Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
23 شهریور 1401

کدام لباس ها آب می روند؟ + آبرفت لباس و پارچه یعنی چه؟

آبرفت پارچه و لباس چیست؟

آبرفت پارچه به میزان تغییر اندازه ی آن ، پس از شست و شو گفته می شود که البته این مسئله در پوشاک و لباس های دوخته شده نیز رخ می دهد . آبرفت در صنعت نساجی و پوشاک ، یک موضوع بسیار پر اهمیت و قابل بررسی می باشد .در این مطلب برای افرادی که در این زمینه اطلاعات کافی ندارند ،  توضیحی اجمالی از آبرفت و کاربرد آن در صنعت نساجی و لباس را تشریح می کنیم.

پارچه هایی که آب می روند کدامند

به تغییر اندازه پارچه لباس بعد از شستشو، آب رفتن پارچه گفته می شود که معمولا از قسمت عرض بیشتر از سمت طولی آن آب می رود.

لباس ها از الیاف طبیعی، حیوانی و مصنوعی تولید می شوند. جنس و بافت لباس مهمترین عامل در میزان آبرفت پارچه است. پارچه نخی رایج ترین نوع پارچه ای است که آب می رود و به میزانی که الیاف نخی یک لباس بیشتر باشد، امکان آبرفت آن بیشتر است. اما اگر یک لباس با ترکیبی از الیاف نخی و نایلونی باشد، بعد از شستشو، آبرفت کمتری خواهد داشت. بنابراین پارچه هایی که آب می روند عبارتند از:

پارچه های پشمی

پارچه های پشمی با الیاف طبیعی نیز در اثر شستشو آب می روند و اندازه آنها کمی تغییر می کند. برای جلوگیری از آبرفت لباس های پشمی بعد از شستشو، آنها را با مخلوطی از آب و سرکه شستشو دهید و در نهایت آبکشی نمایید.

پارچه هایی با الیاف مصنوعی مثل ریون

امکان آب رفتگی لباس در پارچه های مصنوعی از جنس ریون و پلی استر نیز وجود دارد. اگر جنس لباس شما ریون یا پلی استر است برای جلوگیری از آبرفتگی، آنرا درون لگنی از آب ولرم قرار دهید و کمی نرم کننده و شامپو به آب اضافه کنید. بعد از 20 دقیقه لباس را خارج کرده و بدون اینکه لباس را بچلانید، اب اضافی آنرا بگیرید و روی سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. می توانید لبه های لباس اجسام سنگین قرار دهید تا مانع از حمع شدن لباس شود.

پارچه های نخی و پنبه ای

همانطور که گفتیم آب رفتن پارچه های نخی بسیار رایج است. جلوگیری از اب رفتن لباس های نخی و پنبه ای بهتر است لباس را آب سرد، شامپو و نرم کننده، بصورت دستی بشویید و از خشک کردن لباس نخی در خشک کن لباسشویی خودداری کنید.

برای خشک کردن لباس های نخی و پنبه ای، آب اضافی لباس را با حوله بگیرید، سپس آنرا روی سطح صاف پهن کرده و اطراف آن جسم سنگین قرار دهید تا لباس جمع نشود.

اندازه گیری آبرفت و جمع شدگی پارچه

به منظور اندازه گیری میزان جمع شدگی پارچه، نمونهٔ مربع شکل از پارچه را به اندازهٔ ۳۰ سانتیمتر می برند و در هر سمت پارچه،

علامت هایی به فاصلهٔ ۲۵ سانتی متر از یکدیگر و فاصلهٔ ۵/ ۲ سانتیمتر از لبهٔ پارچه قرار می دهند. پس از شستشوی نمونهٔ پارچه،

فواصل بین علامت های روی پارچه اندازه گیری می شود. با در دست داشتن فاصلهٔ اولیه بین علامت ها و همچنین فاصلهٔ ثانویه پس از

شستشوی پارچه، با استفاده از رابطهٔ زیر میزان آ برفتگی پارچه در جهت طول و عرض بدست میاید.

شستشوی لباس و جلوگیری از آبرفتن پارچه نخی

برای جلوگیری از آبرفتن پارچه نخی، ابتدا برچسب مراقبتی لباس را مطالعه کرده و علایم ضروری شستشو درج شده روی آن را مطالعه کنید. در این قسمت حتما نکاتی در رابطه با اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود، وجود خواهد شد. اگر ممنوعیت خاصی نوشته نشده بود، طبق مراحل زیر شستشو را شروع کنید. اگر می خواهید با دست بشویید، حتما از آب سرد استفاده کنید.

بهترین ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس نخی همراه با جلوگیری از آبرفت پارچه آن، لباسشویی غلتکی است نه همزن دار. اگر این نوع از لباسشویی را در منزل ندارید بهتر است از خدمات خشکشویی استفاده کرده و یا با دست لباس را بشویید. توجه کنید که بهتر است دور ماشین را بالا نبرید تا لباس به آهستگی شسته شود. برای خشک کردن لباس نخی از خشک کن استفاده نکنید. پس از شستشو لباس را روی بند خشک کنید.

برخی از روش های گرفتن آبرفت پارچه و لباس

معمولا برای بالا بردن سطح کیفی لباس و پارچه ، تولید کنندگان سعی می کنند به روش های مختلف آبرفت آنها را  تاحد زیادی بگیرند . این روش ها می توانند در مراحل تولید نخ ، پارچه یا لباس باشند.در زیر به مواردی از این اقدامات اشاره می کنیم:

  • کامپکت پارچه : عملیاتی همراه با بخار ، دمای بالا و پرس طاغه پارچه
  • شستشوی تکه ای : یک پرسه ی عادی شست لباس های دوخته شده در ماشین لباسشویی صنعتی
  • مرسریزه کردن نخ : عملیاتی که با کشیده شدن نخ و افزودن سود کاستیک همرا است
  • آنزیم شور : افزودن آنزیم های مختلف به خصوص تثبیت کننده ها به پارچه و لباس
  • پرس : این روش معمولا برای تکه های بافت زمستانی می باشد .
  • ترکیب مواد مصنوعی : معمولا با اضافه نمود یک نخ فیلامنت یا لاکرا ، پارچه را تبیت می کنند.

برای جلوگیری از آبرفت پارچه باید قوانین سختی را رعایت کرد؟

به هر حال، خبر خوب این است که جلوگیری از آبرفت پارچه نخی، پشمی و پنبه ای همانطور که در ادامه این مطلب می خوانید، آسان‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید. کافی است نکات مربوط به اینکه لباس نخی را چگونه بشوییم که اب نرود را رعایت کنید. به همین منظور قبل از شستشوی لباس، حتما به جنس و علائم شستشوی آن دقت کنید. چرا که گاهی لازم است شستشوی لباس فقط توسط خدمات خشکشویی‌های معتبر و ممتاز انجام شود.

نکته مهم دیگر توجه به راهنمای شستشوی روی لباس است. در علائم شستشو مشخص شده است که هنگام شستشو باید به چه نکاتی توجه کنید. مثلا علامت دایره به این معناست که لباس را تحت هیچ شرایطی نباید در خانه بشویید و باید از روش‌های خشکشویی برای شستشوی آن استفاده شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست