Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
25 شهریور 1401

لباس نوزاد و کودکان را چگونه بشوییم؟ + نحوه شستن لباس بچه و نوزاد چیست؟

اهمیت شستشوی لباس کودکان و نوزادان

سیستم ایمنی  نوزادان در بدو تولد ضعیف است، بنابراین نباید در معرض آلودگی قرار بگیرند. در این بین، لباس‌ها اهمیت زیادی دارند چون مستقیم با کودک در تماس هستند و آلودگی زیادی جذب می‌کنند. روش شستشوی لباس‌های نوزادان و کودکان با بزرگسالان متفاوت است. پوست آسیب‌پذیر و نازک نوزاد، ممکن است در مقابل مواد شوینده شیمیایی واکنش نشان دهد و سلامتی کودک به خطر بیفتد.

همچنین لکه‌های پروتئینی مانند لکه‌های شیر مادر، باکتری زیادی جذب می‌کنند و ممکن است باعث بیماری کودک شوند. بنابراین بهتر است برای شستشوی لباس نوزاد ، از شوینده‌های مخصوص استفاده شود. به‌توصیه متخصصان کودک، لباس‌های نو را قبل از پوشاندن حتماً آبکشی و ضدعفونی کنید. چون لباس‌ها قبل از خرید بارها دست‌به‌دست شده‌اند و ممکن است آلوده باشند.

نکاتی برای شستشوی لباس نوزاد که باید حتما رعایت کنید

  • حتماً از شوینده‌های مخصوص کودک استفاده کنید.
  • درجه لباسشویی را روی دمای مناسب کودک (baby care) تنظیم کنید تا الیاف پارچه آسیب نبیند.
  • اگر نوزادتان مبتلا به اگزما یا سایر بیماری‌های پوستی است، از پزشک متخصص دستورالعمل شستشو بگیرید.
  • قبل از شستن لباس‌ها، برچسب رویشان را مطالعه کنید؛ بعضی لباس‌ها با توجه به نوع پارچه، دستورالعمل خاصی برای شستشو دارند.
  • لباس نوزاد را قبل از شستشو در آب سرد خیس کنید تا لکه‌های شیر یا ادرار راحت‌تر شسته شوند.
  • در مرحله‌ی آب‌کشی اطمینان حاصل کنید که اثری از شوینده‌ها روی لباس نمانده است؛ لباس‌هایی را که مستقیم با پوست کودک در تماس هستند، دوبار آبکشی کنید.
  • اگر شاغل هستید و زمان زیادی برای شستن لباس‌ها ندارید، هنگام خرید لباس به نوع الیاف توجه کنید و لباس‌های ضد حساسیت بخرید، الیاف لباس‌های ضد حساسیت هنگام شستشو مواد شیمیایی را جذب نمی‌کنند.
  • اگر پوست کودک دچار جوش، خشکی خارش و سوزش شد، بعد از مشورت با پزشک مواد شوینده را تغییر دهید.
  • از نرم‌کننده و سفیدکننده استفاده نکنید.
  • بهتر است لباس‌ها را در معرض هوا و آفتاب خشک کنید.
  • قبل از استفاده از مواد شوینده، حتماً دستورالعمل رویش را بخوانید.
  • لکه‌ها را بلافاصله با آب سرد بشویید و تا شستن لباس صبر نکنید، چون به‌مرور به الیاف پارچه نفوذ می‌کنند و تمیز کردنشان سخت‌تر می‌شود.
  • هرگز برای سفید کردن لباس نوزاد و کودک، از وایتکس استفاده نکنید؛ برای این کار می‌توانید از سفیدکننده‌های طبیعی مانند جوش شیرین یا آب‌لیمو استفاده کنید.
  • بهتر است در هر شستشو، اول لباس‌های نوزاد را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، بعد لباس بزرگسال‌ها، چون ممکن است باکتری‌ها منتقل شوند.
  • می‌توانید لباس‌ها قبل از انداختن در ماشین لباسشویی، در محلول آب و صابون خیس کنید تا بهتر شسته شوند.
  • لباس‌های مرطوب کودک را روی هم پهن نکنید تا عفونت‌های قارچی ایجاد نشوند.
  • وقت شستشو جوراب‌ها و لباس‌های کوچک را در یک کیسه‌ی توری قرار دهید.

قبل از شستشو لکه‌ها را از بین ببرید

لباس‌های نوزاد معمولاً زود به زود به شیر، ادرار و مواد مختلف دیگر آلوده می‌‌شود. بهتر است قبل از شستشو لکه‌ها را تمیز کنید تا از پاک شدن باکتری‌ها و تمیز شدن لباس مطمئن شوید. برای از بین بردن لکه‌های مختلف، به نکات زیر توجه کنید:

  • برای از بین بردن لکه‌های پروتئینی مانند شیر، آب دهان و لکه‌های غذا، می‌توانید لباس‌ها را در آب سرد یا محلول آب گرم و صابون خیس کنید.
  • برای از بین رفتن لکه‌های روغنی مانند روغن‌بچه، پماد، کرم و… از نشاسته یا پودر تالک استفاده کنید.  اگر لکه پررنگ است، می‌توانید از فرچه‌های مخصوص لباس کودک کمک بگیرید.
  • برای پاک کردن لکه‌های میوه‌ها، آب‌میوه‌ها و مرباها، از محلول آب و سرکه‌سفید یا آب و الکل استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن لکه ادرار و مدفوع می‌توانید از محلول آب گرم و صابون یا آمونیاک کمک بگیرید.

انتخاب بهترین شوینده برای شستن لباس نوزاد

پیش از این که اقدام به شستن لباس نوزاد خود کنید می‌بایست مواد شوینده مناسب برای انجام این کار را انتخاب نمایید. همیشه محصولات شوینده گوناگونی با برندهای متفاوت در قفسه فروشگاه‌ها یافت می‌شوند. برخی از نوزادان به هر محصولی که دارای رایحه خاصی باشد حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین برای آن که پوست نوزاد را تحریک نکنید بهتر است که از همان ابتدا به سراغ شوینده‌های غیرمعطر بروید.

چگونه می‌توانید لباس نوزاد را ضد عفونی کنید؟

علاوه بر شستن لباس نوزاد، ضدعفونی کردن آن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در اینجا چند روش برای ضد عفونی کردن لباس نوزاد را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. اولین قدم در ضد عفونی کردن لباس نوزاد، شناسایی و شستشوی مقدماتی لکه‌های احتمالی است. از آنجا که اکثر لکه‌های روی لباس نوزاد، مانند مواد حاوی گوشت یا شیر مادر، پروتئینی هستند و پروتئین نیز خطرناک‌ترین انواع باکتری‌ها را به خود جذب می‌کند، شناسایی و شستشوی مقدماتی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این مرحله باید پیش از خیساندن لباس انجام شود. اطمینان حاصل کنید که لکه‌ها با استفاده از مواد شوینده مخصوص کودک، که در بیشتر داروخانه‌ها یافت می‌شوند، از بین بروند.
  2. هرگونه بزاق، آب دماغ و ترشحات خشک شده را از روی لباس بتراشید. اهمیت این مرحله در این است که ترشحات بدن نوزاد، مانند لکه‌های پروتئینی، مملو از باکتری‌های مضر هستند و می‌توانند به محل تکثیر باکتری‌هایی تبدیل شوند که در گذشته کودک شما را بیمار می‌کردند و اکنون از طریق ترشحات بدن نوزاد به روی لباس منتقل می‌شوند. این نقاط را با استفاده از شوینده‌های ضدعفونی کننده‌ مخصوص کودک به طور کامل تمیز کنید. این مرحله نیز بایستی پیش از خیساندن لباس نوزاد انجام شود.
  3. لباس نوزاد را در محلول سرکه سفید قرار دهید تا خیس بخورد. سرکه سفید یک ضدعفونی کننده اثبات شده است که به علت طبیعی بودن برای پوست کودک خطری نخواهد داشت. به یاد داشته باشید که سرکه خالص بیش از حد اسیدی است و برای رقیق کردن آن بایستی یک یا دو فنجان سرکه سفید را با یک سطل آب مخلوط کنید و سپس لباس نوزاد را پیش از شسشتو، به مدت ۳۰ دقیقه در آن بخیسانید.

نتیجه گیری

شما باید از حوله شستشو و ملافه‌ها گرفته تا هر چیز دیگری که پوست کودک شما را لمس می‌کند را بشویید. با این وجود، در هنگام شستشوی دستی، همیشه آن‌ها را تمیز نگه داشته و لباس‌های نوزاد خود را باملایمت بشویید. علاوه بر این، صبر و شکیبایی در شستن لباس نوزاد یک نکته کلیدی است، زیرا شستن لباس نوزاد معمولا یک کار وقت‌گیر و پر زحمت است.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

محصول به سبد خرید اضافه شد

هیچ محصولی در سبد نیست