Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

کالاها

دسته بندی ها

Iconly/Bulk/Close Square بستن

کالاها

دسته بندی ها

detail-blog
7 دی 1401

درماتیت تماسی چیست؟ + درمان درماتیت تماسی !

یکی از مشکلات شایع که در جامع ما پیش می آید درماتیت ناشی از تماس با مواد شیمیایی است.درماتیت به معنای التهاب پوست است و در صورت تماس با مواد شیمیایی به آن درماتیت تماسی گفته می شود. همراه عمده استایل باشید 

 

درماتیت تماسی ممکن است به صورت تحریکی یا به حالت آلرژیکی یا حساسیت حاصل می شود.این قرمزی‌ها، واگیر‌دار یا خطرناک نیستند، ولی می‌توانند آزاردهنده باشند. درماتیت تماسی فقط سطح پوست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

 

هبود این حساسیت معمولا روزها و هفته‌ها طول می‌کشد و فقط وقتی به طور کامل از بین می‌رود که پوست دیگر به هیچ‌ وجه در تماس با ماده حساسیت‌زا یا محرک قرار نگیرد.

 

درماتیت تماسی معمولا نقاط خارش‌ داری را برجا می‌گذارد که سطح وسیعی را درگیر می‌کند و حالت سوختگی ایجاد می‌‌شود. در این حالت، سطحی که بیشتر با ماده محرک در تماس بوده، بیشتر درگیر می‌شود.

 

 

اگزما پوستی عارضه‌ای است که ممکن است در بخش کوچکی از پوست ایجاد شده و پوست را دچار خشکی  ، التهاب و تحریک‌پذیری نمایند و یا ممکن است در سراسر بدن ایجاد شده و به‌صورت مزمن باعث التهاب، ترشحات پوستی و خارش مداوم شوند. 

 

اگزمای پوست یک بیماری مرموزی است و گاها تشخیص آن به‌دقت بسیار بالایی نیاز دارد، چرا که از فردی به فرد دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

 

 کرم و یا پمادهای مرطوب‌کننده، پوست را مرطوب کرده و از خشکی آن جلوگیری به عمل می‌آورند. بهترین مرطوب‌کننده برای درمان اگزما کرم و یا پمادهای غلیظی می‌باشد که میزان آب موجود در آن کم بوده و یا فاقد آب می‌باشند

 

علت درماتیت تماسی :

درماتیت تماسی زمانی رخ می دهد که پوست به ماده خاصی واکنش نشان می دهد.

 

این ماده واکنش زا می تواند یکی از موارد زیر باشد:

تحریک کننده – ماده ای که مستقیماً به لایه بیرونی پوست آسیب می رساند

 

یک آلرژن – ماده ای که باعث می شود سیستم ایمنی بدن فرد به ماده ای که بر پوست تأثیر می گذارد واکنش نشان دهد

 

درماتیت تماسی بیشتر در اثر عوامل تحریک کننده مانند صابون و شوینده ها ، حلالها یا تماس منظم با آب ایجاد می شود.

 

درماتیت

 

انواع دیگر اگزما

انواع دیگر اگزما عبارتند از:

اگزمای آتوپیک (که به آن درماتیت آتوپیک نیز گفته می شود) – شایع ترین نوع اگزما ؛ اغلب در خانواده ه به صورت ارثی مشاهده می شود و با بیماری های دیگری مانند آسم و تب یونجه در ارتباط است

 

روش های درمان درماتیت تماسی

اگر بتوانید از عوامل تحریک کننده یا حساسیت زا که باعث ایجاد علائم شما می شوند با موفقیت اجتناب کنید ، در نهایت پوست شما درمان می شود.

 

با این حال ، از آنجایی که این کار همیشه ممکن نیست ، پزشک به بیمار مبتلا به اگزمای تماسی موارد زیر را توصیه می نماید :

 

نرم کننده ها – مرطوب کننده ها برای جلوگیری از خشک شدن پوست استفاده می شود

 

کورتیکواستروئیدهای موضعی – پمادها و کرمهای استروئیدی که برای تسکین علائم شدید روی پوست اعمال می شوند

 

اگر یک دوره شدید درماتیت تماسی دارید و ناحیه وسیعی از پوست شما را در بر می گیرد ، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی را تجویز کند ، اما این مورد نادر است.

 

درماتیت تماسی تحریکی

درماتیت تماسی تحریکی، رایج‌ترین نوع درماتیت تماسی است. این نوع التهاب پوستی ممکن است بلافاصله پس از تماس پوست با مواد شیمیایی محرک، مالیدن بسیار شدید پوست یا مجاورت با گرما اتفاق افتد.

 

در واقع در درماتیت تماسی تحریکی، مواد محرک از سد پوست عبور می‌کنند و آن را ملتهب می‌سازند.

 

اگر پوستتان یک زخم باز داشته باشد یا به درماتیت آتوپیک (اگزما) فعال مبتلا باشید، عوامل محرک به آسانی از پوست شما عبور می‌کنند و به درماتیت تماسی تحریکی دچار می‌شوید.

 

درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزماست. بیش از 18 میلیون نفر از بزرگسالان در ایالات متحده به آن مبتلا هستند. (طبق آمارهای جهانی، به طور متوسط 1 تا 3 درصد بزرگسالان و 15 تا 20 درصد کودکان در سراسر جهان مبتلا به درماتیت آتوپیک یا همان اگزمای آتوپیک هستند.)

 

این عارضه اغلب به صورت بثورات پوستی قرمز و خارش‌دار روی گونه‌ها، دست‌ها و پاها ظاهر می‌شود. درماتیت آتوپیک معمولاً در شش ماه اول زندگی بروز می‌کند.

 

این بیماری در بیشتر موارد، در کودکی بهبود می‌یابد، اما در بعضی موارد ممکن است دوباره در بزرگسالی شعله‌ور شود.

 

علل بروز درماتیت تماسی

درماتیت تماسی علل مختلفی دارد. درماتیت تماسی تحریکی ممکن است به دلیل واکنش پوست به موادی که هر روز با آن‌ها تماس دارید، ایجاد شود. در واقع، آب، فشار یا سایش زیاد پوست یا تغییرات آب و هوایی (مانند دما و رطوبت زیاد هوا) ممکن است به درماتیت تماسی تحریکی منجر شوند.

 

پوست شما ممکن است به مواد شیمیایی گوناگونی حساسیت دهد. در ادامه به چند ماده حساسیت‌زای شایع اشاره می‌کنیم:

 

 فلزات

حساسیت به فلز نیکل در بین کودکان و بزرگسالان بسیار شایع است. نیکل در بسیاری از محصولات فلزی، مانند زیورآلات، زیپ، دکمه، سگک کمربند و سکه به‌کار می‌رود. همچنین، این فلز در جاهایی که کمتر قابل مشاهده است، مانند تلفن همراه، طلای سفید، بعضی از مفاصل مصنوعی و بعضی از غذاها وجود دارد.

 

کبالت نیز مانند نیکل، در محصولات فلزی یافت می‌شود. افرادی که به نیکل حساسیت دارند، معمولاً به کبالت نیز حساسیت دارند (به دلیل استفاده گسترده از آن). کبالت در محصولاتی نظیر رنگ مو و محصولات ضد تعریق نیز به کار می‌رود.

 

املاح کروم که غالباً در رنگ، سیمان و محصولات چرمی یافت می‌شود نیز، ممکن است موجب بروز علائم درماتیت تماسی آلرژیک و درماتیت تماسی تحریکی شود.

 

 ترکیبات عطری

ترکیبات عطری عامل متداول ایجاد درماتیت تماسی آلرژیک هستند. به ویژه اگر پوست به دلایلی نظیر درماتیت تماسی آتوپیک آسیب ‌دیده باشد، بیشتر ممکن است به ترکیبات عطری حساسیت دهد. این مواد در انواع لوازم آرایش، عطرها، چاشنی‌های غذا و خمیردندان‌ها وجود دارند.

 

فرمالدئید

فرمالدئید نوعی ماده نگهدارنده است. این ماده، یک عامل حساسیت‌زای قوی در کودکان و بزرگسالان است. فرمالدئید در بسیاری از مواد مانند ضدعفونی‌کننده‌های خانگی، واکسن‌ها، چسب‌ها و دود سیگار وجود دارد

 

 

مواد نگهدارنده‌ای که فرمالدئید آزاد می‌کنند، در محصولاتی مانند لوازم آرایش وجود دارند و ممکن است در برخی افراد حساسیت ایجاد کنند. منابع پنهان فرمالدئید عبارتند از لباس‌های «ضد چروک» و شیرین کننده‌های مصنوعی مانند آسپارتام.

نظرات کاربران

دیدگاهی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تولیدی و پخش پوشاک عمده استایل با حدود نیم قرن تجربه در صنعت پوشاک همواره کوشیده است تا یکی از بهترین های این صنعت باشد.در تولیدی پوشاک عمده استایل تمام کالا ها از فیلتر های خاصی رد شده اند و بر این اساس تمامی محصولات پوشاک در عمده استایل با ضمانت فروش ارائه می شود.در عمده استایل خرید ها بصورت حضوری و غیرحضوری امکان پذیر می باشد.

 

کلیه حقوق ای سایت متعلق به عمده استایل می باشد

بستن

کالاها

دسته بندی ها

  • ورود با پیامک
  • ورود با رمز