Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
22 آذر 1401

با مظنه طلا آشنا شوید!+ مظنه چیست؟

همه چی درباره مظنه طلا!

اگر به بازار طلا رفته باشید، حتماً این جملات را شنیده‌اید «مظنه چنده؟ بذار مظنه را بگیرم». مظنه یک اصطلاح است که در بازار طلا و طلافروشی‌ها زیاد شنیده می‌شود. مظنه یک واژه عربیست، این واژه در زبان عربی به معنی گمان و پندار می‌باشد اما در زبان فارسی به معنی بها و نرخ است.

همچنین در لغت نامه معین، مظنه؛ قیمت دست کسی آمدن و با خبر شدن معنی شده است؛ به طوری که در بازار طلا هر لحظه این سوال را از هم می‌پرسند که مظنه چند است؟ و این بدان معنی است که قیمت طلا در بازار و معاملات چقدر است.

منظور از مظنه در بین بنکداران طلا و زرگران، همان قیمت یک مثقال طلا در بازار می‌باشد. اشتباه نکنید؛ مظنه واحد وزن طلا نیست بلکه قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار ( خلوص ۷۰۵ ) است. بنابراین مفهوم مظنه و قیمت مثقال طلا، با یکدیگر برابر هستند.

مظنه بیشتر بین خود دلالان بازار و بنکداران که حجم بالایی از طلا را خرید و فروش می‌کنند، رایج هست و بین خود از این اصطلاح استفاده می‌کنند. مظنه، همه چیز را راجع به قیمت طلا بیان می‌کند و راحت‌تر از مثقال طلا یا قیمت مثقال طلا در دهان می‌چرخد. تنها نکته‌ای که باید اشاره کنیم، این است که مظنه فقط در ایران و در بین زرگرها متداول است اما اصطلاح مثقال طلا در بین کشورهای عربی و ایران مرسوم است.

این بدین معناست که وقتی شما به کشور امارات سفر کردید و از طلافروشی‌ها مظنه را بپرسید، آقای طلافروش منظور شما را متوجه نمی‌شود اما اگر بلافاصله مثقال طلا را بپرسید، سریع قیمت به روز طلا را به شما می‌دهند. مثقال طلا در ایران و کشورهای همسایه به یک معناست.

عدد طلایی تبدیل مظنه به گرم = ۴.۳۳

عدد طلایی ۴.۳۳ جادو می‌کند. فقط کافی است مظنه را بر این عدد تقسیم کنید تا قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار را بدست بیاورید. به همین سادگی!! به‌عنوان مثال اگر مظنه برابر ۱,۸۶۲,۰۰۰ تومان باشد، طلا گرمی چند است؟؟ اگر مظنه را که ۱,۸۶۲,۰۰۰ است بر عدد طلایی ۴.۳۳ تقسیم کنیم، قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار، ۴۳۰,۰۰۰ تومان می‌شود.

 

عدد طلایی تبدیل مظنه به گرم

 

روش محاسبه‌ی مظنه طلا چیست؟

احتمالاً برایتان سؤال پیش آمده که چرا مظنه‌ی طلا را بر اساس عیار 17 و خلوص 705 تعیین می‌کنند در حالی که طبق قوانین ایران، طلا باید حتماً عیار بالاتر از 18 داشته باشد؟

 

درست است، طلائی که در کشور ما خرید و فروش می‌شود، طلای 18 عیار با خلوص 750 است. به همین خاطر، طلافروش‌ها باید در معامله‌های خود حتماً قیمت طلای 18 عیار را محاسبه کنند. حالا چطور این کار را انجام می‌دهند؟ با یک ضرب و تقسیم ساده!

 

طلافروش‌ها برای به دست آوردن قیمت یک گرم طلای 18 عیار، قیمت یک مثقال طلا را تقسیم بر 4.33152 می‌کنند. البته اکثر آنها برای ساده‌تر شدن محاسباتشان به جای 4.33152 از عدد ساده‌شده‌ی 4.33 استفاده می‌کنند. یعنی خیلی راحت قیمت یک مثقال طلا را تقسیم بر 4.33 می‌کنند و قیمت یک گرم طلای 18 عیار را به دست می‌آوردند.

 

آیا مظنه‌ی طلا در شهرهای مختلف ایران با هم فرق دارد؟

از آنجا که مظنه قیمت یک مثقال طلاست، بنابراین نباید قیمت آن در شهرهای مختلف متفاوت باشد. اما مثلاً سایت اتحادیه‌ی طلافروش‌های تهران برای قیمت‌گذاری به جای استفاده از قیمت مثقال طلا از اصطلاح عامیانه‌ی بازار طلا ، یعنی مظنه‌ی تهران استفاده می‌کند. به این معنی که یک مثقال طلا در بازار تهران با چه قیمتی معامله می‌شود. یا مثلاً مظنه‌ی اصفهان یعنی قیمت یک مثقال طلا در این شهر چند است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز