Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
1 آبان 1401

لباس مردم هخامنشی چگونه بوده است؟ + پوشش مردم دوره هخامنشیان!

همه چیز در رابطه با لباس هخامنشیان

در سنت ایران باستان، سه طبقه اجتماعی از طریق رنگ لباس‌هایشان متمایز می‌شدند: ارتشیان به رنگ قرمز، کاهنان سفید، کشاورزان آبی رنگ می‌پوشیدند. این اثر رنگی را می‌توان در برخی از آثار به جای مانده از دوره هخامنشی مشاهده کرد.
طبق شواهد و تفسیر آن‌ها، پادشاه برای نشان دادن اقتدار خود بر هر سه طبقه، لباسی از سه رنگ قرمز، آبی و سفید به تن می‌کرده است. در تخت جمشید به خوبی می‌توان سبک پوشش پادشاه و درباریان را مشاهده کرد.

لباس درباریان هخامنشی چگونه بوده است؟ 

لباس دربار شامل پوششی است که به بهترین وجه در سنگ نبشته‌های تخت جمشید و شوش دیده می‌شود. از بناهای تاریخی مشخص است که در ابتدا توری چرمی کمربند تنگ و محکم، بخشی از لباس پادشاهان را تشکیل می‌داده است که لباس ساده و بلند (تا نزدیک پا) با آستین‌های گشاده را در جلو به شکل V تبدیل می‌کرده است.
یونانیان معمولاً شلوارهای چرمی پارسی را anaxyrídes می‌نامیدند و سخنان بسیاری از رنگی بودن آن‌ها نقل کرده‌اند. در لباس‌های مردان دربار پوشیدن شلوار مرسوم نبوده است، آن‌ها معمولاً لباس بلند بر تن داشتند. تنها برای زمان جنگ پادشاه به خاطر سوار بودن بر روی اسب، از پوشیدن لباس بلند خودداری می‌کرد، و لباس نیم تنه یا شلوار را جایگزین آن می‌کرد. اما پوشاک سواره نظام‌ها شامل چندین نوع شلوار بود. برخی از شلوارهای ارتشیان تا زانو گشاد و از زانو به پایین تنگ بود، به طوری که شلوار را داخل بوت می‌کردند.

پوشاک زنان هخامنشی چگونه بوده است؟ 

بناهای تاریخی پارسی، بازنمایی از نوع پوشاک زنان را به تصویر نمی‌کشد. بر این اساس، اطلاعات کمی از لباس بانوان در دوره هخامنشی وجود دارد. ، مهرهای یونانی-پارسی، بناهای تاریخی ارگیلی در شمال غربی آناتولی و همچنین برخی از یادداشت‌های نویسندگان باستانی در مورد پوشاک زنانه هخامنشی برای بررسی در دسترس است. در واقع، همه این اطلاعات نشان می‌دهد که بانوان معمولاً همانند مردان ردای بلند به تن می‌کرده‌اند. زنان موی خود را اغلب یک تکه در پشت سر بسته می‌بستند و اطلاعی درباره داشتن و یا نداشتن روسری و یا حجاب گزارش نشده است.
تاکنون بهترین اسناد موجود در مورد لباس زنان از دوره هخامنشی بقایای لباس واقعی موجود در مقبره‌های پازیریک است. این پوشاک شامل یک شنل کوتاه است که از پوست سنجاب ساخته شده و قسمت خز آن به سمت داخل طرح داده شده است که با دو بند برای بستن به دور گردن تزئین شده است. لباس دارای آستین‌های باریک و بلند است که با الگوهای زیبا تزئین شده است.سرانجام، دو جفت چکمه نیز پیدا شد. یکی از آن‌ها کوتاه از چرمی قرمز با رویه تزئین شده بَندی و کفی ضخیم، دیگری نرم،  بلند و بدون بند است.

 پوشاک مردان هخامنشی 

به طور کلی لباس مردان امپراتوری هخامنشی را می‌توان به چهار دسته تقسیم کرد: لباس دربار پارس‌ها و ایلامی‌ها، لباس سواره نظام، گروه‌های ایرانی و وابسته (مادها، ارامنه، کاپادوکیان، باکترها، آریایی‌ها، زَرنگیان، اراکیوزها، سوگدی‌ها و سکاها) و توده مردم می‌باشد. پنج مورد از لباس ممکن است از هم متمایز شود: کلاه، لباس بلند، پیراهن زیرین، شلوار و پاپوش.
سبک کلاه هخامنشی شاید مهمترین وجه تمایز پوشاک این دوره با دوره‌های قبل و بعد خود باشد. کلاه پارسی برخلاف کلاه مادها که گرد و ساده است، معمولاً چهارگوشه و دارای چین‌های عمودی می‌باشد. در زمان جنگ معمولاً بر سر سربازان می‌توان پارچه بلند از پشم یا کتان که در اطراف سر پیچیده شده است را مشاهده کرد.

بالاپوش :
بالاپوش شبیه شنل است. در بعضی جلوی آن باز و در برخی دیگر بسته است . بالاپوش جلوبسته که از سر پوشیده می شود دارای یقه ای است که از نقطه چال کردن به شکل ۷ است . قسمت پایین بالاپوش در جلو آزاد است و در محاذی ناف رها و افتاده است .بلندی این بالاپوش به اندازه بالاتنه است و در محل کمر و ناف ،بلندی آن ختم می شود .
دامن :
دامن پارسیان ( هخامنشیان ) دونوع است :
دامن یک راسته چین ،در جلو و میان راستای دو پا دارای چین هایی است که از دو سمت چپ و راست به صورت منحنی های افتاده به پشت دور می زند .
دامن دوراسته چین ، از پهلوها و پشت همان دامن یک راسته چین است ولی در جلو به جای یک راسته چین چهارتایی ؛دارای دو راسته چین چهارتایی است که از همدیگر به وسیله پارچه ی با چین های منحنی افقی به بلندی دامن فاصله دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user