Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
21 مرداد 1403

لکه پیسی را چگونه درمان کنیم؟ + عوارض و علائم لکه پیسی

بیماری لکه پیسی (Vitiligo) نوعی اختلال پوستی است که به علت از بین رفتن پیگمانتسیون (رنگ طبیعی پوست) در برخی قسمت‌های پوست، لکه‌های سفیدی روی پوست ظاهر می‌شود. این بیماری ناشی از اختلال در سلول‌های ملانوسیت‌ها است که مسئول تولید ماده پیگمانت (ملانین) در پوست هستند.

علت دقیق بروز این بیماری هنوز مشخص نیست، اما فرضیه‌های مختلفی وجود دارد و برخی آن را به عوامل ژنتیکی، اختلالات ایمنی (سیستم ایمنی بدن که به طور غلط به سلول‌های پیگمانت حمله می‌کند)، عوامل محیطی (مانند استرس، آسیب نوری، عوامل شیمیایی و آلرژی) و نقص در تولید ملانین توسط سلول‌های ملانوسیت نسبت می‌دهند.

بارزترین علائم پیسی لکه‌های سفید رنگ در پوست هستند که به صورت تک یا گروهی در قسمت‌های مختلف بدن ازجمله دست‌، پا، صورت، دهان، چشم‌ و ناخن‌ تاثیر گذاشته و معمولا بدون عوارض جانبی همچون خارش یا درد همراه است.

در ادامه با ما باشید تا با نشانه‌های اولیه بیماری، علائم پیسی در بزرگسالان و کودکان بیشتر آشنا شوید.

اگر دچار این بیماری هستید، حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید تا برای کاهش لکه‌های پوستی اقداماتی انجام شود.

شما می‌توانید از طریق سایت دکترتو با بهترین پزشکان در ارتباط باشید. در دکترتو علاوه بر سیستم تعیین وقت حضوری امکان مشاوره آنلاین و تلفنی با پزشکان وجود دارد.

لکه پیسی

علائم بیماری لکه پیسی

علائم و نشانه‌های ویتیلیگو یا مریضی پیسی عبارتند از:

  • از بین رفتن رنگ طبیعی پوست به صورت لک و پیس که معمولاً ابتدا در دست‌ها، صورت (لک و پیس صورت) و نواحی اطراف دهانه‌های بدن و اندام تناسلی ظاهر می‌شوند.
  • سفیدی زودرس رنگ موهای سر، مژه‌ها، ابروها یا ریش
  • از بین رفتن رنگ طبیعی بافت‌هایی داخل دهان و بینی (غشاهای مخاطی)

پیش‌بینی چگونگی روند پیشرفت بیماری برص دشوار است. گاهی اوقات بروز لک و پیس‌ها بدون درمان متوقف می‌شود، اما در بیشتر موارد گسترش می‌یابند و در نهایت بیشتر نواحی پوست را درگیر می‌کنند.

چگونگی پیشرفت پیسی

وسعت، دوره و شدت از دست رفتن رنگدانه در اشخاص مختلف متفاوت است. افرادی که پوست روشنی دارند معمولاً در تابستان متوجه تفاوت رنگ مابین نواحی مبتلا و سایر نقاط سالم پوست که برنزه شده‌اند، می‌شوند. پیسی در افراد با پوست تیره بسیار واضح‌تر از روشن پوستان است.

در موارد شدید ممکن است رنگدانه در همه جای پوست از بین برود و پوست یکسره سفید شود. هیچ راهی برای پیش‌بینی اینکه هر فرد چقدر رنگدانه از دست خواهد داد و یا اینکه بیماری وی چقدر طول خواهد کشید وجود ندارد. یک لک پیسی به صورت ناحیه‌ای به رنگ سفید شیری رنگ دیده می‌شود.

با این حال میزان تخریب رنگدانه در هر لک می‌تواند با سایر لک‌ها متفاوت باشد. در یک لک ممکن است سایه‌های مختلفی وجود داشته باشد و نیز یک ناحیه تیره‌تر، نواحی سفید شده را احاطه کرده باشد.

پیسی اغلب با از دست رفتن ناگهانی رنگدانه در یک نقطه از پوست شروع می‌شود. این فرآیند می‌تواند ادامه یابد و یا به دلایل ناشناخته، خود به خود متوقف شود.

دوره‌های از دست رفتن رنگدانه و متعاقب آن ثابت ماندن رنگ لک و دوباره از دست رفتن رنگدانه به‌طور مدوام تکرار می‌شوند.

تعداد افراد مبتلا به پیسی

حدود ۳ تا ۴ درصد جمعیت دنیا یا (۵۰۴۰ میلیون نفر)، به بیماری پیسی مبتلا هستند. ۹۵٪ افراد قبل از ۴۰ سالگی علائم را نشان داده‌اند. بیماری تمام نژادها و هر دو جنس را یکسان تحت تأثیر قرار می‌دهد. به نظر می‌رسد پیسی در افراد مبتلا به بیماری‌های اتوایمیون شایعتر است.

این بیماری‌های اتوایمیون عبارت‌اند از: پرکاری غده تیروئید، نارسایی قشر غده فوق کلیه، آلوپسی آره آتا و آنمی پرنسیوز.

روش‌ های درمانی پیسی

از آنجایی که درمانی قطعی برای بیماری پیسی وجود ندارد، هدف اصلی روش‌های درمانی این عارضه، بهبود ظاهر پوست تغییر رنگ یافته است.

دارو درمانی

این روش‌های درمانی بر روی پوست مورد استعمال قرار می‌گیرند. نوع و قدرت درمان موضعی مورد تجویز به نوع پیسی و پوست بیمار بستگی خواهد داشت؛ اما داروهای درمانی رایج عبارتند از:

کرم‌های کورتیکو استروئیدی. با وجود اینکه این داروها به طور گسترده برای درمان پیسی‌های موضعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، لیکن به دلیل تأثیری که در نازک شدن پوست و دیگر عوارض جانبی دارند، برای مدت زمان کوتاهی قابل استفاده خواهند بود.

بیمار باید این کرم را قبل از مشاهده‌ ی هرگونه تأثیر، برای مدت حداقل سه ماه بر روی موضع لکه‌های سفید پوست خود مورد استفاده قرار دهد.

داروهای موضعی بیماری‌های سیستم ایمنی (تاکرولیموس و پیمکرولیموس). این داروها می‌توانند پاسخ ایمنی پوست را تنظیم و فرایند تولید ملانین را تحریک کنند.

این داروها را می‌توان برای مدت زمانی طولانی و در مواردی که استعمال کورتیکواستروئیدهای موضعی قابل تحمل نیستند، مورد استفاده قرار داد. تاکرولیموس قوی‌تر از پیمکرولیموس است؛ اما هیچکدام از آن‌ها بر روی ضایعات ایجاد شده بر روی مفاصل و نواحی آکرال تأثیری نخواهند داشت.

نور درمانی

نور درمانی که تحت عنوان فوتوتراپی نیز شناخته می‌شود، روشی سنتی برای درمان بیماری پیسی است. این تکنیک غالباً با استفاده از یکی از منابع نوری شامل نور خورشید، اشعه‌ی ماوراءبنفش، نور لامپ و لیزر انجام می‌شود.

اشعه‌ ماوراءبنفش به دو روش در مقابله با بیماری پیسی مؤثر خواهد بود، این ابزار تأثیری سرکوب‌کننده در برابر بیماری‌های سیستم ایمنی بدن خواهد داشت و همزمان با آن تولید ملانوسیت را نیز افزایش می‌دهد.

جلسات مکرر انجام نوردرمانی می‌تواند در بازگرداندن رنگ برخی از مناطق آسیب‌دیده‌ی پوست صورت، تنه و اندام از طریق تحریک روند طبیعی درمان، بسیار اثربخش باشد.

لیزر درمانی

در این شیوه‌ی درمانی، نواحی متأثر از پیسی تحت انرژی لیزر قرار می‌گیرند. لیزر درمانی رنگدانه‌های پوستی را هدف قرار می‌دهد.

طول مدت درمان این عارضه دو تا شش ماه به طول خواهد انجامید و به میزان متوسط 70 درصد بهبودی حاصل خواهد شد. پس از درمان برای حفظ نتایج می‌توان از کرم‌های موضعی استفاده کرد.ع

عوارض پیسی

افراد مبتلا به بیماری پیسی ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار بگیرند:

  1. پریشانی اجتماعی یا روانی
  2. آفتاب سوختگی
  3. مشکلات چشمی
  4. از دست دادن شنوایی لکه پیسی

انواع پیسی

پیسی غیر قطعه‌ای (ویتیلیگو غیر سگمنتال)

این شایع ترین نوع ویتیلیگو است که از هر 10 نفر ، 9 نفر مبتلا به این نوع هستند. همچنین به عنوان پیسی دوطرفه شناخته می‌شود.

 

تولیدی حمیدی، پوشاک عمده بچگانه مغازه شما را باتضمین قیمت و فروش تامین می‌کند

 

پیسی غیر قطعه‌ای با لکه‌های متقارن مشخص می‌شود که ممکن است در پشت دست ها، بازوها، پوست اطراف منافذ بدن، زانوها، آرنج ها و پاها ایجاد شود. از انواع آن می‌توان به ماکروفیشیال، تعمیم‌یافته، یونیورسال و مخاطی اشاره کرد.

پیسی قطعه‌ای (ویتیلیگو سگمنتال)

در ویتیلیگو سگمنتال، لکه‌های سفید تنها یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این کمترین نوع ویتیلیگو است، اما در کودکان شایع تر از بزرگسالان است.

پیسی مخلوط (ویتیلیگوی میکس)

این نوع با ترکیبی از ویتیلیگو غیر سگمنتال و سگمنتال مشخص می‌شود.

پیسی طبقه بندی نشده

پیسی طبقه‌بندی نشده به طور منظم در یک دسته قرار نمی‌گیرد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user