Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
14 مهر 1401

پارچه نسوز چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ + انواع پارچه نسوز کدامند؟

همه چیز درباره پارچه های نسوز

پارچه نسوز پارچه ای را گویند که از الیاف نسوز مانند فایبرگلاس، فایبرآزبست و نظیر اینها بافته شده باشد . این محصول از الیاف مرغوب و موادی بافته شده است که بتواند در دماهای بسیار بالا استقامت لازمه داشته و پایدار بماند. پارچه نسوز که پارچه مقاوم در برابر شعله نیز به آن گفته می شود.

این محصول بسیاری از پارچه های مصنوعی را نیز شامل می شود. به ویژه برای نایلون ، پلی استر و اکریلیک ، که به سهولت آتش نمی گیرند .

برای بافت  پارچه های نسوز روش های مختلفی نظیر تار و پود بافت و یا ساتن وجود دارد. نوع نخی که برای تهیه کردن پارچه نسوز از آن استفاده می شود و همچنین نوع و سبک بافت نیز در اشتعال پذیری آنها موثراست.

 با همه ی این اوصاف ،این نوع از پارچه ها زمانی که در معرض آتش قرار می گیرند ذوب می شوند. این ذوب شدن باعث ایجاد ماده بسیار گرم و چسبنده ای می شود  که گاهاً ممکن است سوختگی را بگستراند و موجب زیانهای شدیدتری گردد.تمام این موارد بایستی مورد توجه و بررسی مصرف کننده های خاص قرارگیرد.

جالب است بدانید که برخی از الیاف های پارچه های نسوز مقاومت بسیار بالایی در برابر اشتعال دارند و به گونه ای هستند که می توانند خود را خاموش کنند که از جمله ای این الیاف ها می توان به پلی استرهای خاص، الیاف شیشه، الیاف های مداکریلیک و برخی ترکیب های دیگر اشاره کرد.

عواملی که در غیر قابل اشتعال بودن پارچه های نسوز دخیل هستند وزن و بافت پارچه های نسوز است، همچنین به دلیل این که پارچه های نسوز از الیاف طبیعی مانند پشم و ابریشم ساخته می شوند آتش زدن آن ها دشوار است و حتی اگر شعله ور هم شوند به آهستگی می سوزند و همان طور که گفتیم در برخی موارد این قابلیت را دارند که خود را خاموش کنند.

کارخانه های نساجی برای بهبود کیفیت پارچه های نسوزی که تولید می کنند از ترکیب الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی استفاده می کنند ، اما اگر نمی توانید طبیعی بودن یا مصنوعی بودم الیاف پارچه ی نسوز را تشخیص دهید می توانید از یک راه ساده برای تشخیص طبیعی بودن یا مصنوعی بودن الیاف پارچه استفاده کنید، تکه ای از پارچه را بسوزانید، اگر پس از سوختن پارچه به صورت پودر در آمد، الیاف آن طبیعی است. اما اگر پس از سوختن الیاف پارچه به صورت گوله در آمد، جنس الیاف پارچه از مواد نفتی و پارچه ی مورد نظر دارای الیاف مصنوعی است. در ادامه با روچی همراه باشید تا شما را هر چه بیشتر با پارچه های نسوز و انواع آن آشنا کنیم.

پارچه گرافیت خالص

مواد نسوز انواع گوناگونی دارد و یکی دیگر از انواع مواد نسوز پارچه گرافیت خالص می باشد که از الیاف مرغوب گرافیت خالص بافته شده است . قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و عایق حرارتی بسیارمناسبی می باشد . درتهیه البسه ضدحریق به جای پارچه آزبست می توان از این پارچه استفاده نمود .این پارچه در دونوع خالص و مستحکم شده باسیم اینکنل یا استنلس استیل درضخامتهای ۱  الی  ۳ میلیمتر و عرض ۱ متر قابل ارایه می باشد .

با توجه به پیشرفت دانش فنی و مهارت صنعتگران و درنتیجه بهره مندی هرچه بیشتر از دانش فنی در صنایع گوناگون، اهمیت استفاده از منسوجات نسوز کاملا معلوم شده است. بر همین اساس نوع استفاده و میزان آن کاملا علمی شده و این مهم موجب راندمان بالاتر و حصول نتیجه ی اقتصادی تر گشته است.

پارچه نسوز فایبرگلاس

این پارچه ها نیز همچون طناب فایبرگلاس چهارگوش از بهترین نوع الیاف فایبر گلاس بافته شده اند و یکی دیگر از انواع مواد نسوز به شمار می روند و مقاومت حرارتی آنهابین ۴۱۰  الی ۵۶۰ درجه سانتی گراد است و ازجهاتی با پارچه سرامیکی تفاوت دارند.

پارچه نسوز فایبرگلاس دردو نوع ساده و روکش دار ( آلومینیوم ) اراِیه می شوند . پارچه ptfe هم نوعی از همین پارچه های فایبرگلاس می باشد که باروکش تفلون ptfe مقاوم شده اند . این الیاف قابلیت تحمل دمای ۷۳ –  تا  ۲۸۰+ درجه ی سانتی گراد را دارا می باشند درنتیجه کاملاً ضدآتش هستند.

خصوصیات پارچه های نسوز

پارچه های نسوز در کنار خاصیت غیر قابل اشتعال خود ویژگی هایی دارد که آن ها را از سایر انواع پارچه مجزا می کنند ، که از جمله ای خصوصیات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارچه های نسوز ضد اسید و باز هستند
  • دارای انعطاف پذیری بالایی هستند
  • توانایی تحمل دمای بالا تا ۱۵۰۰ درجه سانتی گراد را دارند
  • ضد روغن هستند
  • این نوع پارچه ها مقاومت بالایی در برابر حرارت، سایش، جریان، کشش و فشار از خود نشان می دهند.
  • پارچه های نسوز به دلیل مقاومت بالایی که دارند در عایق بندی دیگ های بخار، ساختمان ها و کارخانجات، نیروگاه های برق، عایق کاری تاسیسات و لوله ها کاربرد دارند.

پارچه سیلیکونی نسوز

پارچه ی سیلیکونی از جمله پارچه های نسوزی است که فروش بسیار بالایی دارد و دارای دو نوع پارچه ی نسوز دو رو سیلیکون و پارچه ی نسوز یک رو سیلیکون است. ساختار و بافت پارچه های نسوز سیلیکونی از لاستیک سیلیکون و پارچه ی فایبر گلاس است.

پارچه های سیلیکونی دارای ضخامت ۰٫۲ تا ۵ میلی متری است که دارای مقاومت حرراتی تا ۳۵۰ درجه سانتی گراد هستند . از جمله کاربردهای پارچه های نسز سیلیکونی می توان به موارد  زیر اشاره کرد:

  • تولید نوارد نقاله ی نسوز
  • تولید پرده های حرراتی کوره های القایی و صنعتی
  • محافظ و عایقی در برابر روغن داغ
  • تولید و ساخت لباس ها، دستکش های نسوز و کیسه های نسوزی که در صنعت و آتش نشانی کاربرد دارند.
  • ساخت منهول که در نیروگاه ها، پتروشیمی، سکوها و مخازن نفتی کاربرد دارند

پارچه های نسوز سیلیکونی به عنوان بسط غیر فلزی: پارچه های سیلیکونی دارای ویژگی هایی همچون مقاومت بالا در برابر حررات، خوردگی و قابلیت ارتجاع عالی و مناسبی که دارند در مواردی همچون صنایع آهن، فولاد، مهندسی شیمی، سیمان و صنعت نفت کاربرد دارد. همچنین به دلیل این که در برخی از صنایع از بسط فلزی برای لوله ها استفاده می شود این کار موجب انبساط در اتصال و یا گسترش گرما می شود و این موجب اسیب زدن به لوله ها می شود برای جلوگیری از این آسیب ها می توان از پارچه های نسوز سیلیکونی به عنوان اتصال انعطاف پذیر لوله ها استفاده کرد.

پارچه های نسوز سیلیکونی به عنوان عایق الکتریکی: پارچه های سیلیکونی به دلیل مقاومت بالایی در برابر ولتاژهای بسیار بالا دارند در برخی موارد به عنوان عایق الکتریکی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. همچنین این نوع پارچه های سیلیکونی برای دستکش های عایق، پارچه های عایق و … مناسب هستند.

کولار

از جمله انواع متداول پارچه های مقاوم در برابر آتش ، Kevlar است. این مربوط به Nomex است و همچنین توسط DuPont ساخته شده است.

از پارچه های سنتی Nomex سبک تر و نازک تر است ، که باعث می شود برای محافظت در برابر گرما به گزینه popluar تبدیل شود.

در حالی که بیشتر ما وقتی به Kevlar فکر می کنیم به جلیقه های ضد گلوله فکر می کنیم. کاربردهای گوناگونی دارد و توانایی حفظ مقاومت در برابر کشش هم در سرمای زیاد و هم در گرمای شدید باعث می شود که گزینه مناسبی برای افرادی باشد که بدنبال لباس می روند که بدون داشتن مواد اضافی اضافی و وزن اضافی به آنها آزادی حرکت دهد.

• کت و شلوار پرواز Nomex

کت و شلوارهای پرواز Nomex تقریباً 90٪ ساخته شده از Nomex ، لباس های درجه ارتش آمریکا است که توسط خلبانان و فضانوردان استفاده می شود. این لباس ها ( پارچه نسوز )  سبک و بادوام هستند و ضمن محافظت از حرکت آسان و آزاد ، به فرد محافظ خوبی در برابر آتش سوزی کابین خلبان و سایر موارد ناگوار ارائه می دهند.

این لباس های پروازی بخشی اساسی از چرخ دنده های خلبانان نظامی و فضانوردان است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست