Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
24 شهریور 1401

پارچه موهر چیست؟ + ویژگی و کاربرد پارچه موهر!

پارچه موهر را بیشتر بشناسیم

شناخت پارچه به شما کمک می‌کند تا برای هر فصل پارچه مناسبی برای دوخت لباس انتخاب کنید. پشم پوششی مناسب برای زمستان است و لباس زمستانی باید درعین شیک و زیبا بودن، گرم باشد. امروزه انواع شومیز و مانتوهای پاییزی، پلیور، جوراب شال زمستانه پالتو و کت زنانه را با پارچه پشمی تهیه می‌کنند و معمولا زمانی که از لباس‌های پشمی صحبت می‌شود همه به یاد پشم گوسفند می‌افتند ولی لباس‌های پشمی دامنه بسیار گسترده‌ای دارند. پارچه موهر (Mohair) یکی از پارچه‌های پشمی است که برای دوخت لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود. با ما تا آخر این مقاله همراه باشید تا در مورد انواع شال و روسری موهر، کاربرد پشم موهر، نحوه نگهداری و شستن پارچه موهر به شما مطالب بگوییم.

موهر را بشناسید

موهر یکی از گرانترین الیاف طبیعی به شمار می رود. از پارچه موهر برای ایجاد همه چیز از جمله : ژاکت های درجه یک ،لباس های زمستانی، لوازم جانبی، فرش و روکش استفاده می شود. در واقع پارچه موهر یک پارچه نرم و ابریشمی است که به عنوان یکی از بهترین و کارآمد ترین الیاف در فصل زمستان شناخته می‌شود.

موهر همان موی بز آنگورا است. الیاف موهر یکی از لوکس ترین الیاف نساجی در جهان محسوب می‌شود و نباید با الیافی به نام آنگورا که از خرگوش ها به دست می آید اشتباه گرفته شود. موهای بلند و مجعد سفید بز آنگورا به دلیل ویژگی‌های فوق العاده ابریشمی و نرم آن، در صنعت نساجی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

پشم موهر بلند، براق، قوی، مقاوم و بادوام است. رطوبت را مانند پشم جذب و حفظ می کند و تمایل خوبی به مواد رنگی دارد اما به مواد شیمیایی حساس‌تر است. وقتی در معرض حرارت، نور خورشید، لارو پروانه و پیری قرار می‌گیرد، مانند پشم واکنش نشان می‌دهد. موهر به دلیل ساختار مقیاس آن نسبت به پشم، احساس راحتی کمتری در آن می‌کنید.

شال و روسری موهر

اگر بخواهیم تفاوت میان موهر و پشم گوسفند را بیان کنیم باید بگوییم که سطح تارهای موهر مثل پشم دارای فلس است، اما بر خلاف پشم گوسفند موهر دارای فلس های است که به شکلی کاملا یکنواخت به ساقه چسبیده اند، این نحوه قرار گیری موجب شده تا خاصیت نمدی نسبت به پشم و درخشندگی آن بیشتر باشد، علاوه بر این الیاف موهر دارای خاصیتی است که رنگ ها را با درخشش  و شفافیت بیشتر نشان می دهد این مشخصه رنگ پذیر بودن موهر است!. در میان الیاف های مختلف این نوع جز یکی از گران ترین و با ارزش ترین الیاف ها محسوب می شود و بیشتر برای انواع لباس های گران قیمت به کار برده می شود، در جهان کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکا، استرالیا و ترکیه از عمده ترین تولیدکنندگان موهر به شمار می روند، اما در حال حاضر در صنعت بافندگی به دلیل کمیاب بودن موهر و همچنین گران بودن آن بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، موهر را اکثرا با پنبه، پشم گوسفند و کنف ترکیب می کنند و بعد از آن پارچه های موهر متفاوتی را تولید می کنند‌.

خصوصیات پارچه موهر را بدانید 

  • این پارچه بسیار رنگ پذیر است
  • بسیار نرم و لطیف است و برای فصل زمستان مناسب می باشد‌.
  • دارای کشسانی بالایی است
  • درخشندگی آن بسیار زیاد است
  • دارای عمر بالا و همچنین استحکام فوق العاده می باشد
  • بسیار کم پیش می آید که چروک شود و در مقابل چروکی مقاومت بالایی دارد.
  • رطوبت را به خود جذب می کند.
  • دارای ثبات رنگ می باشد.

تفاوت میان موهر و پشم گوسفند چیست

اگر بخواهیم تفاوت میان موهر و پشم گوسفند را بیان کنیم باید بگوییم که سطح تارهای موهر مثل پشم دارای فلس است،

اما بر خلاف پشم گوسفند موهر دارای فلس های است که به شکلی کاملا یکنواخت به ساقه چسبیده اند،

این نحوه قرار گیری موجب شده تا خاصیت نمدی نسبت به پشم و درخشندگی آن بیشتر باشد،

علاوه بر این الیاف موهر دارای خاصیتی است که رنگ ها را با درخشش  و شفافیت بیشتر نشان می دهد این مشخصه رنگ پذیر بودن موهر است!.

در میان الیاف های مختلف این نوع جز یکی از گران ترین و با ارزش ترین الیاف ها محسوب می شود و بیشتر برای انواع لباس های گران قیمت به کار برده می شود،

در جهان کشورهای آفریقای جنوبی، آمریکا، استرالیا و ترکیه از عمده ترین تولیدکنندگان موهر به شمار می روند،

اما در حال حاضر در صنعت بافندگی به دلیل کمیاب بودن موهر و همچنین گران بودن آن بسیار کمتر مورد استفاده قرار می گیرد،

موهر را اکثرا با پنبه، پشم گوسفند و کنف ترکیب می کنند و بعد از آن پارچه های موهر متفاوتی را تولید می کنند‌.

در مجموع فرآیند تولید پارچه موهر به صورت زیر است:

  1. چیدن پشم بز آنگورا: در این فرآیند عملا چیدن موی بز با قیچی بزرگ انجام می شود که به منظور آسیب نرساندن به بزها باید آنها را به صورت کاملا بی حرکت نگه دارید.
  2. شستن: برای اینکه هرگونه ناخالصی از پشم بز آنگورا گرفته شود باید حتما شستشوی پشم بز انجام شود.
  3. کاردینگ: دسته های بزرگ پشم در این مرحله به رشته تبدیل می شوند.
  4. نخ ریسی: در این مرحله تمام رشته های به نخ ریسیده می شود و ریسندگی نخ انجام می شود که از دستگاههای خودکار یا نخ ریس های پدالی برای اینکار استفاده می شود.
  5. عملیات تکمیلی نهایی: نخ موهر پس از اینکه شسته شد، برای بافته شدن به لباس آماده است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست