Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
25 مهر 1401

بافتنی چیست؟ + ابزار مورد نیاز بافتنی چیست؟

همه چیز درباره بافتنی و وسایل آن 

بافتنی یکی از هنرهای صنایع دستی است که علاقه مندان خاص خود را دارد. این هنر همان طور که از اسم آن پیداست یک هنر است و مانند هر هنر دیگری به خلق یک اثر زیبا می پردازد.

جالب است بدانید که از بافتنی به عنوان نوعی ورزش ذهن یاد می شود که می تواند ذهن را به خود درگیر کند. محبوبیت و جایگاهی که هنر بافتنی در میان افراد دارد نه تنها به خاطر جنبه ی سرگرمی آن است و می تواند باعث پر کردن اوقات فراغت شود بلکه باعث ایجاد درآمدزایی نیز می شود.

اگر شما هم به عنوان هنری برای یادگیری هستید و می خواهید در کنار این که اوقات فراغت خود را با این هنر پر می کنید از آن به عنوان وسیله ای برای درآمدزایی استفاده کنید ما به شما هنر بافتنی را توصیه می کنیم.

به دلیل این که در ابتدای راه ممکن است برخی از افراد با ابزار و لوازمی که در این کار مورد استفاده قرار می گیرد آشنایی نداشته باشند در این آموزش قصد داریم ابزار بافتنی  را برای تان معرفی کنیم و آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

ابزار و لوازم بافتنی چیست

به طور کلی اگر بخواهیم ابزار و لوازم بافتنی را معرفی کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاموا
  • انواع میل بافتنی
  • بوبین که وسیله ای برای عوض کردن رنگ کاموا است.
  • رج شمار
  • قیچی
  • نگه دارنده ی میل
  • سوزن
  • متر خیاطی
  • خط کش فلزی
  • نشانه گذار دانه
  • نگه دارنده ی دانه ی رج

که در میان وسایلی که به آن ها اشاره کردیم کاموا و میل جزو ابزار جداناشدنی و همچنین ابزار اصلی برای بافتنی هستند.

کاموا

همان طور که گفتیم یکی از ابزار اصلی که در بافتنی مورد استفاده قرار می گیرد کاموا است. شما امروزه می توانید در بازار متناسب با نوع نیاز و سلیقه ای که دارید نوع کاموا و همچنین رنگ و کیفیت مدنظر خود را برای آن چه می خواهید ببافید را پیدا کنید.

اولین نکته ای که در مورد کامواها باید به آن اشاره کنیم این است که به طور کلی کامواها از نظر شیوه ی بافت به دو دسته تقسیم می شوند:

  1. ماشینی: در صورتی که می خواهید از ماشین بافتنی برای بافت استفاده کنید می توانید از کامواهای معمولی و گاها کامواهای ظریف استفاده کنید.
  2. دستی: اکثر افراد به صورت دستی بافتنی می کنند. برای بافتنی با دست، اگر افراد بخواهند از قلاب و میل استفاده کنند کاموای ضخیم، معمولی و همچنین کامواهای طرح دار استفاده می کنند.

مسئله ی دیگری که در مورد خرید کاموا سلام باید به آن اشاره کنیم این است که انواع کامواهایی که در بافتنی مورد استفاده قرار می گیرند چه نوع کامواهایی هستند.

انواع کاموا بافتنی را بشناسید 

انواع کاموایی که در بافتنی مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از:

  1. کاموای پشم
  2. کاموای موهر
  3. کاموای بالی
  4. کاموای زنجیره
  5. کاموای کتان
  6. کاموای ابریشمی
  7. کامواهایی با الیاف نخ

میل بافتنی چیست 

یکی دیگر از ابزاری که در بافتنی مورد استفاده قرار می گیرد میل بافتنی است. در مورد میل بافتنی باید بگوییم که به طور کلی ۳ نوع میل بافتنی وجود دارد که عبارتند از:

  1. میل دو سر
  2. میل بلند
  3. میل گرد یا سیمی

میل دو سر چیست 

میل دو سر معمولا از ۴ تا ۵ عدد تشکیل شده است و هر دو میل آن دارای نوکی تیز و کشیده هستند. در صورتی که می خواهید از این نوع میل استفاده کنید نیازی نیست که در انتهای هر رج، میل را برگردانید. زیرا شما با استفاده از این میل می توانید تا وسط دانه ها را با یک سمت میل و از وسط به بعد را با یک سمت دیگر میل ببافید.

میل بلند

یکی دیگر از انواع میل بافتنی، میل بلند و یا میل صاف است. این نوع میل به صورت جفت است و دارای اندازه های ۳۰-۲۵ و ۳۵ سانتی متری است. سایزی که از میل بافتینی وجود دارد بین ۲ تا ۱۰ است.

در مورد بافت با استفاده از این میل، به این نکته توجه داشته باشید که هر چه ضخامت نخ نازک تر باشد از میل شماره ی پایین تری باید استفاده کنید و هر چه ضخامت نخ بیشتر باشد باید از میل های ضخیم تری استفاده کنید.

اگر در استفاده از شماره میلی که می خواهید شک دارید و نمی دانید که چه شماره میلی باید استفاده کنید، نگران نباشید زیرا شماره ی میل مناسب برای هر نوع کاموا روی لیبل کاموا درج شده است.

میل گرد یا سیمی

میل گرد یا سیمی از یک جفت میل کوتاه تشکیل شده است که به وسیله ی سیمی نایلونی به همدیگر متصل شده اند. گاهی اوقات امکان دارد که استفاده از این میل برای افراد تازه کار بافتنی را آغاز کرده اند و تازه کار هستند کمی دشوار باشد.

اگر می خواهید سیم نایلونی این میل کمی نرم شود و در هنگام بافت پیچ نخورد توصیه می کنیم که این میل را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل آب گرم قرار دهید. توجه داشته باشید که نباید از آب گرم در حال جوش استفاده کنید زیرا می تواند به سیم نایلونی آسیب بزنید به جای آن توصیه می کنیم از آب داغ لوله آب گرم استفاده کنید.

سرانداختن :
 
هر هنری یک شروعی دارد که شروع هنر بافتنی هم سرانداختن دانه‌ها است. به این صورت که دوتا از میل‌ها را در موازات هم روی هم قرار می‌‌دهیم و با دست چپ محکم نگه می‌‌داریم کاموا را دولا کرده و روی تا میل آویزان می‌‌کنیم، کوتاهی و بلندی دولای کاموا بستگی به تعداد دانه‌هایی دارد که مورد نیاز است. اگر بافت ما به تعداد دانه بیشتری نیاز داشته باشد دولای کاموا را بیشتر می‌‌گیریم وگرنه دولای کاموا را کوتاهتر می‌‌گیریم.
 
با انگشت شصت و انگشت دوم دست راست دولای کاموا را باز کرده و ادامه کاموا را در میان دو انگشت وسط و انگشت انگشتر محکم نگه می‌‌داریم. دومیل را از زیر نخی که روی انگشت شصت قرار دارد رد کرده و نخی که روی  انگشت دوم قـرار دارد را گرفته و از میان حلقه نخ انگشت شصت رد کـرده و ادامه نخ را محکم می‌‌کشیم تا حلقه کوچکی   روی میل ایجاد  که شود. دانه یا بوکل گفته
می‌‌شود. این کار را تا تعداد دانه‌های مورد دلخواه ادامه می‌‌دهیم.
 
 دانه :
به حلقه‌های کوچکی که برای شروع روی میل درست می‌‌شوند دانه گفته می‌‌شوند در بافتن یک بافت تعداد دانه‌ها بسته به مدلی دارد که انتخاب می‌‌کنیم در بعضی از بافت‌ها ما به تعداد دانه بیشتری نیاز داریم و در بعضی از بافت‌ها ما به دانه کمتری  نیاز داریم.
 
دانه از زیر :
 
زمانی که بخواهیم دانه‌ای را از زیر ببافیم نخ همیشه باید پشت میل قرار بگیرد میل را وارد اولین دانه کرده و از پشت نخ را از میان دانه رد کرده و یک بوکل یا یک دانه  می‌‌بافیم.
دانه از رو :
زمانی که بخواهیم دانه‌ای از رو ببافیم نخ باید همیشه جلو میل قرار بگیرد میل را از رو وارد کرده و نخ را از رو از میان دانه رد کرده و یک بوکل یا دانه می‌‌بافیم.
 ژته یا زیاد کردن :
در بعضی از بافت‌ها  دانه‌های بیشتری نیاز داریم پس در نتیجه علاوه بر دانه‌هایی که روی میل داریم در لابـه لای دانـه‌ها یک نـخ اضافی هم از رو روی میل میاندازیم که به آن ژته یا زیاد کردن دانه گفته می‌‌شود. ژته بیشتر در بافت‌های توری یا جاهایی که بخواهیم کار ما چین بخورد یا از دو طرف کار ما زیاد شود استفاده می‌‌شود.
 
 کور کردن یا کم کردن :
در همه بافتهایی که ما انجام می‌‌دهیم در طی مراحل بافت ما نیاز به کم کردن داریم مخصوصاً در گودی حلقه آستین و کم کردن یقه‌ها و حتی بعد از پایان کار برای بسته شدن بافت این عمل را به صورت دوتا یکی انجام می‌‌دهیم.
به این صورت که ۲ دانه را باهم  بافته و دانه‌ای که روی میل سمت راست باقی می‌‌ماند دوباره به میل سمت چپ می‌‌دهیم و با دانه بعدی دو تا یکی می‌‌کنیم.
 
 بافت ساده :
 
به بافتی گفته می‌‌شود که به صورت یک رج از زیر و یک رج از رو بافته می‌‌شود و در این نوع بافت ما هیچ طرحی به کار نمی‌بریم.
 رج :
یک ردیف بافت را یک رج می‌‌نامند در همه بافت‌ها ما یک رج رفت و یک رج برگشت داریم که رج رفت را رج زیر و رج برگشت را رج رو می‌‌نامند.
بافت کشباف (یک دانه ای) : تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
 رج ۱) یکی از زیر یکی از رو.
رج ۲ ) همان طوریکه دانه‌ها دیده می‌‌شوند دانه‌های زیر از زیر دانه‌های رو از رو.
کشباف (۲دانه‌ای ) : تعداد دانه‌ها باید جفت باشد.
رج ۱) ۲ تا از زیر ۲ تا از رو.
رج ۲ ) همان طوری که دانه‌ها دیده می‌‌شوند.
بافت جودانه : تعداد دانه‌های بافت جفت باشد.
رج ۱) یکی از زیر یکی از رو.
رج ۲) دانه‌ای کـه از زیر بافته شده از رو می‌‌بافیم، دانه‌ای که از رو بـافته شده از زیر می‌‌بافیم یعنی در اصل دانه‌ها را برعکس می‌‌بافیم. رج ۲ تا آخر تکرار می‌‌شود.
 بافت پیچ :
 
در بعضی از بافت‌ها برای این که طرح در بافت ایجاد کنیم یک جا به جایی در دانه‌ها ایجاد می‌‌کنیم  که به آن پیچ گفته می‌‌شود به این صورت که اگر دانه را درنظر بگیریم ۴ دانه را از میل خارج کرده با میل سمت راست ۲ دانه دوم را از رو گرفته و با میل سمت چپ ۲ دانه اول را از پشت گرفته دانه‌ها را به میل سمت چپ برمی گردانیم و هر ۴ دانه را از زیر می‌‌بافیم.

فواید بافتنی برای بدن / بافتنی درمانی 

حتما شما هم با شنیدن کلمه ” بافتنی ” تصویر مادر یا مادربزرگ در ذهنتان نقش می بندد که با دو میل و کلافی کاموا در حال بافتن لباسی است. شاید تا پیش از این تصور می شد که این کار تنها کمک به اقتصاد خانواده و بی نیازی از خرید لباس و وسایل آماده است اما امروزه فواید بافتنی برای سلامت جسم و روان ثابت شده است. شناخت این فواید قطعا می تواند عده بسیاری را مجذوب این هنر سنتی کند.

بافتنی یک کار ساده و پیش پا افتاده نیست که بتوان در عرض چند دقیقه تمام کرد. به گزارش سرویس بهداشت و سلامت قدس آنلاین؛ بافتنی ریتم خاصی دارد و با سرعت انتقال ذهن و فعالیت سریع دست ها شکل می گیرد. بافتنی تنها خلق یک لباس، کیف یا شال برای افراد مورد علاقه نیست بلکه پدیده اجتماعی است که به آن ” بافتنی درمانی ” نیز اطلاق می شود زیرا فعالیتی است که فواید بی شماری برای سلامتی دارد. این کار هنری به همه افراد در سنین مختلف توصیه می شود و به خصوص کسانی که از مشکلات رفتاری، معلولیت، استرس و… رنج می برند می توانند از این روش برای بهبودی کمک بگیرند.

۱- فعالیت هر دو نیمکره مغز

همزمانی حرکت میل و نخ در هر دو دست تا حد زیادی هماهنگی مغز را بهبود می دهد. اگر مدل پیچیده ای برای بافتنی انتخاب شود، مهارت ذهنی ریتم و هماهنگی را افزایش می دهد. شاید تعجب کنید اما بافتنی واقعا یک فعالیت درمانی برای همه افراد است. بررسی ها نشان می دهد کودکانی که دچار اختلالات روانی هستند، اگر مجبور به تمرکز و توجه روی یک فعالیت شوند بهبود می یابند. حتما این کار را به فرزندان خود آموزش دهید زیرا بافتنی فقط مختص به مادربزرگ ها نیست!

۲- کاهش استرس

زمانی که چند نفر در کنار هم بافتنی می بافتند، با یکدیگر گفتگو می کنند و روی کار خود مترکز می شوند که در این صورت مشکلات و نگرانی ها را تا حدی کاهش می دهد. بافتنی آرامش بخش است. این فعالیت دستی ساده و تمرکز روی آن دریچه های ایجاد آرامش را باز می کند و برای افرادی که دچار استرس یا اضطراب هستند مفید خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز