Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
19 آبان 1401

تاریخچه گردنبند را بدانید ! + گردنبند های تاریخی!

همه چی درباره تاریخچه گردنبند !

گردنبند، اولین زیورآلات مورد استفاده‌ی بشر بوده است. گردنبندهای اولیه کاملا ساده و با استفاده از مظاهر طبیعت از جمله پر، استخوان، پوسته‌ی درختان و مواد گیاهی ساخته می‌شده‌اند.

 

طبق تحقیقات و مکاشفات باستان‌شناسی، قدیمی‌ترین زیورآلات مورد استفاده‌ی بشر، گردنبندی از صدف‌های سوراخ شده است که در غاری واقع در مراکش کشف شده است. این گردنبند احتمالا متعلق به ۱۱۰ هزار سال پیش از میلاد است

 

فرهنگ‌های اولیه‌ی بشر، در سبک پیدایش و پیشرفت زیورآلات و از آن جمله گردنبند نقش بسزایی داشته است. گردنبندها و جنس خاص آنها در حقیقت نشان‌گر موقعیت افراد، اعتبار و عناصر هویت آنها بوده است. در این عهد، بیشترین و مهمترین کاربرد گردنبند در مراسم آیینی، مذهبی و جادویی و خاکسپاری افراد است.

 

تمدن کرت، یکی از باستانی‌ترین تمدن‌هایی است که تقریبا همه‌ی طبقات اجتماعی آن از گردنبند استفاده می‌کرده‌اند. کشاورزان سنگ‌ها را در نخی از جنس کتان به هم می‌آویختند و افراد متمول از مهره‌های قیمتی مانند عقیق، مروارید و آمیتیس گردنبندهایی برای خود فراهم می‌کرده‌اند.

 

در بین‌النهرین و بابل، آویزهایی از جنس عقیق، لاجورد و طلا می‌ساختند و به زنجیرهای طلایی می‌آویختند.

 

سومریان نیز با طلا و نقره و با استفاده از سنگ‌های لاجورد و مهره این کار را انجام می‌دادند.

 

در مصر باستان، انواع مختلف گردنبند کاربرد داشته که به خوبی طبقه‌بندی اجتماعی این سرزمین را نشان می‌داده است. طبقات پایین جامعه، یقه‌های خود را با تزئینات طبیعی و دم دستی مانند شیشه و سفال و مهره‌های توخالی می‌آراستند . طبقات متمول و بالا، آویزهایی از طلا به شکل حیوانات، گیاهان و حشرات به گردن خود می‌آویختند و گاهی نیز از تعویذ و چشم‌زخم هم بهره می‌جستند.

 

در رم باستان، قشر ممتاز جامعه از طلا و نقره با سنگ‌هایی مثل کهربا، مروارید، یاقوت کبود و الماس، و با ملیله‌کاری و میناکاری گردنبندهای زیبایی می‌ساختند.

 

تاریخچه‌ی گردنبند در اروپا

در دوران قرون وسطی جواهرات به عنصر جدایی‌ناپذیر لباس تبدیل شدند و گردنبندها اصلی‌ترین نقش را در این زمینه ایفا می‌کردند. از قرن ۱۴ تا اوایل قرن ۱۷، گردنبندهای ساخته شده با سنگ‌های قیمتی و زنجیرهای سنگین طلا با آویزهایی جذاب، عامل تمایز وضعیت اجتماعی و درجه‌بندی میزان ثروت افراد بوده است.

 

در اوایل قرن بیستم، لباس‌های مردمان اروپا مجلل‌تر شد و به همان میزان، زیورآلات و جواهرات و خصوصا گردنبندها عیار و جلوه‌ی بالاتری گرفت؛ به شکلی که گردنبندها حتی با لباس‌های ارزان و نه چندان مجلل نیز حتما استفاده می‌شدند.

 

علاوه بر این مواد اولیه‌ی جدید و فن‌آوری‌های نوین اروپا، این امکان را فراهم می‌کرد که گردنبندها و زیورآلات دیگر در مقیاس انبوه تولید شوند. با توجه به نقش و فعالیت رسانه‌های جمعی، صنعت مد و فشن وارد چشم‌انداز جدیدی شد و تولیدکنندگان، همه‌ی تلاش خود را می‌کردند که بر اساس سلایق و مناسبت‌ها بهترین زیورآلات را به جامعه عرضه کنند.

 

 

 

 

گردنبند های تاریخی

انسان های ماقبل تاریخ اغلب از مواد طبیعی مثل پر، استخوان، صدف و همچنین مواد گیاهی برای ساختن گردنبند استفاده می کردند ولی در عصر برنز،جواهرات فلزی جایگزین زینت های پیشا فلزی شدند. اولین شواهد تاریخی که گردنبند های ابتدایی در آن به نمایش در آمده اند،مجسمه ها و هنر خاور نزدیک باستان هستند اما اولین گردنبند هایی که در آن فلزات گران بها با آویز های سنگی به کار رفته، در اروپا ساخته شدند.

 

تمدن های باستانی

در بین النهرین مهره های استوانه ای شکل به نخ کشیده می شدند و به عنوان جواهر استفاده می شدند. در بابل آویزهایی از جنس عقیق، لاجورد و طلا از یک زنجیر طلا آویخته می شدند. سومریان باستان از طلا، نقره، سنگ لاجورد و عقیق مهره می ساختند و برای ساختن گردنبند آن ها را به ریسمان می کشیدند. در مصر باستان از انواع مختلفی از گردنبند استفاده می شده است.

 

طبقات پایین اجتماع، یقه هایی با تزئینات طبیعی برای مراسم مذهبی، جشن ها و عزاداری ها می پوشیدند. این یقه ها معمولا با شیشه، سفال و مهره های تو خالی تزئین می شد. این مهره ها از مواد قیمتی و نیمه قیمتی ساخته می شد و به نخ کشیده می شد.

 

طبقات بالای اجتماع از گردنبندهایی با آویز طلا به شکل گیاهان استیلیزه، حیوانات و حشره ها استفاده می کردند. در این دوره از تعویذ یا چشم نظر برای ساخت گردنبند بهره گرفته شد.

 

تاریخچه و آیین استفاده از گردنبند در دنیا

تاریخچه گردنبند به سالیان بسیار دور باز می‌گردد. در حقیقت می‌توان گردنبند را از اولین زیورآلاتی دانست که توسط بشر ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.

 

در گذشته این زیورآلات تنها در مراسم‌های مذهبی و آیینی و یا مراسم‌های عزاداری و توسط اشخاص خاصی کاربرد داشتند. در این زمان انواع گردنبند با استفاده از سنگ، چوب، پر و پوست حیوانات ساخته می‌شد.

 

  • فلسفه گردنبند در ایران

 تاریخچه گردنبند در ایران نیز به دو هزار سال پیش و زمان مادها برمی‌گردد. در این زمان با استفاده از دانه‌های رنگی و مهره‌ها اولین گردنبندها در فلات ایران ساخته شد. در زمان هخامنشیان گردنبندها با استفاده از انواع سنگ و فلزاتی مانند طلا و نقره با آویزهایی از حیوانات ساخته شدند.

 

فلسفه و تاریخچه استفاده از گردنبند در ایران باستان

در قرن‌های 14 تا 17 زنجیرهای طلا با وزن بالا و آویزهایی درشت مورد استفاده قرار می‌گرفت که نشان‌دهنده ثروت افراد بود. با ورود به قرن بیستم و افزایش تجمل‌گرایی گردنبندها بسیار مورد توجه قرار گرفت و حتی این زیورآلات برای لباس‌ها و افراد خاص نیز طراحی می‌شدند.

 

تحول گردنبندها در دنیای امروزی

تاریخچه گردنبند تنها به قرن بیستم ختم نشده و در دنیای امروزی شاهد تحول بسیاری در این صنعت هستیم. با پیشرفت تکنولوژی و در دسترس بودن اینترنت برای همگان، دنیای مد و فشن جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. زیورآلات نیز یکی از مهمترین نقش‌ها را در این صنعت ایفا می‌کنند.

 

همانطور که بیان کردیم امروزه برندهای لوکس بسیاری در زمینه طراحی و تولید انواع طلا و جواهرات فعالیت می‌کنند که نمونه‌های بی‌نظیری از جواهرات را از خود به جای گذاشته‌اند.

 

نمونه‌های گردنبند و یا زنجیر طلا که در دنیا محبوبیت زیادی در میان مردم پیدا کرده است. همچنین سایر گردنبندهای برندهای دیگر هر روز در مدل‌های جدیدتر طراحی و روانه بازار می‌شوند.

 

تاریخچه جواهرات و زیور آلات ایران باستان

در دو هزار سال پیش از میلاد ،ساکنان فلات ایران ،ساختن جواهرات و زیور آلات را با دانه و مهره هاى رنگى آغاز کردند و بدین گونه ،علاقه خود را به تزئینات و زیور آلات نشان دادند.

 

جواهرات و زیور آلات در ایران از دیرباز به عنوان قطعه ای از لباس در میان اقوام مختلف مطرح بوده است. مردم ایل قشقایی و عرب های منطقه خوزستان بیشترین استفاده کنندگان از جواهرات و زیورآلات بوده اند. جواهرات در میان مردم قشقایی شامل گردنبند مهلو، گردنبند میخک، گردنبند مهره ای، عنبردان، قاب قرآن، النگو و دستبند مهره ای، گیسوبند و بازوبند است.

 

در زمان هخامنشيان ،کار با طلا و هنر جواهرسازى ،نتيجه هماهنگى سنت هاى مختلف ،به روشى بسيار ماهرانه بود. تعدادى از جواهرات و زیورآلات داده شده مربوط به اين دوره ،شامل بازوبند ،پلاک ،شمسه ،دستبند ،انگشتر ،دکمه ،مهره ،گردنبند ،سنگ هاى قيمتى و …است .

 

اشکانیان به تزيينات و درخشان سازى اشياء که در شرق ايران ؛ ملت هاى ديگر فرا گرفته بودند ،علاقه خاصى نشان مى دادند. ساير ملل نيز از روش هاى تزييناتى پارتيان ،پيروى مى کردند. در زمان پارتيان ،جواهرات و زیورآلات ،زيباتر و با شکوه تر شدند. طلا و جواهرات، در مقياس هاى کوچکتر و با طرح هايى ساده تر، ساخته مى شدند. آن ها از انواع مختلف تزئينات، آويزها، سنجاق هاى کوچک، حلقه ها و سنگ هاى قيمتى استفاده مى کردند. کمربند ها وکلاه هاى تزيين شده از جواهرات ،در اين دوره رواج داشت.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست