کیف | کفش | کمربند

ویژگی کفش ورزشی مناسب چیست؟ + نکات خرید کفش ورزشی !

همه چی درباره ویژگی های کفش ورزشی مناسب!

پوشیدن کفش مناسب در هر ورزشی بسیار حائز اهمیت است. تطبیق نوع پای شما با کفش ورزشیتان باعث بهتر شدن تناسب و عملکرد در شما خواهد شد. یافتن مناسب‌ترین کفش ورزشی از بین طیف متنوع و گیج‌کننده‌ای از کفش‌های ورزشی موجود در بازار، می‌تواند کاری مشکل باشد. با این‌ وجود، انتخاب یک جفت کفش مناسب برای دویدن، پیاده‌روی و دیگر فعالیت‌های ورزشی برای پیشگیری از بروز درد ساق پا، درد پاشنه پا و دیگر مشکلات بسیار مهم است. پوشیدن کفش مناسب می‌تواند میزان عملکردتان را بهبود ببخشد.

کفش‌های مخصوص دوندگی به‌ راحتی در همه‌ی فروشگاه‌های کفش ورزشی یافت می‌شوند. این کفش‌ها برای فعالیت‌های ورزشی که بر مبنای دویدن هستند مانند آهسته دویدن، دویدن در مسافت کوتاه و غیره مفید هستند. این کفش‌ها به خاطر میزان راحتی بی‌همتا و کیفیت ضربه‌ گیریشان به کسانی که فعالیت ورزشی دارند توصیه می‌شوند. یک جفت کفش دوندگی مناسب همچنین می‌تواند به کاهش احتمال آسیب‌دیدگی‌ها، رگ به رگ شدن پا، پارگی یا آسیب به تاندون‌ها، شکستگی‌ها و دیگر علائم خطرناک ناشی از انجام فعالیت‌های غلط و مفرط با پا کمک کند.

کفش باشگاهی

کفش‌های باشگاهی که به نام کراس ترینر (cross trainers) یا اسنیکر نیز شناخته می‌شوند، محبوبیت گسترده و رو به افزونی در میان ورزشکاران جوان و باتجربه دارند. دلیل محبوبیت این کفش‌ها، تنوع کاربرد و تطبیق‌پذیری بی‌نظیرشان می‌باشد. امروزه ورزشکاران، بیشتر و بیشتر به سمت خرید این نوع کفش‌ها رو می‌آورند زیرا با این کفش‌ها می‌توانند در بیش از یک نوع فعالیت ورزشی و تمرین بدنی شرکت کنند. یک جفت کفش باشگاهی مناسب می‌تواند ویژگی‌های گوناگونی را با هم داشته باشد که ورزشکار را قادر می‌سازد تا به انجام فعالیت‌های ورزشی و بدنی مختلفی بپردازد.

اگر تمایل به انجام چند تمرین بدنی با هم را دارید و می‌خواهید ورزش‌های مختلفی انجام دهید، کفش‌های باشگاهی می‌توانند بهترین گزینه برای شما باشند.

برخی از اصول راهنما برای انتخاب کفش مناسب ورزش این موارد هستند:

1. به علت آن که پاها در حین فعالیت ورم می‌کنند، همیشه کفش را در بعدازظهر یا پس از فعالیت امتحان کنید.
2. کفش‌ها را با همان جورابی امتحان کنید که عادت دارید در ضمن تمرین بپوشید.
3. اطمینان حاصل کنید که وقتی بندهای کفش را می‌بندید، پنجه‌های پای‌تان به آسانی حرکت نمی‌کند و پاشنه پاهایتان هنگام راه رفتن نمی‌لغزد.
4. چند قدمی در مغازه راه بروید یا بدوید تا مطمئن شوید که کفش‌ها راحت هستند. کفش ورزشی را نباید به زور به پا کرد.
5. وقتی می‌‌خواهید کفش را امتحان کنید، بندهای آن را محکم ببندید مانند اینکه می‌خواهید فعالیت ورزشی را آغاز کنید.
6. اگر به طور مرتب یک تمرین ورزشی را انجام می‌دهید، کفشی را بخرید که خاص ورزشی باشد که آن را انجام می‌دهید.

ویژگی‌های عمومی یک کفش مناسب ورزش

رشته‌های ورزشی مختلف به کفش‌های خاصی نیاز دارند، اما برخی ویژگی‌های عمومی در کفش برای همه رشته‌ها یکسان است.
علاوه بر ویژگی‌های متداول در کفش‌های معمولی که افراد عادی می‌پوشند، کفش‌های ورزشی باید ضمن دارا بودن آن ویژگی‌ها،‌ ملحقات خاصی داشته باشند یا در برخی قسمت‌ها عناصر بنیادی و برجسته‌ای را دارا باشند. سه عنصر بنیادی در همه کفش‌های خوب ورزشی عبارتند از:

– انعطاف پذیری برای تمامی حرکات مختلف پا
– ثبات یا استحکام برای حمایت و حفاظت از چرخش‌های ناگهانی
– لایه گذاری مناسب برای جذب ضربه و راحتی کل پا

سایر قسمت‌هایی که یک کفش ورزشی باید داشته باشند، عبارتند از:

1 ـ قسمت جلوی کفش در ناحیه پنجه که فضای کافی را برای حرکت انگشتان فراهم کند و مطمئن شوید که در پنجه پا سه تا 12میلیمتر از انگشت شصت پا فضای خالی وجود دارد.
2 ـ محافظ مچ پا که از این ناحیه محافظت می‌کند.
3 ـ زبانه کفش نرم و بلند که از فشار بند یا الحاقات مربوط به آن جلوگیری می‌کند.
4 ـ تخت بیرونی یا خارجی کفش که امکان حرکت رو به جلو، کشش و جذب ضربه را داشته باشد.
5 ـ همچنین کف داخلی کفش باید نرم و دارای قوس مناسب برای پا باشد.
6 ـ محافظ پاشنه پا که باید پاشنه را محکم و ثابت نگه‌دارد.

چند نکته دیگر برای انتخاب کفش مناسب ورزش:

1- کفش باید اندازه پا باشد نه اینکه صرفا زیبا باشد.
2- در هنگام خرید هر دو لنگه کفش را امتحان کنید.
4- هرگز کفش تنگ به امید اینکه جا باز می کند نخرید.
5- کفشی بخرید که برای ورزش مورد نظر طراحی شده باشد.
6- اگر پای شما به چرم روی کفش فشار می‌آورد به طوری که سبب بیرون زدگی از کفش می‌شود آنرا کنار بگذارید.
7- کفشی بخرید که به اندازه کافی حرکت را کنترل کند.
8- افراد با قوس کف پای زیاد از کفش‌هایی استفاده کنند که انعطاف پذیری بالایی داشته باشد و از پوشیدن کفش‌هایی که پا را محدود می‌کند خودداری کنند.
9- افراد دارای کف پای صاف باید کفش دارای لایه میانی بسیار سفت برای کنترل حرکت و کاهش میزان چرخش داخلی بپوشند.
10- افرادی که دارای قوس کف پای طبیعی هستند باید کفش‌هایی بپوشند که برآمدگی مختصر دارد.

 استفاده از کفی کفش

 کفی‌ها از نظر جنس به 3 دسته کفی‌های نرم، کفی‌های نیمه سخت و کفی‌های سخت تقسیم می‌شوند. کفی‌های مواج بیشتر برای رفع خستگی و جلوگیری از اعمال فشار به پاها استفاده می‌شوند و موارد استفاده درمانی آن‌ها محدود است و کفی‌های دیگر نیز بسته به نوع عارضه به صورت خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. انداختن کفی اضافه در کفش باعث ایجاد عایق اضافه و سطح اتکاء بهتری می‌شود. کفی‌های مصنوعی قابلیت جذب رطوبت را ندارند و زمانی که خیس شوند از آب اشباع نمی‌شوند و ترکیبی منبسط دارند که به تهویه پا کمک می‌کند.

نکات و مشخصات مهم کفش ورزشی مناسب در هنگام خرید

 اگر امکانش فراهم بود، به مغازه ای بروید که محصولات مربوط به رشته ورزشی تخصصی شما را داشته باشد. اگر دونده هستید به فروشگاه ورزشی مخصوص دوندگان بروید، اگر تنیس بازی می کنید حتما کفش های خود را از مغازه مخصوص این رشته تهیه کنید. اما اگر چنین چیزی امکان پذیر نیست، قبل از هر چیز کمی در مورد بهترین کفش مناسب پای خود تحقیق کنید و سپس به مغازه لوازم ورزشی مراجعه نمایید.

 از آن جایی که پاهای شما در طول روز ورم می کنند، پیشنهاد می کنیم کفش ها را بعد از تمرین یا در انتهای روز امتحان کرده و در نهایت سایز مناسب را انتخاب کنید.

 به جهت اطمینان از سایز مناسب کفش بهتر است جورابی را استفاده کنید که معمولا موارد مشابه آن را حین ورزش کردن یا تمرین می پوشید.

 مطمئن شوید بخش پاشنه کفش به خوبی پاشنه شما را نگه دارد تا پایداری آن را فراهم کند.

 باید بین بلندترین انگشت پا و نوک کفش حداقل نیم اینچ یعنی حدود ۱.۲۵ سانتیمتر فاصله باشد.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *