Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
26 مهر 1401

متر خیاطی چیست؟ + انواع متر کدامند؟

همه چیز در رابطه با متر خیاطی و انواع متر! 

متر خیاطی چگونه است

در دنیای خیاطی و قبل از شروع هر دوخت و دوزی، اندازه گیری حرف اول را می‌زند. به عبارتی اندازه گیری دقیق ، دوخت حرفه ای لباس ها را با زیبایی و دقت بهتری در پی خواهد داشت.
یکی از ابزارهای اندازه گیری که بیشترین کاربرد را در حرفه‌ی خیاطی دارد ، متر است. در حقیقت یک عملیات خیاطی زمانی به بهترین نحو ممکن به پایان می‌رسد که اندازه ها به طور دقیق گرفته شده باشند و به طور دقیق بر روی پارچه منتقل شده باشند تا دوخت لباس بر اساس این اندازه ها به صورت دقیق انجام گیرد.
به همین دلیل، متر خیاطی ، یک ابزار ضروری در امور خیاطی است که بدون آن عملا کار خیاطی به پیش نخواهد رفت.

متر خیاطی معمولا به صورت پلاستیکی یا پارچه‌ای تولید می‌شود و اندازه های روی آن بر حسب میلی متر، سانتی‌متر ، متر و یا اینچ و فوت مشخص شده است.
در زمان خرید متر خیاطی باید به طول آن توجه داشته باشیم. شرکت های تولید کننده متر خیاطی، این ابزارهای اندازه گیری را با طول های مختلفی از جمله 150 سانتی‌متر و 300 سانتی‌متر به بازار عرضه می کنند.

تفاوت متر خیاطی با متر معمولی در چیست

حال که متر خیاطی، متر معمولی و انواع آن را به خوبی شناختیم، می‌توانیم به بیان تفاوت این دو بپردازیم. یکی از تفاوت های اصلی متر خیاطی با سایر مترها ، جنس آن هاست. مترهای خیاطی معمولا از پلاستیک یا پارچه تولید می‌شوند و انعطاف پذیری بالایی دارند تا بتوان به راحتی به وسیله‌ی آن‌ها اندازه هایی مانند دور کمر ، دور بازو و … را اندازه گیری نمود. در مقابل، مترهای معمولی با توجه به کاربرد و شرایط محیطی از متریال هایی با استحکام بالاتر ساخته می‌شوند.
از دیگر تفاوت های متر معمولی با متر خیاطی مقیاس آن هاست. مترهای خیاطی به دلیل آنکه برای کارهای ظریف مورد استفاده قرار می‌گیرند ، دارای مقیاس های میلی‌متر ، سانتی‌متر و اینچ هستند. دیگر مترها ممکن است تنها بر اساس سانتی‌متر و متر اندازه گذاری شده باشند.
مترهای خیاطی همچنین برای راحتی کاربر در هنگام استفاده به صورت دورو اندازه گذاری شده اند در حالی که فقط برخی از مترهای معمولی به صورت دورو هستند و این ابزارها معمولا به صورت یکرو اندازه گذاری می‌شوند.

نحوه گرفتن متر خیاطی، بی دقتی نکنید!

شاید برایتان عجیب باشد که ساده ترین عوامل در یک اندازه گیری صحیح، چگونه تا این اندازه برای کسب یک نتیجه رضایت بخش مهم و حیاتی هستند. نحوه گرفتن متر یکی از مراحل آموزش طراحی خیاطی است که یادگیری آن می تواند روش اندازه گیری شما را به کلی جابجا کند. برای اینکه گرفتار این مشکل نشوید، بهتر است هنگام کار با متر، آن را به شکل استاندارد در دستان خود بگیرید.

برای محاسبه اندازه های افقی، باید متر را دقیقا موازی با زمین بگیرید. این کار به شما کمک می کند که انحراف کمتری در محاسبه داشته باشید و خطای شما به اندازه میلی متر باشد. به علاوه برای اندازه گیری طول، می توانید متر را به موازات بازو یا ساق پا بگیرید.

یک متر خیاطی چند متر است

شاید برای خیلی از افراد که کار خیاطی را بطور آماتور انجام داده اند، استفاده از مترهای 300 سانتیمتری ضروری به نظر نیاید اما در کارهای حرفه ای خیاطی و برای خیاطان لباس های عروس و لباس های مجلسی که عمدتا دنباله لباس در برخی موارد به چندین متر نیز می رسد و بعضی موارد از این دست، استفاده از مترهای با طول بالاتر باعث سهولت کار اندازه گیری خواهد شد. متر خیاطی در مشاغل مختلفی کاربرد دارد که یکی از این کارها، دوخت پرده می باشد. در کارگاه های دوخت پرده نیز به دلیل بزرگ بودن اندازه های پرده ها به دلیل راحتی فرد از مترهای با اندازه های بیشتر استفاده می شود. سایز معمول و پر کاربرد متر خیاطی، سایز 150 سانتیمتر آن می باشد که البته با توجه توضیحات داده شده در این مقاله و احساس نیاز بازار، تولیدکنندگان اقدام به تولید متر با اندازه 300 سانتیمتر نیز نموده اند. در واقع متر خیاطی در ابعاد 1.5 متر و 3 متر در بازار موجود می باشند.

مدل‌های مختلف این ابزار بر اساس محل و محیط مورد استفاده از آن‌ها به دسته‌های زیر طبقه بندی می‌شوند:

  • متر روکش دار پی وی سی
  • متر فلزی
  • متر فایبر گلاس
  • متر باطری دار
  • متر مهندسی
  • متر لیزری
  • متر چرخ دار
  • متر تاشو
  • متر خیاطی
  • گونیا متر
  • متر تلسکوپی
  • متر جیبی
  • متر قد سنج
  • متر چند کاره

متر باتری دار چیست 

برای تولید مترهای باطری دار از یک بدنه ABS استفاده می‌شود. این بدنه بسیار مقاوم و ضد ضربه است. برخی از کاربرات ترجیح می‌دهند تا متر را با راحتی بیش‌تر و یا به شکل اتومات جمع کنند. متر باتری دار این امکان را برای کاربران فراهم آورده ‌است. بنابراین تفاوت اساسی این مدل با مدل‌های فلزی، فایبر گلاس و روکش pvc در نحوه جمع کردن متر است. برای این منظور یک دکمه تعبیه شده است که با استفاده از آن می‌توانید به صورت خودکار متر را جمع کنید. همچنین اگر قصد اندازه‌گیری‌های با متراژ بالا را دارید، می‌توانید از این نوع استفاده کنید. چرا که بسیار منعطف بوده و با متراژهای بالاتری قابل تهیه هستند. با این حال، وجود سیستم جمع کننده خودکار، مهم‌ترین مزیت این نوع به شمار می‌آید که به علت جمع کردن متر با سرعت متعادل، از خوردگی لبه‌ها و آسیب دیدن آن‌ها در زمان جمع شدن جلوگیری می‌کند. اولین مترهای باتری دار توسط برند رونیکس در ایران معرفی شدند.

-متر لیزری چیست 

نسل جدید مترهای ساخته شده و موجود در بازار هستند که در کارهای تخصصی و حساس از محبوبیت بالایی برخوردار شده‌اند. از این مترها اغلب در کارهای مهندسی به خصوص در پروژه‌های راه و ساختمان استفاده می‌شود. در واقع مترهای لیزری جهت افزایش سرعت و دقت در کار و کاهش زمان و نیروی مورد نیاز برای اندازه‌گیری و محاسباتی از این دست طراحی شده‌اند. متر لیزری دارای دقت بسیار بالایی بوده و فرآیندهای مربوط به متراژ و محاسبات آن را تا حد زیادی ساده کرده‌اند. برای مقایسه به این مثال ساده توجه کنید.

برای متر کردن یک محل، با استفاده از مترهای ساده گذشته، نیاز بود تا دو نفر به طور همزمان این کار را انجام دهند. علت آن نیز نیاز به شخص دومی برای نگه داشتن سر متر در محل مورد نظر بود. اما متر لیزری این کار را ساده کرده‌ است. و نیاز به نیروی دوم از این فرآیند را حذف کرده‌است. همچنین مدل‌های بسیار متنوعی از این وسیله ساخته شده که کاربران با توجه به نیاز خود می‌توانند مدل مورد نظر را تهیه کنند. در مدل‌های پیشرفته این وسیله، می‌توانید با استفاده از یک اپلیکیشن ساده و مختص متر مورد نظر، آن را به گوشی خود متصل کرده تا محاسبات وقت گیر مورد نظر را نیز انجام دهد. بنابراین انجام محاسبات طولانی، پیچیده و پی در پی که زمان بر نیز خواهند بود، به کمک این ابزارها ساده شه و با سرعت بالایی انجام می‌شود. علاوه بر این با استفاده از متر لیزری با برد بالا، می‌توانید فواصل طولانی را نیز اندازه‌گيري كنيد.

متر قدسنج

همانطور كه نامش پيداست، از آن براي اندازه‌گيري قد استفاده مي‌شود. پر مصرف‌ترين نوع متر در مطب و يا مراكز مختلف پزشكي است. اين مترها داراي يك پايه هستند كه موجب ايستادن آن‌ها بر روي زمين مي‌شود. براي استفاده نيز بايد ابتدا پايه را بر روي زمين قراردهيد. سپس هوك ابزار را بكشيد تا عدد صفر به نشان قرمز برسد. سپس آن‌را به ديوار متصل كنيد تا بدون حركت باقي بماند.

متر مهندسی

همانطور که در بخش مقدمه این مقاله عنوان شد، مترها با توجه به نوع کاربرد و نیاز کاربران طراحی می‌شوند. بنابراین در کارهای حرفه‌ای و محیط‌هایی مانند ساختمان‌ها و یا کارخانه‌های ساخت و تولید قطعات، به مترهای مقاوم با طول‌های بیش‌تر نیاز است که مدل‌های قبلی پاسخگوی کامل نیاز این دسته از کاربران نخواهد بود. شاید از نظر شکل ظاهری، مدل‌های قبلی هم با نام متر مهندسی خوانده شود، اما این نامگذاری صحیح نیست. متر مهندسی دارای ویژگی‌های منحصر به فردی بوده که موجب استفاده آن در زمینه‌ها و امور مختلف می‌گردد. به طور معمول برای ساخت بدنه این دسته از مترها از پلاستیک یا آلومینیوم استفاده می‌شود. که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را داشته و انتخاب هر کدام از این دو نوع باید متناسب با شرایط کار و محیط مورد استفاده کاربر انجام گیرد.  این مترها دارای یک دسته به شکل حرف انگلیسی D و یا دسته‌های معمولی هستند. برای جمع کردن نوار مدرج متر پس از اتمام کار، از یک دسته چرخان در مرکز استفاده شده‌است. عرض این مترها باریک بوده و از جنس پارچه و یا فلز با روکش خاص ساخته می‌شوند. در ابتدای نوار تمامی این مدل‌ها از قلاب به جای هوک استفاده شده که قادر است تا به مبدا مورد نظر متصل شود. متر مهندسی به طور معمول، با متراژهای 30 و 50 متر روانه بازار می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز