Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
28 مرداد 1403

دانستنی های سیاره زهره را بدانید ! + موقعیت سیاره زهره کجاست ؟

سیاره زهره، ونوس یا ناهید دومین سیاره از خورشید و نزدیکترین همسایه سیاره‌ای ما است. سیاره زهره از نظر ساختار و اندازه مشابه زمین است و در جهت مخالف بیشتر سیارات به آرامی می‌چرخد.

جو غلیظ آن گرما را در نتیجه اثرات گلخانه‌ای به دام می‌اندازد و آن را به گرمترین سیاره منظومه شمسی تبدیل می‌کند که دمای سطح آن به اندازه‌ای گرم است که می‌تواند سرب را ذوب کند.

نگاهی اجمالی به منطقه‌ای پایین‌تر از ابرها، آتشفشان‌ها و کوه‌های تغییر شکل یافته را نشان می‌دهد.

تصویر ۱: سیاره ونوس، دومین سیاره‌ای است که از خورشید قرار گرفته است.

ونوس به عنوان الهه عشق و زیبایی روم باستان نامگذاری شده است و در نزد یونانیان باستان به «آفرودیت» (Aphrodite) معروف بوده است.

اندازه و فاصله سیاره زهره چه قدر است؟

با شعاع 6,052 کیلومتر (3760 مایل) سیاره ونوس یا ناهید تقریباً هم اندازه زمین است و شاید بتوان گفت کمی از زمین کوچکتر و از سیاره زحل بزرگ تر

از فاصله متوسط 108 میلیون کیلومتر (67 میلیون مایل)، سیاره ونوس 0٫7 واحد نجومی با خورشید فاصله دارد.

یک واحد نجومی که مخفف آن AU است، فاصله خورشید تا زمین است. رسیدن نور از خورشید تا زهره حدود 6 دقیقه طول می‌کشد.

سیاره زهره

مدار و چرخش سیاره زهره چگونه است؟

چرخش و مدار سیاره ونوس از چند جهت غیرمعمول است. زهره یکی از دو سیاره‌ای است که از شرق به غرب می‌چرخد. فقط سیاره زهره و اورانوس این چرخش رو به عقب را دارند.

ونوس یک چرخش را در 243 روز زمینی کامل می‌کند که این موضوع سبب می‌شود تا طولانی‌ترین روز را نسبت به هر سیاره دیگری در منظومه شمسی داشته باشد، این مقدار حتی طولانی‌تر از یک سال کامل در این سیاره است.

اما در این سیاره بر خلاف بسیاری دیگر از سیارات منظومه شمسی، خورشید هر روز طلوع و غروب نمی‌کند.

در ونوس، یک چرخه روز-شب 117 روز زمینی طول می‌کشد زیرا ونوس در خلاف جهت چرخش مداری خود به دور خورشید می‌چرخد.

زهره در 225 روز زمینی یا کمی کمتر از دو روز ونوسی یک دور کامل را به دور خورشید (یک سال به وقت ونوس) انجام می‌دهد. در حقیقت هر سال در ونوس برابر با ۲ روز ونوسی است.

مدار آن به دور خورشید تقریباً یک دایره کامل است و دایروی‌تر از هر مدار دیگری به دور خورشید است. مدارهای دیگر سیاره‌های منظومه شمسی حول منظومه شمسی بیشتر بیضوی یا بیضی شکل است.

نام های دیگر زهره

زهره علاوه بر نام ناهید و ونوس نام های دیگری دارد مثلا در فارسی، بیدخت و بیلفت نیز نامیده می‌شد و واژه بیدُخت در شکل کهن‌تر خود بَغدخت و به معنای «دختر خدا» بوده‌است.

نام این سیاره در زبان لاتین، ونوس، برگرفته از نام خدای عشق و زیبایی روم باستان است. در یونان باستان، نام خدای آفرودیته بر آن نهاده شد.

ویژگی های سیاره زهره

زهره گرم‌ترین سیاره در منظومهٔ شمسی است. این سیاره دارای هواکره است. هواکره ضخیم و غلیظ آن موجب می‌شود که دیدن سطح آن با چشم غیرمسلح، دشوار باشد.

بیشتر هواکره آن را کربن دی‌اکسید تشکیل داده و در ابرهای بالایی آن قطره‌های ریز سولفوریک اسید وجود دارند.

وجود کربن دی‌اکسید در هواکره این سیاره که گرما را در سیاره نگه می‌دارد دمای آن را به مقدار بسیار چشم‌گیری (۴۸۰ درجه سلسیوس نزدیک سطح سیاره) افزایش داده‌است.

این سیاره یکی از سیاره‌های سنگی و فشرده و دارای آتشفشان های فعال، زمین‌لرزه و رشته‌کوه است. زمان لازم برای یکبار گردش این سیاره به دور خورشید ۲۲۵ روز زمینی است.

زهره در سنجش با بیشتر سیاره‌ها در منظومهٔ شمسی از جمله زمین، کروی‌تر است و به علت چرخش بسیار آهسته دور محوری آن، پدیده تورفتگی یا مسطح شدن قطب‌ها و برآمدگی یا تورم نواحی استوایی در آن، کمتر از دیگر سیاره‌ها رخ می‌دهد. طول یک شبانه‌روز در سیارهٔ زهره از یک سال این سیاره کمی بلندتر است.

ساختار درونی

با در دست نبودن داده‌های لرزش‌سنجی، گشتاور لختی و جزئیات زمین‌شیمی از ساختار درونی سیاره ناهید، آگاهی کمی از ساختار داخلی و ژئوشیمی این سیاره در دست است. دو دیدگاه دربارهٔ ساختار درونی سیارهٔ زهره وجود دارد.

به نظر می‌رسد به خاطر نزدیکی اندازه، جرم، چگالی زهره و زمین، لایه‌های درونی زهره مانند زمین، از پوسته، گوشتهٔ احتمالاً جامد و هستهٔ مذاب تشکیل شده باشد و هستهٔ این سیاره نیز مانند زمین ترکیبی از آهن و نیکل باشد.

بر پایه یافته‌های ونرا-۴ در ۱۹۶۷ (میلادی) سیاره زهره دارای میدان مغناطیسی بسیار ضعیفی است.

به نظر می‌رسد به دلیل چرخش بسیار کند زهره، هسته مذاب آن (خاستگاه پیدایش میدان مغناطیسی) حرکت زیادی نداشته و میدان مغناطیسی آن ضعیف باشد.

اما گرمایی که در میلیون‌ها سال در درون سیاره حبس شده، به شکل ناگهانی و مانند فعالیت‌های آتشفشانی بسیار بزرگ آزاد شده و شکل سطحی سیاره را دگرگون می‌کند.

سیاره زهره

مشخصات فیزیکی

هواکره

زهره دارای هواکره است. هواکره ضخیم و غلیظ آن موجب می‌شود که دیدن سطح آن به سادگی، ممکن نباشد.

مواد سازنده

تفاوت بزرگ زهره با زمین، هواکره آن است که ۹۶٫۵٪ آن را کربن دی‌اکسید و ۳٫۵٪ آن را نیتروژن تشکیل داده و در ابرهای فوقانی آن قطرات ریز سولفوریک اسید وجود دارد.

 

دیگه نگران تامین پوشاک بچگانه فروشگاهت نباش. تولیدی حمیدی یکی از بهترین و بزرگ ترین تولیدی های پوشاک بچگانه در کشور پوشاک شما را با ضمانت فروش تامین می‌کند 

 

وجود کربن دی‌اکسید در هواکره این سیاره دمای آن را به مقدار بسیار چشم‌گیری افزایش داده‌است (تا ۴۸۰ درجه سلسیوس در سطح سیاره

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user