Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
17 مهر 1401

چگونه لکه چای را از روی لباس پاک کنیم؟ + لکه چای روی لباس و پارچه!

همه چیز در رابطه با پاک کردن لکه چای روی لباس

لکه چای روی لباس یک اتفاق موذیانه هست که بسیاری از ما حداقل یکبار آزار و اذیت‌ آن را چشیده‌ایم. یک اتفاق موذیانه که دست‌کم یک‌بار،‌روز ما را خراب کرده‌است و چنان حالمان را گرفته که نفهمیده‌ایم چه شده؟! شاید یک نفر بعد از دیدن لکه چای روی لباسش پیش از ورود به جلسه کاری سرش را به دیوار سرویس بهداشتی کوبیده و یکی توی آشپزخانه شرکت مجبور شده که لباسش را درآورده و دست به کار شود.

این همان اتفاقی است که می‌تواند روز کاری شما را خراب کند، لذت مهمانی را زهرتان کند و مثل انگشتی که به پایه‌ی مبل اصابت کرده‌است، اعصابتان را دچار تشنج و ضربه روانی کند. اما در نهایت، این شما هستید و لکه‌ی درشت به‌جا مانده از چای روی لباس سفید ابریشمی‌تان. این شما هستید و یک لکه قهوه‌ای بد قواره که از موذیانه‌ترین چای سیلان هندوستان، از روی لباس شما را نگاه می‌کند و به شما می‌گوید که آماده است تا برای باقی عمر بر روی لباس مورد علاقه‌تان باقی بماند.

چگونه لکه چای را از روی لباس پاک کنیم؟

اقدام درست: خشک کردن لکه چای

چند روش درست وجود دارد و چند روش اشتباه. اما همه این روش‌ها با یک اقدام عاجل و موثر آغاز می‌شود: خشک کردن لکه. بلافاصله به لکه حمله کنید و با یک دستمال کاغذی، یک پارچه یا هرچیزی که بتواند آن لکه را خشک کند، مایع اضافی را از روی لباس یا پارچه بگیرید. این کار باعث می‌شود که بخشی از مواد شیمیایی چای که قدرت رنگ‌دهی بالایی دارند، از روی پارچه برداشته‌شده و به دستمال منتقل شوند. حالا کار شما ساده‌تر است

اقدام اشتباه: شستن آنی لباس با آب و صابون

اقدام بعدی که بیشتر مردم بلافاصله آن را انجام می‌دهند شستن لباس با آب و صابون است. چرا؟ چون اگر در شرکت یا مهمانی گرفتار لکه چای شده‌باشید، دم دستی‌ترین ماده شوینده اطراف شما، صابون یا مایع دستشویی است. برای همین اکثر مردم بلافاصله به سراغ آن‌ها رفته، لباسشان را بیرون می‌آورند و آن را با صابون می‌شویند. اسم این بخش را می‌گذاریم اقدام اشتباه. چون دقیقا این کار، همان عملی است که در آینده نزدیک لباس شما را به دستمال آشپزخانه یا گردگیر اتاق مطالعه تبدیل می‌کند. پس صبر کنید، صابون را سر جایش بگذارید و اصلا به آن فکر هم نکنید. لازم نیست کاری کنید که بعدا از انجام آن پشیمان شوید. این کار لکه را ثابت کرده و دیگر نمی‌توانید آن را پاک کنید.

سرکه، خطرناک اما موثر برای پاک کردن لکه چای

اگر اقدام قبلی موثر نبود، سرکه راه‌حل بعدی شماست. البته فراموش نکنید که سرکه هم بوی نامطبوعی به لباس شما می‌دهد و هم یک اسید قوی برای ترکیب با رنگ‌هاست. پس اگر به سراغ سرکه می‌روید این موضوع را به خاطر داشته باشید که جوانب احتیاط را هم در نظر بگیرید.

روش کار به این صورت است: ابتدا سرکه را با کمی پودر لباسشویی و آب مخلوط کنید. اگر مواد ترکیب را به اندازه مساوی قسمت کرده‌باشید، یک خمیر به دست می‌آید که می‌توانید از آن برای از بین بردن لکه استفاده کنید. شرط احتیاط این است که قبل از استفاده از خمیر، آن را روی بخشی از لباس که در معرض دید نیست امتحان کنید. اگر خمیر شما رنگ لباس را برد یا آن را سفید کرد، دست کشیده و به مرحله بعدی بروید. در غیر این‌صورت کار را ادامه دهید. نیمی از خمیر را روی پارچه و نیمه دیگر را در پشت پارچه استفاده کنید. با یک برس، مسواک قدیمی یا ناخن خود برای سابیدن بخشی که لکه در آن جا خوش کرده، استفاده کنید و این‌کار را آن‌قدر انجام دهید که از لکه اثری باقی‌نماند. حالا می‌توانید لباس را آب‌کشی کنید؟ کار کرد؟

برای پاك كردن لكه چاي روي لباس به روش زیر عمل کنید:

  1. لباس خود را در آب سرد بشویید. اگر لکه چای تازه روی لباس افتاده است، فوراً لکه چای را با آب سرد بشویید و پاک کنید.
  2. لکه را با یک پارچه تمیز پاک کنید، پارچه را به طور مداوم به اطراف لکه چای حرکت دهید.
  3. لباس را حداقل 30 دقیقه در آب سرد خیس کنید. اگر لکه چای غلیط و زیاد است، می‌ توانید لباس را یک شب در آب سرد بگذارید تا خیس بخورد.
  4. مقدار کمی ماده شوینده (چند قاشق غذاخوری برای 1 گالن آب) یا سفید کننده را به آب سرد اضافه کنید. (فقط در صورتی که لباس سفید است، سفید کننده اضافه کنید.)
  5. لباس های نخی را در محلول سرکه خیس کنید. 3 فنجان سرکه سفید و 1 فنجان آب سرد را در یک سطل، کاسه یا سینک با هم مخلوط کنید. لباس نخی را به محلول اضافه کنید و بگذارید حدود 30 دقیقه خیس بخورد.

یکی دیگر از راه‌کارهای موجود برای پاک کردن لکه چای روی لباس، خیس کردن لباس به مدت یک ساعت یا بیشتر در محلولی با ترکیبات (یک قسمت براکس و 8 قسمت آب سرد) است.

جوش شیرین نیز یکی از موادی است که خاصیت لکه بری قوی دارد. شما می‌توانید از این خاصیت برای پاک کردن لکه چای روی لباس خود نیز استفاده کنید. برای این کار کافیست تا ابتدا لباس را خیس کرده و سپس مقداری جوش‌ شیرین بر روی آن بریزید. دقت کنید که جوش ‌شیرین تمام سطح لکه را پوشش دهد. بگذارید لباس همان طور یک شبانه روز باقی بماند، سپس لباس را شسته و متوجه خواهید شد که لکه کاملاً از بین رفته است.

در صورتی که پارچه لباس شما از الیاف مصنوعی ساخته شده است، پس بهتر است تا آب برای پاک کردن لکه‌ی چای یک قاشق چای‌خوری برات را در نیم لیتر آب حل کنید و لباس را در آن خیس کرده و شستشو دهید.

شما همچنین می توانید در صورتی که پارچه تان سفید و از جنس کتان یا پنبه بود، با محلول گلیسیرین لکه آن را پاک کرده و سپس آن را با آب ژاول رقیق مورد شستشو قرار دهید.

پاک کردن لکه چای با آب سرد

یک شیوه برای پاک کردن لکه چای این است که لباس را زیر آب سرد بگیرید. با کمک یک تکه پارچه و آب سرد، روی لکه به وجود آمده ضربه بزنید و لکه را پاک کنید. همینطور می‌توانید برای رفع لکه لباس ، لباس را حداقل ۳۰ دقیقه داخل آب سرد خیس کنید. چنانچه لباس رنگی نیست می‌توانید از مایع سفید کننده نیز برای پاک کردن لکه چای استفاده کنید.

خیس کردن پارچه‌های نخی درون محلول سرکه سفید

چنانچه جنس پارچه لباس شما نخی است، می‌توانید آن را درون محلول سرکه سفید هم خیس کنید. نخست سرکه سفید را روی یک بخش کوچک از لباس که خیلی معلوم نیست آزمایش کنید، چون امکان دارد سبب تغییر رنگ لباس شود. برای درست کردن این محلول، کافی‌ست ۱ فنجان سرکه سفید و ۳ فنجان آب سرد را درون یک سطل، کاسه و یا حتی سینک ظرف‌شویی با هم مخلوط کنید.

به‌ جای خیس کردن لباس، می‌توانید قدری از محلول سرکه سفید را به صورت مستقیم روی بخشی از لباس که لکه چای روی آن ریخته اسپری کنید و بگذارید برای مدت ۳۰ دقیقه در همان وضعیت باقی بماند.

چنانچه پس از انجام‌دادن این کارها، لکه چای بازهم از بین نرفته بود، می‌توانید قدری نمک روی آن بریزید و با انگشتان خود پارچه و نمک را به هم بمالید تا هنگامی که لکه چای پاک شود.

لباس را بررسی و آنگاه خشک کنید

در آخر، پارچه را از ماشین لباسشویی بیرون بیاورید و پیش از استفاده از خشک‌کن، لکه را بررسی کنید. گرما سبب می‌شود لکه بر روی پارچه ثابت باقی بماند، بنابراین تا وقتی که لکه چای کاملا از بین نرفته باشد، نباید آن را خشک کنید. اگر لکه چای کاملاً از بین رفته بود، لباس را خشک کنید یا آن را در نور آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست