Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
31 مرداد 1401

پارچه نمدی‌‌ چیست+ کاربرد آن را بدانید!

پارچه نمدی (Felt Fabric) چه نوع پارچه ای است و بیشتر با این پارچه آشنا شوید

نمد یک نوع پارچه نمدوار و مات است که از الیاف فشرده و متراکمی تشکیل شده است. پارچه نمدی به طور سنتی با پشم یا انواع دیگری از خز حیوانات ساخته می شود، اما اکنون می توان پارچه نمدی را با اکریلیک و انواع دیگر الیاف مصنوعی نیز تولید کرد.
پارچه نمدی پشمی در برابر حرارت مقاوم است و خود به خود خاموش می شود. این پارچه دارای ویژگی تضعیف صدا نیز است و بسیار رطوبت گیر و جاذب می باشد. پارچه نمدی تمایز عمده ای با سایر پارچه ها دارد، چون هیچگونه فرآیند بافت یا بافندگی در ساخت آن دخیل نیست.
تولید کنندگان نمد با استفاده از گرما، آب و فشار، الیاف مصنوعی یا طبیعی را به صورت دائمی به هم پیوند می دهند تا یک پارچه نمدی مات و به هم فشرده بسازند. سپس می توان پارچه نمدی تولید شده را برای تولید اقلام مختلف مثل کلاه و آستر پوتین برش داده و یا ایجاد نمود.

تاریخچه نمد را بدانید!

اعتقاد بر این است که نمد قدیمی ترین پارچه جهان است. قدیمی ترین شواهد باستان شناسی نمد به ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد و این باعث می شود که این پارچه از هر نوع منسوجات بافته شده یا بافتنی دیگر قدیمی تر باشد.
فرهنگ های مختلف افسانه های ضد و نقیضی در مورد منشاء نمد دارند. به عنوان مثال در سنت غربی ابداع نمد به سنت کلمنت (Saint Clement) یا سنت جیمز (Saint James) نسبت داده می شود؛ گفته می شود هر دوی آنها الیاف طبیعی را در صندل های خود قرار دادند تا پاهایشان تاول نزند و این الیاف به دلیل گرما، فشار و عرق پاهایشان به نمد تبدیل شدند.
براساس افسانه های سومری، پارچه نمدی توسط قهرمان سلحشور این سرزمین یعنی اورنامان (Urnamman) کشف شده است. داستان هایی که درباره منشاء نمد وجود دارد ممکن است در فرهنگ های دیگر چندان پر رنگ نباشند؛ اما هزاران سال است که نمدسازی نقشی کلیدی در زندگی جوامع منطقه اورآسیا ایفا کرده است.
مثلا مردم تبت به دلیل عایق بودن نمد از دیرباز از آن استفاده می کرده اند. حتی امروزه شخصیت های مقدس تبتی مثل دالایی لاما (Dalai Lama) از کلاه های نمدی سنتی استفاده می کنند.
فرهنگ های اولیه هندی از نمد به عنوان پتو و زین استفاده می کردند، و مردم ایران باستان و ترکیه غالباً کفپوش های نمدی را به کار می بردند. یکی از مهمترین موارد استفاده نمد در جهان باستان، استفاده از آن برای ساخت خانه های دایره ای شکل مغولی به نام یورت (yurt) بود که تا به امروز جزء اشکال اصلی سکونت در استپ اورآسیا محسوب می شود.
با وجود اینکه قدیمی ترین نمونه های نگهداری شده نمد در ترکیه پیدا شده است، اما شواهد تاریخی نشان می دهند که کوه آلتای (Altai) منطقه ای است که در آن برای اولین بار نمد به محصولات پیچیده تری تبدیل شد. ساکنان این منطقه همچنان سنت هزاران ساله خود را حفظ کرده اند، و هنوز هم نمد را برای ساخت یورت و اقلام توریستی تولید می کنند.

کاربرد های پارچه نمدی چیست؟

امروزه تولید کنندگان منسوجات در وهله اول از پارچه نمدی برای تولید کلاه و سایر مواد عایق مانند آستر پوتین ها استفاده می کنند. نمد ضخیم تر و سخت تر از پشم بافته شده یا بافتنی است و مانع خوبی در برابر سرما است. همچنین این ماده پشمی هرگز باعث خراشیدن پوست بدن شخص نمی شود.
خارج از حوزه پوشاک، تولید کنندگان نمد گاهی اوقات از این پارچه برای ساخت پشتی های تزئینی، کیف های دستی و سایر لوازم خانگی یا اکسسوری هایی که می توانند از نرمی پارچه های نمدی و خواص مفید اضافی آنها متنفع شوند (البته بدون اینکه به انعطاف پذیری قابل توجهی نیاز داشته باشند) استفاده می کنند. همان طور که اکثر کودکان و والدین می دانند نمد یکی از مواد محبوب ساخت کاردستی است و شما می توانید با بهره گیری از تخیل خود تقریباً هر چیزی که می خواهید را با نمد درست کنید. بیشتر نمدهایی که برای ساخت کاردستی از آنها استفاده می شود اکریلیکی هستند؛ این نوع نمد راحتی کمتری در برابر پوست دارد و نسبت به نمد پشمی برای محیط زیست مضرتر است.

پارچه نمدی در چه جاهایی از دنیا تولید می شود؟

علی رغم کاهش اخیر سطح احشام گوسفندی سراسر قاره استرالیا، این کشور همچنان بزرگ ترین صادرکننده پشم در جهان است و چین با فاصله نزدیکی در رتبه دوم قرار دارد. بنابراین بیشتر نمد پشمی در استرالیا تولید می شود، اگر چه در برخی از موارد گله داران استرالیایی پشم خام خود را برای پرداخت به چین می فرستند. از طرف دیگر چین بزرگ ترین صادرکننده محصولات نساجی مصنوعی در جهان است، بنابراین قسمت اعظم پارچه های نمد اکریلیکی و ریونی در چین تولید می گردد.

نرخ پارچه نمدی چند است؟

نمد پشمی اصیل نسبتاً گران است، اما تقریباً هم قیمت سایر پارچه های پشمی دیگر است. نمدی که با اکریلیک یا سایر الیاف مصنوعی دیگر ساخته می شود قیمت پایین تری دارد و از نظر خاصیت هرگز به پای نمد پشمی نمی رسد.

کلام آخر…

ما در این مقاله به معرفی پارچه پرکاربرد نمدی پرداختیم. این پارچه در صنایع مختلف با کاربرد های متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. پارچه های نمدی نسبت به دیگر پارچه ها از ویژگی های ممتازی برخوردار می باشد که در بالا به ذکر برخی آن ها پرداختیم.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست