بازی) تولید می شود .

در واقع مواد سازنده صابون عبارتند از : 1- چربی یا روغن (گیاهی ، حیوانی و ..) 2- ترکیبات قلیایی (سدیم هیدروکسید ، پتاسیم هیدروکسید) 3- افزودنی های مورد نیاز

افزودنی ها برای بهبود ظاهر ، بو و عملکرد به مواد تشکیل دهنده صابون افزوده می شوند. قطعا محصولی با رنگ و بوی مناسب در جذب مشتریان بسیار کمک کننده خواهد بود.

اما برخی دیگر از این افزودنی ها به دلیل بهبود عملکرد صابون در از بین بردن لکه ها و چربی ها مورد استفاده قرار می گیرند، مانند روغن نارگیل که حلالیت چربی های اولیه در قلیا را افزایش می دهد.

صابون ها از نمک ها و اسیدهای چرب تشکیل شده اند و یک مولکول آن را می توان به صورت زیر نشان داد:

ساختار صابون

مواد سازنده صابون

صابون از حل کردن روغنهای حیوانی یا گیاهی و چربی ها در مواد قلیایی تولید می شود . دو نوع صابون وجود دارد که شامل سخت و نرم می شود. نوع اول با کاستیک سودا (سدیم هیدروکسید) تولید می شود و نوع دوم با استفاده از پتاس.

مواد صابون

به علاوه عطرها یا روغن های معطر و رنگ ها نیز جهت ایجاد رنگ و بوی دلپذیر در ترکیب صابون ها به کار می روند.

نحوه عملکرد صابون

هر مولکول صابون یک سر یونی دارد که آب دوست است و در آب حل می شود. (چون مولکول های آب خاصیت قطبی دارند, تنها مولکول هایی می توانند در آن حل شوند که دارای خاصیت قطبی باشند.)

هم چنین سر دیگر آن که یک زنجیره ی هیدروکربنی است, غیر قطبی و آب گریز است, و می تواند مواد غیر قطبی مانند روغن و چربی را در خود حل کند.

این مولکول ها در واقع پلی هستند بین آب و روغن که با حل کردن مولکول های چربی در خود, امولسیونی از قطرات کوچک چربی در آب تشکیل می دهند.

به موادی که از چنین مولکول هایی تشکیل می شوند, سورفکتانت گفته می شود. از دیگر کاربردهای سورفکتانت ها می توان به استفاده آن ها در انواع امولسیفایرها اشاره کرد.

سورفکتانت ها کشش سطحی آب و کشش بین سطحی آب و روغن را با جذب بین سطحی مایع – مایع کاهش می دهند. به  طور کلی سورفکتانت ها اصلی ترین ترکیب تشکیل دهنده مواد شوینده محسوب می شوند.

و اساسا به دلیل وجود همین ترکیب در مواد شوینده است که این قابلیت را به آنها می دهد که بتوانند چربی ها و کثیفی های تجمع یافته را در خود حل کنند و با استفاده از آب تمیز بتوان آنها را از محل دور کرد.

مواد صابون عبارتند از:

  • چربی حیوانی یا روغن گیاهی: بهترین چربی یا روغن به سلیقه شما بستگی دارد. صابون به طور سنتی با چربی حیوانی درست می‌شود، اما امروزه از روغن‌های گیاهی استفاده زیادی می‌کنند.
  • 100 درصد لیمو خالص
  • آب مقطر: توصیه می‌شود در صابون سازی از آب مقطر استفاده کنید. برخی از صابون سازها از مایعات دیگری مانند: چای، قهوه، آبجو، شیر بز، شیر نارگیل استفاده می‌کنند. اگر تازه وارد این حرفه شده‌اید یا برای اولین بار می‌خواهید صابون دلخواهتان را در منزل بسازید کار کردن با این گزینه‌ها ممکن است دشوار باشد، بهتر است برای اولین بار از آب استفاده کنید.
  • رنگ‌ها: استفاده از رنگ‌های مختلف برای تنوع بخشیدن به محصول است و این کاملا به صابون ساز بستگی دارد که ساخت صابون را با چه رنگی به انجام برساند.
  • روغن‌های معطر ضروری یا ایمن برای پوست: این روغن‌ها در کیفیت و عملکرد صابون تاثیر می‌گذارند و هرچقدر کیفیت خوبی داشته باشند به نرمی و لطافت پوست بیشتر کمک می‌کنند.

نمونه‌هایی از چربی‌ها و روغن‌های مورد استفاده در صابون سازی

  • پیه، چربی حیوانی: برای تهیه صابون‌های گیاهی بهتر است از پیه استفاده شود.
  • روغن زیتون
  • روغن نارگیل
  • روغن آووکادو
  • روغن بادام
  • روغن جوجوبا
  • روغن شاهدانه

آشنایی با فرآیندهای مختلف صابون سازی

چهار روش متداول برای ساخت صابون وجود دارد: ذوب و ریختن، فرآیند سرد، فرآیند گرم و مجدد یا بازگردانی. استفاده از این روش‌ها بستگی به صابون ساز دارد که از چه موادی برای صابون سازی استفاده می‌کند. ما برای آشنایی بیشتر شما به فرایندها و روش‌های مختلف تولیدصابون این چهار روش را معرفی می‌کنیم.

  • فرآیند ذوب و ریختن از ابتدا صابون نیست. در عوض، پایه‌های صابون از پیش ساخته شده به سادگی ذوب و قالب‌گیری می‌شوند و نیازی نیست به هیچ لیوانی دست بزنید. در این فرایند باید پایه صابونی را ذوب کنید و به آن عطر، رنگ و اسانس دلخواه را اضافه کنید و برای اضافه کردن سدیم هیدروکسید یا پتاسیم هیدروکسید هیچ محدودیتی ندارید و حتی اگر این مواد را اضافه نکنید صابون ساز انجام می‌شود. این روش بهترین روش برای افراد مبتدی است که می‌خواهند ساخت صابون را حرفه‌ی خودشان قرار دهند.
  • فرآیند سرد و فرآیند گرم هر دو تکنیک برای ساخت صابون از ابتدا هستند. فرآیند سرد محبوب‌تر از فرآیند گرم است و بیشتر طول می‌کشد و فرآیند گرم صابون به سبک روستایی بیشتری ایجاد می‌کند. فرآیند گرم یعنی حرارت دادن مواد و ترکیب کردن آن‌ها با یکدیگر است. در حالی که در فرآیند سرد بدون حرارت همه‌ی مواد با هم مخلوط می‌شوند و در نهایت چند روزی به صابون و مواد آن اجازه استراحت داده می‌شود تا خودش را بگیرد و برای مصرف آماده شود.

در فرآیند سرد سرعت دیزاین و تغییر رنگ صابون وجود دارد و هر مدلی که بخواهید روی صابون پیاده می‌شود. اما در فرایند گرم به این صورت نیست و قبل از سرد شدن مواد باید تمامی مواد با هم ترکیب شده و برای سرد شدن آماده شوند.

  • ریبچینگ مجدد ساختن یک دسته صابون خانگی تمام شده است. این راهی برای صرفه جویی در تمام مواد تشکیل دهنده است، اما کار و زمان زیادی دارد و اغلب منجر به صابونی با زیبایی کمتری می‌شود. در این فرایند که به ریچ کردن هم معروف است از خرد و ریز کردن صابون‌های دیگر صابون جدیدی ساخته می‌شود.

انواع روش‌های تولید صابون

سه روش جهت تولید صابون وجود دارند که عبارتند از:

  • روش سرد
  • نیمه جوش
  • روش کاملا جوش

روش سرد

در این روش، روغن‌ها و چربی‌ها به صورت مستقیم با مقادیر لازم سود پرک (کاستیک سودا) در دمای معمولی مخلوط می‌شوند، این اختلاط گرمازا است و همین گرما برای انجام واکنش کافی است.

در این مرحله مخلوط را هم می‌زنند تا بدین طریق تغلیظ و حجیم گردد. بعدا آن را به قالب منتقل می‌کنند که حدود 24 ساعت طول می‌کشد تا بقیه واکنش صابونی شدن کامل گردد. بعد از این که قالب باز شد صابون به صورت یک قطعه (قالب) در می‌آید.

نیمه جوش

در این روش، صابون عملاً جهت کامل شدن واکنش صابونی شدن جوشیده می‌شود. مقادیر روغن مورد نیاز را به درون دیگ مخصوص جوشش، جایی که سود کاستیک با آن مخلوط می‌شود، می‌ریزند.

سپس مخلوط حاصل (مواد سازنده صابون) با سرعت ثابت می‌جوشد تا همه مخلوط به صورت خمیر مانند غلیظی درآید که در این حالت جهت قالب ریزی به قالب هدایت می‌شود.

مواد صابون

روش کاملا جوش

این روش عمدتا جهت تولید صابون‌های دستشویی در کارخانجات بزرگ تولید صابون مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این روش مخلوط مناسبی از روغن‌ها و چربی‌ها را در دیگ مخصوص جوشیدن صابون حرارت می‌دهند که این عمل به وسیله اضافه کردن سود کاستیک به مقدار کم در حین بهم زدن بطور منظم ادامه پیدا می‌کند.

وقتی که عمل صابونی شدن به طور کامل انجام شد مقدار مناسبی آب نمک به آن اضافه می‌کنند. لایه زیرین عمدتاً محلول ضعیف قلیایی صابون، از زیر دیگ خارج می‌شود.

 

تولیدی حمیدی تأمین کننده پوشاک عمده بچگانه مغازه شما

 

لایه صابون خارج شده و در مخازن واسطه‌ای که مجهز به پوشش بخار می‌باشند، انبار می‌شود. چیپس‌های صابون بدست آمده از روش بالا، در خشک کن، خشک شده و انبار می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user