Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
24 آبان 1401

مقنعه چیست ؟ + ویژگی های مقنعه!

همه چی درباره مقنعه !

با شروع فصل بازگشایی مدارس، دانشگاه‌ها و ادارات، دانش آموزان، دانشجویان و کارمندان به دنبال خرید لباس های مدرسه و دانشگاه و فرم‌های اداری هستند. یکی از بخش های ضروری لباس های خانم های دانش آموز، دانشجو و کارمند مقنعه است. انتخاب و خرید مقنعه مناسب نیاز به دانش کافی درباره کارکرد و جنس مقنعه‌ها دارد. شما در این مطلب همه چیز درباره مقنعه را خواهید خواند.

 

انواع مقنعه

در دهه های مختلف مدل های متفاوتی از آن باب شدند اما مدل های اصلی مقنعه‌های ایرانی شامل مدل های چانه دار و بدون چانه یا آبشاری است. مدل های چانه دار بیشتر در دهه های ۶۰ و ۷۰ محبوب بود و امروزه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. در قسمت بالایی برخی مقنعه‌ها یک لایه ابری یا نوار و قاب طوری دوخته می شود که باعث می شود لبه آن صاف و هموار بایستد و نوک تیز نشود.

 

اگر شما جزو افرادی هستید که همیشه با مقنعه خود ور می روید این مدل مناسب شما است حتی خودتان می توانید این مورد را به مقنعه ساده خود اضافه کنید. برخی مقنعه‌ها دارای کش هستند که به محکم ایستادن آن کمک می کند و از سر خوردن آن به سمت جلو و عقب پیشگیری می کند.

 

این نوع مقنعه ها برای دختران دانش آموز که جنب و جوش بیشتری دارند مناسب است. همه ساله مدل های متنوعی از مقنعه‌های جدید وارد بازار می شوند مثل مقنعه‌های کراواتی که معمولا دوران مد بودن شان کوتاه است و خریدن این مدل ها چندان توصیه نمی شود. مگر این که خیلی تنوع طلب باشید.

 

جنس مقنعه

بهترین جنس برای مقنعه جنس نخی است. الیاف نخی تبادل هوا و حرارت دارند و شما را گرم نمی کننداما الیاف پلاستیکی هم مزایایی دارند. الیاف پلاستیک چروک نمی شوند ? رنگ هایشان شفاف تر است و سفت و صاف می ایستند. پساگر مقنعه را برای سر کردن به مدت طولانی می خواهید از مقنعه نخی استفاده کنید. 

 

روش شناختن این دو تا جنس از هم این است که مقنعه را کمی توی دست تان مچاله کنید. نخی ها چروک می شوند. مقنعه نخی بروجرد جزو بهترین و سبک ترین مقنعه های موجود در بازار است.

 

معمولا نخ مشکی بروجرد از سایر نخ ها تیره تر است و به همین دلیل هم رنگ مقنعه های تولید شده با این نخ به بوری نمی زند. مقنعه‌های کرپ ظاهری زیادی رسمی دارند و و چندان مناسب دانشجویان نیستند.

 

رنگ مناسب آن

در مدارس معمولا مقنعه رنگ خاصی برای یونیفورم انتخاب می شود اما معمولا بیشتر خانم ها به خرید مقنعه‌های مشکی تمایل دارند اما مقنعه‌های مشکی زودتر از انواع رنگی در اثر شستشو یا تماس با نور آفتاب، بور و کهنه استفاده می شوند. بهتر است برای ایجاد تنوع گاهی پوشیدن مقنعه‌هایی رنگی را امتحان کنید. رنگ های خاکستری توسی سرمه ای و قهوه ای می توانند رنگ های مناسبی برای مقنعه‌هایی باشند که قرار است در محل کار یا دانشگاه پوشیده شوند.

 

استفاده از مقنعه‌هایی با رنگ فیروزه ای، آبی نفتی، زرشکی، کرم و انواع سبز هم می تواند گزینه های جالبی باشد که نیاز به هماهنگی با سایر لباس ها دارد.

 

استفاده از مقنعه چه مزایایی دارد:

  • استفاده از آن بسیار راحت است.
  • در زیر چادر به هیچ وجه تکان نمی‌خورد و حالت خود را حفظ می‌نماید.
  • حالت رسمی بیشتری دارد.
  • به راحتی با انواع مانتوها ست می‌شود‌.
  • استفاده از آن هم نیاز به مهارت خاصی ندارد.
  • خانم‌های بچه‌دار به آسانی می‌توانند از آن استفاده کنند، چون بچه‌ها معمولا شال و روسری را مدام تکان می‌دهند و مادر را اذیت می‌کنند. حال آنکه وجود مقنعه مانع از این کار خواهد شد.

 

آشنایی بیشتر با انواع مقنعه موجود در بازار:

  • مقنعه پفی: رایج ترین نوع مقنعه می‌باشد و حالت مربعی شکل دارد. بیشتر در ادارات، مدارس و دانشگاه‌ها از این مدل استفاده می‌شود.

 

  • مقنعه چانه دار: بیشتر در زمان‌های قدیم و دهه‌ی چهل یا پنجاه از این مدل استفاده می‌شد. حالت ظاهری آن هم به گونه‌ای بوده که قسمتی از پارچه بر روی چانه قرار می‌گرفت و معمولا اندازه‌ی آن هم بلند بوده است. امروزه از این مدل فقط برای نماز استفاده می‌شود.

 

  • مقنعه کشدار: این مقنعه برای دانش‌آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی که معمولا پر جنب و جوش و فعال هستند، کاربرد دارد. استفاده از آن هم راحت است، کش دور گردن قرار می‌گیرد و بعد از آن چارقد را می‌پوشند.

 

  • مقنعه حاشیه دار: اگر خیلی اهل اتو کشیدن لباس نیستید، وجود حاشیه بر روی قسمتی که روی سر قرار می‌گیرد، مانع از چروک شدن این مدل خواهد شد. جنس آن هم از کرپ می‌باشد.

 

  • مقنعه کراواتی: این مدل از مقنعه هم زیبایی خاصی دارد و دارای دوبند می‌باشد که از قسمت پشت گردن شروع می‌شود و تا قسمت سینه امتداد پیدا می‌کند، بعد از پوشیدن مقنعه، به وسیله‌ی دو بند، چارقد محکم می‌شود و در قسمت جلویی آن حالت کراوات گره می‌خورد.

 

  • مقنعه کرپ: یکی از حسن‌های این مدل راحت و سبک بودن جنس آن می‌باشد، در فصول گرم سال به راحتی می‌توانید از این مدل بهره ببرید. این مدل هم معمولا نیازی به اتو ندارد، چون جنس آن چروک نمی‌شود.

 

  • مقنعه‌ی خبرنگاری: این مدل هم به دلیل اینکه خبرنگاران بیشتر از آن استفاده می‌کنند؛ به این نام نامیده شده اند. وجود حاشیه در قسمت بالای سر، سبک بودن آن، فیکس بودن چارقد از جمله مواردی است که این مدل را پرطرفدار کرده است.

 

  •  

نکات مهم و کاربردی که هنگام خرید مِقنَع‌ باید به آنها توجه نمود:

  • هنگام خرید چارقد حتما به نوع دوخت و ظرافت آن حتما باید توجه کنید تا مبادا دچار پارگی یا دررفتگی از زیر دوخت شده باشد.

 

  • به قیمت آن توجه کنید، عواملی چون جنس، سایز، بلندی یا کوتاهی همگی بر روی قیمت این پوشش اثرگذار هستند. شما عزیزان باید با توجه به بودجه و درآمد خود نسبت به خرید یک مدل خاص اقدام کنید.

 

  • سایز یا قواره مناسب برای هر مقنعه‌ای که کاملا سینه‌ی شما را پوشش دهد، قواره ۹۰ می‌باشد. اگر احیانا کمتر از این عدد بود از خرید آن اجتناب کنید، چون سینه‌های شما معلوم خواهد بود.

 

مقنعه خبرنگاری

این مدل مقنعه کاملاً رسمی و اداری به حساب می­‌آید. در قسمت پارچه زیر چانه یک برش عصایی شکل زده شده است که باعث قرارگیری مناسب مقنعه بر روی سر می‌شود. می‌توانید با کمک یک طلق برای بالای سر و فیکس کردن آن، مقنعه را به راحتی سر کنید و ثابت نگاه دارید. مقنعه خبرنگاری را در دو جنس کرپ کش و نخی تولید می­‌کنند و بلندی قد این مقنعه معمولاً ۹۰ سانتی‌­متر است تا در حین کار دست­گیر نباشد.

مقنعه تل سرخود

در این مقنعه یک برش یا نوار رنگی در بالای سر مقنعه دوخته شده است که باعث شیک‌­تر و رسمی‌­تر دیده شدن این مدل مقنعه می­‌شود. قد این مقنعه معمولاً بین ۹۰ تا ۱۲۰ سانتی­‌متر است و جنس نوار و خود مقنعه معمولاً تترون یا نخ است.

انواع مقنعه اداری بر اساس جنس

جنس مقنعه نقش مهمی در ظاهر و البته عملکرد آن دارد. همان‌طور که در بالا اشاره شد انواع مقنعه اداری بانوان بر اساس جنس‌ الیاف آنها به دو نوع عمده تقسیم می‌شود که در ادامه ویژگی‌های هر یک از آنها معرفی می‌شود.

 

  • مقنعه اداری نخی
  • مقنعه اداری پلاستیکی

 

مقنعه اداری نخی

الیاف نخی خنک هستند و با وجود پوشاندن مناسب بدن، اجازه رد شدن هوا و خنک شدن فرد را می‌دهند. این ویژگی باعث شده انواع مقنعه اداری نخی طرفداران بیشتری داشته باشند و در طول روز بیشتر توسط کارمندان زن مورد استفاده قرار بگیرند. خوشبختانه مقنعه نخی اداری در رنگ‌ها و طرح‌های متنوعی در دسترس است که ادارات و شرکت‌های رسمی می‌توانند با توجه به ویژگی‌های هویتی خود از آنها استفاده کنند. تنها مشکل مقنعه نخی چروک شدن سریع آن است.

 

انواع مختلفی از پارچه‌های نخی در تولید مقنعه به کار می‌روند. این موضوع باعث تنوع و گستردگی این نوع از مقنعه اداری شده است. از پارچه‌های کرپ تا ابریشم، از ساتن تا گیپور و حتی مخمل در تولید مقنعه اداری کاربرد دارند.

 

مقنعه اداری پلاستیکی

این نوع از مقنعه از جذابیت ظاهری بالایی حداقل در نگاه اول برخوردار است. برخلاف مقنعه‌های نخی که به سرعت چروک می‌شوند، مقنعه‌های پلاستیکی به سختی چروک می‌شوند. اما در مقابل آنها گرم هستند و اجازه عبور هوا و خنک شدن را نمی‌دهند. برای همین استفاده از آنها در بلند مدت و در طول ساعات اداری می‌تواند با سختی‌هایی همراه شود.

 

ترکیب‌های پلاستیک مانند پلی‌استر از جمله پرکاربردترین الیاف پلاستیکی در تولید مقنعه اداری محسوب می‌شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست