Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
22 مهر 1401

زیپ مخفی چیست؟ + زیپ چیست و زیپ مخفی چگونه دوخته می‌شود؟

همه چیز در رابطه با زیپ مخفی

دوخت زیپ مخفی روی لباس یکی از موارد آسان و در عین حال مهم و حساس در خیاطی است؛ خیلی ها از این که دوخت زیپ مخفی را انجام بدهند می ترسند ولی اگر این مقاله را بخوانید و به نکات آن که از مقاله های مختلفی گردآوری شده دقت کنید می بینید که دوخت زیپ مخفی آنقدرها هم سخت نیست. دقت داشته باشید که هرچه زیپ مخفی را تمیزتر و با دقت بیشتر روی لباس بدوزید در نهایت لباس شیک تر و زیباتری خواهید داشت.

زیپ را بشناسید! 

زیپ، وسیله‌ محبوبی است که به‌عنوان متصل‌کننده برای به هم وصل کردن موقت دو لبه از پارچه عمل می‌کند. زیپ بخشی از لباس روزمره است. همچنین به آن بست زیپی نیز گفته می‌شود. زیپ وسیله‌ای است که برای بستن لباس‌ها،کیف‌های دستی و موارد دیگر استفاده می‌شود و متشکل از دو شیار دندانه‌دار یا مارپیچ فلزی و یا فنر پلاستیکی است که هر یک از حاشیه‌های دو لبه زیپ را به‌هم متصل می‌کند و شامل قطعه‌ای است که هنگام کشیدن آنها را به‌هم وصل یا از هم جدا می‌کند. زیپ یکی از عناصر مهم لباس به شمار می آید که نه تنها در لباس های بافته شده، بلکه در لباس های تریکو و بافتنی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زیپ یک نوع بست است که از دو ردیف موازی از دندانه های فلزی یا پلاستیکی تشکیل گردیده، و توسط یک زبانه کشویی و لغزنده در هم قفل می گردد. دندانه ها بر روی دو نوار بست زیپ که طول آن را تشکیل می دهند، سوار هستند و معمولاً نوارهای حاوی این دندانه ها به لباس ها یا سایر محصولات منسوج دوخته می شوند. زیپ، وسیله‌ محبوبی است که به‌عنوان متصل‌کننده برای به هم وصل کردن موقت دو لبه از پارچه عمل می‌کند که از سه جزء اصلی به نام‌های نوار، قطعه لغزشی و المنت تشکیل شده است. در بسیاری از کاربردهای روزانه از زیپ استفاده می‌شود و در لباس، چمدان، کالاهای ورزشی، لوازم اردو و سایر استفاده‌های روزانه کاربرد دارند.

آماده کردن محل دوخت زیپ مخفی را بدانید 

قبل از این که متن آموزش دوخت زیپ مخفی را بخوانید پیشنهاد می کنم این کلیپ کوتاه آموزش دوخت زیپ مخفی را ببینید تا بهتر بتوانید متوجه متن آموزش بشوید:

جای دوخت زیپ مخفی معمولاً ۲ الی ۳ سانتیمتر از طول پارچه برای نقاب زیپ و ۱ سانتیمتر از عرض پارچه یا خط کمر فاصله دارد که این فاصله ها را باید با صابون خیاطی نشانه گذاری کنید

زیپی را که انتخاب کرده اید از قسمت انتهای پایین آن به اندازه ۲ الی ۳ سانتیمتر علامت بزنید.

زیپ را بر روی خطی که روی پارچه کشیده اید (و محل دوخته شدن زیپ را نشان می دهد) قرار دهید به طوری که قسمت فلزی بالای زیپ روی خط عرضی (خط کمر) کشیده شده روی پارچه قرار بگیرد و محل علامت زده شده بر روی زیپ را بر روی خط طولی پارچه هم علامت بزنید.

بنابراین از خط عرضی تا اینجایی که الان بر روی خط طولی علامت زده اید محل دوخته شدن زیپ خواهد بود.

از قسمت علامت زده شده بر روی خط طولی که انتهای محل قرار گرفتن زیپ است به پایین را با دنده معمولی و از قسمت علامت زده به سمت بالا را که محل دوخته شدن زیپ است با دنده درشت بدوزید.

فیکس کردن زیپ مخفی چگونه است؟ 

حالا زیپ را با استفاده از سنجاق فیکس کنید. دقت داشته باشید که موقع قرار دادن زیپ بر روی پارچه، برجستگی دنده های زیپ باید به سمت روی کار و قسمت پشت زیپ به طرف شما باشد. به عبارت دیگر طرفی که ماشین زیپ می خوابد باید به سمت روی کار شما باشد.

هر دو طرف زیپ باید به همین ترتیب فیکس بشود و باید دقت کنید که قسمت های علامت زده شده در دو طرف زیپ در یک امتداد باشد.

دوختن زیپ مخفی چگونه است؟ 

حالا وقت آن رسیده که زیپ را روی پارچه بدوزید. برای این کار می توانید از پایه دوخت زیپ مخفی یا پایه دوخت معمولی استفاده کنید.

اگر خواستید از پایه دوخت معمولی استفاده کنید باید قبل از شروع کار دندانه های دو طرف زیپ را که حالت فر دارند با استفاده از اتویی که حرارت آن زیاد نیست (چون اگر زیاد باشد دندانه های پلاستیکی زیپ را از فرم اصلی اش خارج می کند) اتو کنید.

عوامل در نظر گرفته شده به منظور جلوگیری از معیوب شدن زیپ برای جلوگیری از معیوب شدن زیپ ها یا زنجیرهای لباس باید به عوامل زیر توجه شود: طول زنجیره زیپ و عرض نوار آن باید متناسب با اندازه قسمت مورد نظر لباس انتخاب شود تا در هنگام دوخت زیپ به لباس مشکلی به وجود نیاید و به اصطلاح زیپ کوتاه نباشد. لبه های بالا و پایین زنجیره زیپ باید به صورت محکم به لباس دوخته شوند تا زیپ ظاهر مناسبی پیدا کند. رنگ نوار زیپ و زنجیره آن باید یکدست باشد. بعد از اینکه زیپ یا زنجیره به لباس متصل شد؛ باید محل اتصال آنها به لباس، بدون چین خوردگی یا جمع شدگی باشد. شکل، ابعاد و رنگ زیپ، نباید به دلیل خشکشویی و اتوکشی تغییر کند. لغزنده زیپ باید به راحتی در داخل زنجیره حرکت کند؛ اما نباید شل باشد. باید بررسی شود که آیا لغزنده روی زنجیره زیپ قفل می شود یا خیر. زنجیره زیپ باید هم جهت با لغزنده زیپ به لباس متصل شود.

مراقبت و اقدامات احتیاطی مربوط به زیپ اتو کردن:

درصورت استفاده از دمای مناسب اتو در هنگام اتو کردن زیپ، دوام آن حفظ خواهد شد. زیپ باید بسته باشد و قطعه لغزشی نیز باید در وضعیت مناسبی باشد و هنگام اتو زدن باید توسط یک تکه پارچه پوشانده شود. تغییر رنگ (لکه‌گذاری): زیپ‌های آلیاژی مس، به‌دلیل اکسیداسیون آلیاژ پس از شستشوی صنعتی ممکن است، سیاه شوند و این مسئله می‌تواند پارچه لباس را لکه‌دار کند. برای جلوگیری از این امر، پوشاک پس از شستشوی صنعتی باید بلافاصله با آب شستشو و خشک شود. تمیزکاری: زیپ‌ها باید هنگام بسته شدن تمیز شوند. شوینده‌های قلیایی قوی یا مواد سفید‌کننده کلر باید به‌درستی استفاده شوند. برای جلوگیری از تغییر رنگ باید قبل از کاربرد انبوه مورد آزمایش قرار گیرند. ضد نیکل: زیپ‌های ساخته‌شده از آلیاژ نیکل ممکن است با توجه به حساسیت پوستی بعضی از افراد، باعث تحریک پوستی شوند.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز