داکرون چگونه پارچه ایی است؟

از داکرون به عنوان پارچه مبل، رختخواب، پرده، فرش و بالش استفاده می کنند. بسیاری از افراد در تشخیص پارچه داکرون و پلی استر دچار مشکل می شوند. در مورد تفاوت بین این دو، مواردی مبهم وجود دارد. ساده ترین توضیح این است که پارچه داکرون شکل بهتر و جذاب تری از پلی استر است. در ادامه به معرفی پارچه داکرون می پردازیم تا بخوبی تفاوت آن با پلی استر را متوجه شوید.

 پارچه داکرون چه قابلیت هایی دارد؟

پارچه داکرون کاربردهای بسیار وسیعی دارد از جمله مصارف پارچه داکرون، در محصولاتی مانند تشک , بالش , روکش مبلمان , بالشتک صندلی , پیراهن مردانه , شومیز , لباس های بیمارستانی , فرم مدارس و اداره و تولید انواع کارهای پوشاک  می باشد.

پارچه های داکرون به دلیل مقاومت بالا و ثبات رنگی در تهیه کالای خواب و روتختی نیز استفاده می شود علاوه بر این , حریر داکرون برای دوخت پرده و مانتو کاربرد دارد .

ویژگی های پارچه داکرون

داکرون یک پارچه پلی استر ضد حساسیت است که جاذب نیست و در برابر کپک و لکه مقاوم است. زیرا نمی تواند آب یا مایعات دیگر را در خود نگه دارد. این پارچه انتخاب ارجح برای منسوجات خانگی است. شستن کاناپه ها، بالش، تشک، تخته سر و صندلی های روکش شده واقعاً دشوار است. از آنجایی که سایر پارچه های پلی استر دارای آسیب پذیری هایی هستند که نیاز به شستشوی منظم یا تمیز کردن کامل آن ها برای جلوگیری از آسیب طولانی مدت دارند، نگهداری بسیار بالایی دارند. داکرون مناسب به نظر می رسد و عملاً تخریب ناپذیر است.

تفاوت های پارچه داکرون با پلی استر در چه چیزی است؟

اما پلی استر که به داکرون شباهت دارد؛ پارچه ای است که در اوایل دهه 1940  توسط دانشمندان انگلیسی در بازی با استرها و پلیمرها اختراع شد. در زمان اختراع، آن را پیشگامانه و آینده نگر می دانستند. طراحان تقریباً بلافاصله شروع به استفاده از پارچه برای لباس های مد روز کردند.

جزء اصلی پارچه پلی استر نوعی پلاستیک است که به راحتی شستشو، خشک و رنگ می شود. در برابر چروکیدگی و تاب خوردگی مقاوم است. دارای الیاف قوی هستند که به لباس‌ها و روکش‌ها کمک می‌کند. با وجود استحکام، پلی استر از نظر ساختاری سفت و سخت نیست.

اتصالات پارچه انعطاف پذیر است و باعث می شود آن را سبک و راحت بپوشید. پلی استر به دلیل انعطاف پذیری طبیعی به راحتی شکل خود را حفظ می کند. چروک نمی‌شود، و این باعث می‌شود به راحتی برای تیشرت ها مورد علاقه باشد. هیچ‌ کس نمی‌ خواهد لباس‌ های روزمره یا وسایل تمرینی خود را اتو کند، و به همین دلیل است که جذابیت و راحتی پلی استر به سرعت مورد توجه قرار گرفت.

هر پارچه ای که عمدتاً از نخ یا الیاف پلی استر تشکیل شده باشد، پارچه پلی استر در نظر گرفته می شود. ترکیبات زیادی از مواد وجود دارد که می توان آنها را با پارچه پلی استر برای تغییر بافت آن ترکیب کرد، از جمله پنبه.

مواد پلی استر نیز پلاستیکی است، اما شکل متفاوتی دارد. پلی استرها به هر ماده ای گفته می شود که از 85 درصد استرها، اسید ترفتالیک و الکل دی هیدریک ساخته شده باشد.

داکرون یک مزیت ساختاری دارد، زیرا واکنش کمتری دارد. مانند پلی استر به رطوبت پاسخ نمی دهد. پلی استر رطوبت را جذب می کند و آن را به ماده ای ایده آل برای لباس های ورزشی تبدیل می کند. Dacron به طور قابل توجهی کمتر واکنش نشان می دهد، زیرا ساختار بسته آن رطوبت را دفع می کند.