Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
8 دی 1401

پسوریازیس ناخن چیست؟ + درمان پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن بیماری مزمن سیستم ایمنی است که باعث می شود بدن سلول های پوستی بسیاری تولید کرده و تولید بیش از حد سلول ها بر روی پوست با تشکیل پوسته های قرمز رنگ، لکه های سفید و نقره ای رنگ یا تاول همراه خواهد بود.

 

پسوریازیس می تواند در هر ناحیه ای از بدن اتفاق بیفتد، از جمله: قفسه سینه، بازوها، پاها و ناخن ها. حدود سی و پنج درصد افراد مبتلا به پسوریازیس، متوجه تغییراتی در ناخن های خود می شوند و علت این که چرا پسوریازیس ناخن در برخی افراد دیده می شود و در برخی دیگر خیر، هنوز به طور قطعی توسط پزشکان مشخص نشده است.

 

 

در عمده استایل به بررسی کامل پسوریازیس ناخن، علائم و اقدامات درمانی خواهیم پرداخت.

 

پسوریازیس ناخن چیست ؟

پسوریازیس ناخن منجر به بروز تغییراتی در ناخن های دست و پا، از تغییر رنگ‌گرفته تا تغییر فرم بستر ناخن می شود. این علائم‌ می توانند اثرات روانی و فیزیکی را برای فرد به همراه داشته باشند و‌کیفیت زندگی ‌را تحت تاثیر قرار دهند.

 

پسوریازیس ناخن معمولا با فرم های دیگری از بیماری همراه است، چرا که ناخن ها جزئی از پوست هستند و می تواند مشابه یک عفونت قارچی مانند انیکومایکوزیس باشد که با ضخیم شدن ناخن ها همراه است. به علاوه این که، انیکومایکوزیس اغلب همراه با پسوریازیس ناخن اتفاق می افتد و همین مورد می تواند تشخیص را دشوار سازد.

 

تشخیص صحیح و به موقع این بیماری از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که درمان عفونت قارچی با درمان پسوریازیس ناخن متفاوت است و هر فرد مبتلا به پسوریازیس با تغییرات ناخن، باید از این موضوع مطمئن شود که پزشک اطلاعات کافی در خصوص پسوریازیس دارد یا خیر.

 

علائم پسوریازیس ناخن

  • علائم پسوریازیس ناخن برای افراد مختلف متفاوت است.
  • ایجاد حفره بر روی ناخن ها یکی از این علائم می باشد.
  • صفحه ناخن ها از یک سطح سخت ساخته شده است. سلول های سازنده ناخن کراتین نام دارند. پسوریازیس باعث از بین رفتن این سلول ها می شود. در نتیجه حفره های کوچک و بزرگی روی ناخن های دست و پا به وجود می آید.
  • گاهی ممکن است چندین حفره بر روی یک ناخن ایجاد شود. حفره ها می توانند عمیق یا کم عمق باشند.
  • از دیگر علائم این بیماری می توان به افتادن ناخن ها اشاره کرد.

 

تشخیص پسوریازیس ناخن

برای تشخیص پسوریازیس ناخن باید به لکه های سفید، زرد یا قرمز رنگ روی نوک ناخن ها توجه کرد. به مرور زمان این لک ها گسترش می یابند و به سمت کوتیکول ناخن می روند. در این حالت باکتری ها می توانند به فضای زیر ناخن وارد شوند و عفونت ایجاد کنند. عفونت باعث تیره شدن رنگ ناخن می شود.

 

نازک شدن و تغییر شکل ناخن ها در اثر پسوریازیس به وجود می آید. به طوری که بافت ناخن به شکل کرکره (خطوط راه راه) در می آید.

 

تضعیف ساختار تشکیل دهنده ناخن منجر به خرد شدن آن ها می گردد. همچنین ناخن ها می توانند به دلیل عفونت قارچی به نام اونیکومایکوزیس ضخیم تر شوند که در افراد مبتلا به پسوریازیس شایع است.

 

درمان پسوریازیس ناخن

پسوریازیس ناخن همیشه با درد فیزیکی همراه نیست، اما ممکن است در برخی افراد ظاهر بدی را ایجاد کند و درمان با هدف پیشگیری از تشدید علائم انجام می شود.

 

پسوریازیس ناخن

 

درمان پسوریازیس پوست برای پسوریازیس ناخن نیز در نظر گرفته می شود، آن هم به این دلیل که ناخن ها روند رشد آهسته ای دارند و زمان می برد تا بهبودی در قسمت هایی از ناخن که جدیدا رشد کرده اند، دیده شود. درمان ها عبارتند از:

 

درمان دارویی

  • داروهای موضعی مانند کرم ها که مستقیما بر روی ناخن ها زده می‌شوند. این داروها حاوی کورتیکو استروئید (کورتون) هستند که توصیه می شود روزی یک تا دو مرتبه بر روی ناخن ها زده شوند تا به رفع علائمی از قبیل ضخیم شدن ناخن ها، شیارهای روی ناخن و جدا شدن ناخن از بستر کمک شود. این قبیل داروها هم چنین به کاهش التهاب و آهسته شدن تولید سلول های پوستی اضافه کمک می کنند که در نهایت از میزان ضخیم شدن ناخن ها نیز کاسته خواهد شد.

 

  • تازاروتن، رتینوئید موضعی است که از ویتامین A ساخته شده است و به رفع بی رنگ شدن ناخن ها و حفره های ایجاد شده روی ناخن ها کمک می کند.

 

  • آنترالین، پماد ضد التهابی است که روند تولید سلول های پوستی را آهسته می کند و استفاده از آن، روزی یک بار می تواند به بهبود علائمی از ضخیم شدن ناخن کمک کند.

 

  • مرطوب کننده ها، کمکی به درمان پسوریازیس ناخن نمی کنند، اما در تسکین خارش یا قرمزی موثر هستند و به ترمیم پوست اطراف ناخن ها نیز کمک می کنند.

 

  • داروهای سیستمیک یا خوراکی، که بر روی تمام قسمت های بدن تاثیر می‌گذارند، داروهایی از قبیل: متوترکسات، رتینوئید، اپرمیلاست. مدت زمان بهبودی ناخن با مصرف این داروها می تواند کمی طولانی تر باشد، اما به پاکسازی هر دو پوست و ناخن کمک می کنند و برای درمان پسوریازیس خفیف تا شدید مورد استفاده قرار می گیرند.

 

  • داروهای ضد قارچ خوراکی نیز به درمان عفونت قارچی ایجاد شده توسط پسوریازیس ناخن کمک می کنند

 

  • تزریق کورتون : ممکن است در برخی موارد، تزریق کورتون به بستر ناخن توسط پزشک تجویز شود که می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد به خصوص اگر همراه با درمان های موضعی باشد. کورتون مستقیما به ناخن یا اطراف ناخن تزریق می شود و از بی حسی برای احساس درد کمتر، استفاده خواهد شد.

 

رمان‌های خانگی پسوریازیس ناخن

برخی درمان‌های خانگی می‌توانند به کنترل علائم این بیماری کمک کنند. با این حال، توجه به این نکته ضروری است که شواهد علمی کافی برای اثبات عملکرد این درمان‌های جایگزین وجود ندارد.

 

با اینکه درمان‌های خانگی پسوریازیس برای اکثر افراد بی‌خطر هستند، اما بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها با پزشکتان مشورت کنید. احتمال بروز واکنش آلرژیک برای بعضی افراد وجود دارد.

 

  • آلوورا: ژل آلوورا یک ماده ضد التهاب است که می‌تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. ژل آلوورا را چند بار در روز، از جمله قبل از خواب، به ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها بمالید.

 

  • نمک دریای مرده: این نمک از دریای مرده در جنوب غربی آسیا استخراج می‌شود و می‌تواند باعث تسکین علائم پسوریازیس ناخن شود. مقداری نمک دریای مرده را به یک کاسه آب گرم اضافه کنید و ناخن‌های خود را حداقل 10 دقیقه در آن قرار دهید. ممکن است مجبور شوید چندین بار در هفته این کار را تکرار کنید.

 

  • زردچوبه: زردچوبه حاوی ماده‌ای شیمیایی به نام کورکومین است. مطالعات نشان داده‌اند که کورکومین دارای خواص ضد التهابی و ضد قارچی است و می‌تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. می‌توانید زردچوبه را به عنوان ادویه به غذاهای خود اضافه کنید یا آن را به صورت قرص مصرف کنید.

 

  • کپسایسین: کپسایسین یک ترکیب شیمیایی است که به طور طبیعی در فلفل تند یافت می‌شود. طعم تند و تیز فلفل به دلیل وجود کپسایسین است. کرم یا پماد کپسایسین می‌تواند علائم پسوریازیس ناخن را تسکین دهد. با این حال مراقب باشید پس از استفاده از آن به چشم‌های خود دست نزنید چون می‌تواند باعث سوزش شدید چشم شود

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز
user