Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
17 آبان 1401

کفش مناسب سالمندان چیست ؟ + انواع کفش سالمندان !

همه چی درباره کفش مناسب سالمندان !

پاهایی که هر روز با آنها مسافت بسیاری را می‌پیماییم، قلب دوم انسان هستند و انتخاب کفش مناسب یکی از راه‌های فعال ماندن در این مسیر است. اما بسیاری از سالمندان کفش‌هایی را می‌پوشند که می‌تواند برای آنان خطرناک باشد و حتی باعث سقوط‌شان شود.

 

با شنیدن این جملات شاید به مادربزرگی فکر کنید که پاهایش را در کفش‌های با پاشنه ۳ سانتی فرو برده است. یا پدربزرگی با یک جفت دمپایی فرسوده که با هر قدم، دمپایی روی زمین می‌خراشد و به پیش می‌رود. اما تصورتان را عوض کنید.

 

سالمندان ما این روزها بسیار شیک و فعال هستند و می‌توانند کفش‌هایی بپوشند که در عین به‌روز نگه‌داشتن آن‌ها از سقوطشان هم جلوگیری کند. هنگام خرید کفش باید مطمئن باشید که کفش انتخاب‌شده با سبک زندگی سالمندتان مطابقت دارد.

 

اطلاعات زیر به شما کمک می‌کند تا مشکلات متداول کفش سالمندان را درک کنید. در ادامه می‌آموزید که چه ویژگی‌هایی را باید در یک جفت کفش جستجو کنید و چه نکات عملی را در نظر بگیرید که خرید را برای شما آسان‌تر کند.

 

 

 

خطر سقوط در افراد مسن چقدر وجود دارد؟

با افزایش سن خطر سقوط در سالمندان افزایش می‌یابد. بر اساس آمار موسسه جهانی سالمندان، هرسال از سه نفر بالای ۶۵ سال یک نفر سقوط می‌کند. این سقوط می‌تواند باعث آسیب دائمی و در نتیجه وخامت حال او شود. به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، علت شماره یک صدمات کشنده و غیر کشنده در سالمندان سقوط است.

 

دلایل زیادی برای سقوط سالمندان وجود دارد. افراد سالخورده ممکن است چگالی استخوان کمتری داشته باشند و قدرت عضلانی‌شان کاهش ‌یافته باشد که به‌ مرور زمان صدمات ناشی از سقوط شدیدتر شود.

 

سقوط اغلب منجر به صدمات یا شکستگی در موارد زیر می‌شود:

  • سر
  • شانه‌ها
  • ساعد
  • ستون فقرات
  • لگن
  • باسن

 

سقوط برای سالمندان ترسناک است و حتی باعث شده تا زمان طولانی را در بیمارستان‌ها سپری کنند و استقلال‌شان را از دست بدهند. ترس از سقوط اغلب باعث کاهش فعالیت می‌شود. یک فرد سالخورده که از سقوط می‌ترسد ممکن است از شرکت در فعالیتی دوری کند. درنتیجه بی‌تحرکی منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی و به دنبال آن ضعف استخوان‌ها، عضلات و از بین رفتن تعادل شود. عدم تعادل در افراد مسن آن‌ها را در معرض خطر سقوط قرار می‌دهد.

 

چگونه کفش باعث سقوط و افتادن می‌شود

انتخاب کفش چیزی فراتر از مد یا تکمیل استایل شخصی است. کفش می‌تواند باعث سقوط شده یا حتی از آن جلوگیری کند. با افزایش سن، پاشنه پا بالشتک طبیعی خود را از دست می‌دهد. قوس پا ممکن است صاف و انعطاف‌پذیرتر شود. پاها پهن‌تر می‌شوند و طبیعتاً کفش‌هایی که ده سال پیش اندازه بود ممکن است دیگر مناسب نباشند.

 

در هنگام قدم زدن برای حفظ تعادل، پاها به‌صورت خمیده و پخش می‌شوند. کفشی که خیلی تنگ باشد، حرکت آزادانه را محدود می‌کند. کفش‌های گشاد هم یک خطر محسوب می‌شوند. به همین دلیل انتخاب کفش مناسب سالمندان برای جلوگیری از سقوط یک مسئله بسیار حیاتی است.

 

در ادامه برخی مشکلات رایج مربوط به ‌پای سالمندان را بخوانید.

 

میخچه پا: ایجاد سختی در پوست کف پا که در اثر اصطکاک یا فشار مکرر ایجاد می شود.

 

پینه پا: ایجاد برجستگی روی استخوان انگشتان بزرگ پا و مفصلی که مجبور است به سمت بیرون بچرخد.

 

ضعف قوس پا: ضعیف شدن تاندون پشت قوس پا و در نتیجه تمام کف پا با زمین تماس پیدا می‌کند (مساله‌ای که می‌تواند منجر به درد در زانو و کمر شود)

 

خمیدگی شست پا: تغییر شکل مفصل انگشت پا که باعث می شود انگشتان پا به سمت پایین تا شود نه به سمت جلو.

 

التهاب کف پا: التهاب بافت کف پا که باعث ایجاد درد در پاشنه پا می‌شود، به‌خصوص اوایل صبح.

 

بهترین کفش مناسب سالمندان

ممنکن کفش ورزشی و راحتی، بهترین گزینه برای سالمند شما باشد اما در صورت وجود بیماری یا احتمال آسیب پذیری، نمونه دقیق و مناسب برای این فرد را از پزشک متخصص جویا شوید. به خصوص اگر شخص سالمند دچار به بیماری‌های روماتیسمی، دفرمیتی، اختلالات حسی-حرکتی یا ضعف عضلانی باشد، نیاز به مشورت با دکتر متخصص وجود خواهد داشت.

 

خرید کفش برای سالمندان با بیماری‌ و شرایط خاص

موارد فوق، برای شرایط عادی فرد در زمان کهولت سن در نظر گرفته شده است اما در صورت وجود هر گونه شرایط خاص یا بیماری، بهتر است در انتخاب کفش، نظر پزشک متخصص را بجویید. وجود انحراف در پا، ممکن است نیاز به خرید یک کفش خاص را ایجاد کند. افراد دیابتی به نوع کفش سازگار با شرایط خود نیاز دارند.

 

خرید کفش برای سالمندان با بیماری‌ و شرایط خاص

موارد فوق، برای شرایط عادی افراد در زمان کهولت سن در نظر گرفته شده است، اما در صورت وجود هر گونه شرایط خاص یا بیماری، بهتر است در انتخاب کفش، نظر پزشک متخصص را بجویید. وجود انحراف پا ممکن است نیاز به خرید یک کفش خاص را ایجاد کند. افراد دیابتی به نوع کفش سازگار با شرایط خود نیاز دارند.

 

کفش نامناسب موجب بروز ناراحتی و بیماری‌های مختلفی می‌شود و در صورت وجود این بیماری‌ها، نیاز به خرید کفش طبی یا هر نوع کفش خاص دیگر می‌شود اما با توجه به شرایط افراد مسن، بهتر است به میزان بیشتری به شرایط کفش سالمند خود، توجه کنید.

بسیاری از افراد مسن، علاقه‌ ای به استفاده از کفش ندارد و بیشتر دوست دارند تا با دمپایی، جابه‌جا شوند. عوارض استفاده از پوشش نامناسب تنها متوجه پا نیست و افتادن به دلیل استفاده از پوشاکی مانند دمپایی نه تنها پا، بلکه جان فرد مسن را تهدید می‌کند. از دست دادن بینایی تا حملات قلبی، از عوارض افتادن به دلیل عدم استفاده از کفش مناسب سالمندان است.

 

انواع کفش مناسب سالمندان

فعالیت و حرکت یکی از کلیدهای سالم ماندن است و سن اصلا اهمیت ندارد. کفش مناسب برای سالمندان، آن‌ها را در مسیر حفظ سلامت جسمی و لذت بردن از زندگی در میان شلوغی‌های روزمره پیش می‌برد. در اینجا چهار نوع کفش برتر وجود دارد که هر سالمند باید آن‌ها را داشته باشد.

 

کفش پیاده روی سالمندان

پیاده‌روی یکی از ساده ترین فعالیت‌های بدنی است که تقریباً همه بدون توجه به سطح آمادگی جسمانی خود می‌توانند در آن شرکت کنند. یک کفش پیاده‌روی خوب می‌تواند تفاوت زیادی را بین لذت بردن از پیاده‌روی و یا برگشت به خانه بادرد پا ایجاد کند.

 

کفش پیاده‌روی برای افراد سالخورده باید دارای یک کفی لاستیک بدون لغزش باشد. کفشی سبک و راحت که روی پا کاملا ایمن باشد و خیلی محکم نباشد. کفش‌هایی با بندهای قابل تنظیم بهترین تناسب (از جهت محکم یا گشادی کفش) را فراهم می‌کند.

 

کفش زمستانی سالمندان

بسته به آب‌وهوای محل سکونت، احساس راحتی در ماه‌های زمستان بسیار مهم است. ترس از یخ زدگی معابر می‌تواند سالمندان را خانه نشین کند. در یک بررسی آماری بین سالمندان با میانگین سنی ۷۴ سال، در طول زمستان ۷۱۴ لغزش و ۶۲ مورد سقوط گزارش شده است!

 

پس به دنبال کفش مناسب برای سالمندان بگردید تا به عزیزان شما کمک کند با کاهش دمای هوا و یخ زدن معابر احساس امنیت بیشتری داشته باشند. چکمه‌های لاستیکی یا کفش‌های ساقه بلند که بیشترین اصطکاک را ایجاد می‌کنند گزینه مناسبی هستند. بند کفش یا زیپ می‌توانند کمک کنند که تا چکمه‌های خود را محکم کنند و به یک استایل مناسب برسند.

 

افراد مسن ممکن است در پاهای خود احساس سرما کنند. پس هنگام انتخاب مطمئن شوید که کفش گرما کافی دارد و از رطوبت هم محافظت می‌کند. پاهای مرطوب و سرد تعادل را مختل می کنند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز