Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
27 مرداد 1403

هرم غذایی چیست ؟ + از هرم غذایی چه میدانید!

هرم غذایی یک دستورالعمل و راهنما است که بدانیم چه مقدار از هر گروه غذایی را در هر روز باید مصرف کنیم

. این راهنما مواد غذایی و نوشیدنی‌ها که باعث میشود برنامه غذایی سالمی داشته باشیم را در ۶ گروه اصلی مواد غذایی تقسیم‌بندی کرده‌است تا شما بتوانید با توجه به سلیقه غذایی خود انتخاب هوشمندانه و سالمی برای خوراک روزانه‌تان داشته باشید.

همینطور می‌دانید که در دکترتو ما سعی می‌کنیم تا مسیر رسیدن شما به پزشکتان را تا حد امکان راحت کنیم، پس اگر نیاز به مشورت با متخصص تغذیه دارید، بعد از همراهی ما تا انتهای مطلب، وارد صفحه اصلی سایت دکترتو شوید و بهترین دکتر تغذیه در محل سکونت خود را پیدا کنید.

هرم غذایی

هرم غذایی چیست؟ (معرفی انواع گروه های غذایی)

هرم غذایی به انگلیسی The food pyramid، تصویری از تعداد وعده‌های بهینه از گروه‌های مختلف مواد غذایی در هر روز و بهترین الگوی غذا خوردن است. این هرم به افراد این امکان را می‌دهد که بسته به سلیقه و علایق خود نسبت به غذاها، از هر گروه غذا و نوشیدنی انتخاب کنند.

هرمی که گروه‌های غذاهایی مختلف را باتوجه‌به نوع، اهمیت و میزان مصرف هرکدام در ۶ گروه دسته‌بندی کرده است.

در هرم غذایی سالم مهمترین و بزرگ‌ترین گروه از پایین آن شروع می‌شود.

درگذشته در هرم غذایی اولین و مهمترین گروه غلات و نان بودند. امروزه هرم جدیدی پیشنهاد شده که میوه‌ها و سبزی‌ها دارای اهمیت بالاتری هستند و سپس گروه غلات و نان قرار دارد.

در ادامه به بررسی شش گروه اصلی مواد غذایی و ویژگی‌های مربوط به لیست تمام مواد غذایی می‌پردازیم.

گروه نان و غلات
این گروه شامل انواع نان، برنج، ماکارونی، گندم و جو است.
مواد مغذی مهم: انرژی، بعضی از انواع ویتامین های گروه ب، آهن و مقداری پروتئین.

واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با یک برش 300 گرمی از انواع نان (به اندازه یک کف دست از نان سنگک، بربری یا تافتون در مورد نان لواش چهار کف دست معادل 300 گرم است)، نصف لیوان ماکارونی یا برنج خام معادل یک لیوان از شکل پخته آن ها، نصف لیوان غلات خام معادل یک لیوان پخته غلات.

مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 11-6 واحد توصیه می شود. این گروه برای تامین انرژی، رشد و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

گروه میوه ها و سبزی ها

این گروه شامل موارد زیر است:
الف- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین C (مثل سبزی های برگی، گوجه فرنگی وفلفل دلمه ای و میوه هایی مثل مرکبات).

ب- سبزی ها و میوه های غنی از ویتامین A شامل سبزی ها و میوه های به رنگ زرد، نارنجی، قرمز و سبز تیره و سبزی های برگی (مثل اسفناج، هویج، گوجه فرنگی، طالبی، زردآلو و شلیل).

ج- سایر سبزی ها یا میوه ها (مثل سیب، موز، هلو، گلابی، انواع توت ها، گیلاس، انگور، هندوانه، کرفس، بادمجان، کدو، سبزی خوردن، قارچ، پیاز و کاهو).

گروه شیر و لبنیات

این گروه شامل شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است.
مواد مغذی مهم: پروتئین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A.

واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابراست با یک لیوان شیر یا یک لیوان ماست یا 60-45 گرم پنیر (دو قوطی کبریت پنیر) یا یک لیوان کشک پاستوریزه یا یک و نیم لیوان بستنی.

مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال سالم مصرف روزانه 3-2 واحد توصیه می شود. این گروه برای رشد، استحکام استخوان ها و دندان ها، و سلامت پوست لازم است.

گروه گوشت، حبوبات، مغزها و تخم مرغ

انواع مواد این گروه عبارتند از:
گوشت های قرمز (گوسفند و گوساله) گوشت های سفید (مرغ، ماهی و پرندگان) امعاء و احشاء ‌(جگر، دل، قلوه، زبان و مغز)‌، تخم مرغ، حبوبات (نخود، لوبیا، عدس، باقلا، لپه و ماش) و مغزها (گردو، بادام، فندق، پسته و انواع تخمه).

مواد مغذی مهم: پروتئین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B.

واحد اندازه گیری: هر واحد از این گروه برابر است با 60 گرم گوشت لخم پخته (دو قطعه خورشتی) یا دو عدد تخم مرغ و یا یک لیوان حبوبات پخته (معادل نصف لیوان حبوبات خام) یا یک لیوان انواع مغزها (گردو، فندق، بادام، پسته و تخمه).

مقدار مصرف: برای افراد بزرگسال و سالم، مصرف روزانه 3-2 واحد از این گروه توصیه می شود. این گروه برای رشد، خون سازی و سلامت دستگاه عصبی لازم است.

گروه متفرقه:
این گروه شامل انواع مواد قندی و چربی ها است. برخی اقلام گروه متفرقه مانند کره، خامه، روغن مایع و شیرینی جات، منبع خوبی برای تامین انرژی در کودکان که به انرژی بیشتری جهت رشد نیاز دارند، می باشند.

توصیه می شود افراد بزرگسال در برنامه غذایی روزانه از این گروه کمتر مصرف کنند.

 

با عمده استایل پوشاک عمده بچگانه فروشگاهت را تامین کن

انواع مواد غذایی این گروه عبارتنداز:
الف- چربی ها (روغن های جامد و روغن های مایع، پیه، دنبه، کره، خامه، سرشیر و سس های چرب مثل مایونز)
ب- شیرینی ها و مواد قندی (مثل انواع مربا، شربت، قند و شکر، انواع شیرینی های خشک و تر، انواع پیراشکی، آب نبات و شکلات)

پ- ترشی ها، شورها و چاشنی ها (انواع ترشی و شور، فلفل، نمک، زردچوبه، دارچین و غیره).
ت- نوشیدنی ها (نوشابه های گازدار، چای، قهوه، انواع آب میوه های صنعتی و پودرهای آماده مثل پودر پرتقال و غیره).

شــرط اصلــی ســالم زیســتن، داشــتن تغذیــه صحیــح اســت.

تغذیــه صحیــح یعنــی رعایــت دو اصــل تعــادل و تنــوع در برنامــه غذایــی روزانــه، تعــادل بــه معنــی مصــرف مقادیــر کافــی از مــواد مــورد نیــاز بـرای حفـظ سـامت بـدن اسـت و تنـوع یعنـی مصـرف انـواع مختلـف مـواد غذایـی کـه در هـر گـروه غذایـی )۶ گـروه اصلـی غذایـی( معرفـی می شـوند.

بهتریـن راه اطمینـان از تعـادل و تنـوع در غـذای روزانـه اسـتفاده از هـر ۶ گـروه اصلـی غذایـی اسـت. مـواد غذایـی هـر گـروه، دارای ارزش غذایـی تقریبـا یکسـان هسـتند و می تـوان از یکـی بـه جـای دیگـری اسـتفاده کـرد.

مقایسـه مقـدار مصـرف روزانـه از گروه هــای غذایــی را می تــوان بــا اســتفاده از شــکل هــرم غذایــی نشــان داد.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user