Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
12 مهر 1401

پارچه مناسب لباس مجلسی چیست؟ + انواع پارچه زنانه کدامند؟

همه چیز در رابطه با انتخاب پارچه لباس مجلسی

انتخاب پارچه یک مرحله‌ی مهم در دوخت لباس مجلسی است، زیرا پارچه‌های مختلف ظاهر متفاوتی به شما می‌بخشند و هر پارچه‌ مجلسی برای مدل‌های خاصی از لباس‌ها مناسب است. برخی از پارچه‌های مجلسی پر زرق و برق و یا براق هستند، در حالی که برخی دیگر هیچ درخششی به لباس نمی‌بخشند و اصطلاحا به آن‌ها مات می‌گویند. به همین ترتیب، برخی از آن‌ها سفت و آهاردار هستند، در حالی که برخی دیگر، پارچه‌های نرم و لختی هستند، بنابراین مدل‌های متفاوت پارچه‌ها با جنس ‌های متفاوتشان برای یک لباس خاص مناسب می‌باشند.

در دوخت لباس می‌توان از ترکیبی از پارچه‌ها نیز استفاده کرد که در آن از یک پارچه‌ی سفت‌تر برای ایجاد فرم دلخواه به لباس استفاده می‌شود و از پارچه‌ی نرم‌تر به عنوان روکش استفاده می‌شود تا پوشش لطیفی به لباس داده شود. هنگامی که متناسب با نوع لباس و نوع بدن خود لباستان را انتخاب کردید، می‌توانید متناسب با آن پارچه‌ی مناسبش را نیز انتخاب کنید. در ادامه با ما در این مقاله از مجله‌ی دیجی استایل همراه باشید تا پارچه‌های مجلسی مختلف را متناسب با فرم بدن و رنگ پوست و زمان کاربردی آن‌ها بررسی کنیم.

تفاوت انواع پارچه‌ها

پارچه به طور کلی از بافتن الیاف تار و پود تولید می‌شود. این کار را در روش سنتی به صورت دستی و امروزه توسط دستگاه‌های بزرگ بافندگی انجام می‌دهند. یک پارچه ممکن است ۱۰۰ درصد از یک نوع نخ یا به صورت ترکیبی از چند نخ با جنس‌های مختلف بافته شده باشد. الیاف از نظر جنس به ۳ دسته الیاف حیوانی، الیاف گیاهی و الیاف مصنوعی تقسیم‌بندی می‌شود.

هرکدام از انواع پارچه نام مختص خود را دارد که به کمک آن از دیگر پارچه‌هایی که همان بافت، طرح، الگوی ریسندگی، ظرافت و نخ را دارند، تشخیص داده می‌شود. اسم پارچه‌ها معمولا بر اساس نوع بافت، نوع طرح یا روند تولید پارچه انتخاب شده است. برای مثال پارچه ارگانزا قبل‌تر با ابریشم تولید می‌شد و بعد از مدتی در تولید آن از نخ‌های دیگر هم استفاده شد اما نام آن هنوز پارچه ارگانزا است.

ویژگی‌های اصلی پارچه‌ها

هر پارچه دارای ویژگی‌های منحصر به فرد خودش است که آن را از سایر پارچه‌ها متمایز می‌کند. در برخی موارد ویژگی‌های دو پارچه به حدی نزدیک به هم می‌باشد که آن‌ها در یک خانواده یا زیرمجموعه هم قرار می‌دهند. از ویژگی‌های اصلی هر پارچه می‌توان به جنس نخ، طرح، ضخامت، انعطاف‌پذیری، خاصیت کش‌سانی، میزان براقیت، کاربرد و … اشاره نمود.

تأثیر ویژگی‌های پارچه بر اندام

رنگ: پارچه‌های با رنگ روشن ،حجم بیشتری ایجاد می‌کنند و با رنگ تیره ،جذاب و لاغر به نظر می‌رسید. به همین دلیل در طراحی اغلب لباس‌های مجلسی با این نوع پارچه، دامن‌ها از طیف روشن‌تری انتخاب می‌شوند؛ زیرا این طوری حجم دامن بیشتر و پف‌دارتر به نظر می‌رسد.

پارچه‌های با رنگ تند و روشن توجه بیشتری جلب می‌کنند و هر چقدر رنگ پارچه کدر و تیره‌تر باشد، توجه کمتری جلب می‌کند. پس اگر مثلا شکم بزرگی دارید که می‌توانید به کمک طیف رنگی تیره آن را بپوشانید.

انعطاف‌پذیری (آهار پارچه): پارچه‌های آهاردار چون روی تن نمی‌خوابند، اندام را درشت‌تر می‌کنند. بنابرین پارچه‌های آهار‌دار مناسب افراد لاغراندام می‌باشند و بهتر است خانم‌های درشت‌اندام، در لباس خود از پارچه‌های لخت و ریز‌ش‌دار استفاده نمایند.

ضخامت پارچه: معمولاً ضخامت پارچه با آهار آن رابطه مستقیم دارد و هر چقدر ضخامت پارچه بیشتر شود، اندام شخص را درشت‌تر نشان می‌دهد.

پارچه‌های چسبان: این پارچه، شخصی را که لاغر هست لاغرتر نشان می‌دهد و شخص چاق را چاق‌تر. اگر شخص لاغر از این پارچه‌های چسبان چین‌دار استفاده کند، خوش‌اندامتر می‌شود.

طرح پارچه (راه‌راه و چهارخانه): راه‌راه‌های عمودی فرد را باریک و راه‌راه‌های افقی فرد را چاق می‌کنند. نه تنها پارچه ،بلکه مدل‌های پیلی یا چرخ‌کاری‌های بسیار و تزیینات عمودی هم همین خاصیت را دارند. افراد چاق بهتر است از پارچه‌های چهارخانه (مخصوصاً با راه‌راه افقی) استفاده نکنند.

طرح پارچه (خال‌دار): هرچه خالِ پارچه خال‌دار درشت‌تر باشد، اندام فرد را درشت‌تر نشان می‌دهد. البته هنگام انتخاب پارچه خال‌دار مناسب اندام‌تان، حتماً به طیف رنگی و میزان براقیت آن توجه کنید و از نکات گفته شده در موارد بالا بهره ببرید.

طرح پارچه (گل‌دار): نکات مشترکی بین همه پارچه‌های نقش‌و‌نگاردار وجود دارد و آن این است که هر چقدر نقش‌ونگار پارچه ریزتر باشد، اندام فرد را لاغرتر نشان می‌دهد. برای خانم‌های خیلی لاغر که می‌خواهند اندام‌شان درشت‌تر به نظر بیاید، بهتر است از لباس‌های روشن با طرح درشت استفاده کنند. اما خانم‌های چاق یا قدکوتاه بهتر است از پارچه‌های تیره با طرح ریز استفاده نمایند.

پارچه لمه

پارچه لمه از مهم‌ترین و معروف‌ترین پارچه‌های لباس مجلسی می‌باشد که طرفداران زیادی دارد و نقش مهمی در دوخت لباس‌های مجلسی ایفا می‌کند. از جمله ویژگی‌های پارچه لمه، ریزش‌دار بودن، عدم نیاز به آستر و زیره، داشتن حالت کشی و در بسیاری اوقات درخشش و زردار بودن آن می‌باشد.

پارچه لمه بیشتر برای دوخت لباس‌های رسمی استفاده می‌شود، ولی این روزها می‌بینیم که حتی دامن و پیراهن و مانتو هم با این پارچه دوخته می‌شود و اتفاقا خیلی هم دوست داشتنی و جذاب می‌شود. این پارچه ریز بافت بوده، سطحی صافی دارد و لطافت آن افراد زیادی رو به سمت خودش جذب می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که پارچه لمه دارد این است که به علت ضخامت مناسبی که دارد، پوشش کاملی برای بدن ایجاد می‌کند و همین موضوع باعث شده که نیازی به اضافه کردن آستر موقع دوخت لباس نباشد و شرایط راحت‌تری را برای افراد فراهم می‌کند.

پارچه ساتن

در تولید ساتن از پنبه، ابریشم، نایلون، رایون، پولیستر و … استفاده می‌شود. ساتن به دلیل وزن کم نیاز به مراقبت زیادی دارد. ساتن صاف و براق می باشد و در دوخت لباس‌های زنانه کاربرد زیادی دارد. انواع ساتن شامل عاشقی، فرانسه، آمریکایی، پشت‌کرب، ماردین و … می باشد.

ساتن نیز مانند حریر بسیار متنوع می‌باشد و در انواع مات و براق، نازک و ضخیم، لخت و آهاردار (آمریکایی)، ساده و کش عرضه می‌گردد. پارچه ساتن به دلیل ویژگی‌هایی که دارد، طرفداران بسیاری داشته و بسیاری از عروس خانم‌ها آن را به عنوان پارچه لباس عروس خود انتخاب می‌کنند.

انواع پارچه حریر

پارچه‌های حریر انواع مختلفی دارند که عبارت‌اند از:

  • حریر ژورژت
  • حریر کریشه
  • حریر کرپ
  • حریر اورگانزا
  • حریر لمه
  • حریر ساتن
  • حریر سیلک
  • حریر پلیسه
  • حریر پرده‌ای
  • حریر نخ
  • حریر ژاکارد
  • حریر کریستال

در ادامه پارچه‌های حریری که برای دوختن لباس مجلسی استفاده می‌شوند را بررسی می‌کنیم. با واسط کالا همراه باشید. همچنین پیشنهاد می‌کنم خواندن مقاله زیر را از دست ندهید.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست