Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
21 آذر 1401

علائم حساسیت به طلا چیست؟

حساسیت به طلا یا هر نوع آلرژی به جواهرات عجیب و دور از ذهن نیست. اما ممکن است این افراد به خودِ فلز طلا حساسیت نداشته باشند و واکنش‌های آلرژیک بدنشان برای فلزات دیگری باشد که در مصنوعات طلا به کار رفته. یکی از رایج‌ترین فلزات مورداستفاده در ساخت انواع مصنوعات طلا، نیکل است که به شدت حساسیت‌زاست.

 

برای اینکه بدانید آیا به خود فلز طلا حساسیت دارید یا به نیکلی که در ساخت آن استفاده شده از شما دعوت می‌کنیم 

 

حساسیت به طلا چیست؟

طلای خالص بسیار نرم است و نمی‌توان با آن جواهر و مصنوعات زینتی ساخت. به همین خاطر طلا را با فلزهای دیگری مثل مس، نقره و نیکل ترکیب می‌کنند تا استحکام بیشتری پیدا کند. همچنین همه زیورآلات طلا برای اینکه درخشان و براق شوند با یک لایه طلا یا رودیوم آبکاری می‌شوند. دیگر فلزهای موجود در طلا با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه و کدر شود. همچنین باعث ایجاد آلرژی پوستی هم می‌شود.

 

راه‌های پیشگیری از حساسیت به طلا

در صورتی که تشخیص دادید به نیکل موجود در طلا و جواهرات حساسیت دارید، یکی از ساده‌ترین کارها این است که طلا با عیار بالا خریداری کنید. این طلاها خاصیت آلرژیک کمتری دارند.

 

بدتر از همه این است که روکش طلا هم حاوی نیکل باشد در این صورت حساسیت بیشتر از همیشه بروز خواهد کرد. بهترین کار این است که طلاهایی عاری از نیکل خریداری کنید.

 

بهتر است از زیورآلات خالص و از جنس نقره یا پالادیوم و سایر فلزات سفید و یا استیل خالص استفاده کنید.

 

می‌توانید روی طلاجات و زیورآلاتی که به آن حساسیت دارید، لاک برق ناخن بزنید این نوع لاک به دلیل شفاف بودن دیده نمی‌شود و فقط لایه‌ای نازک روی زیورآلات ایجاد می‌کند تا با پوست تماسی نداشته باشند.

 

یکی از دلایل ایجاد حساسیت، برخورد مستقیم زیورآلات و طلاجات با خود پوست است؛ استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده‌ی مرغوب، لایه‌ای نازک بین پوست دست و زیورآلات حساسیت‌زا ایجاد می‌کند و مانع برخورد مواد آلرژی‌زا با پوست می‌شود.

 

علائم حساسیت به طلا چیست؟

نشانه‌های حساسیت به نیکل موجود در طلا اغلب پس از ۱۲ تا ۴۸ ساعت پس از استفاده از طلا خود را نشان می‌دهد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • خارش
  • قرمز شدن پوست
  • التهاب یا تاول زدن پوست
  • پینه بستن

همچنین ایجاد حالتی مانند سوختگی روی پوست از جمله نشانه‌های یک پوست حساس در برابر زیورآلات و طلاجات است. شایع‌ترین نواحی ایجاد واکنش‌های آلرژیک به زیورآلات، لاله گوش (استفاده از گوشواره)، انگشتان (استفاده از انگشتر و حلقه)، دور گردن (استفاده از گردنبند) است.

 

پمفولیکس یک نوع درماتیت دست تاول دار است که در افرادی که سابقه آلرژی به جواهرات دارند شایع است و ناشی از تماس با منابع دیگر نیکل مثل سکه یا کلید است. واکنش به جواهرات همیشه ناشی از آلرژی به فلز خاص نیست.

 

توجه داشته باشید که اگر این نشانه‌ها درمان

نشوند ممکن است پراکنده شوند و به دیگر نقاط بدن هم سرایت کنند. عرق کردن بدن باعث پخش شدن دانه و محل خارش در پوست می‌شود.

 

دلیل ایجاد حساسیت به طلا چیست؟

طلای خالص 24 عیار بسیار نرم است و برای ساخت طلا و جواهرات مناسب نیست و براحتی با ضربه آرام فرورفتگی در آن ایجاد می شود. برای اینکه بر استحکام طلا اضافه کنند، از فلزات دیگری مثل مس، نقره و نیکل در ترکیب طلا استفاده می کنند. برای مثال در ساخت انگشتر طلا سفید از ترکیب طلا و نیکل استفاده می شود.

 

برخی افراد به خود فلز طلا حساسیت دارند، ولی برخی به سایر فلزاتی که در طلا و جواهرات استفاده می شود حساسیت نشان می دهند، مانند حساسیت به نیکل بکار رفته در طلای سفید.

 

اینکه شما به کدام یک حساسیت نشان می دهید مهم است. در ادامه روش تشخیص حساسیت به طلا و یا حساسیت به سایر فلزات مثل نیکل بکار رفته در طلا را بیان می کنیم.

 

در بیشتر طلا و جواهری که در بازار می بینینم، درخشندگی بدلیل لایه رودیومی است که روی طلا کشیده شده است. این لایه رودیوم برای درخشان کردن و همچنین سیاه نشدن طلا استفاده می شود.

 

طلا یک فلز نجیب است و واکنشی با هوا ندارد، اما دیگر فلزهای موجود در طلا با اکسیژن هوا، سولفور و رطوبت وارد واکنش شیمیایی می‌شوند و این باعث می‌شود تا طلا بعد از مدتی سیاه شود. همچنین این واکنش و فلزات دیگر باعث ایجاد آلرژی و حساسیت پوستی هم می‌شوند

 

چرا زیورآلات حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند؟

همانطور که پیش‌تر گفتیم علاوه بر فلزاتی مانند نیکل که حساسیت‌زا هستند غالباً عوامل دیگری برای ایجاد حساسیت روی پوست سهیم هستند که در ادامه شرح می‌دهیم.

 

چرا زیورآلات حساسیت پوستی ایجاد می‌کنند؟

 

  • تنگ بودن سایز زیورآلات

تنگ و کیپ بودن برخی از زیورآلاتی مثل دستبند ممکن است در آن ناحیه ایجاد خارش و التهاب کند چراکه از آن قسمت پوست که مجاور با دستبند است، جریان هوا عبور نمی‌کند و در نتیجه روی پوست ایجاد حساسیت یا دراماتیت تماسی می‌کند.

 

( دراماتیت تماسی نوعی حساسیت پوستی است که بر اثر برخورد مستقیم پوست با شئی خارجی مثل زیورآلات، ایجاد می‌شود و معمولاً علائم حساسیتث ل التهاب و خارش روی همان نقطه از پوست که با شئی در تماس بود ایجاد می‌شود و درمان آن روزها و هفته‌ها طول می‌کشد، همچنین درصورتی کاملاً بهبود می‌یابد که دیگر از آن طلاجات یا زیورآلات استفاده نکنید. )

 

علاوه بر این پیچ گوشواره و قفل زنجیر و دستبند نیز شایع‌ترین مواردی هستند که در ایجاد حساسیت به خصوص ایجاد دراماتیت تماسی، اثرگذار هستند.

 

همچنین محکم بستن دستبند علاوه بر ایجاد حساسیت ممکن است سبب بروز آبسه در زیر پوست شود که بسیار خطرناک است این عارضه بیشتر در بین کودکان و نوجوانان شایع است چراکه در این گروه سنی حتی اگر زیورآلات اذیتشان کند مایل به درآوردن آن نیستند

 

برای مثال آندره کوپ، نوجوانی آمریکایی چند ماه گذشته به دلیل بستن دستبند پلاستیکی دور مچ دستش دچار عفونت باکتریایی شد. متخصصان می‌گویند او تنها یک قدم با سپتی سمی فاصله داشته است.

 

این نوجوان بعد از چند روز متوجه ضایعه عجیبی روی مچ دستش می‌شود که به اندازه یک سکه قرمز رنگ است. ابتدا گمان می‌کند حشره‌ای او را گزیده و از ترس اینکه این ضایعه جای نیش عنکبوت باشد به متخصص مراجعه می‌کند که برایش آنتی بیوتیک تجویز می‌شود. با این وجود التهاب کاهش پیدا نمی‌کند و ضایعه روز به روز قرمزتر و بزرگ‌تر می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user