Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
30 مهر 1401

کلاه شاپو چیست؟ + تاریخچه کلاه شاپو را بدانید!

همه چی درباره کلاه شاپو 

یکی از اکسسوری های مهم و کاربردی که کامل کننده یک استایل جذاب می باشد، کلاه است. هر کدام از کلاه ها شکل و مدل خاصی دارند و برای یک نوع از استایل مناسب می باشند. کلاه شاپو یا کلاه فدورای کلاسیک برای استایل های رسمی گزینه بسیار مناسبی است. اگر چه این کلاه بسیار معروف است اما ممکن است خیلی از افراد ندانند که کلاه شاپو چیست و چه شکلی دارد، ما در این مقاله در مورد کلاه شاپو و کاربرد آن، اطلاعاتی ارزنده را به شما عزیزان ارائه می دهیم.

کلاه شاپو کلاهی لبه دار است و اطراف آن دارای یک خمیدگی موازی به سمت بالا می باشد. در قسمت بالای کلاه، یک گودی وجود دارد و دور بعضی از کلاه های شاپو، با نواری مشکی تزئین شده است. امروزه انواع کلاه شاپو در بازار موجود است و افراد می توانند کلاه شاپوی مورد نظر خود را به آسانی انتخاب و خریداری نمایند.

تاریخچه ایی از کلاه شاپو

کلاه شاپو اگرچه یک کلاه انگلیسی و آمریکایی است اما در زمان پهلوی استفاده از این کلاه رایج بوده است و در سال ۱۳۰۶ بر اساس دستور رضا شاه تمام افراد شاغل در دستگاه های حکومتی باید از این کلاه استفاده می کردند. پس از گذشت مدت زمانی، تصمیم بر این شد که دانش آموزان نیز به این گروه اضافه شوند و از کلاه شاپو در پوشش خود استفاده کنند.

از آنجایی که در زمان قدیم پوشش مردم به یک شکل واحد نبود، رضا خان تصمیم گرفت که قانون لباس متحدالشکل را به تصویب برساند تا تمامی مردم در ظاهر خود تغییراتی صورت دهند و در پوشش خود حتما از کلاه شاپو استفاده کنند. تا پیش از تصویب این قانون، بعضی از مردم با دستار در میان عموم ظاهر می شدند و کارمندان از کلاه هایی که لبه نداشتند استفاده می کردند و این قانون از نظر مردم نوعی تجددگرایی و تقلید از سبک های اروپایی بود که به یکباره وارد ایران شد.

کلاه شاپو از کدام کشور است؟ 

هر کدام از کلاه های موجود در بازار پیشینه مشخصی دارند و کلاه شاپو از قدیم به عنوان یک نوع کلاه کلاسیک انگلیسی و آمریکایی شناخته شده است. این کلاه نام های دیگری مانند کلاه فدورا، کلاه کلاسیک، کلاه پهلوی، کلاه انگلیسی و کلاه شهرزادی نیز دارد ولی بیشتر مردم این کلاه را با نام کلاه شاپو و کلاه پهلوی می شناسند. این کلاه زیبا در ابتدا در میان زنان رایج و مد بود و سپس از سوی مردان نیز با استقبال روبرو شد.

رنگ کلاه شاپو

کلاه شاپو تنوع رنگ بالایی دارد، اما بهتر است از رنگ‌های خنثی برای این نوع کلاه استفاده شود. استفاده از کلاه شاپو با رنگ‌های خیلی روشن، توجه‌ها را بسیار جلب می‌کند که این اصلا خوب نیست. کلاه شاپو با رنگ مشکی، خاکستری، قهوه‌ای بسیار مناسب است.

جنس کلاه شاپو چگونه است؟ 

کلاه شاپو با جنس‌های مختلف برای مشتریان ارائه می‌گردد. انتخاب جنس این نوع کلاه به فصل و آب و هوا بستگی دارد. انواع کلاه خنک و سبک از جنس حصیر، برای فصل گرم مناسب است.

کلاه شاپو را چگونه بپوشیم؟ 

معمولا استفاده از یک کلاه فدورا یا شاپو با رنگ تیره همراه یک کت و شلوار بسیار جذاب و خاص به نظر می‌رسد. بهتر است همراه کت و شلوار خود از یک جلیقه هم استفاده کنید تا کلاه شاپو متناسب‌تر به نظر برسد. از رنگ‌های روشن کلاه شاپو، بهتر است همراه یک ست اسپرت استفاده کنید. یک کلاه رنگ روشن مثلا به رنگ خاکستری و یا سفید، بهتر است با یک شلوار جین تکمیل شود.

تفاوت کلاه شاپو ، خاخامی و فدورا چیست ؟

کلاه خاخامی دارای لبه های پهن می باشد ؛ تاج این کلاه در دو قسمت چپ و راست فرو رفتگی برای قرار گرفتن دست هنگام برداشتن و گذاشتن کلاه را دارد . دارای بند از داخل برای تنظیم سایز کلاه مناسب سر ، می باشد . مطابق سلیقه و طراحی قسمت تاج کلاه دارای تزیینات از جمله بند چرمی ، پایپون ، پر و … می باشد .

کلاه فدورا یا پاناما پهنای لبه ی کمتری را نسبت به کلاه خاخامی دارد . قسمت تاج کلاه کاملا گرد و بدون فرورفتگی می باشد . همانند کلاه خاخامی بند از داخل برای تنظیم را دارد و در قسمت تاج مطابق با سلیقه و طراحی دارای تزیینات مختلف و متفاوتی می باشد .

کلاه شاپو نسبت به هر دو کلاه فدورا و خاخامی ، پهنای لبه ی کمتری دارد . لبه های کلاه به میزان چند میلی متر تا چند سانتی متر به سمت بالا تا خورده و انحنا دارد . قسمت تاج کلاه شاپو بر خلاف خاخامی و فدورا که گرد می باشند ، حالت بیضی دارد . تاج بیضوی کلاه در برخی مدل ها دارای فرورفتگی و برخی بدون فرورفتگی می باشد . معمولا در رنگ های مشکی تولید می شود . دارای بند تنظیمی از داخل است و تاج آن اغلب به وسیله بندی پارچه ای یا چرمی به دور تاج به حالت کمربندی پیچیده شده است .

کاربرد و تنوع کلاه شاپو در عصر حاضر چیست؟ 

در بخش قبل گفتیم که تاریخچه کلاه شاپو چیست و چگونه پای این کلاه به ایران باز شد، در ادامه قصد داریم تا شما را با کاربرد و تنوع این کلاه بیشتر آشنا سازیم. کلاه شاپو نیز مانند بیشتر کلاه ها تنوع بالایی دارد و افراد متناسب با سلیقه خود می توانند مدل مناسب خود را انتخاب نمایند. معمولا در فصول سرد از کلاه شاپوی پشمی و در فصول سرد از نوع حصیری آن استفاده می شود. این کلاه زیبا، استایل متفاوتی به ظاهر افراد می بخشد و هر کسی متناسب با فرم صورت خود می تواند از کلاه شاپوی نوع لبه بلند یا لبه کوتاه استفاده نماید.

بیشتر مردان کلاه شاپوی کلاسیک را با کت و شلوار می پوشند زیرا این کلاه ظاهر رسمی تری به آنها می دهد. کلاه شاپو با شلوار جین نیز ست می شود و بهتر است برای ست کردن آن با این استایل، از مدل های امروزی کلاه شاپو که فرم کلاسیک ندارند استفاده شود. خانم ها نیز این کلاه را در استایل های مختلفی مورد استفاده قرار می دهند، زیرا انواع مختلف کلاه شاپو را می توان در سبک های مختلفی به کار برد و تیپ های متفاوتی را با این ایجاد نمود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز