Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
2 شهریور 1401

استایل رترو چیست؟ + با ویژگی های استایل رترو آشنا شوید!

استایل رترو زنانه یعنی چه؟

واژۀ رترو از دهۀ 1960 استفاده می ‌شود و از همان زمان، به چیزهای مرسوم در گذشته اشاره دارد. بسیاری از مردم از این واژه به استایل ‌هایی اشاره دارند که در گذشته طراحی شده‌ اند. استایل رترو، عناصر استایل‌ های گذشته را در خود دارد.
استایل رترو به دنبال احیای استایل گذشته ‌های دور نیست، بلکه به دنبال احیای استایل ‌هایی است که کمتر از 100 سال قدمت دارند. واژۀ رترو (retro)، ریشۀ لاتین دارد و به معنای زمان ‌های گذشته است.

واژۀ رترو ابتدا در صنعت مد فرانسه استفاده شد. کمی بعد، رترو به انگستان هم راه پیدا کرد و استایل‌ های قدیمی و نزدیک به دورۀ معاصر، دوباره زنده شدند.
ژان بادریلارد، نظریه پرداز فرانسوی، رترو را نوعی اسطوره‌ زدایی از گذشته دانست.
رترو برای توصیفِ نگرش و مُدی استفاده می‌ شود که متعلق به گذشته ‌ای نه چندان دور است و دیگر مدرن نیست. گاهی به جای واژۀ رترو از واژۀ وینتیج استفاده می‌ شود که البته کاملاً متفاوت از یکدیگر هستند و در ادامه، به تفکیک این دو خواهیم پرداخت.

تاریخچه جذاب استایل رترو را بدانید!

واژۀ استایل رترو یا «استایل ملهم از وینتیج» به نوعی استایل اشاره دارد که عناصر آن (از جمله لباس‌ ها و اکسسوری ‌ها) به سبکِ لباس‌ ها و اکسسوری ‌های حداقل بیست سال گذشته طراحی شده ‌اند.
امروزه، این لباس ‌های دهه‌ های پیشین، بازتولید می ‌شوند و حتی برندهای مشهوری مانند آدیداس و نایک، به تولید عناصر استایل رترو پرداخته ‌اند. در ادامه، برخی از لباس ‌ها و اکسسوری ‌های زنانه ‌ای را که در گذشته مُد بوده اند و امروز دوباره مُد شده ‌اند، شرح خواهیم داد.

در دهۀ 2010، رنگ‌ های نئونی- که در دهۀ 1980 و اوایل دهۀ 1990 بسیار محبوب بودند- دوباره مُد شدند. البته این رنگ ‌های نئونی برای اولین بار در دهۀ 1950 بسیار محبوب ، و در دهۀ  1980 دوباره احیا شدند.

در همین دهۀ 2010، شلوارهای جین فاق بلند و شلوارهای جین مام استایل متعلق به دهۀ 1980 ، دوباره مُد شدند و با وجود اینکه سال ‌ها بود مردم فقط شلوارهای جین چسبان و فاق کوتاه می ‌پوشیدند، دوباره این شلوارهای گشاد و فاق بلند، رفته رفته در سراسر جهان، طرفداران بسیار زیادی پیدا کردند.

این شلوارها را با لباس ‌های متعددی می ‌توان ست کرد، از تاپ و تیشرت گرفته تا شومیز و سویشرت و کت جین.

 نمونۀ دیگر، کت ‌های بلیزر اووسایزی هستند که در دهۀ 1980 بسیار محبوب بودند و سال‌ ها بود که دیگر هیچ طرفداری نداشتند. امروزه، کت ‌های بلیزر اوورسایز بسیار محبوب هستند و می ‌توانید آن ‌ها را به همراه لباس ‌های ساده، مانند تیشرت، به تن کنید.

چارچوب و اصول کلی در استایل رترو زنانه چیست؟

رترو، برخلاف وینتیج، به زمان تولید لباس اشاره ‌ای ندارد. رترو به تقلید از استایل و لباس‌ های گذشته اشاره دارد.
بسیاری از طراحان استایل رترو، با تولید لباس‌ های متعلق به دهه ‌های 1980 و 1990، سعی دارند لباس‌ ها و استایل ‌های گذشته را دوباره احیا کنند.
این لباس‌ های تولیدشده، رترو هستند، نه وینتیج!
در واقع، استایل رترو، راه را برای بازگشتِ الگوها و استایل‌ های وینتیج به دنیای مدرن هموار می ‌کند. واژۀ رترو هم مثل واژۀ وینتیج، لزوماً به استایل اشاره ندارد، بلکه به موسیقی و لوازم منزل نیز نظر دارد.

کت های اور سایز و بلیزری مناسب  استایل رترو 

کت بلیزر قدمتی در قرن ۱۹ دارد؛ این کت دو ردیف دکمه دارد و دو لبه آن کاملاً روی هم می افتند. کت بلیزر گشاد در دهۀ ۸۰ میلادی محبوبیت بسیاری پیدا کردند و در پایان آن دهه کم کم از روند مد کنار رفتند. سرگذشت کت بلیزر نیز با استایل رترو گره خورد و در ۵ سال گذشته مجدد تبدیل به ترند لباس مردانه و زنانه شد. البته این بار دیگر خبری از شلوارهای گشاد نیست و افراد شیک پوش این کت را به همراه شلوارهای جذب می پوشند.

لباس های راه راه در استایل رترو جایگاه ویژه ایی دارند

لباس های راه راه در تمام طول تاریخ مد جایگاه ویژه ای داشته اند و اگر به تاریخچه مد نگاه کنید متوجه می شوید در سال های بسیاری این مدل لباس میان افراد محبوب بوده است. یکی از لباس های راه راه پرطرفدار، ژاکت های راه راه هستند که از دهۀ ۷۰ میلادی وارد صنعت مُد شدند؛ در بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ این مدل ژاکت نیز مجدداً به مد روز لباس زنانه تبدیل شدند.

استایل رترو در دهه‌ی هشتاد میلادی بسیار جذاب  و معروف شد

به دنبال محبوبیت این دو سبک نوستالژی و فروش لباس‌های وینتیج و رترو در دهه ۸۰ میلادی، طراحان بزرگی مانند کالوین کلین (Calvin Klein) و رالف لورن (Ralph Lauren) در واکنش به استقبال علاقه‌مندان این دو سبک، با یکدیگر متحد شدند. از طرفی فروشگاهی با عنوان London’s American Retro در سال ۱۹۸۶ افتتاح شد، که امکان ارائه‌ی بین‌المللی لباس‌های وینتیج و رترو را برای طراحان این سبک فراهم آورد. موفقیت این فروشگاه‌ها در عرصه‌ی مد جهانی تاثیر بسیار زیادی گذاشت؛ تا جایی که جامعه‌ی جهانی مد، به لباس وینتیج و رترو در دهه ۹۰ میلادی، در ایالات متحده و انگلستان، دیدگاهی متمایز داشت و تفاوت بین آن‌ها کاملا شناخته شده بود.

رنگ های نئونی در استایل رترو ترند شدند

در سال ۲۰۱۰ رنگ های نئونی مجدداً تبدیل به ترند اصلی رنگ لباس ها شدند. رنگ نئونی یا رنگ شب نما به رنگ هایی گفته می شود که در تاریکی، نور ذخیره شده در خود را بازتاب می دهند و درنتیجه آن رنگ را به وضوح می توان مشاهده کرد. این رنگ ها ابتدا در بین سال های دهۀ ۵۰ میلادی میان افراد خاص پسند محبوبیت بسیاری پیدا کرده اند و سپس پس از گذشت چند سال، مجدداً در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی دوباره مد شدند. در سال ۲۰۱۰ استایل رترو سبب شد یک بار دیگر این رنگ ها به ترند روز لباس زنانه تبدیل شوند

چطور به سبک رترو لباس بپوشیم و خاص شویم؟

برای این که به سبک رترو لباس بپوشید ابتدا باید ببینید که مد و استایل کدام دهه را می‌خواهید بازسازی کنید؛ به عنوان مثال اگر می‌خواهید در استایل رتروی خود دهه‌ی شصت میلادی را بازسازی کنید، باید به سراغ ویژگی‌ها و ترندهای دهه‌ی شصت میلادی بروید و در صورت تمایل‌تان آن المان‌ها را با مد روز ترکیب کنید.

در دهه‌ی شصت میلادی پالت رنگی رنگ‌های زرد و آجری رواج بیشتری داشت و آیتم‌هایی مانند جوراب‌های رنگارنگ و بلند، دامن‌های روی زانو، نیم‌تنه‌های یقه اسکی، بوت‌های سفید و عینک‌های کورت از جمله آیتم‌های کلاسیکی هستند که در دهه‌ی ۶۰ مد روز و ترند بوده‌اند. می‌توانید این آیتم‌ها را با آیتم‌های مد روز ترکیب کنید و یک استایل رتروی جذاب برای خودتان بسازید.

یک مثال دیگر برای استایل رترو ترکیب آیتم‌ها قرن هجدهمی با المان‌های جدید است. به عنوان مثال در قرن هجدهم آستین‌های پف‌دار بسیار رایج بوده است در حال حاضر پیراهن‌های بسیار شیک و مد روزی را در چرخه‌ی مد می‌بینید که با الهام از المان‌های قرن هجدهمی بازآفرینی و بازسازی شده‌اند.

کلام پایانی…

حال که فرق میان این واژه ها و استایل ها را شناختید، راحت تر می توانید استایل مورد نظرتان را انتخاب و کل پوشش خود را ست کنید. استایل رترو زنانه برای افرادی که عاشق سنت و لذت بردن از عوامل نوستالژی زا هستند، می تواند بسیار شیرین و مناسب باشد و همۀ آنچه را که این افراد انتظار دارند، برآورده کند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست